PRE geschikt voor (zware) trektocht?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NZ92

Berichten: 3178
Geregistreerd: 23-06-09

PRE geschikt voor (zware) trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 19:05

Hallo allemaal!

Graag zou ik hier iets willen voorleggen, ik weet dat aan elk desgewenst
niveau training, training en nog eens training aan vooraf gaat.
maar hier is mijn vraag dan ook niet op berust.
Ik weet dat er het een ander flink getraind zal moeten worden.

Mijn vraag is is een 6 jarige PRE ruin geschikt om een trektocht te maken?
dit zal gaan om een trektocht 4/5 rijdagen per week(2/3dagen rust dus) van zo'n 4/5 uur en waaronder
1 dag van 6/7 uur.
De rit zal gaan over ruig terrein bos, weilanden maar ook zulle steile heuvels worden beklommen en afgedaald en door rivieren worden gereden.

De ritten worden normaliter door merens pony's gereden deze worden weliswaar ook getraind maar hebben van jongs af aan al enige handigheid om de smalle paardjes en heuvels op en af te gaan.

Nu hoor ik om mij heen dat voornamelijk; merens, ijslanders, arabieren, dravers, kruisingen de routes rijden. Maar zou een PRE hiervoor ook geschikt zijn? Mits hij voldoende wordt getraind op conditie?

Zal hij de handigheid hebben om de merens pony's bij te houden?

hoop op jullie advies

annibel

Berichten: 1197
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: PRE geschikt voor (zware) trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 19:07

PRE of niet, ik vind dit voor een 6 jarig paard erg veel..

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 19:11

Het ras is niet relevant.
Waar het op aan komt is of je paard zich zeker door het landschap beweegd. Dat weet je alleen als je dat probeert.
Als het stijl en glad wordt, doet hij dan enge dingen of laat hij zich rustig naar beneden zakken. Heeft hij een goede basisconditie? Hoeveel rij je nu buiten?
Is het paard nu 6 of is hij 6 als de rit plaats gaat vinden (vind dat nog redelijk jong)?
Etc.

NZ92

Berichten: 3178
Geregistreerd: 23-06-09

Re: PRE geschikt voor (zware) trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 19:13

hij is nu 6, als de rit zal plaats gaan vinden zijn we 6 maanden verder.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: PRE geschikt voor (zware) trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 19:16

Heb je al eens door rivieren gereden en stijle heuvels afgedaald met dit paard?

Ragdollcat
Berichten: 14688
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 19:16

Elk paard kan het, maar de vraag is of ie dan heel/ gezond blijft?

Wel goed dat je het hier vraagt, ik ben eerlijk gezegd ook heel benieuwd naar of een PRE dat zou kunnen.
want ben meer thuis in volbloed arabieren.

NZ92

Berichten: 3178
Geregistreerd: 23-06-09

Re: PRE geschikt voor (zware) trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 19:18

geen rivieren, wel in het ijsselmeer gereden, ook met flinke golven. Stijle heuvels afdalen is alleen gebleven bij de dijk op en af.. dit doet hij prima maar niet te vergelijke natuurlijk.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 19:21

Natuurlijk kan een Pre dat, wat denk je wat ze in Spanje doen met toeristen :+

Het is veel belangrijker om te weten welke ervaring jouw paard heeft. Als hij tot nu toe nog nooit een berg gezien heeft: forget it. Dat krijg je dan niet op een verantwoorde manier voor elkaar.
Mijn paard is bergen gewend en die zoubik het nog niet aan durven doen. voor zulke ritten moet je het komende jaar toch wel zeker 3x per week iedere week in ruig terrein rijden.

Imani1998
Berichten: 100
Geregistreerd: 11-04-12

Re: PRE geschikt voor (zware) trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 19:26

Elk paard kan dat volgens mij wel, maar je moet hem er natuurlijk wel op voorbereiden..

pien_2010

Berichten: 44036
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 19:30

Sizzle schreef:
Het ras is niet relevant.
Waar het op aan komt is of je paard zich zeker door het landschap beweegd. Dat weet je alleen als je dat probeert.
Als het stijl en glad wordt, doet hij dan enge dingen of laat hij zich rustig naar beneden zakken. Heeft hij een goede basisconditie? Hoeveel rij je nu buiten?
Is het paard nu 6 of is hij 6 als de rit plaats gaat vinden (vind dat nog redelijk jong)?
Etc.


Citaat:
Het ras is niet relevant.
Dat is dus niet waar. Ooit met een in NL geboren merens (had nog nooit een berg gezien) met een groep manege paarden een buiten rit gemaakt. We kwamen op een stuk waar flink geklauterd moest worden langs een stijl paardje met allerlei losse kiezels.
Ach, ach arme manege paarden. Ook al kwamen zij daar vaak, het viel niet mee en de tegenzin was groot.
Ik reed helemaal achteraan en vond het zo'n gedoe, dus passeerde het rijtje paarden dat echt in de rem stand stond. Toen pas begreep ik het verschil tussen een merens en in dit geval kwpn-ers. Die van mij, die altijd het slechtste in alles was (springen, dressuur wedstrijden) vergeleken met kwpn klom zonder enige twijfel, zeer tref zeker langs de afgrondjes naar boven. Toen we naar beneden moesten ging hij bijna op zijn gat zitten en heel rustig gingen we naar beneden.
Kwpn-ers volgden snel en de begeleider vertelde me gelijk, dat ze nog nooit met zo weinig verzet de paarden dit stukje had kunnen laten doen. Dat was het eerste verschil.
Het tweede verschil was dat de kwpn-ers struikelden, gleden en dat ging van geen kanten zo soepel als bij die van mij.

Om op de pré terug te komen, als hij koel in de kop is dan zal hij het klimmen etc. ook wel kunnen want Spanje kent zijn routes ook wel.
Met het tweede stukje van
Citaat:
Heeft hij een goede basisconditie? Hoeveel rij je nu buiten?
Is het paard nu 6 of is hij 6 als de rit plaats gaat vinden (vind dat nog redelijk jong)?
kan ik het alleen maar mee eens zijn want dit geldt ongeacht het ras.

Maar merens en de andere rassen genoemd hebben veel nadelen, maar voor dit werk heel veel voordelen. Ze zijn er voor gemaakt namelijk.

Zoals je met Kwpn de "wedstrijd" kunt winnen, kun je met merens etc de "oorlog" winnen. Dat verschil is er gewoon, daar ben ik echt van overtuigd en ik ken beiden rassen erg goed.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 19:35

Ik heb wel eens een weektocht gemaakt op bergpaardjes die daar opgegroeid zijn.
Dat durf ik dus echt niet met mijn eigen paard :n
Mijn KWPN (om gelijk die vooroordelen even de kop in te drukken) is super goed met hellingen, laat zich rustig naar beneden skieen als het glad is, kan erg goed klimmen. Is gek op water etc. Maar als ik langs een afgrond rij dan wil ik een paard dat weet wat de gevolgen zijn als hij daar schrikt en de verkeerde kant op springt. Ik durf niet te garanderen dat mijn paard dat weet.
Daarnaast weet ik inmiddels uit ervaring dat zelfs 1x per week bergritten al amper genoeg is voor een dagtocht zonder dat ik er zelf af en toe stukken naast moet lopen, laat staan een week.
Klimmen vereist hele andere spieren en is niet te trainen in vlak land.

pien_2010

Berichten: 44036
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 19:39

Geloof me Sizzle. Kwpn kan heel erg veel zeg ik uit eigen ervaring veel houdend van dit ras. Maar is niet te vergelijken met de bergpaardjes. Het klimmen, het voorzichtig zijn, de trefzekerheid zit gewoon in hun genen. Merens zullen in principe niet eens vluchtgedrag tonen. Als zij schrikken, gaan ze op de plek "op slot". Het zit in hun dat ze weten dat vluchten neerstorten kan betekenen en dat doen ze dan in principe ook niet (je hebt altijd de uitzonderingen).

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: PRE geschikt voor (zware) trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 19:45

Dat zei ik toch ook :)
Ik vertrouw het instinkt van een bergras meer.

NZ92

Berichten: 3178
Geregistreerd: 23-06-09

Re: PRE geschikt voor (zware) trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 19:48

Hij heeft dus nog nooit bergen gezien, alhoewel het daar geen bergen zijn maar heuvels, maargoed wel steile paden. En weet dus niet of ik hem wel kan vertrouwen op zulke wegen..

Olympia96

Berichten: 3306
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: PRE geschikt voor (zware) trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 19:55

Wat een leuke vraag! Heb er nooit bij stilgestaan. Maar inderdaad, op de paarden in Tsjechie voelde ik me super safe in de bergen, iets wat ik me niet voor kon stellen als het mijn eigen paard was geweest op die locatie.

Wat is precies je plan? Woon je in Nederland en neem je je paard mee naar het buitenland voor een vakantie?

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 19:56

Ik heb in spanje gewerkt, waar ze met pres en lusitanos ook buitenritten en trektochten deden. Heb daar ook een dag mee gereden op een pre, en die was zeker wel trefzeker. Liep bergen op en af alsof het hobbeltjes waren.

Ik zou wel proberen hem wat te lateb werken aan moeilijk terrein. Kiezeltjes bv, gewoon kijken hoe steady hij blijft. Ook zou ik schriktrainingen, en mss een keertje een lage cross training meenemen. Zodat paardje een keer echt iets anders ziet dan dijken en rijbakken :)

Crosstraining lijkt me sowieso wel een goede, met waterbakken en opsprongen e,d, leren ze snel en besluitvaardig denken!

NZ92

Berichten: 3178
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 20:03

Renee_S schreef:
Ik heb in spanje gewerkt, waar ze met pres en lusitanos ook buitenritten en trektochten deden. Heb daar ook een dag mee gereden op een pre, en die was zeker wel trefzeker. Liep bergen op en af alsof het hobbeltjes waren.

Ik zou wel proberen hem wat te lateb werken aan moeilijk terrein. Kiezeltjes bv, gewoon kijken hoe steady hij blijft. Ook zou ik schriktrainingen, en mss een keertje een lage cross training meenemen. Zodat paardje een keer echt iets anders ziet dan dijken en rijbakken :)

Crosstraining lijkt me sowieso wel een goede, met waterbakken en opsprongen e,d, leren ze snel en besluitvaardig denken!


Thanks is inderdaad een goeie tip!

Anoniem

Re: PRE geschikt voor (zware) trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 20:07

Ik weet niet of het in de mogelijkheden zit maar anders een weekendje naar de ardennen/eiffel als voorbereiding? Daar zijn genoeg steile paden en beekjes te vinden om te kijken hoe het gaat. Een goede voorbereiding is goud waard. Ik denk alleen dat het in een half jaar moeilijk te realiseren is.

Ras maakt volgens mij niks uit, zolang een paard er goed op getraind is en bekend is met dergelijk terrein kan het wel.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 20:44

Ik zou het gewoon niet doen en een paard huren dat het kent.
Als je je paard kapot mee naar huis neemt of na twee dagen niet verder komt hebt je spijt.

Even ter illustratie: een oud stalgenoot doet dit soort dingen en heeft daar 2 jaar naar toe gewerkt voordat het paard ook met bepakking dit soort dingen kon doen. Die woont echter al in Frankrijk en maakt meermaals per week 20-30 km.

Emma_s_girl
Berichten: 1721
Geregistreerd: 04-07-11
Woonplaats: Westbrabant

Re: PRE geschikt voor (zware) trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 21:46

Ik zou het met mijn 6-jarige PRE niet doen. Vind haar te jong voor zoiets en de belasting te groot.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: PRE geschikt voor (zware) trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 08:20

Ik ben met mijn destijds 6 jarige PRE ook een trektochtje gemaakt. Deze was echter 2 dagen, dagelijks 30 km. Dit was met veel stap, beetje draf, klein galopje. Wel veel uren onderweg dus, maar niet "zwaar". Redelijk vlakke en gemakkelijke ondergrond. En goede rustpauzes tussendoor. Dit heeft hij echt super gedaan, maar ik zou niet meer willen doen als dit. Wat jij omschrijft vind ik voor een 6 jarige veel te veel.