Crossen met een fries. Mogelijk?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Crossen met een fries. Mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:54

Hallo,

Zijn er ook mensen die met hun fries crossen? Ik heb het altijd erg interessant gevonden en nu vooral na het zien van filmpjes over eventing ruiter Tim Lips.

Om het zelf te gaan doen met mijn paard is een ander verhaal, ik heb namelijk een 12 jarige friese merrie. Een sprongetje hebben we wel eens gemaakt, dat ging wel redelijk. Maar ik hoor veel mensen om mij heen zeggen dat friezen niet horen te springen, laat staan crossen. Nu is mijn vraag wie er crost met zijn fries?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-12-14 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Sim
Berichten: 31485
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Crossen met een fries. Mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 19:00

Een training kun je prima doen met een Fries. Daar zijn er wel meer van. Echt officieel gaan crossen..... Denk niet dat een Fries daar geschikt voor is. Maar allicht dat je na wat trainingen eens een oefencross kunt gaan rijden om te zien hoe dat gaat en of je paard dat trekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 19:03

_Sim_ schreef:
Een training kun je prima doen met een Fries. Daar zijn er wel meer van. Echt officieel gaan crossen..... Denk niet dat een Fries daar geschikt voor is. Maar allicht dat je na wat trainingen eens een oefencross kunt gaan rijden om te zien hoe dat gaat en of je paard dat trekt.


Ik bedoel ook inderdaad gewoon trainingen om het lekker afwisselend te houden.

anjaenrene

Berichten: 536
Geregistreerd: 28-11-08

Re: Crossen met een fries. Mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 19:14

Een crosstraining en oefencross zou ook met een gezonde fries zeker kunnen. Mensen noemen friezen vaak niet geschikt omdat een fries vaak van nature geen goede/makkelijke galop heeft. Als je echter een fries bezit die een goede galop als basis heeft en over springtalent beschikt zou het makkelijk moeten kunnen.

Jenny_S

Berichten: 3132
Geregistreerd: 15-10-10

Re: Crossen met een fries. Mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 19:19

Ja hoor kijk maar in mijn profiel en er zijn er meer op bokt.
Maar inderdaad officieel wordt lastiger al zou de B wel moeten kunnen. Alleen qua tempo zal je vaak wel het nakijken hebben.
Dus lekker mee trainen hoor is erg leerzaam en je kan gewoon in de beginnersgroep

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70848
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Crossen met een fries. Mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 19:53

ED -> BKR

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 20:50

anjaenrene schreef:
Een crosstraining en oefencross zou ook met een gezonde fries zeker kunnen. Mensen noemen friezen vaak niet geschikt omdat een fries vaak van nature geen goede/makkelijke galop heeft. Als je echter een fries bezit die een goede galop als basis heeft en over springtalent beschikt zou het makkelijk moeten kunnen.


Galop is bij ons echt een zwak punt helaas, maar het wordt wel echt steeds beter en sterker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 20:51

Jenny_S schreef:
Ja hoor kijk maar in mijn profiel en er zijn er meer op bokt.
Maar inderdaad officieel wordt lastiger al zou de B wel moeten kunnen. Alleen qua tempo zal je vaak wel het nakijken hebben.
Dus lekker mee trainen hoor is erg leerzaam en je kan gewoon in de beginnersgroep


Ik heb net je foto's bekeken, wat gaaf!

Zijn er ook mensen op bokt die bij Tim Lips lessen?

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 20:51

AmoorM schreef:
Ik bedoel ook inderdaad gewoon trainingen om het lekker afwisselend te houden.



Gewoon lekker gaan doen.
Ik doe het ook met een fjord en een Fries x KWPN.
Crossen vinden de paarden vaak makkelijker dan gewoon springen.

Jenny_S

Berichten: 3132
Geregistreerd: 15-10-10

Re: Crossen met een fries. Mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:45

Wat htm zegt is waar. Wij hebben ook meer moeite met parcours springen door de vele wendingen. Cross heeft wat meer rechte aanrijroutes.

Sharony
Berichten: 56
Geregistreerd: 13-06-08
Woonplaats: Südgeorgsfehn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:50

Jenny_S schreef:
Ja hoor kijk maar in mijn profiel en er zijn er meer op bokt.
Maar inderdaad officieel wordt lastiger al zou de B wel moeten kunnen. Alleen qua tempo zal je vaak wel het nakijken hebben.
Dus lekker mee trainen hoor is erg leerzaam en je kan gewoon in de beginnersgroep


Dit denk ik ook. Qua snelheid denk ik dat je aan een Fries geen topper hebt. Maar verder, lekker doen!

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 23:56

Jenny_S schreef:
Wat htm zegt is waar. Wij hebben ook meer moeite met parcours springen door de vele wendingen. Cross heeft wat meer rechte aanrijroutes.


Wedstrijden heb ik niet eens geprobeerd. zelf te bang daar voor :o
Maar natuurlijke hindernissen schijnen voor een paard op een of andere manier gewoon makkelijker te zijn.
Sinds ik cross springen ze gewone hindernissen makkelijker.
En nee, het zijn nog steeds geen topspringers, maar gewoon lol erin hebben is voor mij meer dan voldoende.

Jenny_S

Berichten: 3132
Geregistreerd: 15-10-10

Re: Crossen met een fries. Mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 09:10

Ben ook nog nooit op springwedstrijd geweest hoor. Maar met springles rijd je paar keer een aantal lijntjes en dan merk je dat je gewoon iets mist. Ben wel van plan om een keer bb te starten maar focus nog op dressuur en inderdaad doutz springt liever een boomstam van 90 dan een normale hindernis van 90
Mijn paard is ook een volger dus moet ook richten op onafhankelijk rijden tijdens springen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 12:10

Ik heb in het weekend van 20 en 21 december een springwedstrijd, onderling op de manege met m'n fries. Hooguit 80 cm... Spannend!!

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Crossen met een fries. Mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 12:14

Een tripalon is wel goed te doen met een Fries. 60 cm en hindernissen waar de balk af kan. Wel opgezet als een soort lange cross.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Crossen met een fries. Mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 13:43

een fries zal best in een cross gereden kunnen worden, echter verwacht niet dat je bij de hoogst geklasseerde zal behoren. Over het algemeen is de bouw van een fries wat zwaarder dan het gemiddelde paard die deel zal nemen aan een cross.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Crossen met een fries. Mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 13:53

Op het vroegere fries paardencentrum gingen de friezen ook wel mee de crossbaan op. Ging altijd prima. De top zal je er niet mee halen, maar gewoon een leuke cross rijden kan met de meeste friezen wel hoor als je ervoor traint. ;-)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18071
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Crossen met een fries. Mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 13:58

Wat Lante zegt wou ik ook zeggen, op het FPC hadden we een lichte crossbaan en daar gingen we met de manegepaarden overheen. En uiteraard zaten daar de nodige Friezen bij. De ene fries vond het wel makkelijker en leuker dan de andere, maar ze konden het allemaal. Gewoon lekker een keer proberen dus! En niet verbaast zijn als door het vele buiten galopperen je galop juist verbeterd!

Herlinde98

Berichten: 481
Geregistreerd: 19-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:02

Dat kan prima maar aangezien een fries toch wat zwaarder gebouwt is en niet zo lichtvoetig als bijvoorbeeld een arabiertje moet je wel op letten dat je paard het niet te zwaar krijgt.. Dat is dus een kwestie van goeie trainingen.

DeBuurvrouw
Berichten: 506
Geregistreerd: 04-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:08


EsmeeArrow

Berichten: 83
Geregistreerd: 18-10-14
Woonplaats: Hollands-Kroon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:15

Dit is zeker mogelijk, dit is niet mijn foto maar van een kennis dus eventjes bewerkt..
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 18:06

Mijn vader is totaal tegen. Hij vindt het voor zowel ruiter als paard levensgevaarlijk (vaste hindernissen)
Maar nu zijn mijn paard en ik daar ook nog niet klaar voor. Dus er is nu nog geen sprake om het te gaan doen. Wel wil ik graag aankomend jaar bij eventing wedstrijden kijken. Maar ik weet niet waar ik terecht kan. Weten jullie leuke wedstrijden? Ik zou Tim Lips ook wel eens willen zien rijden. :)

Celine_Mirte

Berichten: 144
Geregistreerd: 01-11-12

Re: Crossen met een fries. Mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 21:58

Ik heb ook gecrosst met een fries, gekke beest ging op twee benen van start en liet alle springpaarden achter zich. Ze was niet enorm getalenteerd in springen en had ook niet de beste galop, maar ging echt puur op karakter het parcours rond. We vonden het allebei ontzettend leuk, en met plezier kom je al een heel eind :)
Helaas moest ze kort nadat we het crossen hadden uitgevonden met prepensioen ivm ataxie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:59

Celine_Mirte schreef:
Ik heb ook gecrosst met een fries, gekke beest ging op twee benen van start en liet alle springpaarden achter zich. Ze was niet enorm getalenteerd in springen en had ook niet de beste galop, maar ging echt puur op karakter het parcours rond. We vonden het allebei ontzettend leuk, en met plezier kom je al een heel eind :)
Helaas moest ze kort nadat we het crossen hadden uitgevonden met prepensioen ivm ataxie.


Wat gaaf! En zeker een goed gevoel dat je de springpaarden achter je liet met je fries? Heb je ook echt trainingen gehad? Clincis enzo? Heb je mensen mee gemaakt die echt anti waren?

Celine_Mirte

Berichten: 144
Geregistreerd: 01-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 23:33

AmoorM schreef:
Wat gaaf! En zeker een goed gevoel dat je de springpaarden achter je liet met je fries? Heb je ook echt trainingen gehad? Clincis enzo? Heb je mensen mee gemaakt die echt anti waren?



Haha, ja dat was echt heel gaaf :D
Ik heb geen trainingen of clinics gevolgd. Wel altijd dressuur les en zelf wat springen gedaan. In de bak springen vond het paard nooit heel leuk, maar op buitenrit een boomstammetje mee pakken weer wel. Dus dat deden we dan.
En ja, ik heb heel vaak gehoord: dat paard hoort voor een kar, of friezen kunnen niet springen. ;)
Maar dat veranderde wel als we dan eens een sprong lieten zien. Ooh, deze kan het toch..
De mensen bij wie die cross was, zeiden nog: we hebben je maar in een rustig groepje gezet, want die fries gaat vast niet zo hard. Daar zijn ze wel van op terug gekomen na afloop.

Maar ik denk dat het ook heel erg van je fries en zijn karakter af hangt. Heb ook eens mee gedaan met een andere fries (dochter van..) die er echt helemaal niets aan vond en inderdaad de rest niet bij hield.