Vraag over papieren kwijt van geimporteerde PRE

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Erretje

Berichten: 1227
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Gooi en Vechtstreek

Vraag over papieren kwijt van geimporteerde PRE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 13:08

Ik ben op zoek naar wat informatie over het opnieuw aanvragen van papieren voor een PRE. Hij is in 2006 naar Nederland gekomen, en bij een handelsstal gekocht door een kennis van mij. Zij is zijn papieren kwijtgeraakt incl. paspoort na een verhuizing :o .

Bij navraag blijkt dat ze een duplicaat moet opvragen bij de paspoort uitgevende instantie. Ze dacht dat ze het paard op haar naam had laten zetten, maar kennelijk is dat niet goed gebeurd, of ze is verkeerd geïnformeerd. Want bij het checken van de chip staat hij alleen in Spanje geregistreerd en is hij bij het importeren door de verkopende partij ook niet op naam gezet.

Nu wordt het een hele kostbare zaak, €400,-, om het en en ander weer op orde te krijgen. Mijn vraag is onder andere: op de site van het ANCCE staat bij Carta de Titularidad: No en betekent Ganaderia titular de laatst bekende eigenaar? (Die overigens niet te achterhalen is via internet.. -O- )

Ik hoop dat iemand hier mij wat meer kan vertellen over hoe en wat of dat iemand hier ervaring mee heeft _/-\o_ ?

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Vraag over papieren kwijt van geimporteerde PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 13:50

Is ze van plan het paard ooit weer door te verkopen?

Zo ja: zorg dat de papieren in orde komen. Zo nee, waarom niet gewoon een paspoort bij een ander stamboek aanvragen?

Erretje

Berichten: 1227
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Gooi en Vechtstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 14:45

In principe is het niet de bedoeling om hem door te verkopen, het is ook een ruin. We hebben zijn chipnummer wel. Bij het KNHS kan het niet kennelijk, dat heb ik al nagevraagd.

Het gaat erom dat het natuurlijk verplicht is, maar je komt ook het erf niet af... om wedstrijden te rijden of wat dan ook.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Vraag over papieren kwijt van geimporteerde PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 15:28

Er zijn meerdere stamboeken waar je een paard gewoon kunt inschrijven. Ik geloof dat het NRPS er 1 van is waar je ook kunt inschrijven zonder dat de ouders bekend zijn (maar weet dit niet zeker). Ik zou dan ook het stamboek bellen en aangeven dat je van het paard met "onbekende ouders" het paspoort bent kwijt geraakt. Dat het paard wel een chip heeft, deze ook leesbaar is, maar er geen paspoort meer is. Dan kunnen ze je daar vast verder helpen.

Emma_s_girl
Berichten: 1721
Geregistreerd: 04-07-11
Woonplaats: Westbrabant

Re: Vraag over papieren kwijt van geimporteerde PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 15:32

Ik adviseer om contact op te nemen met de Nederlandse afdeling van ANCCE. Liselot Maas kan jou precies vertellen wat je moet en kunt doen.
http://www.pre-stamboek.nl/

zonnebloem18

Berichten: 24888
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 12:26