Zuidduits Koudbloed paarden in Nederland

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AscotsFinest
Berichten: 5
Geregistreerd: 17-02-15

Zuidduits Koudbloed paarden in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 23:18

Hallo lieve mensen,

Nu ben ik helemaal nieuw op dit forum, en toch al 100 jaar paardenbezitter. Echter, doordat we een nieuw soortig paard (voor ons dan) sinds enige tijd in ons bezit hebben, toch maar eens geregistreerd op bokt.

Waarom zou je denken?

We hebben sinds enkele maanden een prachtig paard bij onze familie erbij, te weten een Zuidduits Koudbloed. Na 15 jaar een Haflinger te hebben gehad en daar afgelopen jaar afscheid van te hebben moeten nemen (PPID met ernstige complicaties na gebruik Prascend), waren we op zoek naar een nieuwe buddy. Uiteraard waren alle paarden lelijk, bonkig, stom, chagrijnig, noem maar op. Niet één was wat wij zochten. Tot we uiteindelijk Jurano tegenkwamen op internet.

Om een lang verhaal kort te maken, we zijn naar Duitsland geweest, hebben hem gekeurd en zijn 2 weken later wederom naar Duitsland gereden, maar dit keer met trailer en hebben Jurano opgehaald.

Nu is nog steeds niet duidelijk waarom wij ons geregistreerd hebben op dit forum...

Het is ons tot op heden nog niet gelukt om uit te zoeken of er meerdere Zuidduitse Koudbloeden in Nederland wonen.

Bij deze dus onze vraag: zijn er meer mensen met een Zuidduits Koudbloed?

Onze hengst van 7 jaar is van de "Weissfuss-linie" oftewel de witvoet-lijn en heeft voor 4 nakomelingen gezorgd in Duitsland. We rijden hem momenteel vooral onder het zadel, maar hij kan ook enkel-, dubbel- en vierspan voor de kar. De ambitie is er bij ons om dat ook zeker te gaan leren!

Mocht je benieuwd zijn hoe onze Jurano eruit ziet:

http://www.lfl.bayern.de/lvfz/schwaigan ... /index.php

Het lijkt me serieus leuk om mensen met deze koudbloeden te ontmoeten en zo (nog) meer te leren over het ras! Bedankt alvast!

Set_Elkol
Berichten: 14863
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Zuidduits Koudbloed paarden in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 23:20


Sjolvir

Berichten: 25321
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 23:22

Wauw plaatje! Gefeliciteerd met jullie aankoop.

Rare plaats.. maar op bokt hebben ze de koudbloeden bij de barokke en klassieke rassen staan, dus misschien een mod vragen om je topic daarheen te verplaatsen?
(ja, de koudbloeden staan daar bij de barokke paarden... niet dat daar je Zuidduitse koudbloed bij staat maar wel het Belgisch trekpaard etc. zie [BKR] Regels en Richtlijnen [BKR] Barokke en Klassieke Rassen )

Succes met jullie zoektocht naar andere ZDK paarden.

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 23:23

Al 100 jaar paarden? Jeetje dan ben je nog knap handig met internet voor zo'n bejaarde, netjes!

Het ras ken ik niet maar ik vind het qua foto's aardig wat weghebben van de schwarzwalder fuchs en daarvan zijn aardig wat liefhebbers hier op bokt. Is dat ras aan de jouw verwant?

AscotsFinest
Berichten: 5
Geregistreerd: 17-02-15

Re: Zuidduits Koudbloed paarden in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 23:40

Set_Elkol, ik heb mijn bijdrage geleverd op het Prascend topic. Mijn bescheiden mening...

Sjolvir: Okay, sorry, dat had ik dus niet helemaal goed... Geen idee ook, hoe ik dat aan een Mod moet vragen. Bedankt trouwens, we zijn er erg blij mee!

Troi: Haha, metaforisch gezien dan... In ieder geval al 21 jaar een eigen paard.

En qua Schwarzwalder Fuchs: die zijn kleiner heb ik begrepen. Jurano is zeker 1.69 mtr / 1.70 mtr. (En 2 meter breed, ;) )

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31341
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Zuidduits Koudbloed paarden in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 23:42

F-AM -> BKR

spotterick

Berichten: 757
Geregistreerd: 27-10-13

Re: Zuidduits Koudbloed paarden in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 23:44

Aah een schwarzwalder fuchs of eentje die er heel erg op lijkt, zelf ga ik er dit jaar een kopen een veulen.
Ik wens je veel plezier en succes met je mooie paardje

AscotsFinest
Berichten: 5
Geregistreerd: 17-02-15

Re: Zuidduits Koudbloed paarden in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 23:46

Dankjewel. En jij met je veulen!

spotterick

Berichten: 757
Geregistreerd: 27-10-13

Re: Zuidduits Koudbloed paarden in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 23:53

Lees net dat hij een stuk groter is, maar hij lijkt er verdomd veel op moet ik zeggen. Ook kwa bloedlijn regelingen maar zijn alle zuidduitse koudbloeden die kleur en zo hoog?

Grit

Berichten: 6152
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 00:03

Mijn vriend heeft een kruising Zuidduits koudbloedpaard.

De moeder was een zuidduitse koudbloed, de foklijn is bij ons verder niet bekend. Ze stond wel in Nederland, maar is inmiddels overleden.
Afbeelding


En dit is haar zoon (vader onbekend)
Afbeelding


Het ras stamt volgens mij af van de Noriker. Deze zijn er meer te vinden in Nederland :j

Weilanden

Berichten: 149
Geregistreerd: 11-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 00:19

Voor meer info: Het zuid duits koudbloed is nauw verwant aan/ ontstaan uit het Noriker paard. Lang geleden noemde men in oostenrijk het ´Noriker paard´ de Noriker en werd in Duitsland voor hetzelfde paard de term Süddeutsches kaltblut geïntroduceerd. Later zijn de fokdoelen aangepast aan het gebied, waardoor er meer verschil zit tussen de twee rassen. Het zuid duits koudbloed is vaak iets groter maar lichter en daardoor slanker dan de typische Noriker.

http://www.kaltblut-pferd.com/sueddeutsches-kaltblut/

sharonsemme

Berichten: 584
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Voorhout

Re: Zuidduits Koudbloed paarden in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 00:27

Leuk! Mijn moeder heeft een zuid duits koudbloed :) zal snel een foto sturen! Moeders is helaas niet zo handig met de conputer haha