PRE Andalusier hengst kopen

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Junelover
Berichten: 3
Geregistreerd: 04-02-15

PRE Andalusier hengst kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 03:22

Hallo lieve bokkers,

Nou heb ik een tijdje gezocht en nu ook gekeken bij een mooie PRE Andalusier hengst van 5 jaar.

Hij is extreem relaxed en volgens mij weet ie niet geheel dat ie hengst is want merries boeien hem niet...
Maar nou wou ik toch vragen:

Wat zijn jullie ondervindingen met een Andalusier hengst (wel/niet) castreren. (Ivm mocht ie ooit weg moeten en als zijn ballen er af gaan is hij niet meer zoveel waard)
Hoe zijn jullie PRE Andalusier hengsten in omgang. (Weide/paddock/buiten/andere ruinen en merries)

Ik wil hem eigenlijk wel heel graag kopen zit al jaren in de paarden wereld maar heb nog nooit een Andalusier gereden laat staan hengst (ja nu proef gereden op hem) bom proef! Was geweldig!

Dus ik wou graag jullie mening hierover hebben!

Alvast bedankt!

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 04:14

Stuur je pb

Sandalio
Berichten: 173
Geregistreerd: 23-01-15
Woonplaats: Friesland

Re: PRE Andalusier hengst kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 15:20

Ik zou zelf een hengst altijd laten ruinen, maar dat komt omdat ik niet zou willen dekken met hem en omdat ik echt niet zou weten waar ik 'm dan zou moeten stallen. Ik heb dus veel liever een ruin, of een hengst die ik dan direct zou laten ruinen :).
Waarom zou je het paard hengst willen laten? Puur voor eventuele verkoopprijs (ga je een paard kopen om direct weer te verkopen?).

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 22:39

Op zich scheelt het paard niet heel veel in prijs als je hem laat ruinen hoor, of zelfs helemaal niet, afhankelijk van zijn kwaliteiten.

Ik heb zelf 2 volwassen hengsten 1 die dit jaar 15 wordt. Dat is een heel makkelijke hengst! Kan zelfs gewoon met een merrie op 1 trailer, terwijl hij natuurlijk dekt.

De andere is 7 en meer hengst als bovenstaande, ook nog puber natuurlijk ;) Maar toch goed behapbaar. Ik heb hem nog niet laten dekken, maar als ik dat ga doen zal hij denk ik KI gaan dekken, omdat hij wat meer moeite heeft met "dingen" los van elkaar zien. de 15 jarige kent het ritueel van dekken en daarbuiten laat hij niks zien.

Wel heb ik ze aan huis, ook merries, geen probleem. Maar ik zou niet graag op een pensionstal met ze staan, ook al zijn ze makkelijk. Je weet nooit wat andere mensen voor "domme"dingen doen. of bij voorbaat al angst hebben etc.

_Zoe

Berichten: 1542
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Rotterdam

Re: PRE Andalusier hengst kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 22:52

De mijne was ook nog hengst toen ik hem uit Spanje haalde en in eerste instantie wilde ik hem dat ook laten. Toch heb ik hem na een paar maanden alsnog gecastreerd en heb er nog geen seconde spijt van gehad. Hij kan nu heerlijk met anderen paarden buiten staan en ook al was hij voor een hengst al vrij rustig is hij in z'n hoofd nog rustiger geworden. En ik vind het inderdaad een fijner idee als andere mensen er iets mee doen dat het minder erg zou zijn als er een ruin zou ontsnappen dan een hengst.

Tenzij je hem inderdaad voor de dekdienst wilt gebruiken zou ik hem lekker ruinen, een hengst is echt niet veel meer waard. :) ik rijd ook nog wat hengsten en ken er twee vanaf het begin, eerst waren ze ook zo heerlijk rustig maar na een tijdje spelen de hormonen toch behoorlijk op en zit je echt op testosteronbommetjes. Je kunt het ook altijd eerst aankijken, maar als het alleen om verkoop gaat zou ik hem in elk geval gewoon ruinen :)

barrye
Berichten: 710
Geregistreerd: 13-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 22:57

Op heel veel stallen kun je niet terecht met een hengst. Daar moet je wel rekening mee houden wanneer je een plekje voor hem gaat zoeken. soms is hij zo gewend aan zijn huidige stal, dat hij ook ( nog) niet als hengst reageert. En misschien staan daar ook geen merries in de buurt. Het kan dus ook heel goed dat hij zo ongeveer de boel afbreekt als je hem op en andere / nieuwe stal neer zet, met meries en veel geloop.

Dat probleem heb jij niet alleen, maar vrijwel iedereen, zeker als je hem niet thuis kunt stallen. Dus bij evenuele verkoop later zal dat niet meer zo veel in prijs uit maken.

Ik heb 4 PRE / andalusier hengsten thuis staan, naast een ruin en een merrie en een aantal mini hengstjes . En met deze jongens geen problemen, alleen de jongste Perlino hengst van bijna 6 is wel heel braaf, maar probeert nu toch wat te puberen en interesse ( lees keten, bijten) e.d. naar andere paarden te vertonen als hij er vlakbij kan komen. die moet je dus wel zijn plaats wijzen. Dat kan hier prima, zijn mijn paarden en er komt niets anders op stal. Maar heb je zo eentje op de manege, waar ze ook nog vrolijk een merrie bij je box deur vastzetten om te poetsen..... Tja, dan kunnen ineens de hormonen lekker opgaan spelen terwijl jij braaf op je werk zit.

Soms veranderen hengsten na het casteren wel in een gezapige ruin,. Of ze waren zo brutaal en brullerig door hun hormonen, dat ze na de castratie ineens wel de werkelijke wereld zagen en erg bang werden. overal aan moesten wennen. Wil je echt weten wat je nu voor karakter hebt, dan geeft een ruin, die al wat langer ruin is meer zekerheid.

RianneH

Berichten: 28301
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: PRE Andalusier hengst kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 23:02

Mijn ervaring met PRE hengsten is in elk geval positief, zowel de jonge echt groene paarden als de dieren die meer in het werk zaten. Mits ze een duidelijke opvoeding hebben zijn ze als hengst erg fijn te houden.

Echter is het grote probleem van hengsten in Nederland vaak niet de eigenaar, maar het vinden van een passende stalling en het hebben van passende stalgenoten. Zoals hierboven aan wordt gegeven wil lang niet iedere stalhouder een hengst op stal hebben, waarvan sommige ook zelf ze niet aan kunnen. Daarnaast zit je met stalgenoten die ook maar met een hengst om moeten kunnen gaan. Die niet met hun merrie gezellig gaan komen keten voor de box omdat ie dan zo knap doet. Het vraagt een duidelijk en consequent stalbeleid en dat heeft lang niet iedere stal.

Junelover
Berichten: 3
Geregistreerd: 04-02-15

Re: PRE Andalusier hengst kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 03:01

De hengst staat op een stal met merries hengsten en ruinen, rijd ook gewoon naast merries en baat hem niet, hij komt indd vanuit Spanje naar de handelaar (vind het een rotwoord) en die maakt hem zo dat ie verkocht kan worden.

De stal waar ik hem zou zetten heeft 4 merries staan en 10 ruinen, staan sochtends tot etenstijd buiten wat heel fijn is! En nee d'r mogen geen paarden vastgemaakt worden aan een andere stal, hij zal dan naast 2 ruinen komen te staan

Maar mijn zorg was ook meer dat ik bang was dat ie inderdaad miss door de schrikdraden gaat mocht er 1 hengstig zijn.
De bazin van de stal wou het aan zien anders moet ie of naar een andere stal of geruind worden, maar ik zie dat nut van ruinen niet echt in, waarom de meeste stallen hengsten fobie hebben op dat merries dan vaker hengstig worden na.
In een echte kudde van meerdere hengsten mag alleen de leider de merries denken en andere hengsten hebben dan niks, dus raken ze dan echt gefrustreerd van het feit dat ze niet mogen dekken als ze nooit gedekt hebben?

Nee ik ga hem niet kopen om weer te verkopen maar ik wil wel altijd in me hoofd houden dat mocht er spontaan iets gebeuren en er is geen andere oplossing dat dat dan dus kan gebeuren.
En dan denk ik ja, stel dat dat gebeurt en zijn "kroonjuwelen" zijn eraf is hij niet meer zoveel waard (à hoewel ik liever een goed huis dan heb ipv geld) maar ik ga er vanuit dat ie tot de dood bij me blijft!

Dank jullie wel voor de reacties geeft me wel inzicht wat zeer fijn is en hoop op meerdere, ben totaal niet bekend in de PRE wereld en van alleen lezen hoe ze zijn is ook niet altijd alleen wijsheid...

Junelover
Berichten: 3
Geregistreerd: 04-02-15

Re: PRE Andalusier hengst kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 03:05

Wat weten jullie trouwens over chemisch castreren? Of dat er een andere oplossing is ipv de letterlijke daad?

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: PRE Andalusier hengst kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 08:29

Hoe ouder hij is, hoe ingrijpender en gevaarlijker de ingreep.

Ik ben ook van mening dat wanneer hij niet thuis staat, je er beter aan doet om hem te castreren. Je hebt met zoveel mensen te maken op stal, dat je de kans op ongelukken wel vergroot.

"Door het draadje gaan en dekken" zou ik als "andere pensionklant van de merrie" echt geen "ongelukje" vinden als het om een hengst gaat.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 08:56

Ik heb vorig jaar augustus een hengst gekocht, ook via een handelaar (niks mis mee, veel keuze!) en hem laten ruinen. Ik heb zelf nog een nu bijna 25 jarige merrie en ze gaan altijd de wei in. Hij heeft de pech gehad van een flinke ontsteking, misschien zelfs wel omdat hij al 7 jaar was en dat toch zwaarder is dan bij een jong dier.
Merrie werd echter wel acuut hengstig en dat vond hij bere-interessant! Dus hormonen zijn er de eerste tijd nog wel, en als je hem hengst laat ga je dat ook merken.
Enige wat ik kan bedenken waarom een hengst meer waard zou zijn? Geweldige afstamming zodat je er mee kunt fokken. Zonder die voordelen is het alleen vermeerderen.
Ik zou juist bij een volgende keer liever voor een ruin of een merrie gaan omdat ruinen, en dus de kosten en de risico's daarvan, behoorlijk in de papieren kunnen gaan lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 00:58

Als jij een goede stalling hebt zou ik hem niet castreren. Mijn ervaring is dat PRE's gewoon veel mooier zijn en blijven als hengst, maar dat is persoonlijk.
Als hij gewoon sociaal kan staan en buiten komt kun je het altijd eerst aankijken.
Consequent zijn en vooral niet te voorzichtig doen. Hem overal bij weghouden maakt ze niet braver, gewoon mee omgaan alsof het een ruin of merrie is en ze gaan alles normaal vinden.
Op die manier heb ik ook gewoon een jonge Oldenburger hengst tussen de merrie's kunnen houden.
In Nederland wordt elk dier altijd direct al gecastreerd, zo zonde, vaak helemaal nergens voor nodig.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 09:01

Especial schreef:
Als jij een goede stalling hebt zou ik hem niet castreren. Mijn ervaring is dat PRE's gewoon veel mooier zijn en blijven als hengst, maar dat is persoonlijk.
Als hij gewoon sociaal kan staan en buiten komt kun je het altijd eerst aankijken.
Consequent zijn en vooral niet te voorzichtig doen. Hem overal bij weghouden maakt ze niet braver, gewoon mee omgaan alsof het een ruin of merrie is en ze gaan alles normaal vinden.
Op die manier heb ik ook gewoon een jonge Oldenburger hengst tussen de merrie's kunnen houden.
In Nederland wordt elk dier altijd direct al gecastreerd, zo zonde, vaak helemaal nergens voor nodig.

Maar wat noem jij dan buiten komen? In een weiland de hele dag tussen de andere paarden?

Iris82

Berichten: 39873
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 09:05

Ik vind persoonlijk wel dat alles daarbij staat of valt. Kan ie met een maatje naar buiten? Geen probleem.

Moet ie de rest van zn leven alleen slijten? Of 'naast' een ander paard? Dan ballen eraf.

Jessix

Berichten: 16523
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 09:54

Iris82 schreef:
Ik vind persoonlijk wel dat alles daarbij staat of valt. Kan ie met een maatje naar buiten? Geen probleem.

Moet ie de rest van zn leven alleen slijten? Of 'naast' een ander paard? Dan ballen eraf.


Eens met bovenstaande. Als je een paard hebt waar toch niet mee gedekt wordt en je kunt hem niet een sociaal leven bieden met tenminste één ander paard, dan kun je i.m.o. beter castreren. Ik zou sowieso geen hengst willen als ik afhankelijk zou zijn van pensionstalling.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: PRE Andalusier hengst kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:14

Mijn PRE heb ik ook als hengst gekocht, en na een aantal maanden alsnog laten castreren. Hij was echt super lief, goed handelbaar, braaf bij andere paarden in de baan, ook bij merries. Hij is APTO goedgekeurd en heeft meerdere keren gedekt. En toch, ballen eraf.

Waarom? Hij liep zich buiten helemaal leeg, was constant met andere paarden bezig. En je moet gewoon altijd 200% focus hebben, het KAN immers altijd mis gaan. En dat wilde ik niet. Wilde hem graag met andere paarden hebben staan, er niet alleen maar naast. En ik ben blij dat ik het gedaan heb. Hij is rustiger in zijn hoofd geworden buiten, staat ondertussen zelfs met zijn eigen merries. Hij was al heel relaxed in de omgang, en is alleen maar liever en betrouwbaarder geworden.

Ik zou net als mijn voorgangers vooral kijken naar hoe je het paard kunt houden. Kan hij als hengst niet in 1 paddock/weide met anderen? Dan ballen eraf.

En wees je bewust: veel hengsten gaan zich op ander terrein, met een andere eigenaar, ineens wel anders gedragen. Dat nieuwe kan veel losmaken.

BigOne
Berichten: 38693
Geregistreerd: 03-08-09

Re: PRE Andalusier hengst kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:18

Ts, als hij geen goedgekeurde dekhengst is en je bent van plan hem in principe te houden dan kun je hem imo beter gewoon laten castreren. Ik vind de kreet, hengst is mooier, altijd blabla, spieren rij je er aan.

Duijfje

Berichten: 1990
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Noord-holland

Re: PRE Andalusier hengst kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:21

Heb je hem ook al gereden?

Die van mij was hengst toen ik hem ging rijden/bekijken. Heb hem zelf laten castreren na de koop.

Als hij braaf is en je kan een hengst houden. Zou ik hem hengst houden.
Die van mij was super mak maar ik kon geen hengst houden in de buurt. Heb er spijt van want hij heeft daarna geen fijne periode gehad. Onwijs veel moeite gehad om er bovenop te komen.

BabFer

Berichten: 236
Geregistreerd: 26-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 15:11

Alles hangt er inderdaad van af hoe je hem kunt stallen.

Kun je hem thuis stallen en hij is zeer handelbaar, dan kun je hem gerust hengst laten.

Ik heb mijn beide Spanjaarden laten castreren.
Mijn eerste was zeer braaf tot het lente werd. Dan liep hij zichzelf leeg. Er was geen doen meer aan.
Hij heeft niets van zijn hengstenuitstraling moeten inboeten en ziet er nu veel mooier uit.

Mijn 2de heb ik onmiddellijk laten castreren. Hij heeft wel wat manen verloren (ook door schuren), maar krijgt nu ook meer body dan als hengst.
Body en nek is voor een groot stuk ook training.

barrye
Berichten: 710
Geregistreerd: 13-02-06

Re: PRE Andalusier hengst kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 18:30

Kun je ze inderdaad thuis stallen, dan hoeven hengsten geen probleem te geven. Ik heb 4 PRE hengsten staan en een ruin. Geen enkel probleem En daarnaast een merrie. Die maakt meer kabaal dan de heren.
Hoe hij op vreemd terrein is / blijft met andere paarden, ach dat merk je vanzelf wel.

Eva1521
Berichten: 39
Geregistreerd: 14-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 13:20

Alles hangt er inderdaad van af hoe je hem kunt stallen.

Kaaaren
Berichten: 3985
Geregistreerd: 02-04-07

Re: PRE Andalusier hengst kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 13:24

Wij hadden een Andalusier hengst aan huis, dat ging prima met 2 andere ruinen.
Toen we hem verkochten verhuisde hij naar een pension/manege daar veranderde hij totaal.
Door alle merries om hem heen kreeg hij echt hengsten gedrag.

Ik zou hem als ik jouw was castreren nu hij nog jong is, dan kan je er heel je leven alle kanten mee op :)

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Re: PRE Andalusier hengst kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 11:05

Ik adviseer altijd mensen geen 5 jarige hengst te kopen of uit spanje te halen.
5 jaar is puber, en testosteron...ze kunnen zo helemaal doorslaan bij een verhuizing.
Als hij tussen merries en andere ruinen komt te staan? (en andere stalgenoten?) ballen eraf. Heb je het thuis en zelf onder controle? kan je het proberen.
Vergeet niet , een verhuizing, en helemaal voor een 5 jarige is een enorme verandering.
Voor iemand die geen hengsten gewend is? Is een 5 jarige PRE hengst echt een hand vol! Wij gaan er nu eenmaal heel anders mee om dan de spanjaarden. (die zijn het gewend)
Het puber gedrag blijft......dus jou grenzen verkennen zal blijven gebeuren bij een 5 jarige. Dus zelfs met ballen eraf, krijg je dat voor je kiezen.

Jennyj01
Berichten: 5379
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 11:16

Alle voordelen van een hengst die hier genoemd worden zijn waar. En ook al vind je een stal met goed beleid. Waar je met een hengst heel erg moe van wordt is het permanente gezeur om je heen van anderen. Ongevraagde discussies en praatgroepen. En als er wat mis gaat op stal dan komt het altijd van de hengst. Ook al was hij die dag op wedstrijd. Daarom voor mij geen hengst meer. Of toch maar even langs de dierenarts als ik het dier helemaal te gek vind.