Een Andalusier aanschaffen

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lolala73
Berichten: 166
Geregistreerd: 08-12-14

Een Andalusier aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 05:29

Ik weet dat er al meerdere topics aan gewijd zijn, maar toch probeer ik het nog een keer. Ik wil graag een Andalusier kopen, het type paard past bij mij en ik vind ze vaak heel mooi. Nu wil ik best wat geld uitgeven maar ik vind het zo moeilijk om in te schatten wat nu reeel is, waar ik een betrouwbaar adres vind en waar ik een paard vind die groot grnoeg is (ik ben zelf 1.80 dus 1.65 plus moet hij zijn). Ik ben al een tijd op zoek en heb nog nergens een paard gezien waar ik voor wilde gaan. Ik ben op heel wat adressen geweest en weet maar niet of wat de mensen tegen me vertellen waar is, of het keuren van paarden in Spanje iets voor mij uitmaakt (ik zal hem toch altijd in NL laten keuren) verder zijn de adressen van mensen die samen met je op zoek gaan, zo prijzig dat ik daar ook mijn twijfels bij heb. Boven de 10 duizend kan ik toch echt niet uitgeven. Heeft iemand een tip?

Emma_s_girl
Berichten: 1721
Geregistreerd: 04-07-11
Woonplaats: Westbrabant

Re: Een Andalusier aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 21:41

Wat verwacht je van dit topic wat je niet uit de voorgaande kon halen dan?

Zelf vind ik het een beetje lastig dat je schrijft dat je al op heel veel adressen bent geweest, maar niet aangeeft welke en waar je concreet tegenaan bent gelopen. Zoals oiveral in de (paarden)wereld heb je overal mensen die alleen maar willen verkopen, en mensen die voor duurzaam zakendoen (behouden van hun goede naam) gaan.
Als ik jou was zou ik bij Danielle Keymel in Bergen op Zoom gaat kijken. Super adres en zeer betrouwbaar, met paarden uit Spanje.
Daarnaast zijn er een aantal fokkers/mensen waar ik ook goede dingen over heb gehoord, zoals De Woeste Hoeve, Cyrina van Beveren (Cyrina hier op bokt), Finca Linda en zo nog een paar meer waar ik even niet op kan komen.
In Spanje schijnt Mariette Stegwee een goede naam te hebben.

Duijfje

Berichten: 1990
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Noord-holland

Re: Een Andalusier aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 23:15


Anoniem

Re: Een Andalusier aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 23:47

Daniëlle Keymel (gevestigd in Bergen op zoom) heeft goede pre's te koop. Betrouwbaar adres! Ik zou zeggen stuur haar eens een berichtje. Alle waar voor je geld! :j

Tabaluga12

Berichten: 2946
Geregistreerd: 12-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 23:50

Share schreef:
Daniëlle Keymel (gevestigd in Bergen op zoom) heeft goede pre's te koop. Betrouwbaar adres! Ik zou zeggen stuur haar eens een berichtje. Alle waar voor je geld! :j


Wilde ik net zeggen!! Rafiki hier op bokt geloof ik.

Anoniem

Re: Een Andalusier aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 23:53

Danielle Keymel, Rafiki8 op bokt... een eerlijk adres met gezonde paarden. Heb er mijn eigen ook gekocht en meer dan tevreden :)

Ze heeft momenteel weer een aantal op stal staan.

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Re: Een Andalusier aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 23:56

Wij hebben er momenteel ook een aantal staan maar ik durf niet te zeggen of ze ook daadwerkelijk aan die 1.65 komen.

Lolala73
Berichten: 166
Geregistreerd: 08-12-14

Re: Een Andalusier aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 07:45

Ja waar loop ik tegenaan, dat ik onzeker word of alles wel goed zit, betrouwbaar is. 100 procent garantie heb je nooit en ik heb echt wel verstand van paarden maar ik word 1 grote twijfelkont als ik bij een paard ga kijken. Ik heb altijd paarden van anderen gereden, dan valt er niets te kiezen en dan krijg je vanzelf een band met het paard maar er zelf 1 aanschaffen, iets dat ik heel graag wil, dat lijkt ineens zo moeilijk, alsof het perfect moet zijn. Onzekerheid, daar loop ik tegenaan. En het tweede is dat ik geen ongelimiteerd budget heb

Emma_s_girl
Berichten: 1721
Geregistreerd: 04-07-11
Woonplaats: Westbrabant

Re: Een Andalusier aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 08:44

Zoek een verkoper die betrouwbaar lijkt, en neem iemand mee die verstand van PRE's heeft en die er niet emotioneel bij betrokkken is, die geen belang heeft bij koop of verkoop. Maak aan diegene kenbaar wat je wel en niet wilt. En laat het paard uitgebreid keuren. Dat is volgens mij alles wat je kunt doen.

EdkingEnzo

Berichten: 3474
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Re: Een Andalusier aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:49

Wij hebben ook een paar mooie PRE's/Andalusiërs op stal te koop. Ook een hele mooie (jonge) van zeker 164, hij moet nog wel wat uitzwaren. Voor meer contact Annel hier op bokt. Heb evt ook een tel nummer voor je

dresjoepie

Berichten: 2529
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Een Andalusier aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:05

Houd er rekening mee dat de pre s helemaal in de mode zijn op het moment Wat de prijs wel omhoog drukt

Ben bang dat je onder de 10 000 e Er geen gaat vinden die 165 plus is En GEZOND

Ze worden nu eenmaal door stallen geimporteerd Die hebben er nog wel even werk aan ook Zadelmak maken werkt in Spanje wat anders dan in NL geloof ik Dan moeten ze er ook nog wat op verdienen

Laat het paard goed keuren voor aankoop Zeker als je twijfelt over de verkoper

Icrack

Berichten: 1267
Geregistreerd: 31-05-13
Woonplaats: Fryslân Boppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:11

Ga op je gevoel af zou ik zeggen. Je "moet" tenslotte geen paard, maar wil erg graag 1-tje. Bij de juiste zal veel twijfel/onzekerheid op slag verdwijnen en weet je wat je wilt... die dus :-)

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Re: Een Andalusier aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 10:27

Dat is inderdaad een lastig budget voor een grote PRE.
Ben je eventueel bereid om ervoor naar spanje te reizen? Ik weet wel wat grote PRE's te koop in Spanje, die zitten wel iets boven je budget. (ervan uitgaande dat je ongeveer 10000 te besteden hebt)
1 is er 1.72, en licht aangereden maar een schat van een hengst. Ik ken de fokker.

Lolala73
Berichten: 166
Geregistreerd: 08-12-14

Re: Een Andalusier aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 06:43

Op zich zou ik best naar Spanje willen afreizen maar ik zit een beetje met het budget, iets meer betalen kan best maar garanties heb je nooit. Er worden in NL oa via marktplaats best wat grote Andalusiers aangeboden rond de prijs van 5 tot 7 duizend euro, is dat volgens jullie dan allemaal niet in orde? Maw, wat zou daar mis mee kunnen zijn?

Horsy83
Berichten: 291
Geregistreerd: 22-04-14

Re: Een Andalusier aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 08:10

Tussen de 5 en 7 Duizend? Geloof me er wordt ontiegelijk veel gelogen over de hoogte. Ik zoek hetzelfde. Woeste hoeve heeft ze echt maar de merries zijn niet zo groot en de hengsten zijn redelijk duur en groen het is dan ook een fokker. Maar het zijn echt mooi gebouwde paarden dat is een feit Ze fokken overwegend schimmel. Finca Linda heeft ze ook, maar groen is betaalbaar ze fokt bruin. Den rijthof heeft ze in al kleuren en ook bereden er staat nu een merrie in je prijsklasse. Hoeve encanto heeft grote groene schimmels flink barok. Volgens heb dan de fokkers met grote maten wel gehad. In belgie zitten ook de iets bekendere Net oover de grens. Particulieren vertrouw ik niet met spaanse geimporteerde paarden. Ze liegen alles bij elkaar en vaak half jaar in bezit. Smoezen niet groot genoeg en rugproblemen blijken vaak onbetrouwbaar. De wereld is maar klein. Die handelaar op marktplaats die jij denk ik bedoelt heeft vaak meerdere paarden. Die werd me sterk afgeraden door mensen die ik vertrouw. Die andere handelaar met veel paarden zit boven in nl die werd me ook sterk afgeraden. Dus daar ben ik beide niet geweest. Danielle keymellheeft nu een schimmel van 1.64 aangereden maarja vraagprijs op dit moment 15.000. Dus of groen, onbetrouwbaar of rete duur. Spanje kijken daar waag ik me niet aan. Mariette stegwee is met de grote maten ook echt niet goedkoop hoor er wel goede verhalen over maar ik heb er zelf geen ervaring mee.

Jessix

Berichten: 16525
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 09:09

Boven de 1.65 komt toch echt niet zo heel vaak voor. Een grote maat voor een Iberisch paard is al iets boven de 1.60. Om dan ook nog een goede te treffen voor een bedrag tot 7000,- is denk ik zoeken naar een speld in een hooiberg. Je zou heus een keer mazzel kunnen hebben, maar dan moet je geluk en geduld hebben..

Heb je al eens op een PRE gereden? Door de barokke bouw heb je vaak helemaal niet zo'n heel hoog paard nodig en kun je misschien prima op een paard van iets boven de 1.60. En wat wil je verder? Leeftijd, niveau, kleur, hengt/ruin/merrie? Wil je dressuur rijden of recreatie? Hoeveel talent moet je paard hebben?

Er zijn genoeg betrouwbare verkopers in NL, de meeste hier al genoemd. Verder ben je er natuurlijk zelf bij om te beoordelen en te laten keuren. Dat is voor een PRE echt niet anders dan voor een ander ras. Is Spanje heb je meer keus, moet je ook zelf beoordelen en laten keuren en krijg je het transport er nog een keer boven op. Dus bedenk goed wat je wil en of je budget wel reëel is.

Als ik net zo even op MP kijk, dan kom ik met mijn wensen terecht bij bijvoorbeeld de hierboven genoemde schimmel. Die prijsklassen ligt rond de € 15.000,-. Maar het is maar net wat je wil.

Alenthe05

Berichten: 1101
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 09:17

Hallo,
Ik heb mijn PRE gekocht bij de Ypenburghoeve in Den Haag. Nette betrouwbare mensen, paarden zijn bij aankomst in Nederland allemaal Röntgenologisch gekeurd DAP Bodegraven. Zijn ze niet in orde gaan ze terug naar Spanje. Toen ik mijn knappert kocht stonden er 2 die niet in orde waren, deze gingen terug. Ik heb hun keuringsrapporten gezien. Deze paarden mocht ik niet gaan bekijken omdat ze niet in orde waren. Voor aflevering is de mijne nog klinisch gekeurd en geënt. Ik heb de foto's niet over gedaan omdat deze nog geen week oud waren. Met deze foto's zit hij nu in de verzekering en DAP Bodegraven is een goedde kliniek. Ik heb meer dan lof over de verkoop, zelfs nu nog heb ik heel leuk contact met ze. Ook heb ik gehoord dat Danielle als eerste in Den Haag komt als er weer nieuwe zijn gekomen en daar haar paarden koopt. De mijn is 1.63m en ik ben 1.70m, omdat ze idd breder zijn kan het prima. Succes met de zoektocht.

Rafiki8

Berichten: 726
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Steenbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 11:12

Wel apart om te horen dat mensen denken te weten waar ik altijd mijn paarden zou kopen.

Natuurlijk koop ik ook paarden bij Wielly van de Ypenburgh aangezien ik hem zelf in contact heb gebracht met mijn eigen tussenpersoon in Spanje, en ik weet waar de paarden vandaan komen. :D
Ook laat ik ze zelf uit Spanje komen, heb pas geleden nog een mooie zwarte laten komen.

Kortom als ik een goed paard tegenkom en ik geloof in dit paard koop ik dit paard ongeacht of hij in Spanje of in Nederland staat.

Even een uitleg van mijn kant. :)

Lolala73
Berichten: 166
Geregistreerd: 08-12-14

Re: Een Andalusier aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 19:32

Ik zoek een groen paard waarmee ik lekker buiten kan rijden maar waar ik ook serieus dressuur mee kan rijden, dat hoeft niet op hoog niveau maar ik vind dressuur leuk en de meeste PRE paarden zijn daar voor geschikt. Qua kleur heb ik geen eis, het moet klikken, het paard moet betrouwbaar zijn en ik moet ern goed gevoel hebben bij de verkoper. Ik ben in Den Haag geweest, in Zeeland en in Bussum en heb het idee dat daar prima paarden stasn alleen 'het' paard zat er niet tussen. Dat waren wel paarden in mijn prijsklasse en in de wat groter maat. Misschien moet ik gewoon geduld hebben

barrye
Berichten: 710
Geregistreerd: 13-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 23:18

Misschien moet je inderdaad geduld hebben, en wat geluk.........

V.t.t. heb ik ook wel enkele zelf uitgezochte paarden uit Spanje. Ik adverteer alleen niet zo veel. En ik laat ook niet iedereen opdraven bij mij die een andalusier/ PRE zoekt. Meestal rij ik enkele paarden heel rustig aan zelf verder door, soms komt er dan 1 of 2 te koop.

Pas als jouw verhaal me aan de telefoon bevalt, als je ervaring en doelstelling mogelijk overeen zou kunnen komen met een paard wat ik heb staan, een paard wat ongeveer in je budget zou kunnen passen, dan pas nodig ik je uit om eens een kijkje te komen nemen.

Wat ik een beetje gevaarlijk vind in je omschrijving : is dat je een ** groene andalusier zoekt om mee buiten te rijden*** Helaas is het mij ook nog al eens over komen dat groene dieren, ook al zijn ze zo schaapmaak, niet prettig zijn , vriendelijk uitgedrukt< als recreatie paard, buitenrij paard. niet verkeersmak te krijgen, of niet alleen naar buiten willen, alleen met een ander paard wat altijd doorgaat , of nooit vertrouwd zijn langs de weg of in bos / op strand.

Als dit laatste echt je grootste doel is, koop dan een paard waarmee je minimaal 2 keer een proefrit maakt naar buiten, liefst alleen , neem een begeleider op de fiets mee. Test dit goed, zet er desnoods iemand op met wat meer lef en ervaring als je het niet gelijk zelf durft. Geloof me, sommige paarden blijven altijd lastig buiten.

Oja, en eentje die altijd de bakkabouters opzoekt, schrikt van hoestende vliegen etc. is ook in de dressuurring geen verademing.

Succes met je zoektocht.

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Een Andalusier aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 21:33

Een merrie van 1.65 + is binnen jou budget wel te doen. Alleen zijn die vaak niet bereden, of alleen recreatief (buiten).

Ik heb afgelopen jaar een merrie verkocht van 1.69m, maar ik kom ze niet heel vaak tegen van die maat.

Lolala73
Berichten: 166
Geregistreerd: 08-12-14

Re: Een Andalusier aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 09:50

Maak je geen zorgen barrye, je hoeft het niet gevaarlijk te vinden. Ik ben 41, rijd vanaf mijn 6e paard en zal geen dingen doen die onverantwoordelijk zijn. Dank voor je bezorgdheid maar ik ben alleen onzeker waar ik leuk paard kan kopen. De verzorging, het rijden en het opleiden, daar maak ik me niet druk om. Ik vind het alleen zo moeilijk om in het vele aanbod de juiste beslissing te maken en ik vind sommige paarden, ook KWPN ers soms erg duur en vraag me geregeld af waar dat nu allemaal in zit en of het redelijk is....

jolanda20
Berichten: 1373
Geregistreerd: 28-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:12

Ik volg dit topic vanaf het begin.

Zelf kijk ik regelmatig naar PRE's op internet. Je ziet veel verschillende type's voorbij komen. Wel valt me op dat de prijzen behoorlijk uit een lopen. Totaal geen verstand van papieren en met een hengst die toch uiteindelijk gecastreerd word vind ik het ook geen toegevoegde waarde.

Ik zoek een braaf paard voor de dressuursport, ritje bos/strand en ontspannen genieten. Hoeft geen mega beweger te zijn want dat kan ik toch niet betalen.
Hengst/ ruin
Ruime gangen. Voorkeur rond de 160-163. Gezond Zowel klinisch als op de foto.
Goed en braaf paard heeft geen kleur.
Leeftijd van goed zadelmak tot 10jr.

Waarom een pre.. Karakter en natuurlijk het uiterlijk. Budget.. Tot nu toe 6000-7000
Laatst bijgewerkt door jolanda20 op 22-12-14 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Re: Een Andalusier aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:18

Wij hebben momenteel wel wat staan wat aan jouw eisen voldoet volgensmij, Jolanda!

Ik heb eergisteren een heerlijk buitenritje met Fedra gemaakt in de ondergaande zon.
Ze was heerlijk braaf, met los teugeltje gestapt en gedraafd.
Merk echt elke keer weer dat ze enorme sprongen vooruit zet. Binnenkort een keer met mijn vriend twee uur in de bossen gaan stappen :)
Zelfs langs andere paarden vond ze prima, bleef gewoon heerlijk rustig.

Afbeelding

jolanda20
Berichten: 1373
Geregistreerd: 28-08-07

Re: Een Andalusier aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:26

Klinkt goed... Alleen ik ben zo klaar met merrie's