Ervaringen Fell Pony gezocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Naaoommii

Ervaringen Fell Pony gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 15:07

Hoihoi,

Ik ga rond maart een jonge Fell pony rijden, het ras is voor mij vrij onbekend en ik zou er graag meer over willen weten. In de Wiki heb ik al gekeken, maar ben toch opzoek naar persoonlijke ervaringen zoals karakter en de gangen.

Er rijd momenteel een kleine vrouw op en ik verwacht dat het zadel te klein voor mij is, en schaf ik een eigen zadel aan, alleen ook de vraag of er wel een 18" op een fell pony kan, en welk zadel is mijn aan te raden (dressuur) .

Groetjes Naomi :)

esje01

Re: Ervaringen Fell Pony gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 15:18

Neem contact op met stal de vlietlanden in Medemblik. Devon01 volgens mij hier op bokt.
Zij zijn de grootste hengstenhouder Fell pony in Nederland

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 15:21

Bedankt voor je reactie! Ik zal er contact mee opnemen :)

SCCherren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 18:50

Ik heb een keer een buitenrit gemaakt met een fell :) die was erg lief

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 18:57

Wat leuk dat je een fell pony gaat rijden ! Wij hebben ook een fell pony stal en rijden dresuur met ze. In mijn profiel staan wel foto's. Als je vragen hebt mag je ze altijd stellen :)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 18:59

heb er 2 gehad zowel in span als onder de man.
ik vond het zelf weinig verschil qua gangen. hadden er 1 die net wat luxer was en die beweegde net wat makkelijk de andere iets lomper, meer te vergelijken met haflinger.
maar dat is dus karakter en bouw gebonden.

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 21:08

Bedankt voor jullie reacties :D Hier ben ik erg blij mee, heb een pbtje gedaan naar Devon04 en ook een erg leuke fijne reactie gekregen.

Ik ben ook van plan om hem dressuur gericht te trainen. Maar eerst is het de bedoeling dat de basis er goed in komt en kilometers maken. Ben erg benieuwd naar het ras onder het zadel.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 15:40

Mijn vriendin heeft ook een Fellpony! Leuke pony's zijn dat! :)

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 20:13

Hoi ik verzorg nu al langere tijd een fell pony hij is in ieder geval supper lief en een echte grappenmaker wat je volgens mij wel vaak hebt is dat ze kort lopen... Vedder is het ondanks dat je dressuur kan rijden ook leuk om met ze te springen tuurlijk zijn heb geen kampioenen maar de mijne vindt een sprongetje zo nu en dan zeker wel leuk!

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 20:19

Ik heb ook een fell :) idd erg kort in de rug en heb een 17, 5 inch thorowgood COB, extra kort dus, deze past echt net aan. Mijne loopt iid erg kort, is lief maar pittig met kop erop. Veel plezier!

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 08:45

Sinds kort ben ik ook weer een trotse eigenaar van een geweldige Fell pony.
En weer zeg ik omdat ik in het verleden ook een Fell heb gehad. deze pony was toen 17 jaar en blind aan een oog, waarschijnlijk tot een jaar daarvoor hengst geweest, maar echt een geweldig karakter.
Helaas is die pony overleden door een hersenbloeding.

In die tijd had ik al een Highlandpony en dat was echt mijn maatje.
Helaas heb ik mijn maatje moeten laten inslapen vorig jaar.
Doordat ik inmiddels een shetlander ,merrie, erbij had en deze altijd aan de hand meenam, heb ik toch besloten om weer een nieuwe vriend te gaan zoeken.
Nu had ik doordat ik zo`n goede ervaring met de Fell pony had besloten om weer voor dit ras te gaan.
Het fijne van de meesten Fell pony`s is is dat ze vaak eerst voor de kar beleerd worden en later onder de man gebracht.

Ook mijn eerste Fel was pas met 10 jaar onder de man beleerd en dat is met mijn huidige Fell exact hetzelfde.
Josh wordt deze maand 11 jaar ik heb hem nu twee maanden in mijn bezit en rij al vanaf dat ik hem twee weken had met mijn pretshet aan de hand in het bos.
Nu gaat het al een stuk beter maar hij moest erg wennen aan het feit dat ik bitloos rij en met een barebackpad en dan nog zo`n shet ernaast die vaak van die pretmomenten heeft.

Maar wat doet hij dit goed.
Bruggetjes vind hij erg spannend, gaan we vaak als een giraffe die probeert te drinken overheen, maar we komen aan de overkant.
Ook ziet hij nog wel dingen die spannend zijn maar springt opzij of een paar meter naar voren, maar gaat niet aan de kletter, is gewoon een goudeerlijk paard, precies zoals hij aan mij verkocht is.

Over het algemeen is het karakter van de Fell geweldig, dit heeft natuurlijk ook met opvoeding en wat hij/zij heeft megemaakt te maken, want dat vormt ook.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 09:00

Ik heb twee jaar lang een fell pony gereden. 1.41 hoog en ik 1.75, op de een of andere manier paste het nog ook haha.
Jong, onervaren beestje dat niks kon. Heb alle vier de hoeken van de bak geregeld gezien(en maar 3x gevallen in die twee jaar tijd). Was eigenwijs als de pest(een fjord was er niks bij..), en buitenrijden onder het zadel ging niet, dat was alleen maar drama. Voor de koets met de eigenaar een mak lammetje.

Totaal geen knuffelpaardje, heel gesloten en ook nog eens de laagste in rang in de kudde.
Zonder zadel was hij prima te rijden, ook een sprongetje kon er wel eens vanaf. Bitloos heb ik nooit aangedurfd omdat hij zo springerig was.