Friese hengst voor Winand 405 x Jurjen 303

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

iEmmaaa

Friese hengst voor Winand 405 x Jurjen 303

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 12:06

Hallo allemaal!

Ik heb sinds een aantal maanden een friese merrie, afstamming dus Winand x Jurjen. Nu heb ik besloten dat ik haar in de zomer van 2015 of 2016 wil gaan laten dekken. Welk jaar het precies gaat worden hangt nog een beetje af van het feit of ik dit jaar of volgend jaar stage moet gaan lopen voor mijn studie. In de periode dat ik het drukst ben wil haar graag dragend hebbend, op dat moment heb ik toch weinig tijd om met haar te rijden dus kan ze op dat moment dan gewoon lekker rustig de dracht door komen.

Nu heb ik ondertussen heel wat dragende merrie's mee gemaakt, mijn stalbaas fokt elk jaar 2 of 3 friese veulens. Hier heb ik natuurlijk alleen qua hengst keuze geen inspraak in, vandaar dat mijn kennis over de vele friese hengsten niet zo groot is. Een aantal ken ik wel door nakomelingen die hier op stal rond lopen maar dit aantal blijft natuurlijk zeer beperkt.

Daarom ben ik op zoek naar wat meningen van jullie wat voor hengst jullie zouden kiezen voor mijn merrie. Een ding wat ik graag zou willen is haar hoogte behouden, ze meet 1,68. Ik zou het liefst iets fokken wat uiteindelijk ook deze hoogte behaalt of wat er het liefst nog over heen gaat. Daarnaast is het de bedoeling het veulen op te fokken en uiteindelijk ook uit te brengen in de wedstrijd sport (lange termijn planning natuurlijk ;) ). Haar souplesse behouden zou dus ook het beste zijn.

Het gaat hierbij om deze merrie:
Klasiena G (geboren in 2003)
Schoft.: 1.68
Afstamming: Winand x Jurjen
Is in het bezit van het sportpredicaat.

Afbeelding

Stand foto is helaas niet echt de meest charmante :x
Afbeelding

Ik heb laatst de nieuw goedgekeurde hengst Jouwe voorbij zien komen, deze sprak mij erg aan! Het enige wat mij erg opviel was dat deze wat kort in de rug is, naar mijn idee mijn merrie ook dus dit zou nog wel eens lastig kunnen zijn. Een hengst die het sowieso niet word is Doaitsen, wij hebben een aantal nakomelingen van deze hengst door de stallen lopen en geen van deze spreekt mij aan. Allemaal een wat lastig karakter, drukte makers en voornamelijke echte zwijnen op stal. Nu kun je door een paar nakomelingen natuurlijk niet de hele hengst beoordelen maar Doaitsen spreekt mij op dit moment gewoon echt niet aan haha.

Maar goed zoals ik al zei gaat mijn verstand over het fokken zelf nog niet zo heel ver dus ben heel erg benieuwd naar jullie meningen en tips, hopelijk leer ik zo ook weer wat bij! :D

Als laatste nog even twee filmpjes van haar, niet de beste filmpjes maar het geeft in ieder geval even een idee van haar bewegingen.

Los in de weide (2 jaar geleden)

Onder het zadel 3 weken geleden (niet genoeg naar voren gereden)

Edit: filmpjes toegevoegd
Laatst bijgewerkt door iEmmaaa op 08-01-15 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:10

Ik zou eerst kijken naar wat wil ik met het veulen,wil je die hoe dan ook zelf houden hengst of merrie? welke punten kan ik verbeteren aan mijn merrie in de bouw en gangen. Je hebt het over de rug, ik vind dat ze inderdaad een vrij korte rug heeft. En dan daar op selecteren. Welke wedstrijd sport kant wil je op? Dressuur ? Is ze sterk in draf? of juist meer in galop? Zo kan je langzaam een lijstje maken welke goed zijn in de dingen die jij nog zoekt in je merrie.

En welke hengsten, bijvoorbeeld een top 3, vind jij interessant ?

Ook niet geheel onbelangrijk is je budget. Dekkingen kunnen tot hoog oplopen.

Welke hengsten goedgekeurd zijn die ik weet:

Bartele 472: 1.68m, klasse Z dressuur startend, in 2014 17 veulens met eerste premie

die staat ook op de website http://www.denieuweheuvel.com/de-nieuwe ... gsten.html

iEmmaaa

Re: Friese hengst voor Winand 405 x Jurjen 303

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 12:16

Of het een hengst of merrie word maakt niet uit, hoe dan ook zal het hoogst waarschijnlijk bij ons blijven.

Qua bouw kan denk ik de rug van mijn merrie verbeterd worden, qua gangen vooral de stap. Voor de draf scoort ze over het algemeen de beste punten, haar galop is ook zeker niet verkeerd, zou nog iets kunnen verbeteren maar ze heeft van zich zelf een mooie ruime ontspannen galop.

Mijn top 3 op dit moment zou er als volgt uit zien.
1. Jouwe
2. Epke
3. Pier

Maar nogmaals ik heb nog niet zoveel kennis over de vele verschillende hengsten zelf.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:19

Felle 422 sport?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:20

Hoogst waarschijnlijk, dus niet 100% zeker ? Want als die eventueel verkocht word zou je ook moeten kijken dat het zowiezo een goedgekeurde hengst is, al ben ik ook voor eigen fok daar voorkeur van, papieren dus in orde zijn.

Heb je al eens gekeken bij een hengsten keuring? Dan zie je de hengsten in het echt lopen en kan je ook kijken naar hun pluspunten.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:21

jouwe: Fokkers zullen bij het gebruik van deze hengsten rekening moeten houden met het feit dat beide hengsten positief zijn getest voor de dwergfactor. Dit betekent dat ze alleen ingezet kunnen worden bij (negatief) geteste merries. Beide hengsten zijn vrij van het gen voor waterhoofd.

Daar moet je dus al rekening mee houden, is jouw merrie getest ?

bron: http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws ... rzoek.html

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 12:27

Op dit moment staat gewoon in de planning dat het veulen blijft, ik weet natuurlijk alleen niet hoe de zaken zijn over 1,5/2 jaar. Het moet sowieso een goedgekeurde hengst zijn, of het veulen nou uiteindelijk blijft of niet. In beide gevallen zal het wel op de veulen keuring verschijnen. Papieren moeten dus idd gewoon in orde zijn.

Ik ben nog nooit op de centrale hengsten keuring geweest, tijdje geleden wel op de eerste bezichtiging geweest met twee hengsten van mijn stalbaas. Hier heb je natuurlijk alleen vrij weinig aan als het op goedgekeurde hengsten aankomt, je ziet natuurlijk alleen de nakomelingen.

Mijn merrie is niet getest, maar dit zou wel nog een optie zijn.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:29

Ik zou als je bijvoorbeeld jouwe zou kiezen of voorkeur heeft zoals ik jouw lijstje zie wel laten keuren. Aangezien je geen veulen wilt met dwerg factor. Ook is die alleen inzetbaar bij negatief geteste merries op het gen, dus dan zou je zowiezo moeten testen. Is ook helemaal geen gek idee om te weten dat je merrie dit niet draagt heb je ook minder risico.

Is ze verder helemaal goedgekeurd voor fok? Heb je dat al eens na laten kijken ? Omdat je het veulen mogelijk in de sport wilt hebben, is het wel handig te weten dat je merrie geen afwijkingen heeft of genetische ziektes.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 12:34

Ik heb haar zelf nergens voor laten keuren, ook niet toen ik haar kocht. Ik heb haar gekocht van mijn stalbaas, hij heeft haar ook gefokt en al die tijd zelf gehouden en uitgebracht in de sport. Ik zal vanmiddag hem eens vragen of hij haar al eens heeft laten testen of keuren en zo ja waarvoor precies.

Ik heb inmiddels ook even twee filmpjes in de OP geplaatst.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:39

Ze heeft wel mooie gangen, al vind ik op t filmpje minder lijken dat ze een korte rug heeft als op de foto :).

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:52

EHK --> BKR. Hier zitten de kenners van dit ras en zal je de beste antwoorden krijgen.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 12:59

Mioux schreef:
Ze heeft wel mooie gangen, al vind ik op t filmpje minder lijken dat ze een korte rug heeft als op de foto :).

Dankje! Ja dat idee heb ik zelf ook een beetje, maar zodra ze weer stil gaat staan valt het me wel altijd gelijk weer op haha

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 13:59

ik zou beginnen met een DNA test van je merrie om eventuele extra risico's uit te sluiten

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 18:36

een DNA test vind ik eerlijke gezegd wat ver gaan, ik heb vanmiddag nog even met mijn stalbaas gesproken (hij heeft dus ook mijn huidige merrie gefokt) en hij heeft nog nooit een merrie ergens voor laten testen. Hij fokt toch al zo'n 15 jaar met succes friese veulens.

Misschien kun je met testen een aantal extra risico's uit sluiten maar ik vind het van de ene kant wel erg ver gaan.

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 18:45

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 22-04-22 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 18:48

Ik heb me niet verdiept in de kosten voor zo'n test maar volgens mijn stalbaas was dit erg duur om te laten doen. Hij heeft dit zelf ook nog nooit laten doen en ben hem komt het zeker niet op een paar tientjes aan.

Er naar toe gaat niet meer, maar kan het zeker even op tv volgen! thanks voor de tip! :))

FriesRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 18:57

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:11

Ik heb onlangs(bij de hengstenkeuring) nog een clinic gevolgd over genetica bij Friese paarden, en ik moet zeggen, als ik ooit een veulen zou fokken zou ik 100% zeker die test laten doen.

Het kost iets van €45,- en duurt ongeveeer 4 weken voor je de uitslag hebt. Maar mocht jouw merrie het dwerggroei gen bij zich dragen, en de hengst waarmee je wilt dekken ook, dan is de kans 25% op een veulen met dwerggroei. Dat zou mij een te groot risico zijn en op alle kosten die je toch al maakt (dekgeld, dierenarts, etc.) is 45 euro toch vrijwel niets.

edit: Wat ik vergeet is dat je ook het inteeltcoefficient niet moet vergeten. Als je lid bent van het KFPS en je paard staat geregistreerd, dan kun je dat gemakkelijk uitrekenen online.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 16:42

Ben benieuwd wat je keuze wordt. Ik hoop ook over een paar jaartjes een veulentje te fokken met mijn merrie :D

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 18:34

Tjah ik ben nog niet echt verder in m'n keuze haha is ook eventjes aan de kant geschoven vanwege tentamen weken maar daarna ga ik weer verder researchen! ;)