Ik heb sinds een aantal maanden een friese merrie, afstamming dus Winand x Jurjen. Nu heb ik besloten dat ik haar in de zomer van 2015 of 2016 wil gaan laten dekken. Welk jaar het precies gaat worden hangt nog een beetje af van het feit of ik dit jaar of volgend jaar stage moet gaan lopen voor mijn studie. In de periode dat ik het drukst ben wil haar graag dragend hebbend, op dat moment heb ik toch weinig tijd om met haar te rijden dus kan ze op dat moment dan gewoon lekker rustig de dracht door komen.
Nu heb ik ondertussen heel wat dragende merrie's mee gemaakt, mijn stalbaas fokt elk jaar 2 of 3 friese veulens. Hier heb ik natuurlijk alleen qua hengst keuze geen inspraak in, vandaar dat mijn kennis over de vele friese hengsten niet zo groot is. Een aantal ken ik wel door nakomelingen die hier op stal rond lopen maar dit aantal blijft natuurlijk zeer beperkt.
Daarom ben ik op zoek naar wat meningen van jullie wat voor hengst jullie zouden kiezen voor mijn merrie. Een ding wat ik graag zou willen is haar hoogte behouden, ze meet 1,68. Ik zou het liefst iets fokken wat uiteindelijk ook deze hoogte behaalt of wat er het liefst nog over heen gaat. Daarnaast is het de bedoeling het veulen op te fokken en uiteindelijk ook uit te brengen in de wedstrijd sport (lange termijn planning natuurlijk

Het gaat hierbij om deze merrie:
Klasiena G (geboren in 2003)
Schoft.: 1.68
Afstamming: Winand x Jurjen
Is in het bezit van het sportpredicaat.

Stand foto is helaas niet echt de meest charmante

Ik heb laatst de nieuw goedgekeurde hengst Jouwe voorbij zien komen, deze sprak mij erg aan! Het enige wat mij erg opviel was dat deze wat kort in de rug is, naar mijn idee mijn merrie ook dus dit zou nog wel eens lastig kunnen zijn. Een hengst die het sowieso niet word is Doaitsen, wij hebben een aantal nakomelingen van deze hengst door de stallen lopen en geen van deze spreekt mij aan. Allemaal een wat lastig karakter, drukte makers en voornamelijke echte zwijnen op stal. Nu kun je door een paar nakomelingen natuurlijk niet de hele hengst beoordelen maar Doaitsen spreekt mij op dit moment gewoon echt niet aan haha.
Maar goed zoals ik al zei gaat mijn verstand over het fokken zelf nog niet zo heel ver dus ben heel erg benieuwd naar jullie meningen en tips, hopelijk leer ik zo ook weer wat bij!

Als laatste nog even twee filmpjes van haar, niet de beste filmpjes maar het geeft in ieder geval even een idee van haar bewegingen.
Los in de weide (2 jaar geleden)
Onder het zadel 3 weken geleden (niet genoeg naar voren gereden)
Edit: filmpjes toegevoegd