vhh op stamboekpapier fries

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

vhh op stamboekpapier fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 08:41

ik kreeg een vraag van een amerikaan om bepaalde woorden van het stamboekpapier te vertalen.
Ik heb ze bijna allemaal kunnen beantwoorden behalve de volgende en dan gaat het om vhh:
Bij identificatie staat
Aftekeningen toegestaan Wit vlekje vhh

en ook in deze context:
wit streepje vhh
la vlekje vhh

Het is vast en zeker iets simpels, maar ik kan er niet opkomen en google wil ook niet helpen :?
Wie o wie kan mij helpen???

FriesWytske

Re: vhh op stamboekpapier fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 12:27

Heb je al met het desbetreffende stamboek contact opgenomen? Denk dat dat de kortste klap is. En dan weet je zeker dat je antwoord juist is. Zij zullen het wel in hun database hebben staan.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 12:28

FriesWytske schreef:
Heb je al met het desbetreffende stamboek contact opgenomen? Denk dat dat de kortste klap is. En dan weet je zeker dat je antwoord juist is. Zij zullen het wel in hun database hebben staan.

Dat heb ik ondertussen gedaan, maar nog niet helemaal het juiste antwoord gekregen, helaas

Nyncke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 12:51

Ik meende altijd dat dit 'n afkorting is voor "voor het hoofd", net als waar e.w.h. wordt gebruikt voor "enige witte haren (voor het hoofd)".

Dat past alleen niet in de context met 'la vlekje', klinkt namelijk meer als linksachter, maar dat kan ook evengoed een foutje zijn natuurlijk.