Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dais_

Berichten: 4046
Geregistreerd: 06-03-05

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 12:50

En sowieso beschermt de eczeemdeken ook nog wat. Bij mijn merrie kwam het ook van binnenuit, maar dankzij de eczeemdeken lag haar huid niet helemaal open. Wel alleen bij de goede dekens, de goedkopere zijn te dun en daar schuren ze gewoon alsnog kapotte plekken.

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 12:57

Ik ben erg te spreken over de shires deken!

Jenara

Berichten: 1577
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 21:00

Dankjewel voor de tips hier! Ik ben alvast eens aan het rondkijken voor een eczeemdeken,
Ik vrees dat ze wat in een vicieuze cirkel is geraakt met de jeuk, aangezien een aantal andere huidproblemen toch echt duidelijk aan het genezen zijn (mok aan haar achterbenen is weg, eerste plek waar ze schuurde in haar manen is volledig genezen en korstenvrij) maar de plekken waar ze nu korsten heeft, gaat ze iedere keer opnieuw schuren, dus ik vraag me af of ze het ergens niet een beetje zelf in stand houd nu. Hopelijk vind ik snel een manier om haar daaruit te krijgen! Verder krijgt ze uiteraard ook nog supplementen en gebalanceerd voer om haar lichaam weer helemaal op orde te krijgen.

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 21:01

Wat voor diva op zich goed helpt is skincalming creme van feral horse care.

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 22:01

Je hebt weerstand ook niet zo op 123 rechtgezet. Dat heeft ook invloed op de darmflora en dat is niet met 1 kuurtje of supplementje opgelost. Krijg haar ziekte eerst maar eens goed op de achtergrond en geef dit even wat tijd. Huidproblemen zijn, los van de onderliggende ziekte of problematiek, ook een vicieuze cirkel. Eens schuren, geeft ook genezing weer wat jeuk, dus weer schuren. Nu gewoon goed investeren in een gezond paard, gezonde darmen en kijk volgende zomer dan maar weer eens wat dat geeft qua jeuk en korstjes. De winter gaat hierin ook wel wat rust brengen voor haar, dat brengt het voor alle jeukgevoelige paarden. Dan kan er herstel optreden, ondertussen werk je met haar aan haar weerstand en kijk je hoever je kan gaan om die ziekte uit haar lijf te krijgen en dan zie je volgende lente / zomer wel weer in hoeverre ze écht jeukgevoelig is.

Jenara

Berichten: 1577
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 22:42

neile schreef:
Je hebt weerstand ook niet zo op 123 rechtgezet. Dat heeft ook invloed op de darmflora en dat is niet met 1 kuurtje of supplementje opgelost. Krijg haar ziekte eerst maar eens goed op de achtergrond en geef dit even wat tijd. Huidproblemen zijn, los van de onderliggende ziekte of problematiek, ook een vicieuze cirkel. Eens schuren, geeft ook genezing weer wat jeuk, dus weer schuren. Nu gewoon goed investeren in een gezond paard, gezonde darmen en kijk volgende zomer dan maar weer eens wat dat geeft qua jeuk en korstjes. De winter gaat hierin ook wel wat rust brengen voor haar, dat brengt het voor alle jeukgevoelige paarden. Dan kan er herstel optreden, ondertussen werk je met haar aan haar weerstand en kijk je hoever je kan gaan om die ziekte uit haar lijf te krijgen en dan zie je volgende lente / zomer wel weer in hoeverre ze écht jeukgevoelig is.


Bedankt voor het advies :) dat leek me uiteraard ook wel logisch, we volgen haar toestand goed op momenteel en ze krijgt alles wat ze nodig heeft om de ziekte te overwinnen. De reden dat ik op zoek ben naar wonder (oplap)middeltjes is omdat haar staart ondertussen om de haverklap 2-3 grote etterende open wonden heeft. Dat de jeuk niet van vandaag op morgen weg zal zijn met een middeltje, daar ben ik me heel erg van bewust. Ik zoek vooral iets om ons te helpen in de tussenperiode tot haar lichaam de kans heeft gehad om zich te herstellen. Ik neem namelijk aan dat het niet de bedoeling is om de wonden maar gewoon open te laten en te laten ontsteken (met wie weet welke gevolgen) Alles dat dus momenteel kan helpen om het voor haar wat draaglijker te maken is meer dan welkom, maar ik weet natuurlijk ook wel dat dit puur symptoombestrijding is. De oorzaak zijn we volop aan het aanpakken, maar zoals je zelf aangeeft, zal die morgen niet plots weg zijn.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 11:11

Je kunt haar weerstand ook boosten met ImmunoRX, verkrijgbaar bij de veearts. De mijne viel van het ene kleine kwaaltje in het ander omdat haar weerstand laag bleef. Nu na een pot van dat spul en de Spirulina is ze echt weer rond en gezond en heel fit, iets te fit :')
En dat zijn de kosten ook niet.

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 12:39

Ik snap dat je dat zoekt, maar een wondermiddel is er nu eenmaal niet. Je probeert al vanalles, en dat helpt ook wel degelijk, maar dat verricht geen wonderen. Andere tips zijn nog aloë vera gel, dure wondgel uit de apotheek, blauwspray, zilverspray, ... En die helpen ook, maar die zorgen er niet voor dat het in het hier en nu niét meer gaat gebeuren. Het verzacht hoogstens of sluit het af zodanig dat er geen vuil in komt. Blijven doen zoals je bezig bent, en probeer het maar vooral op lange termijn te zien. Een eczeemdeken kan wel degelijk helpen, al is het tijdelijk, dan komen er in ieder geval geen nieuwe beten meer bij.

Chanelle007
Berichten: 340
Geregistreerd: 19-07-17

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 12:57

Hallo, zijn er hier toevallig hengstenhouders met andalusiers? Ik wil graag een aantal vragen stellen

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 17:27

Ik ben geen hengsten houder maar heb me wel flink verdiept in alle hengsten die in de Benelux worden aangeboden en hoe etc.

Maartje_M

Berichten: 9404
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 18:30

Ik ben vanmorgen met mingming het bos in geweest :D
Elevada was echt top braaf, zo trots op haar!
De trailer was wel heel eng. Ze liep er braaf op, maar kwam er trillend en druppend van het zweet af. Echt zo sneu. Hoop dat het beter wordt als we veel oefenen.
Afbeelding

Monique_98
Berichten: 2
Geregistreerd: 07-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 10:17

Hoihoi allemaal,

Ik heb ook een andalusier sinds 12 augustus. Het is een schimmel ruin met een perfect karakter , hij laat mij heel goed zien als ik iets verkeerd doe maar ook zeker wanneer het goed gaat. Hij is 3 jaar maar al zo ontzettend goeie leermeester. Ik hoop dat wij nog vele jaren van elkaar mogen genieten :)


Afbeelding

Afbeelding

KellyR

Berichten: 1519
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 14:17

Welkom Monique,
Die mag nog lekker flink wat uitzwaren en aankomen.

Wat zijn je korte termijn plannen met hem?

@Maartje, ziet er lekker uit! En heel herkenbaar die stress op de trailer. Hij doet het opzich wel, maar komt er nat en bevend uit. Helaas geen eigen trek auto, dus om wat vaker te oefenen is bijna onmogelijk. Kan je zelf wel wat vaker oefenen?



Aan het einde van de hitte golf had ik een fotoshoot gepland met mijn verzorgster. Dus vroeg op pad en lekker tussen de bomen. Heb even op de foto's moeten wachten, maar ze zijn binnen.
Ben er echt super blij mee, nog nooit eerder zo iets laten doen :D
[ITP]Casta in het Twiske

Maartje_M

Berichten: 9404
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 18:46

Welkom en gefeliciteerd met je jonkie!

Kelly ja we hebben zelf een combinatie nu. Wil binnenkort een keer aankoppelen en gewoon laden, staan, stress vrij en er weer af. Maar wil dat eigenlijk niet in het donker doen dus moet toch wachten tot het weekeind. Ik ben zo bang dat er dalijk een moment komt dat ze er niet meer op gaat anders.

KellyR

Berichten: 1519
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 19:35

Maartje_M schreef:
Welkom en gefeliciteerd met je jonkie!

Kelly ja we hebben zelf een combinatie nu. Wil binnenkort een keer aankoppelen en gewoon laden, staan, stress vrij en er weer af. Maar wil dat eigenlijk niet in het donker doen dus moet toch wachten tot het weekeind. Ik ben zo bang dat er dalijk een moment komt dat ze er niet meer op gaat anders.


Dat is super fijn! Zou ook zeker aanraden om een klein rondje te rijden van 5 a 10 minuten en daarna zorgen dat ze goed ontspannen is. (Nadat het laden ook fijner gaat uiteraard).

Heb zelf ook het idee dat als we regelmatiger gaan, dat de spanning wel echt een stuk minder is.
Hoop dat dat bij jullie ook zo is!

Maartje_M

Berichten: 9404
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 19:50

Laden gaat prima hoor, maar zodra ze er op staat is het stress. Ze loopt wel zo met me mee er op.
Naar mingming was ook maar 10 minuutjes dus dat was niet ver en in het bos was ze echt super relax dus dat is wel een fijne ervaring geweest voor haar.

Ik hoop dat het langzaam beter wordt als we veel oefenen en op pad gaan maar wil dus ook wel wat oefenen zonder te rijden

Monique_98
Berichten: 2
Geregistreerd: 07-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 08:56

@kellyr ja klopt , ben een beetje begonnen met grondwerk en vrijheidsdressuur, vind die super leuk om te doen en hij leert zo ontzettend snel

melrovers

Berichten: 898
Geregistreerd: 20-08-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 13:39

Ik ben voor mijn werk 5 dagen van huis geweest, gisteravond thuisgekomen en vanochtend had ik les. Hij heeft 6 dagen stilgestaan maar het was opstappen en wegrijden, wat een heerlijk beest is het toch! Zo fijn en meewerkend <3 . Nu stilaan maar eens gaan oefenen om mijn eerste wedstrijd te gaan rijden, ik denk dat we daar wel klaar voor zijn nu. Over 2 weken heb ik een les buiten de deur, dat is een leuke oefening.

Ik heb ook een het Pivo systeem gekocht, alles moet nog even correct afgesteld worden en dan kan ik ons ook filmen met het rijden. Leuk!

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 13:42

Ik haak ook weer aan, iets met druk geweest met trouwen enzo :o

Fijn als je zo weer op kan stappen he!

Ik ga waarschijnlijk ook weer lessen en dressuurmatig aan de slag dus wie weet wat er nog gaat gebeuren _O-

soeboenoe

Berichten: 1411
Geregistreerd: 16-04-08

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 14:40

Gefeliciteerd met je trouwen Robijntjah!

Wij hebben een nieuw zadel in de maak!!! Een Iberosattel. Wauw, wát een verschil in rijden vergeleken met mijn huidige zadel. Had ineens een ander paard onder mijn kont.
Het is nog wel even (veel) geduld hebben, maar dat is het zeker waard. Als ze zo goed blijft lopen onder dat zadel, gaan we ook snel wedstrijden starten *\o/*

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 14:53

Oh fijn! Ik ga even zoeken wat het is!

Hier komt 8 oktober de zadelmaker. Ben benieuwd of we al iets aanpasbaars kunnen gaan aanschaffen voor Aurelia.

Thanks, even een plaatje voor de leuk <3
Afbeelding

Lukasje
Berichten: 11337
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 16:03

Gefeliciteerd Robijntjah! Prachtige jurk, erg apart!

Maartje_M

Berichten: 9404
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 17:02

zadels pffff, zullen we het er gewoon niet meer over hebben? Ik moet ook nog een date plannen hier :+

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 17:56

Gefeliciteerd Robijntjah! Hele gave foto!!
Ik heb voor Favorita nu een Harry Dabbs met IB boom aangeschaft omdat ze echt mega rond is op de gehele rug. Zadel zit heerlijk, alleen het aanpassen ging allemaal moeizaam dus daar heb ik nu een andere zadelpasser voor.

Jenara

Berichten: 1577
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 18:52

Proficiat Robijntjah!! Supermooie foto en inderdaad prachtige jurk!!

Hier gaat Jenara goed, ze herstelt mooi en is iedere keer als ik ga weer wat voller :D
Ik blijf nu eventjes met alle producten van de korsten af, heb ze een dikke week nog eens allemaal ontsmet en nu eens kijken of ze niet uit zichzelf wat willen genezen. Heb wel de indruk dat haar voorpluk wat aan het teruggroeien is :D