'Je hebt geen geschikt paard'

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

'Je hebt geen geschikt paard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 18:01

Hallo, bovenstaande titel hoor ik steeds meer.

Na lang twijfelen maak ik toch een topic aan.

Ik vraag me af of hier nog meer fries-eigenaren mee zitten.
Ik heb echt een geweldig paard. Ik kan heerlijke buitenritten met haar maken. Ze is goed verkeersmak en dressuurmatig gaat het ook steeds beter. Ze kan voor de kar en een klein sprongetje zit er ook wel in.
Alleen ik merk dat ik het springen steeds leuker ga vinden. - Ik hoef geen meters te springen vanwege weigeringsangst.- Ook lijkt het me erg leuk om een keer een crosstraining te doen. Of iets heel anders dan springen, iets als endurence.

Maar ik heb natuurlijk een fries.
Zelf kijk ik heel erg na wat mijn paard als individu kan en speel ik daar op in.
Alleen hoor ik veel opmerkingen van 'je hebt er niet echt een geschikt paard voor.' (ook van mensen die het gewoon goed bedoelen) Ik snap natuurlijk wel dat ik nooit een echte springwedstrijd met mijn paard kan rijden. Wat vinden bokkers? Kun je met een fries alleen dressuren en mennen? Of is een fries een echte allrounder? Mijn paard is echt bijna 100 % bomproef en ga met een lang teugeltje crossen door het bos, dus de overweging om een ander paard te kopen is heel klein. Het motiveert me ook erg om juist lekker veel af te wisselen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-02-15 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Berichten: 15225
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: 'Je hebt geen geschikt paard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 18:04

Op basis niveau zijn alle paarden allrounders, daarna kan het wel eens wat lastiger worden. Maar goed genoeg fjorden in de z2 terug te vinden, uitzonderingen hou je toch

paarden369
Berichten: 115
Geregistreerd: 09-06-13
Woonplaats: zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 18:05

Jij weet zelf het beste wat je paard kan

othelloster

Berichten: 2323
Geregistreerd: 30-12-12
Woonplaats: Nuth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 18:05

Lekker met je eigen paard genieten, ik heb wen kruising knol die ER uit ziet ALS een trekpaard en ik doe ook alles met hem:) zien waar je paard en joy eindigem, niet laten beinvloeden door wen ander maar lekker je eigen gang gaan:)

nine1987

Berichten: 8366
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 18:05

Mijn fries wordt allround ingezet..

Lange teugelen, bitloos, dressuur, springen, longeren, vrijspringen.. Name it..

Ze kunnen met gemak een metertje springen, geen probleem..

Uiteraard heeft de een er meer aanleg voor als de ander.. Maar dat hou je toch altijd..

Maar het hogere werk.. Tja sorry.. Maar daar is een fries niet op gebouwd..

chamion
Huisheks

Berichten: 3666
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 18:07

Mijn ervaring is dat je met alle paarden/ponys, alles kan doen. Alleen het 1ne ras zal er misschien iets meer moeite mee hebben dan een ander ras.

Zolang jullie beide plezier ermee hebben en het zonder gevaar prima gaat is er in mijn ogen niks aan de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 18:07

Qimm schreef:
Op basis niveau zijn alle paarden allrounders, daarna kan het wel eens wat lastiger worden. Maar goed genoeg fjorden in de z2 terug te vinden, uitzonderingen hou je toch


Ja dit hoor ik inderdaad meer. Zelf hoef ik niet eens op wedstrijd niveau te springen/crossen/endurancen. Ik vindt vooral de afwisseling leuk en goed voor mijn paard en mij.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: 'Je hebt geen geschikt paard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 18:10

Ach, dat hangt er vanaf wat je er mee wilt en of je paard daar in mee kan.

Ik heb een Tink x Fries kruising, nou daar zit een beweging (van nature) op dat je soms niet eens ziet op het eerste het beste KWPN-dressuurpaard. terwijl de volgende dat net weer niet heeft, maar weer voor iets anders aanleg en aardigheid in heeft.

Die vooroordelen zijn nu toch wel een beetje achterhaald, heden ten dage?

ilangok

Berichten: 507
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Anna Paulowna

Re: 'Je hebt geen geschikt paard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 18:14

Lekker proberen zou ik zeggen.. :)

angelawwijk
Berichten: 109
Geregistreerd: 27-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 18:17

AmoorM schreef:
Qimm schreef:
Op basis niveau zijn alle paarden allrounders, daarna kan het wel eens wat lastiger worden. Maar goed genoeg fjorden in de z2 terug te vinden, uitzonderingen hou je toch


Ja dit hoor ik inderdaad meer. Zelf hoef ik niet eens op wedstrijd niveau te springen/crossen/endurancen. Ik vindt vooral de afwisseling leuk en goed voor mijn paard en mij.


maar wat is dan precies het probleem? als het niet op hoog wedstrijd niveau of überhaupt op wedstrijd niveau hoeft dan is er toch niks aan de hand? je paard kan een sprong maken, rennen, dressuur oefeningen en is 100% bomproof. zou in men vingers knijpen voor zon paard.

wat mensen zeggen moeten ze zelf weten. ik denk dat ze er mee bedoelen dat je geen 1,30 gaat springen met dit paard. maar dat wil je ook niet dus dan is er niks aan de hand toch. daarbij endurance is een kwestie van trainen en conditie, elk paard zou aan de kleine endurance wedstrijden mee kunnen doen, je hoeft niet meteen 60 km te doen, volgens mij zijn er al wedstrijden vanaf 5 of je houd het bij plaatselijke onderlinge wedstrijden.

dressuur kan je wat training betreft verder in komen, dat zit meer in de fries door de soepelheid en elegantie heeft de fries een stapje voor. echter moet je hier zo hard voor trainen als iemand met een kwpner. de soepelheid en elegantie in de dressuur die een kwpner mist, is in de springsport weer een nadeel want ondanks de soepelheid mist een fries vaak wat flexibiliteit wat je weer nodig hebt in de springsport wat een kwper bijvoorbeeld weer wat meer van zichzelf heeft. maar op basis niveau heeft elk paar even veel. het is maar waar je in uit wil blinken en zolang jij niks op hoog niveau of überhaupt op wedstrijd niveau wil doen moet je gewoon ontzettend blij zijn met je mooie fries.

Qimm

Berichten: 15225
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 18:19

AmoorM schreef:
Qimm schreef:
Op basis niveau zijn alle paarden allrounders, daarna kan het wel eens wat lastiger worden. Maar goed genoeg fjorden in de z2 terug te vinden, uitzonderingen hou je toch


Ja dit hoor ik inderdaad meer. Zelf hoef ik niet eens op wedstrijd niveau te springen/crossen/endurancen. Ik vindt vooral de afwisseling leuk en goed voor mijn paard en mij.


Dan heb je een geschikt paard voor jouw ambities :D

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: 'Je hebt geen geschikt paard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 18:22

Nou, zeg dat, ik hoef ook niet te gaan springen met mijn paard, daar vindt-ie weer niks aan, maar hij kan het wel, echter tot op zeer beperkte onbeduidende hoogte.

Maar als je geen wedstrijdambities o.i.d. hebt, TS, kun je toch gewoon binnen de beperkingen van je paard (beperkingen heeft ieder paard) afwisselende dingen doen?

amen

Berichten: 5042
Geregistreerd: 19-04-03

Re: 'Je hebt geen geschikt paard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 18:29

Elk paard kan springen, de een heeft meer techniek dan de andere, en dat maakt t verschil in hoogte en gemakkelijkheid.

Zolang jou paard t werk leuk vind, zou ik t gewoon doen. Als je er heel veel werk van hebt, dan moet je je afvragen of je paard op de top van dr kunnen zit. Maar dat zal wel een hele tijd duren als ik hoor wat je graag wil.

Ik ken zelf friese paarden die een b parcours lopen op wedstrijd.

Celine_Famke

Berichten: 6742
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: 'Je hebt geen geschikt paard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 18:37

Ik ben ook een Friezen eigenaar en kom dit inderdaad ook zelf tegen!

Ik was voorheen altijd echt een spring fanaat, vond ik velen malen leuker dan dressuur. Lekker springen en crossen, heerlijk! Alleen ik ging dit paard verzorgen en kreeg een band met haar, daarna heb ik haar overgekocht. En hoewel ik een Fries echt een enorm geweldig paard vind en ze 100% verkeersmak is, lekker kan lopen qua dressuur en enorm braaf is... Ik mis het springen. Ze kan springen! Alleen ben er 2 keer erg hard afgevallen omdat ze soms echt héél raar kan springen. 9 van de 10 keer springt ze heel goed, zeker voor een Fries. En ze kan ook lekker hoog. Maar ik ben er nu bang van geworden omdat ik toen echt hard viel..

Dit paard zou ik voor geen geld om willen ruilen voor een ander. Ik heb een band met haar en ben tevreden met haar. Echter denk ik dat ik hierna niet meer voor een Fries wil gaan maar voor een paard die ook beter kan springen.

meganx

Berichten: 869
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: Belgie

Re: 'Je hebt geen geschikt paard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 18:42

Is maar net wat je doel is. Maar afwisseling lijkt voor een paard toch het fijnst !

Leuk dat zoveel mensen paarden hebben die zoveel verschillende dingen doen :)

Celine_Famke

Berichten: 6742
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: 'Je hebt geen geschikt paard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 18:45

Maar bijvoorbeeld endurance zou best kunnen (niet te hoog niveau..) met een Fries :j

smurffie

Berichten: 11135
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 18:47

Een fries is niet perse gebouwd om te springen, dat sluit niet uit dat ze zeker wat basis werk prima kunnen.
Zolang jij niet van je paard gaat verwachten om een M cross rond de springen kun je toch kijken hoe het gaat? een keer een leuke crosstraining is voor iedere combinatie een goede ervaring ;)

Alice13

Berichten: 2519
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 18:50

Is het zo erg als je paard niet overal in uitblinkt?!
Ik vind het heel erg jammer dat ik met mijn huidige paard niet op Buitenrit kan. Ik rij dus altijd in de bak! Dat vind ik heel jammer maar dressuurmatig kunnen we super fijn aan het werk en daar ben ik erg blij mee.

Wat je je zelf moet afvragen. Is dit paard geschikt voor jou? Kan je er mee wat je het meest belangrijk is?
Ik zie vaak mensen hun paard verkopen omdat hij iets niet kan. Ze kopen een ander paard maar die kan dan ook wel weer iets niet. Of de ruiter wil wel heel graag springen of dressuurmatig aan het werk maar blijkt met een goed paard zelf er helemaal niet zo goed in te zijn!

smurffie

Berichten: 11135
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: 'Je hebt geen geschikt paard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 18:54

Alice13 @ naar mijn inzien is niet een paard ongeschikt voor iets, ruiters zijn ongeschikt.
Het zal alleen wat moeite kosten, iets wat veel ruiters niet willen investeren.

Aan basiswerk kan een gezond paard altijd mee doen, een klein sprongetje, een kleine crosstraining, dressuurmatig werk, buitenrit ect. Zolang het paard maar goed begeleid word en er goed gelet word op het kunnen van het paard.

Ik heb met een friesje erg leuk kunnen springen, maar na een meter hielt het wel echt op.

zonday
Berichten: 220
Geregistreerd: 03-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 18:56

ik denk dat jij en je paard het beste weten wat jullie aankunnen.
En zolang je geen Z springt komt het allemaal wel goed :D

DxFellow

Berichten: 330
Geregistreerd: 18-08-13

Re: 'Je hebt geen geschikt paard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 19:01

Ik zou kijken wat je paard aankan, ik denk dat je wel weet wanneer je paard iets niet meer leuk vind.
Sommige Friezen/trekpaarden kunnen een meter springen, andere maar 60 cm, kijk dus wat je paard kan :)

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: 'Je hebt geen geschikt paard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 19:05

Niets van aantrekken. Ik heb zelf een Haf waarmee ik alles doe Tot bepaald niveau uiteraard en vind haar geweldig. Nee ze springt geen meters maar wat ze doet doet ze goed en vind ze leuk.
Ik rijd op allerlei vreemde kruising en bij elkaar geraapte knolletjes en heb net zoveel Lol.
Dus gewoon kijken wat jij en je paard leuk vinden!

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 19:06

Je weet het pas als je het probeert. Iedereen heeft een mening over alles, kijk naar je eigen situatie en beslis zelf. Natuurlijk moet je springen wel 'opbouwen' en trainen, want je wilt geen ongelukken of blessures. Veel plezier.

Sjolvir

Berichten: 25321
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 19:06

Geniet van je paard, zo te lezen, doet hij precies wat jij van hem verlangt en leuk vind, dus heb je voor jou het perfecte paard.
Mocht je over 1.40 willen, tja, dan zal je iets anders moeten gaan zoeken denk ik.

Laat je niet gek maken door wat andere mensen denken en vinden over jouw paard.

Zo reden ik en iemand op een KWPNer terug na de dressuur les van de vereniging in het donker en hadden we geconcludeerd dat de Olympische spelen er voor ons niet in zaten.
Vervolgens kwamen we in het donker een op het smalle dijkje een werkende strooiwagen tegen (en later achterop), waarbij ik heel droog zei: "Ach beter geen dressuur topper, dan verongelukken met de strooiwagen."
Ieder paard heeft zijn sterke en zwakke punten, als die matchen met de ruiter (of als die bereid is om zich aan te passen?) kan je samen prima genieten van het goede leven.

En hmm, geloof dat ik 3 ongeschikte paarden heb. 2 fjorden en 1 knabstrupper en ze zijn nog te klein ook, maar wat een heerlijke dieren!

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 19:12

Die opmerking vind ik vooral gelden wanneer je teveel wil van je paard.
Wanneer het voor het paard niet meer leuk is, omdat hij "op zijn tenen moet lopen" om zijn baasje tevreden te stellen.