Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lukasje
Berichten: 11293
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 04:30

Een Zaldi zadel ? Gebouwd voor spaanse paarden, barokke paarden, en niet te duur.

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 08:01

Macrider was het enige wat paste op mijn extreem korte merrie met licht weke rug.

Matheno

Berichten: 7944
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 11:45

Ik weet het budget niet, maar die van mij heeft een DK zadel. Kost wel wat maar is volledig aan te passen op elk paard.

Afgelopen weekend Cabaña verhuisd naar een andere stalling. Ik was best wel nerveus omdat hij ontzettend autistisch kan zijn en het op de nieuwe stalling relatief druk is, maar... Hij leek meteen gesetteld en is hartstikke kalm! Gisteren ook al even een ritje gemaakt in de nieuwe binnenbak, en hij was hartstikke braaf.

Afbeelding

Afbeelding

Hij had meteen fans. Allemaal jonge meiden die dachten dat het Whitestar of George was van Britt Dekker. :')

Dais_

Berichten: 4034
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 13:49

Ik krijg binnenkort de zadelmaker op bezoek. Voor mijn korte propje en mijn lange benen gaat dat ook nog wat worden...

Fijn dat de verhuizing goed is gegaan Matheno. Zo fijn als ze zelf relaxed zijn met veranderingen, dan voel je jezelf ook gelijk prettiger. Wat leuk dat hij gelijk fans heeft :D.

Tarzan, wat jammer dat het toch niet lukt. Ik herken het wel. Heb mijn merrie zelfs ook te koop willen zetten 6 jaar geleden, maar ik koos uiteindelijk voor een intensief trainingstraject van 9 maanden bij een hele fijne instructrice en ik kan nu met haar lezen en schrijven. Maar het was echt niet makkelijk en het heeft me bloed, zweet en tranen gekost. Anderzijds heeft het ook heel veel invloed gehad op de rest van mijn leven en hoe ik met situaties omga en hoe ik nu in het leven sta. Deze paarden komen niet zomaar op je pad, maar je moet er klaar voor zijn.

Autumnn

Berichten: 8042
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 14:19

Matheno wat fijn dat de verhuizing goed is gegaan. Vaak vinden baasjes het spannender dan de paarden haha.
Wat leuk dat ze hem op George vonden lijken, toch een compliment :D

Super balen Tarzan maar ik denk wel een verstandige beslissing. Het moet, voor beide partijen, wel leuk en veilig blijven.
Maar wat Dais ook zegt, PRE’s zijn geen makkelijke dieren en hulp daarbij is wel echt heel belangrijk. Dat ervaar ik ook met Nero. Vaak zijn ze net even dat duwtje wat je nodig hebt.
Bij mij wel tenminste. Het zijn ook dingen waar ik in het echte leven moeite mee heb, consequent zijn, dingen afmaken, doorzetten en geen halfbakken werk afleveren. Dat soort dingen zijn zo onwijs leerzaam maar het is niet makkelijk nee. Ik leer daarentegen wel onwijs veel van Nero en ik denk dat hij echt wel daarvoor op mijn pad is gekomen. Ik wilde er namelijk zelf ook aan werken maar ik had geen stok achter de deur om het door te zetten. Nu wel en ik merk zelf ook dat ik aan het veranderen ben daardoor

Matheno

Berichten: 7944
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 15:51

Autumnn schreef:
Maar wat Dais ook zegt, PRE’s zijn geen makkelijke dieren en hulp daarbij is wel echt heel belangrijk. Dat ervaar ik ook met Nero. Vaak zijn ze net even dat duwtje wat je nodig hebt.
Bij mij wel tenminste. Het zijn ook dingen waar ik in het echte leven moeite mee heb, consequent zijn, dingen afmaken, doorzetten en geen halfbakken werk afleveren. Dat soort dingen zijn zo onwijs leerzaam maar het is niet makkelijk nee. Ik leer daarentegen wel onwijs veel van Nero en ik denk dat hij echt wel daarvoor op mijn pad is gekomen. Ik wilde er namelijk zelf ook aan werken maar ik had geen stok achter de deur om het door te zetten. Nu wel en ik merk zelf ook dat ik aan het veranderen ben daardoor


Ik heb ook op persoonlijk vlak juist heel veel geleerd van mijn spaanse mannetje. Echt bezig zijn in het hier en nu, focussen, consequent zijn en blijven. Allemaal dingen die ik in het dagelijks leven ook moeilijk vind/vond.

_Tarzan

Berichten: 11184
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 15:58

Matheno schreef:
Hij had meteen fans. Allemaal jonge meiden die dachten dat het Whitestar of George was van Britt Dekker. :')

_O- Geweldig! Fijn dat de verhuizing goed is verlopen!

Dais, klopt helemaal wat je zegt. Denk alleen dat ik er inderdaad nog niet klaar voor ben.
Autumn, Fuego is eigenlijk nu ik hem ken toch best makkelijk, alleen niet geschikt voor mij onder het zadel helaas, terwijl hij eigenlijk niet écht iets doet, er zit geen kwaad in, hij weet gewoon hoe hij onder het werk uit komt en gebruikt dat ook := Alles wat je noemt klopt ook wel in mijn verhaal :j .. Jammer dat het ernaast super lukt, want ook ernaast heb ik mij heel erg moeten aanpassen, maar erop blijft die onzekerheid de overhand nemen.

Jenara

Berichten: 1568
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 21:29

Ik herken jullie verhalen ook wel! Echt enorme ups en downs gehad met mijn Spaanse draak :+
Ze heeft mij ook echt uitgedaagd en enorm in de spiegel laten kijken, en dat terwijl ik voordien echt behoorlijk wat ervaring had met zowel jonge paarden zadelmak maken, doorrijden en ook paarden weer rechtrijden ...
Zo'n spanjaard is toch wel echt helemaal wat anders dan de warmbloeden die ik gewoon was.

@Tarzan, ik kan me ook perfect inbeelden dat als je er zelf erg onzeker van wordt, het met dit paard echt geen ideale match is. Ik zie het bij mijn verzorgster ook, die is nog onzeker en niet altijd consequent en Jenara loopt er net niet helemaal overheen. (Ondertussen heeft ze wel les gevolgd *\o/* )

Ik heb me met momenten ook wel eens laten overdonderen door Jenara haar gedrag, maar ondertussen denk ik wel dat ik haar zo goed ken, dat ik weet dat het uittesten en proberen is om vanonder het werk uit te komen soms en dat als ik dan toch even doorzet, ze dingen uiteindelijk vaak leuk gaat vinden die ze eerst niets vond.
Ik herinner me zo nog de eerste keren dat ik met haar aan de hand ging wandelen :+ daar komt haar bijnaam Spaanse draak vandaan dus ...
Gisteren ging ik zonder zadel en bitloos gewoon de baan op, met een nerveus, onzeker paardje op sleeptouw en dat gaat gewoon perfect. Het gaat echt heerlijk met haar de laatste maanden <3

KellyR

Berichten: 1516
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 14:48

_Tarzan schreef:
Matheno schreef:
Hij had meteen fans. Allemaal jonge meiden die dachten dat het Whitestar of George was van Britt Dekker. :')

_O- Geweldig! Fijn dat de verhuizing goed is verlopen!

Dais, klopt helemaal wat je zegt. Denk alleen dat ik er inderdaad nog niet klaar voor ben.
Autumn, Fuego is eigenlijk nu ik hem ken toch best makkelijk, alleen niet geschikt voor mij onder het zadel helaas, terwijl hij eigenlijk niet écht iets doet, er zit geen kwaad in, hij weet gewoon hoe hij onder het werk uit komt en gebruikt dat ook := Alles wat je noemt klopt ook wel in mijn verhaal :j .. Jammer dat het ernaast super lukt, want ook ernaast heb ik mij heel erg moeten aanpassen, maar erop blijft die onzekerheid de overhand nemen.


Wat vervelend Tanzan. Het zal ook niet meehelpen dat je once in a lifetime paard nog niet zo lang geleden is gaan hemelen.

Vertrouwen moet groeien en had voor mij echt ruim een jaar nodig. Als ik nu op een ander paard stap, schijt ik bagger. Terwijl ik er wel met vertrouwen weer op durf te stappen (en een klein beetje angst zweet) nadat hij me er voor het eerst in 5 jaar tijd vanaf heeft gebonjourd.
Jouw vorige paard kende je door en door, elke stapje en zuchtje zal je waarschijnlijk hebben voelen aankomen, dat is met een nieuw paard volledig anders en ik kan me voorstellen dat dat ook veel meer tijd nodig heeft als bij een eerste paard.

Neem geen overhaaste beslissing als je gevoel en geweten het nog niet met elkaar eens zijn.

Op je profiel zie ik dat je uit Limburg komt. Misschien kan Marieke Neffens je helpen om zelfvertrouwen op te bouwen?

Ik ben fan van lijstjes. Zo schrijf ik doelen op die ik wil behalen, van super klein, tot wat groter. Je kan voor jezelf op die manier ook een termijn stellen; als ik voor die datum me niet met x en y zelfverzekerd op hem voel, dan gaat hij de deur uit bijvoorbeeld. En om dat doel te behalen ga ik dit en dat proberen.

Zorg er in ieder geval voor dat je geen spijt krijgt van je beslissing, welke dat ook mogen zijn.

_Tarzan

Berichten: 11184
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 15:15

Dankjewel Kelly :) Het verlies van mijn maatje helpt niet echt mee inderdaad.
Eens een once in a lifetime paard te hebben gehad is het lastig om je weer te binden. Zoals je zegt, ik kende elk zuchtje en als z'n oren bepaald stonden wist ik wat komen ging. Ik zat ook als een huis op hem, aangezien Fuego 3x zo smal is, valt dat ook vies tegen waardoor ik onstabieler zit en mij weer onzeker maakt :=

Hij is voorlopig nog niet verkocht en denk dat hij er voorlopig nog is, ik kan nog altijd terug krabbelen :=

Ik ga erover denken om misschien eens naar een bak in de buurt te rijden en daar erop te kruipen, kijken of mij dat wat zekerder gaat maken :)

Dankjewel in ieder geval voor de wijze woorden, van iedereen in dit topic overigens, dat waardeer ik enorm, de (uiteindelijke) beslissing is gewoon heel lastig!

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 15:16

Even een dikke knuffel :(:) dit zijn gewoon hele moeilijke dingen.

_Tarzan

Berichten: 11184
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 15:20

Lief Robijn, maar pffff echt, dat is het zeker, lig al een week in tranen, wat moet ik doen, wat is wijsheid en buiten dat het mega gemis van Tarzan ;(

En laten we eerlijk zijn, hij maakt het mij ook niet echt makkelijk met z'n prethoofd -O- ...

Afbeelding

Afbeelding


Was hij maar stout/stom/gevaarlijk of whatever, maakte het mij een stuk gemakkelijker :=

Jorinda

Berichten: 13461
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 16:47

Och Tarzan, wat een lastige beslissing. Veel succes en sterkte!

Super knappe merrie Zsazsa <3

Fijn dat het gelijk zo goed gaat Matheno.

Neva en ik hebben even gewandeld en kantjes gemaaid vandaag toen de mist was opgetrokken. Kwam op stal aan met het idee te gaan rijden, maar toen ik er was toch ineens het gevoel het helemaal anders te doen :P En daarna stond ze lekker te soezen in de paddock.
Afbeelding

Rianne1807
Berichten: 699
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 19:31

Wat rot tarzan, dat hij toch niet de juiste match lijkt te zijn.
Enorm lastige beslissing, kan me goed voorstellen dat dit dubbel voelt.


Ik ben eigenlijk heel blij!!!
Sinds anderhalve week ben ik mn hete peper weet aan t trainen.
Ze komt van ver en lag er door de dracht en veulen een flinke tijd uit.

Ik kan goed merken aan haar dat ze het niet gewend is om te ontspannen.
Alles wat ze doet tijdens het werk is gejaagd, plus kan ze enorm drammen als t haar niet snel genoeg gaat of als ze dr zin niet krijgt.

Mijn handjes jeukten al een hele tijd om met haar aan de gang te gaan, te laten ervaren dat het heel anders kan dan ze blijkbaar gewend is

En nu na iets meer dan een week aan t werk merk ik nu al vooruitgang en ben zo trots <3

Ze leert al zo snel dat ontspanning haar zoveel meer oplevert.

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 21:43

Fijn Rianne!

Ik heb net heerlijk gelest bij mijn instructie, wat een topper is Aurelia toch <3

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 21:48

Fijn dat je weer kunt trainen Rianne!
Meer mensen die alleen een buitenbak hebben en al weken niet fatsoenlijk kunnen rijden door al het water?

Mijn dame is er en doet het super goed!
Mega nuchter dier, ik heb meteen een deken op kunnen leggen ook al kent ze nagenoeg niks.

Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 21:52

Hier pas sinds de buien van deze week een echt natte bak. Heb nu al 2 dagen niet gekeken want les buiten de deur maar denk dat ie het weekend weer te doen is als we weer mooi slepen!

Rianne1807
Berichten: 699
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 22:17

Robijntjah schreef:
Fijn Rianne!

Ik heb net heerlijk gelest bij mijn instructie, wat een topper is Aurelia toch <3



Heerlijk!!! Super fijn!!

Rianne1807
Berichten: 699
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 22:21

_Zsazsa_ schreef:
Fijn dat je weer kunt trainen Rianne!
Meer mensen die alleen een buitenbak hebben en al weken niet fatsoenlijk kunnen rijden door al het water?

Mijn dame is er en doet het super goed!
Mega nuchter dier, ik heb meteen een deken op kunnen leggen ook al kent ze nagenoeg niks.

[ [url=m/fX1Ucy.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/f7wsCU.jpg]Afbeelding[/url] ]



Uhhh....had ik maar een bak..

Die is er wel, maar is zo beroerd, mega zwaar, sommige plekken gaten van 20 cm diep.
Dus ik ga daar niet in rijden.
Dus ik wijk nu noodgedwongen uit naar een stuk wei dat naast de stal ligt.
Dat....en t bos zijn nu mijn enige rij opties.
Ik baal er wel flink van, hoef echt niet perse een binnenbak ofzo, maar gezien t flinke bedrag stalgeld wat ik betaal, verwacht ik toch op zn minst een fatsoenlijke buiten bak.
De eigenaren hebben er nu al 2x ander zand in gedaan, zelf gedaan, maar de zandvlakte in de duinen is vergelijkbaar nu helaas.
Een andere stalling zou zeer wenselijk zijn nu.....alleen is t enorm lastig.
Of de paarden staan veel binnen, als ze buiten staan staan ze op een postzegel en bij enkelen in de blub ook zonder hooi.

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 22:27

Het is ook ingewikkeld met een bak hoor. Ik zou wel willen keren maar ik hoor ook verhalen van mensen die dan droge periodes juist weer niet kunnen rijden.

Jenara

Berichten: 1568
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 22:34

Zo blij met onze binnenbak nu!! Dat is zo'n wereld van verschil geweest voor mij, niet telkens alles zitten plannen rond dat ene droge momentje naar stal gaan, ik ga echt gewoon wanneer ik kan en wanneer ik zin heb en trek me gewoon niets aan van het weer <3 wat een luxe!

Rianne1807
Berichten: 699
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 22:35

Ja dat is t zeker, de staleigenaren hebben hun best gedaan om m goed te krijgen, maar t is niet gelukt.
Baal er zo van.
T fijne is dat mn paard er zo goed staat, 24/7 buiten met schuilstal en onbeperkt hooi.
Dat maakt t lastig om iets anders te vinden waar en mn paard goed staat en ik een bak heb.
Tot nu toe niet gevonden nog

Rianne1807
Berichten: 699
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 22:35

Jenara schreef:
Zo blij met onze binnenbak nu!! Dat is zo'n wereld van verschil geweest voor mij, niet telkens alles zitten plannen rond dat ene droge momentje naar stal gaan, ik ga echt gewoon wanneer ik kan en wanneer ik zin heb en trek me gewoon niets aan van het weer <3 wat een luxe!



Lijkt me echt heerlijk!!!

Matheno

Berichten: 7944
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 22:48

Ik hoor dat ik ontzettend gezegend ben met een buitenbak die jaarrond te rijden is en een fantastische binnenbak van 20 bij 70

Autumnn

Berichten: 8042
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 22:58

Rianne1807 schreef:
Wat rot tarzan, dat hij toch niet de juiste match lijkt te zijn.
Enorm lastige beslissing, kan me goed voorstellen dat dit dubbel voelt.


Ik ben eigenlijk heel blij!!!
Sinds anderhalve week ben ik mn hete peper weet aan t trainen.
Ze komt van ver en lag er door de dracht en veulen een flinke tijd uit.

Ik kan goed merken aan haar dat ze het niet gewend is om te ontspannen.
Alles wat ze doet tijdens het werk is gejaagd, plus kan ze enorm drammen als t haar niet snel genoeg gaat of als ze dr zin niet krijgt.

Mijn handjes jeukten al een hele tijd om met haar aan de gang te gaan, te laten ervaren dat het heel anders kan dan ze blijkbaar gewend is

En nu na iets meer dan een week aan t werk merk ik nu al vooruitgang en ben zo trots <3

Ze leert al zo snel dat ontspanning haar zoveel meer oplevert.


Wat een fijn gevoel is dat hè <3

Ik alweer een nieuwe deken aangeschaft want de vorige was stuk :+
Buitenkant en gespen volledig heel alleen de voering was stuk. Snap er niks van. Nu heeft ie maar een blauwe :')
Verder ben ik hem smile aan het leren, hij vind het een geweldig kunstje, op elk moment doet hij dat nu _O-
Ik weet alleen niet hoe ik een filmpje upload helaas