Hoe een fries klaar maken voor wedstrijd?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Hoe een fries klaar maken voor wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 13:20

Hallo,

Ik heb vanavond een dressuurwedstrijd met m'n fries. :D
Normaal vlecht ik een hengstenvlecht, maak ik de vacht mooi glad met babydoekjes, kam ik de sokken.

Ik ben benieuwd hoe anderen hun fries klaarmaken voor een wedstrijd.
Vlecht je de manen of juist niet, hoe doe je de sokken, etc...

moelly

Berichten: 6610
Geregistreerd: 22-12-08

Re: Hoe een fries klaar maken voor wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 13:26

Ik waste haar de avond voor de wedstrijd altijd.
De dag van de wedstrijd gingen er vlechten in de staart en een invlecht in de manen. De voorpluk maakte ik ook altijd een invlecht in en dan kwam er een knot in.
Sokken borstelde ik altijd kort door, want die waren vaak na het wassen ook al mooi.
Vlak voor vertrek een beetje opscheren en de hoeven zwart spuiten, dek op en op wedstrijd! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 13:27

moelly schreef:
Ik waste haar de avond voor de wedstrijd altijd.
De dag van de wedstrijd gingen er vlechten in de staart en een invlecht in de manen. De voorpluk maakte ik ook altijd een invlecht in en dan kwam er een knot in.
Sokken borstelde ik altijd kort door, want die waren vaak na het wassen ook al mooi.
Vlak voor vertrek een beetje opscheren en de hoeven zwart spuiten, dek op en op wedstrijd! :)



Wat voor vlecht maakte je in de manen?

DnBles

Berichten: 282
Geregistreerd: 31-10-13
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 21:12

Mijn klaarmaak volgorde:
Poetsen
Vlechten (hengsten vlecht en voorpluk in een knot)
Staart mooi uitkammen (cowboy magic, makkelijk doorkammen en glimt mooi)
Verder hoeven mooi zwart maken en zorgen dat de rest, zadel etc mooi gepoetst zijn
Niet alleen je paard moet mooi schoon zijn en gevlochten maar de rest en jezelf moeten er ook goed uit zien :D

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Hoe een fries klaar maken voor wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 21:17

Twee jaar geleden, ik weet het eigenlijk niet eens meer...
Ik vlocht het paard op de trailer pas op, daarna hoofdstel in en van de trailer af.
Schoonmaakwerk had ik dan thuis al gedaan. Vaak even de benen en staart wassen.

Ga binnenkort ook weer starten met een Fries, ik denk dat ik dan thuis een vlecht in doe en deze op wedstrijd nog een stukje doe en de rest los. Of niet... Ik weet het nog niet...
Hoeven maak ik niet zwart, te veel gedoe. Ik zorg wel dat de benen netjes opgeschoren zijn (ik scheer de sokken niet af hoor).

Ben wel benieuwd of hier ook dames zijn met grijze friezen? De mijne krijgt nogal grijze haren en is nog relatief jong daarvoor... Ongeveer net als ik. Camoufleren jullie dit ook? En zo ja, hoe??
Als het nu een heel klein kolletje was, vond ik het niet zo raar... Hij ziet er echter uit alsof hij 20 is ofzo... :P Op zijn hoofd, verder niet...

Indi_Vito

Berichten: 2746
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Hoe een fries klaar maken voor wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 21:21

een beetje zwarte haarlak of spuitbare haarverf.
voor de rest ik denk dat ik een hengstenvlecht zou maken, voorpluk klein stukje vlechten en onder de front en neusriem :)

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 21:26

zanakuzies schreef:
een beetje zwarte haarlak of spuitbare haarverf.
voor de rest ik denk dat ik een hengstenvlecht zou maken, voorpluk klein stukje vlechten en onder de front en neusriem :)


Dat is niet giftig oid? Ik dacht namelijk meer aan iets natuurlijks als houtskool ofzo.
Voorpluk vlechten zou ik inderdaad doen zoals jij beschrijft, maar het is niet alleen de kol waar je het bij ziet, het lijkt wel een lik zilverkleurige oogschaduw/eyeliner :')

Indi_Vito

Berichten: 2746
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Hoe een fries klaar maken voor wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 21:31

gewoon uitspoelbare haarverf, een stal waar ik kwam spoot zelfs in met zwarte autolak

Romyv

Berichten: 5423
Geregistreerd: 02-03-08

Re: Hoe een fries klaar maken voor wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 23:11

Idd, voetjes en staart wassen die ochtend of dag ervoor (staart doen we dan altijd in vlecht). Verder scheer ik der helemaal op!!! Der pijpbenen, kroonranden, hoofd, oren, tussenstukje en overal waar haar zit wat ik niet mooi vind :') niets zo lelijk als sokken tot aan zn buik!!

Manen knotten we, net als de voorpluk. Na het poetsen zwarte schoensmeer op de hoeven en paard in de babyolie :)

Simone1993
Berichten: 94
Geregistreerd: 15-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 21:04

ik lees meerdere keren dat er mensen zijn die de hoeven zwart maken. Mijn vraag, waar mee maken jullie het zwart? :)

Romyv

Berichten: 5423
Geregistreerd: 02-03-08

Re: Hoe een fries klaar maken voor wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 23:45

Grafitti, schoensmeer of zwarte hoevenvet