Hoe zien of een fries paard een goede galop heeft?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leentje_P
Berichten: 130
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Daar waar Leentje is, zit ik prima

Hoe zien of een fries paard een goede galop heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 19:57

Beste Bokkers

ditmaal geen geklaag over de friese galop maar wel een vraagje erover...

Hoe zie je of een fries paard een goede en makkelijke galop heeft?

Ben heel nieuwsgierig hoe je ziet of een fries paard goed en makkelijk kan galopperen of niet. Weten de friezen kenners misschien of er hengsten zijn die heel goed galopperen? Of weten ze misschien hoe je makkelijk ziet of een paard moeite met de galop heeft of haast bijna vanzelf aanspringt

MiniMouse

Berichten: 3051
Geregistreerd: 23-08-06
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 20:02

Laat hem vrij lopen. Gaat hij hard draven als je hem wat opjaagt, of galoppeert hij bijna direct aan? Als hij eerst heel hard gaat draven is het meer een goede draver. Galoppeert hij heel snel aan hebben ze vaak een betere, makkelijke galop... Zo kijk ik meestal met eerste oog.

Leentje_P
Berichten: 130
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Daar waar Leentje is, zit ik prima

Re: Hoe zien of een fries paard een goede galop heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 13:53

Weet iemand anders hengsten die een goede galop hebben?

__Astrid
Berichten: 3206
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Aalst (thuis) & Leuven (kot) - België

Re: Hoe zien of een fries paard een goede galop heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 13:23

Simpel... Doe hem galopperen? Wat anders? :')

Leentje_P
Berichten: 130
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Daar waar Leentje is, zit ik prima

Re: Hoe zien of een fries paard een goede galop heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 17:26

@ astrid: zat zelf eerder te denken aan een manier waarop je een goede afzet ziet. Een fries met een sterke achterhand...

Jamiejoyce
Berichten: 904
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 21:09

Leentje_P schreef:
@ astrid: zat zelf eerder te denken aan een manier waarop je een goede afzet ziet. Een fries met een sterke achterhand...


Sterke achterhand is een kwestie van trainen.
Ik denk dat vooral de nieuwe type frieze makkelijker galoperen, die van mij in ieder geval wel

Leentje_P
Berichten: 130
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Daar waar Leentje is, zit ik prima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 10:22

Heeft iemand galop ervaring met de "nieuwe" types of ervaring met een hengst of lijn die goed galoppeert zodat ik eens wat voorbeelden kan zien?

Jamiejoyce
Berichten: 904
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: Middelburg

Re: Hoe zien of een fries paard een goede galop heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 10:31

Ik heb een nieuwe type fries en aan de lijn is natuurlijk makkelijk als met het gewicht van een ruiter heb wel een filmpje van een proef maar weet niet hoe ik moet plaatsen

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Hoe zien of een fries paard een goede galop heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 10:54

ik heb meerdere friese paarden en allemaal galopperen ze makkelijk (komen uit verschillende merriestammen).

Marleen_vA

Berichten: 1252
Geregistreerd: 02-01-05
Woonplaats: Almere

Re: Hoe zien of een fries paard een goede galop heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:00

Ik heb een barok type kruising fries (75%) en daar heb ik best wel wat werk in gehad qua galop. Maar al het werk heeft dubbel en dwars beloond (momenteel M1)

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Re: Hoe zien of een fries paard een goede galop heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:02

Wanneer galoppeert een fries moeilijk dan? Als hij niet meteen aanspringt maar in galop valt? Dat is dan toch gewoon te trainen :+

knollentuin
Berichten: 10430
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Hoe zien of een fries paard een goede galop heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:07

Hoezo wil je dat kunnen zien? Ga je een Fries kopen en wil je weten of hij galopperen kan?
Iemand meenemen die kan zien hoe of een paard goed loopt en die goed naar bouw van het paard kijkt, hoe staat bekken, achterbeen en hoe is de romp ? Alles heeft invloed op het eventuele vermogen van een paard.
Er is een hoop te trainen Eileen, maar een paard zijn kunnen hangt ook samen met bouw

Aleydis

Berichten: 90
Geregistreerd: 14-01-14
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:09

Ik heb 4 verzorgfriezen waarvan 2 van OlriK zijn. Ze zijn allebei erg stevig en zijn echt met een aantal gallop sprongen aan de overkant van de bak. Als je er op zit voelt het letterlijk of je op een tank zit. :D De ruin springt moeilijk aan terwijl hij erg sterke achterbenen heeft. Hij is ook pas net voor de winter ingerede, dus het is ook een kwestie van trainen. De andere 2 zijn 4 jarige merries, 1 van Doaitsen en 1 van Norbert, allebei de wat modernere Fries en wat minder "lomp" met aangalloperen omdat ze meer rijpaard types zijn. Denk dat er wel veel variatie in zit tussen de Friezen.

Lau

Berichten: 16684
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Re: Hoe zien of een fries paard een goede galop heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:15

Mijn fries galoppeert heel makkelijk. Heel bergopwaarts en ruim.

Anouk1605

Berichten: 919
Geregistreerd: 14-04-09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:24

Het is per paard anders. Alle friezen die ik heb gereden hadden moeite met de galop. De meeste vielen in galop vanuit een snelle draf, en vervolgens kwam er dan zo'n scheurgalop, plat door de bochten, niet op de hoefslag etc. Mijn huidige merrie heb ik nu pas opgepakt in galop. Zij is weer totaal anders. Ze heeft moeite met aanspringen in galop en met de bochten. Heeft even tijd nodig voor dat ik haar in galop krijg, en vaak galoppeert ze dan alleen over de lange zijde en een stuk bocht (nu na 5 x oefenen). Ik vind het niet erg, want daar staat wel tegenover dat ze een beropwaardse, ruime maar rustige galop heeft die ik graag wil behouden. Dus ik maak nu gewoon kilometers buiten in galop en in de bak. Beetje bij beetje zal haar techniek wel verbeteren. Over een paar maanden hebben wij die galop ook wel onder de knie. Ze heeft alleen tijd nodig.m aar als ik haar die geef, krijg ik er wel een super galop voor terug. :D

Marleen_vA

Berichten: 1252
Geregistreerd: 02-01-05
Woonplaats: Almere

Re: Hoe zien of een fries paard een goede galop heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:28

Een fries is van nature een dravend paard. Galop is haast onnatuurlijk voor de fries. Dit maakt het 't iets lastiger aanleren dan bijvoorbeeld menig ander sportpaard. Dit moet getraind worden. De ene fries leert wat makkelijk dan de ander of is wat behendiger. Mijn fries is bijvoorbeeld echt een draver. Galop was voor hem erg onnatuurlijk en heb ik wat werk in gehad.

Leentje_P
Berichten: 130
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Daar waar Leentje is, zit ik prima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 11:29

De reden dat ik het wil weten is omdat ik zelf een merrie met een moeilijke galop heb (het verhaal van anouk1605 komt me bekend voor) en ik me afvraag of je aan een fries kan zien of ze een goede galop hebben of niet

mijn definitie van goed: Hij/zij springt makkelijk aan en bewaart zijn/haar evenwicht. Conditie speelt daar op dit punt even geen rol in

In dit topic hoeft er geen kritiek op het friese paard als ras te worden geleverd. In mijn ogen is het een geweldig paard met een draf waar je van gaat kwijlen en een karakter van goud!
Laatst bijgewerkt door Leentje_P op 19-02-15 11:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Leentje_P
Berichten: 130
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Daar waar Leentje is, zit ik prima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 11:31

Eileen_ schreef:
Wanneer galoppeert een fries moeilijk dan? Als hij niet meteen aanspringt maar in galop valt? Dat is dan toch gewoon te trainen :+


Ik zou super blij zijn als ze niet aanspringt en dan in GALOP valt. Zou werkelijk geweldig zijn :')

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Re: Hoe zien of een fries paard een goede galop heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 10:02

kwestie van trainen. Eerste draf, achterhand sterk trainen, dan zijgangen, wijken , travers,schouder binnen en dan pas aanspringen galop beginnen.

Gulpje

Berichten: 8093
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Re: Hoe zien of een fries paard een goede galop heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 12:20

Bij mijn Fries is de galop zijn beste gang dus het hóeft geen probleem te zijn :)

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Re: Hoe zien of een fries paard een goede galop heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 12:29

Van Nature zijn friezen gemaakt om te stuwen en niet om te dragen. De plaatsing van het achterbeen en het gebruik van het lijf is erg belangrijk. Je kan bedenken dat een paard voor de kar zijn lijf heel anders gebruikt dan een rijpaard. Tegwnorodig worden ze steeds meer als rijpaard gefokt en dan word de balans en het gebrui van het lijf beter. Je kan met training een hoop verbeteren, maar je kan niet het lijf veranderen.

Princesj

Berichten: 4555
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 12:34

Zelfde als Gulpje, mijn Fries heeft ook galop als beste gang, sluiten en verruimen is ook geen probleem.

Marleen_vA

Berichten: 1252
Geregistreerd: 02-01-05
Woonplaats: Almere

Re: Hoe zien of een fries paard een goede galop heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:20

Mijn paard is gebouwd/gefokt om te stuwen. Dit maakt de training onder het zadel heel belangrijk om hierin te sturen.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Hoe zien of een fries paard een goede galop heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:30

De natuurlijke bewegingsaanleg heeft alles te maken met de bouw in eerste instantie.
En met de training in tweede instantie.
Het is waar dat Friezen doorgaans stuwerig zijn, maar de "moderne" typisch hebben vaak veel meer draagkracht, waardoor de achterhand er beter onderkomt en de galop hen makkelijker afgaat.

Maar zeker ook een barok, of ouderwets type Fries is met juiste training een juiste galop aan te leren.

Ik heb een kruising Tinker x Fries, die draait z'n hoeven niet om voor een makkelijke galop... dat is niet altijd zo geweest, hoewel die nooit vanuit keiharde draf in galop "viel" (dat moet je ook in je training voorkomen c.q. afleren), maar wel de neiging had enorm groot en ruim door de baan te gaan. Dat nu is een kwestie van balans en training, inmiddels gaat-ie makkelijk vanuit stilstand in een mooie handzame galop.
Dat heeft training dan weer gedaan.

Imala204

Berichten: 2474
Geregistreerd: 15-01-04
Woonplaats: Parkstad/Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 23:54

Ik heb ook een gemakkelijk galopperende Fries. (Eefke van Ravensbos: Anne 340 x Oege 267)