PRE met jeuk aan staart --> Welk voer?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Esther_r20

Berichten: 2415
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

PRE met jeuk aan staart --> Welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 12:54

Hallo allen,

Mijn 4 jarige pre schuurt zijn staart tot model pleeborstel |(

Even een situatieschets.

Ik heb hem februari vorig jaar gekregen. Hij was toen heel chubby en heeft de eerste periode op stal gestaan met voordroog hooi (voor paarden) en na het werk een halve schep fibravoer. Deze periode geen jeuk oid gezien

Vanaf mei is hij met de kudde 24/7 het land op gegaan. Na het werk kreeg hij weer fibra. Geen bijzonderheden

Halverwege de zomer is hij een keer erg schrokkerig geweest op zijn voer en stikte hij er zowat in. Door de droge vorm van fibra is mij aangeraden om over te stappen op een brok. Ondertussen was hij mooi in proportie gekomen. Op stal werd pavo gevoerd en dat kreeg vanaf toen na het rijden 3/4 schep. Geen schuren oid

Vanaf eind oktober staan de paarden weer op stal. Overdag komen ze in groepen in de paddock en hij komt eruit wanneer ik ga rijden wandelen etc. S ochtends krijgt hij naast zijn hooi een halve schep pavo en na het werken een halve schep.

Nu is hij ergens in de periode tussen november en december gaan schuren aan zijn staart. Zijn huid zelf ziet er totaal niet schilferig uit. Wanneer ik eraan kriebel reageert hij wel dat hij het lekker vindt maar gaat niet extreem tegen mijn hand aan schuren.

Vanaf december begonnen met zoeken naar de oorzaak

Dus komt het door warmte --> van 350 grams naar 200gram deken gegaan, geen verschil
Verveling? --> Geen idee, dat vertelt hij me helaas niet. Waarom schuurt hij dan nu wel en vorig jaar niet? Ik heb wel een speelbal en voeremmer waar hij fanatiek mee klooit in stal.
Voer --> Zou goed kunnen. Als ik vergelijk met begin vorig jaar is dat zeker veranderd. En pavo geeft veel jeuk klachten las ik op internet. Dus ik hoop dat dit het is.

Wat nu?
Ik ben in ieder geval overgestapt op Subli aangezien er hier niet veel anders te koop is dan pavo en subli. Maar ik wil verder denken. Welk voer geeft over het algemeen weinig tot geen jeukklachten, maar heeft wel voldoende energie om hem te houden zoals hij nu is....

Iemand tips voor mij?

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: PRE met jeuk aan staart --> Welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:28

Wormen?

pipo

Berichten: 8233
Geregistreerd: 25-03-11

Re: PRE met jeuk aan staart --> Welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:31

aarsmaden. Die zitten niet in de ontlasting en moeten anders aangepakt worden.

Djini
Berichten: 498
Geregistreerd: 31-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:37

Ik heb geen pre, maar wel een paard met precies dezelfde klachten.
Hij kreeg eerst de ijslanderbrok van pavo, maar bleef alsnog te dik en erg jeukerig (alleen staart, manen eigenlijk niet). Zonder bijvoeren werd hij futloos. Daarna allerlei soorten voer en supplementen geprobeerd.
Toen uiteindelijk overgestapt op fibra. En toen is zowel de jeuk als de dikke manenkam en het overgewicht compleet verdwenen. *\o/*
Hier dus een groot fan van de fibra.
Zou je niet evt. met een steen in de voerbak kunnen voeren, zodat hij niet meer kan schrokken?

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:43

Pavo bevat veel zetmeel en suikers en dat kan schuren tot gevolg hebben.
terug naar je eerste voer of een voer zonder granen en met zo min mogelijk zetmeel en suikers en melasse.

ik voer zelf marstall vito aan mijn shetlander met ernstig zomer eczeem. Ik moest eerder iedere dag zijn manen insmeren met een bepaalde creme en een deken op.
Sinds de vito schuurt hij niet meer. Ik heb afgelopen zomer niks gesmeerd en hij heeft geen deken meer op gehad.
ik denk dat voer of veranderen van regulier voer naar graanvrij voer veel kan doen. Proberen maar.

Esther_r20

Berichten: 2415
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: PRE met jeuk aan staart --> Welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 16:20

Aarsmaden of wormen zijn her niet. Vergeten erbij te zetten.

Fibra voer wilde ik liever niet meer aangezien ik dan best veel moest geven wilde het voor hem in balans zij kwa energie en het schrokken natuurlijk

ik ga eens kijken naar marstall en ander voer dat laag in eiwit en suiker zit. Even puzzelen dud.

Hoe lang moet je een voer geven voor je verandering/ resultaat kan zien?

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Re: PRE met jeuk aan staart --> Welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 17:11

haal hem maar van de pavo en van voordroogkuil
Hooi en een goede basisbrok is voldoende
ik voer de mijne altijd master brok (basisbrok of de sereen van vancooten)
Maar voordroogkuil is echt funest voor de PRE

sammie18
Berichten: 1345
Geregistreerd: 12-08-07
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: PRE met jeuk aan staart --> Welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 17:17

Novamix van Mijten, is volgens mij wel vrij lastig te krijgen. Maar via hun site kun je zoeken op leveranciers, sommige boerenbond's schijnen het wel te hebben of te kunnen bestellen. Een stalgenoot heeft een paard dat zeer erg schuurt en dat is een heel stuk verminderd met dit voer. En er zit volgens mij wel voldoende energie in.

Nouvel

Berichten: 28586
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 19:18

Ik zou inderdaad eens stoppen met de Pavo en ander voer proberen waar minder suikers in zitten.
Ik voer Pure feed en ben er erg tevreden over voor de sobere iberiƫrs! :j

En dan kun je inderdaad als dat niet of onvoldoende werkt je kuil ook nog wisselen voor hooi, kijken of dat iets doet.

Esther_r20

Berichten: 2415
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: PRE met jeuk aan staart --> Welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 20:19

Super al die suggesties!

Voordroeg is echt richting hooi. Voelt vrij droog en is lang niet zo nat als gewoon kuil. Hij heeft toen ik hem net had en op het land ook voordroog gehad en dat gaat goed.

Ik verwacht en hoop dat het echt het krachtvoer is. Ik ga maandag even langs de fourage handel om te kijken wat ze hebben van wat ik hier voorbij zie komen.

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:32

Esther_r20 schreef:
Super al die suggesties!

Voordroeg is echt richting hooi. Voelt vrij droog en is lang niet zo nat als gewoon kuil. Hij heeft toen ik hem net had en op het land ook voordroog gehad en dat gaat goed.

Ik verwacht en hoop dat het echt het krachtvoer is. Ik ga maandag even langs de fourage handel om te kijken wat ze hebben van wat ik hier voorbij zie komen.


Voordroog is verpakt in plastic....en dus geen hooi
het is vaak na een tijdje (opeenhoping van elke keer te veel) en op een gegeven moment zegt het immuunsysteem...nou is het klaar.. Dan krijg je schuren (huidproblemen) jeuk, bevangenheid, insuline resistentie en alle gevolgen van dien.
Vergeet niet dat een een spanjaard is, die moeten schraal gevoerd worden.
Dus langstengelig hooi en geen kuil. (ook geen droog kuil) en al helemaal geen hooi of kuil met kunstmest
Je paard is vorig jaar toch gecastreerd? Mede belangrijk heel voorzichtig te zijn met voer (rijkvoer)

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:36

TS het kan ook een vorm van stres zijn.
Heb het bij mijn oudste hengst gehad, en altijd alleen maar op stal. Verschillende ruwvoer geprobeerd en krachtvoer, ook laten onderzoeken op aarswormen/mijten/luizen/vloeien.
Nu staat hij sinds mei met een maatje 24/7 buiten, hij schuurt niet meer. Heb een mooie grote stevige hooiruif waar hij nog tegen kan schuren maar doet dat niet.

dresjoepie

Berichten: 2529
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:37

Heb je zijn staart en staartwortel al gewassen ? met teer shampoo ?

Kan me niet voorstellen dat het met voer te maken heeft dan zou die overal of iig op meer plaatsen jeuk moeten hebben

Zeker in de paddock met rollen komt er zand en vuil in zijn staart

Zit er een staartflap aan zijn deken ? kan me voorstellen dat dat kan gaan broeien

Esther_r20

Berichten: 2415
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 20:38

Gelukkig komt al het ruwvoer van eigen land en is hrt puur natuur zonder kunstmest ed. Ik ga het zeker onthouden en meenemen in de zoektocht naar de juiste verhoudingen.

stress lijkt mij niet. Sinds hij gecastreerd is is hij op stal heel relaxt en heeft hij zijn plekje gevonden. Maar ja blijven dieren dus je weet maar nooit wat er in dat koppie omgaat.

ik blijf puzzelen tot ik het heb gevonden voor hem

lianne125

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:40

Wij geven onze pre sinds kort cavalor fiberforce! Topspul. Sindsdien geen jeuk meer en super los op zijn spieren. Hiervoor een simpele basisbrok gehad van action quality en daar deed hij het slecht op en daarna overgestapt naar subli muesli (zonder) maar ook daar deed hij het niet goed op. De cavalor is laag in suiker en zetmeel en olierijk! Wij geven hem ook droog hooi omdat hij niet goed op voordroog reageerde.

Oja ook nog op de metazoa gehad en dat spul geef ik mijn paarden echt niet meer. Hij werd er superstijf van en wou het ook niet eten. Plus dat hij met rijden stakerig werd. Met ander voer was al dat zo weer verdwenen.
Laatst bijgewerkt door lianne125 op 24-01-15 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

annibel

Berichten: 1197
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:40

Mijn welsh heeft dit ook.. Ze heeft een paar jaar Subli Zonder gekregen, hier deed ze het erg goed op! Ze gaat namelijk schuren van de suikers die er in de brokken zitten, vooral in Pavo zit echt heel veel suiker en zetmeel.

Ik voer nu sinds ongeveer 2 maanden Metazoa, en dit gaat ook heel goed..

Nina1999
Berichten: 922
Geregistreerd: 18-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:41

Heb niet alles doorgelezen, maar mijn merrie kan ook niet tegen pavo. Tegen geen een soort, ook niet tegen een handje vital complete bijvoorbeeld, geen idee hoe dat kan. Jaar lang elke maand ontwormt stel dat er evt een aarsworm zat (moest van da) omdat we verder niks konden vinden. Toen per ongeluk een zak cavalor gekocht en het was over. Voer nu havens, dat bevalt me ook super.

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Re: PRE met jeuk aan staart --> Welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 11:59

Schuurt hij alleen zijn staart? Verder nergens? Zouden dan ook aarsmaden kunnen zijn.

Aleydis

Berichten: 90
Geregistreerd: 14-01-14
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 05:26

Ik heb 4 verzorgfriezen en een PRE. Allemaal krijgen ze 3/4x per dag hooi maar ook Haver, luzerne en een lepel gedroogd zeewier per dag. Ze doen het er super op zonder geschuur terwijl 7 van de 8 Friezen uit de straat wel schuurt en die krijgen brok. Halfbroer bij de fokker van de PRE schuurt ook. Te veel suikers in het voer is misschien toch een probleem. De zadelmaker vertelde zelf geplette haver te voeren aan haar paarden uit een eigen pletmachine en was er erg tevreden mee. Ik hoop dat je er wat mee kunt! :)

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 08:06

Stoppen met Pavo. pavo staat erom bekend veel suikers en zetmeel te bevatten.
Op een vitaminebrokje (marstall Force bijv.) zetten en kijken hoe hij het hierop doet. Indien nodig kun je dit altijd aanvullen met een sobere brok.
Zelf gebruik ik het liefst Marstall, Fraser Light of bijvoorbeeld de Naturell. Maar je kunt ook kijken naar De Subli dieetmix of de ponybrok.
Laatst bijgewerkt door xSogno op 03-02-15 08:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Esther_r20

Berichten: 2415
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: PRE met jeuk aan staart --> Welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 08:29

Nu staat hij bijna 2 weken zonder pavo. De jeuk is zeker voor de helft geminderd. Met Dit Weer Kunnen We TOCH Niet Zoveel Dus Krachtvoer Is Even op nul gezet.
Terug naar de basis en dan kijken wat gaat werken voor hem

canisia

Berichten: 788
Geregistreerd: 13-10-12
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 08:40

Dit komt duidelijk door voer :j
Je kan ook eens kijken naar bietenpulp. Geeft langdurige langzaam vrijkomende energie en bevat veel cellulose om de darmen bezig te houden. Ideaal voor paarden die sober moeten eten, maar wel veel moeten leveren.

Mizora

Berichten: 18160
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: PRE met jeuk aan staart --> Welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 08:51

Je sluit aarswormen uit, hoezo? Ze komen niet uit mestonderzoek en ze zijn resistent tegen de gebruikelijke ontwormingsmiddelen (ivermectine, moxidectine, praziquantel en pyrantel). Eigenlijk werkt alleen fenbendazole (Panacur) nog echt goed.

Ik zeg niet dat het aarswormen zijn, maar ik zou ze niet te snel uitsluiten.

Fijn dat het met aangepaste voeding al zoveel beter gaat. Nu op zoek naar een beter passende voersoort. Ik voer zelf het krachtvoer nat, omdat mijn paard zich door zijn cornage vrij gemakkelijk verslikt. Is dat bij jou een mogelijkheid?

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Re: PRE met jeuk aan staart --> Welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 12:12

Wat voor PAVO gaf je eigenlijk TS. Want er zijn zoveel verschillende soorten in hun assortiment. Van best fijn voer (met mate gegeven zoals elk krachtvoer) tot echt bocht.. zoals de oude PAVO gold etc.

Kelly_Taco

Berichten: 6727
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Re: PRE met jeuk aan staart --> Welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 14:34

Als aarsmaden uitgesloten zijn dan zou ik hem van de bix afhalen.
Ik ben 2 jaar geleden gestopt met het voeren van bix en over gegaan naar granen.
Is een stuk natuurlijker.