Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje_M

Berichten: 9405
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 21:31

Ik woon enigszins dicht bij Jolijn maar dan wel aan de andere kant van de provinciegrens. Dat is voor mij wel een eindje met de trailer

Maartje_M

Berichten: 9405
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 21:56

Ik ben onze camera aan het ontdekken. Vanavond nog even wat geschoten. God wat heb ik toch mooie meiden <3
Afbeelding
Afbeelding
En mijn andere niet Spaanse meisje
Afbeelding

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 21:56

<3 heerlijke foto's Maartje!

MightyJoe

Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 10:14

Mooie foto’s Maartje! <3

Hier besloten om ook een PRE de verkoop in te doen. :o Cortado (de valk) mag naar een ander (goed) huisje. We hebben de stallen vol staan met ruinen en willen ook af en toe een veulen kunnen fokken. Maar dan moet er wel eerst wat weg helaas..

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 10:34

Zag hem net op Fb Mightyjoe! Hij is zo knap! Daar heb je vast snel een huisje voor.

Maartje_M

Berichten: 9405
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 12:31

Thx :D

Jammer MightyJoe! Maar denk ook dat je zo een ander baasje voor hem hebt gevonden.

_Tarzan

Berichten: 11220
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 13:14

Jammer MightyJoe, maar wat een knappe <3

MightyJoe

Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 13:41

Bedankt iedereen! <3

IlseL123
Berichten: 57
Geregistreerd: 12-01-21
Woonplaats: didam

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 10:51

Heeft iemand wat tips voor mij? Galan staat na zijn castratie in de kliniek een kleine week op zijn nieuwe stal. Ik loop echter tegen een aantal zaken aan:

1. Toen we hem ophaalde uit de kliniek constateerde ik dat hij lucht aan het zuigen was (hij pakt nog niks vast met zijn tanden maar maakt een bepaalde beweging met zijn hoofd). Dit gedrag toonde hij niet bij zijn vorige eigenaar. Dit kan natuurlijk meerdere oorzaken hebben. Helaas moet ik de weidegang langzaam opbouwen omdat hij dit niet gewend is (daarnaast moest hij natuurlijk na zijn operatie een aantal dagen op stal blijven). Ik heb zijn stal voor de time being zo ''leuk'' mogelijk gemaakt >liksteen, bal, hooinetje, maar dit weegt natuurlijk niet op tegen in de wei staan met maatjes. Heeft iemand tips wat ik nog meer voor hem kan doen?
2. Hij heeft mok wat hij wel al bij de vorige eigenaar had (in lichte vorm). Ik heb de DA er naar laten kijken en op zijn advies smeer ik er nu 2x daags honingzalf op (heb het ook gewassen met betadineshampoo ivm korstvorming). Echter heb ik niet het gevoel dat dit werkt. Is mokzalf een betere optie of moet ik het langer aankijken?
3. Daarnaast hapt hij ontzettend veel. Ik probeer het gedrag te negeren maar hij begint nu wel met velletjes bijten. Dat is natuurlijk niet de bedoeling en ik wil het niet laten escaleren naar echt bijten. Tips? Ik lees namelijk verschillende verhalen van negeren, tot meer grondwerk en afstraffen.

Wederom loop ik dan tegen het feit aan dat hij net is gecastreerd en ik nog niet echt met hem aan het werk kan. Ook weidegang kan nog niet i.v.m. opbouwen. Dilemma's dus....

MathenoJarig

Berichten: 7954
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 10:54

Dat happen zou ik me niet zo druk om maken. Hij is jong en net gecastreerd. Dat gaat wel over op het moment dat je met hem aan grondwerk begint.

Bij mok smeer ik zelf altijd gewoon mok crème. Heeft hij witte voeten ? Dan zou ik vasculitis wel willen uitsluiten als ik jou was.

Over het luchtzuigen zou ik me ook nog geen zorgen maken, behalve misschien een supplement geven voor de maag. Dit is natuurlijk een onwijs stressvolle periode.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 12:20

Castratie, verhuizen en een nieuwe baas zijn voor paarden natuurlijk sowieso veel tegelijk.
Zou gewoon wat grondwerk met hem gaan doen. Heeft hij boxrust? Spanjaarden kunnen wel vaker dat rare trucjes gaan verzinnen bij maagproblemen en stress. Wij voeren standaard NAF gastroaid de eerste maand na importeren of verhuizen om de maagwand te ondersteunen. Dat happen is natuurlijk iets wat hengsten vaker doen. Ik heb er 1 die doet het heel erg maar krijg het niet meer afgeleerd. Ik negeer het of die hem weg. Ik weet nu precies wanneer hij het doet. Keer velletje knijpen in z’n lip kan ook als ie t doet.
Geef hem echt een paar maanden om te wennen. Het zijn zo’n gevoelige paarden. Ik laat ze vaak 3 maanden met rust. Gewoon simpel wat werk maar niks mega confronterends. Lekker buiten laten wennen.

IlseL123
Berichten: 57
Geregistreerd: 12-01-21
Woonplaats: didam

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 15:00

Super, bedankt voor jullie tips! Dat geeft me toch weer wat rust. Het is zeker niet niks wat hij allemaal mee maakt.

L_Ruiterhuis

Berichten: 2182
Geregistreerd: 22-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 21:12

Ik zou iets geven voor de maag, de verhuizing en castratie zijn zo heftig. Daar krijgen ze vaak maagpijn van, die van mij stopte toen ook met eten. Dat happen gaat meestal vanzelf over als hij wat langer ruin is. Ze hebben echt best wel een tijdje nodig, zijn zo gevoelig.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 17:04

Hier even foto Spam, onze kleine spruit groeit echt als kool. Echt een reuze veulen. En zo ontzettend lief, knuffel veulen ten top. Al mijn paarden doen het super op het moment. Heel fijn om gewoon alles gezond en wel te hebben! Wel moeilijk, we willen terug naar 3 paarden voor de winter ivm de stal die we nu huren. Maar de keuzes zijn moeilijk. Voor alsnog gaat de zwarte nu als eerst in de verkoop via een Kennis omdat ik nog 8 weken niet mag rijden :(:)
Het veulen is als het goed is verkocht, die wordt nog gekeurd in Oktober. Eventueel twijfelen we nog over haar moeder, die is zo lief. Das toch lastig, zou er graag nog een veulen van willen. En de 2 jarige blijft heel lastig. Zelden zo’n goed dier op stal gehad.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 09:08

Moeilijk, is de tweejarige een merrie? dan zou ik die aan houden voor de fok denk ik. Voor de rest zou ik niet kunnen kiezen, vind ze allemaal knap! Die zwarte hengst heb je vast snel iemand voor.

Jammer MightyJoe, zo jammer dat ik geen geldboom in de tuin heb staan haha.

Mooie plaatjes Maartje, het zijn en blijven ook zulke fotogenieke dieren he.

IlseL123
Berichten: 57
Geregistreerd: 12-01-21
Woonplaats: didam

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 11:16

Jeetje zsazsa, ze zijn stuk voor stuk knap! lijkt mij ook een moeilijke keuze..

Maartje_M

Berichten: 9405
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 08:59

Succes met de keuze Zsazsa! Ik weet zeker dat je voor allemaal een mooi huisje kan vinden. Maar ik snap dat het lastig is welke dat dan niet worden

_Tarzan

Berichten: 11220
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 13:24

_Zsazsa_, wat lastig zeg, succes ermee! Die 2jarige kan wel lopen zeg, knap dier!

Autumnn

Berichten: 8077
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 17:16

Ik kruip ook weer onder de meeleessteen vandaan :j

Nero en ik zijn weer uit een dal aan het komen. Wat was hij me aan het uittesten met het niet uit het land willen komen. Ik was er zo klaar mee en had hem zelfs in de stille verkoop gezet. Gelukkig kende ik iemand die een stal met alleen maar Spanjaarden heeft en heb ik hun om hulp gevraagd. Wat heeft mij dat onwijs geholpen en wat gaat het nu goed. Ik moe(s)t veel consequenter zijn en sinds ik dat doe loopt hij zo mee, is hij als hij bij me in de buurt is continue aan het smakken en kruipt hij zowat in mijn binnenzak. Mijn blije kriebel als ik naar stal ga is weer helemaal terug <3

We hebben morgen open dag op stal dus even staan de partytenten in de binnenbak. Mooie schriktraining. Dus niet want dat is blijkbaar niet eng :D zo trots! Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 17:28

Wat fijn om te lezen!
Hopelijk komen jullie er samen helemaal uit <3

Jenara

Berichten: 1580
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 15:20

Maartje, leuke foto's, je pony is ook echt zooo schattig, wat een lief snuitje <3

@IlseL, ah vervelende situatie wel, hopelijk gaat het snel beter! Ik heb er geen ervaring mee, dus kan je helaas geen tips geven, zou ook niet echt meteen weten hoe je zoiets best aanpakt

Zsazsa, hopelijk vind je inderdaad voor allemaal een goeie thuis! Wat een prachtpaardjes! Ik ken niet meteen iemand die op zoek is, anders zou ik ze zeker doorverwijzen! Lijkt me inderdaad wel echt heel moeilijk om zo te moeten kiezen. Je kan ze natuurlijk ook gewoon allemaal te koop zetten en dan kijken voor welke je de beste thuis vindt en diegenen die overblijven dan houden? :p

Autumn, oh wat leuk om te lezen dat jullie weer in een up zitten! Lastig he, wij hebben ook echt onze portie ups en downs gehad en als het lastig gaat, is het echt mentaal vermoeiend. Jullie verhaal klinkt in ieder geval voor grote stukken wel echt herkenbaar. Wat me brengt bij mijn eigen bijdrage ..

Bij ons gaat het super! Jeuk lijkt onder controle met een arsenaal aan goede eczeemdekens nu. Manen en voorpluk zijn wel zo goed als weg, maar geen open wondes of grote korsten, dus daar ben ik al blij mee. Haar staart is amper geschuurd, dus de dekens doen wel echt hun werk!

Afbeelding

Verder begint ze eindelijk wat steviger te worden. En qua gedrag is ze de laatste maanden echt heerlijk, ik kan zoveel met haar nu, zonder zadel en bitloos rondrijden, superontspannen alleen gaan wandelen ook, echt genieten <3 :D Ze heeft onlangs ook de jonge hond van een vriendin ontmoet, ook dat ging superrustig en heel goed :)

Afbeelding

Ze hebben al een hele tijd geleden 2 velden van onze stal vandaag een soort "renbaan" aangelegd en ik had natuurlijk de doom om daar eens rond te kunnen galopperen. Eerst durfde ik nog niet goed, dan was het veel te nat, maar afgelopen week ... Heb ik het 2x gedaan :D nog rustig en beheerst, maar waauwww wat leuk! En ook gewoon alleen :D

Afbeelding


Captain

Berichten: 21414
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 08:08

Heerlijk filmpje Jenara, jullie lijken er allebei veel plezier in te hebben! <3

Mag ik vragen welk zadel jullie voor je Spanjaarden hebben? Ik hoop Latino begin volgend jaar echt te gaan beleren en moet langzaam op zoek naar een zadel.. ik vind zo'n tradutioneel vaquera zadel geweldig!! Past zich schijnbaar ook na 15 uur rijden aan aan het paard? Hoe zit zo'n zadel? Zijn er verkopers in Nederland die kunnen komen passen? Vragen vragen vragen...

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 08:33

Captain, daar heb ik geen ervaring mee. Ik heb alleen maar Harry Dabbs. Die hebben 8 verschillende boomtypes en kunnen een zadel dus echt een op maat maken en laten meegroeien daarin. Daarnaast zitten ze als een wolk en zijn ze ook nog eens heel mooi. Ik wil echt nooit meer anders.

Maartje_M

Berichten: 9405
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 08:53

Autumn fijn dat jij en Nero weer in een positieve lijn zitten!

Mooie plaatje Julie <3

Captain ik heb ook geen ervating met vaquera zadels. Ik geloof dat Castellon er wel eentje heeft? maar die heb ik hier al een tijdje niet meer gezien.

hier nog weinig nieuws, wij stappen nog :roll:

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 09:00

Mooi k-lote Maartje.

Fijn Julie!

Ik heb een mac Rider en een wintec voor mijn jonkie.