Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 08:08

Welkom!

Dappere beslissing dan zsazsa.
Hopelijk is het dan ook wat motiverende weer :+

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:22

Fijn dat je een goed huisje gevonden hebt zsazsa

Welkom linsey, mooi paard heb je

mingming

Berichten: 2505
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 15:04

@Linsey1998, wauw wat een knapperd zeg. Hoe oud is hij? :)

En fijn dat Marques een nieuw huisje heeft zsazsa :)

Hier gaat het ondertussen heel goed! Heb elke week grondwerkles en een meisje in de buurt rijdt hem enkele keren per week, en daarna ga ik er telkens even op. Milky Way wordt steeds minder druk onder het zadel en ik heb ook wat minder schrik van hem als ik erop zit.

Schriktraining doet die ook goed :D

Afbeelding

De wei is wel een beetje een modderpoel, maar gelukkig de rijbak niet!

Afbeelding

Hij lijkt trouwens steeds meer stipjes te krijgen dus ik ben benieuwd hoe zijn zomervacht wordt!

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 15:13

Bedankt allemaal! Macho is 9 jaar oud.

Milky Way is knap! :) Macho is ook druk onder het zadel. Ik kan niet opstappen zonder dat iemand hem vast houdt. Hoe jullie dit ook/gehad?

mingming

Berichten: 2505
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 15:17

Milky Way blijft eigenlijk wel goed staan, hij doet wel vaak een stapje om zijn evenwicht te bewaren. Hoewel hij de laatste 2 keer wel wilde weglopen voordat ze er al goed opzat. Hij is pas druk als je er echt op zit, maar dat komt meer doordat hij nog redelijk onzeker is onder het zadel. Het wordt vanzelf wel minder!

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 16:40

Hey!

Ik heb eindelijk eens goede foto's kunnen krijgen van mijn paardje, die uit Spanje zou moeten komen. Nu denk ik zelf dat ie meer lusitano heeft nu hij gestettled is en lekker aan het werk is. Zou graag willen weten wat jullie denken :) Niet dat het ras er toe doet, maar ben er wel benieuwd naar.

Afbeelding

Ook als iemand hem denkt te herkennen, stuur gewoon een pb! Ik wil namelijk zoveel mogelijk over hem weten.

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 09:29

Je was toch al achter een deel van zijn verleden?
Waar baseer je op dat hij lusitano zou zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 09:32

Robijntjah schreef:
Je was toch al achter een deel van zijn verleden?
Waar baseer je op dat hij lusitano zou zijn?


Enige wat ik nu weet is dat ie wss vlak voor dat ik em kocht hengst was en dus nu ongeveer 8 maanden ruin zou zijn. Meer weet ik niet.

Ik kijk natuurlijk ook goed om me heen, bekijk foto's etc. En zie er toch wel lusitano in. Dat hij lusitano is zeg ik niet. Dat staat ook nergens, dus geen bewijs :)

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 09:32

Heb je een paspoort bij hem? Hate to break it to you, maar het is onzin om een lusitano en een PRE echt van elkaar te onderscheiden op basis van looks. Dat kan uiteindelijk enkel op basis van paspoort. Een lusitano kan heel hard op een PRE lijken en omgekeerd, want in de basis komen ze uit een gemeenschappelijke genenpoel. Ja, je hebt bloedlijnen die vrij typerend zijn, maar je hebt er ook die heel gelijkend zijn op elkaar, dus zet dat maar uit je hoofd. Het enige waar je echt wat mee kunt is het paspoort van je paard, als hij een stamboom heeft. En in de tussentijd: gewoon genieten van het paard dat je hebt voor je staan! :D

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 09:34

Villa lijkt qua hoofd (lichte ramsneus) ook op een Lusitano. Maar het is echt een PRE :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 09:35

Ik kan het er alleen maar mee eens zijn Neile, en daarbij; wat maakt het uit?
Je hebt een papierloos paard dus in feite is het geen PRE en ook geen Lusitano maar een spaans of portugees paard :+

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 09:37

Klopt als een bus!

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 10:21

Gewoon omdat ie knap is, even geen corona

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37551
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 10:49

Marije_1997 schreef:
Hey!

Ik heb eindelijk eens goede foto's kunnen krijgen van mijn paardje, die uit Spanje zou moeten komen. Nu denk ik zelf dat ie meer lusitano heeft nu hij gestettled is en lekker aan het werk is. Zou graag willen weten wat jullie denken :) Niet dat het ras er toe doet, maar ben er wel benieuwd naar.

[ [url=m/n5phDr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ook als iemand hem denkt te herkennen, stuur gewoon een pb! Ik wil namelijk zoveel mogelijk over hem weten.


Omdat deze kleur en de blauwe ogen meer bij lusitano's voorkomen denk ik ook eerder dat er lusitano bloed in zit. Zijn hoofd is ook erg convex.

marion:mooie foto's!

Maartje_M

Berichten: 9405
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 11:02

Knapperd <3
Ik heb gister weer gereden, heb weer een halve bak die bruikbaar is :+ Bij Elevada is het altijd opstappen en verder gaan waar je gebleven was, alsof er geen pauze van maanden in gezeten heeft

MightyJoe

Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:06

Mooie foto's Marion!

Maartje, wat fijn zeg! Mijn 4 jarige heeft ook een maand stilgestaan. Van de week 2 keer gereden en merk toch wel spanning in zijn lijf. Problemen waar ik 2 maand geleden tegenaan liep zijn compleet verdwenen en nu is hij ineens stijf aan zijn 'goede' kant. :+ Maar komt ook wel weer goed. Hij is verder super braaf!

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 19:30

Mooie foto’s Marion!

Fijn dat het rijden goed ging maartje.

Dat soort dingen ken ik Mightyjoe hahaha

Wat is jullie schema zo’n beetje betreft rijden/longeren etc met jullie Spaanse paarden?

Maartje_M

Berichten: 9405
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 19:44

Ik probeer meestal rijden af te wisselen met longeren/grondwerk/lange teugel werk. Dan is het Max 2 dagen achter elkaar rijden en dan weer een dagje wat anders.

Vandaag goeie mep van Elevada gehad met lange teugel werk. Doet goed zeer en vertrouwen is aan beide kanten even geschaad. Dat is dan weer het nadeel van zo’n temperamentvol paard maar toch wat onzeker paard. Ik schreeuwde en nu is ze bang van me als ik achter haar sta. We hebben gewerkt tot we weer een normaal rondje konden stappen. Weet nog niet zo goed hoe ik dit weer moet op gaan pakken.

Jenara

Berichten: 1580
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 21:17

@Maartje_M, aww, wat sneu! Altijd balen als er zoiets gebeurd waardoor je vertrouwen wat weg is :( Ben er zeker van dat jullie er wel weer door komen, maar zal wat tijd vragen.

@MightyJoe, haha herkenbaar dat :p dat is paardrijden zeker? De ene dag nog werken aan een probleem, de volgende keer is dat probleem weg en is er een nieuw in de plaats! En stijfheid is meestal wel vrij goed op te lossen door wat regelmatiger werken :) Succes ermee!

@Marion82, prachtige foto's, hij komt zo mooi uit met die zwarte achtergrond!!

@Linsey, ik heb niet echt een vast schema, maar doe meestal wat goed voelt/waar ik zin in heb. Ik probeer ook zowieso wel voldoende af te wisselen tussen rijden, longeren en grondwerk / trucjes

Hier wordt ook nog volop heropgebouwd aan het vertrouwen na die 2x vallen.. Ik voel toch nog steeds wat onzekerheid bij mezelf. Ik stap nu al niet meer echt bang of gespannen op, maar als Jenara dan gespannen voelt, voel ik bij mezelf ook wel sneller spanning opbouwen. Heel spijtig wel, want daardoor is het rijden niet zo ontspannend als het was. Vandaag nog eens gaan wandelen, mijn vriend te voet mee en Jenara nog vastgehouden aan de longe. Ze voelde wat gespannen aan, dus ik helaas ook wat gespannen en denk wel dat ze langer gespannen is gebleven door mij :( Na een heel stuk had ik wel door dat ik echt zelf wat relaxer moest zijn en heb dan ook stilaan wat losser gelaten en dan ontspande Nara wel wat makkelijker, ik moet echt terug even gaan geloven in en vertrouwen op het feit dat ze mij enorm spiegelt, dus hoe rustiger ik ben, hoe rustiger zij ook blijft. Ach, het komt wel weer, maar met stapjes!

Mijn vriend is vorige week ook nog eens mee geweest en heeft hele mooie foto's weten te maken :D

Afbeelding

Afbeelding

Als je er meer wil zien, heb ook een ITP topic (en in uitgelicht yay :D)
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1986685

Maartje_M

Berichten: 9405
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 21:31

Komt wel weer goed hier, ik heb voor komend weekeind les gepland en tot die tijd gaan we even andere dingen doen zodat het vertrouwen kan herstellen

Met jullie komt het ook wel weer goed!

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 23:44

Nou dat komt me bekend voor.
Ik ben ook nog steeds gespannen met rijden na mijn val
Luz voelt dat natuurlijk direct en reageert daar weer op door kijkerig te worden.

Pfff kost even tijd.....

Maartje_M

Berichten: 9405
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 07:48

Mijn voordeel is dat ik het lange teugelen ook gewoon kan vervangen voor ander werk. Met rijden is het wel echt vervelend... jij ook succes Xantha!

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 08:04

Ik ben echt een jaar of 4 gespannen geweest na mijn ongeluk. Vervelend is dat.

Ik wissel buitenrijden af met gewoon tussendoor wat vd en grondwerk (maar ze staan aan huis dus dat is dagelijks in het klein) en heel soms longeren.

MightyJoe

Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 10:00

Ah, Maartje wat schrikken!

Mooie foto’s van Jenara!

Hoe beginnen jullie met buiten rijden? Dorado kent buitenritten nog niet.. ik wil daar binnenkort mee beginnen. Hij is net als veel pre’s enorm sensibel en ik vraag me af hoe reageert hij dan als er fiets of auto’s vanachter komen. Op eigen terrein reageert hij daar prima op. Maar ik twijfel nog of ik eerst met hem aan de hand stukje naar buiten moet of ik erop en dan iemand die ernaast loopt.

Er kan helaas niet iemand mee met een paard. Heb paarden aan huis en mijn vriend gaat nooit op buitenrit met zijn paarden dus ook geen optie :P maar ernaast wandelen kan hij wel. Hoe hebben jullie dit aangeleerd bij jonge paarden?

mingming

Berichten: 2505
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 10:31

Ik ga morgen voor het eerst (aan de hand) naar buiten met die van mij. Mijn grondwerk instructrice gaat mee en ben heel benieuwd hoe dat gaat!