Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aranel
Berichten: 20211
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 21:27

Wie zou ik eventueel wat filmpjes door mogen sturen via Facebook Messenger van een paard wat ik gezien heb? :)

Elisa2

Berichten: 37629
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 09:02

Stuur maar door hoor

Jenara

Berichten: 1580
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 09:22

Ik ben ook wel benieuwd, niet dat ik er al veel verstand van heb en je zou kunnen helpen :p

Even update over Jenara als jullie geïnteresseerd zijn!
Vorige week bijna alle dagen kunnen gaan nu ik vakantie heb, yay :D
Vrijdag nog een beetje "ruzie" gemaakt over de hoek, maar haar toch rustig duidelijk gemaakt
dat we daar nu eenmaal voorbij moeten en dat er helemaal niets in haar poep gaat komen bijten.
Zaterdag terug gaan rijden, mijn mama kwam voor het allereerst eens mee kijken,
ze had Jenara nog nooit live gezien (terwijl we wel 15j lang samen hebben paardgereden vroeger)
Jenara gedroeg zich absoluut voorbeeldig!! Enge hoek? die is er toch helemaal niet?
Kon er bij het uitstappen zonder problemen zelfs met een lang teugeltje langs :D
En wat begint ze echt fijn mijn hand te volgen, loopt ze mooi lang over haar rug en hals
(nog niet 100% consistent, maar dat verwacht ik ook nog niet) en krijgt ze best een mooie stelling
op beide kanten, we gaan serieus de goeie kant op! Deze week hopelijk nog eens wat beeldmateriaal :D

Hoe gaat het met alle andere jonkies hier?

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 09:46

Aranel schreef:
Wie zou ik eventueel wat filmpjes door mogen sturen via Facebook Messenger van een paard wat ik gezien heb? :)


Stuur maar hoor

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 09:48


_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 10:23

Ik heb trouwens nog een heel fijn kort dressuurzadel te koop met aanpasbare boom en verstelbare dikke kniewrongen. Ideaal voor Pre’s. Maar ik heb een bruine Sella aan laten meten dus deze is overbodig. 17,5 inch en nu wijd.

Afbeelding

Leuk topic Robijntjuh!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 11:29

@keeyzie gefeliciteerd, mooie prestatie :j

@Jenara fijn als er belangrijke mensen mee gaan! En dan ook nog is dat ze zich zo goed heeft gedragen. Je zou je vast wel trots voelen *\o/*

Met mijn eigen jonge heer gaat het wel oké, met mij idem dito. Hij heeft laatst waarschijnlijk iets geks gedaan/gestoten waardoor de voorkant van zijn voorbeen nu lichtelijk gezwollen is.. is niet echt een grote bult en hij loopt ook normaal dus misschien is het wel een steek van een vlieg oid. Ik ben iniedergeval voornamelijk aan het stappen en grondwerk aan het doen met m. Niet dat dat heel soepel gaat, want hij heeft laatst op mijn teen gestaan en ik had geen schoenen aan die stevig genoeg waren :') Dus hetgeen wat erop moet zitten, is er als het ware volledig uit getrokken |( weer een leer voor de volgende keer
Wel was hij ontzettend braaf bij de hoefsmid, daar was ik super blij mee!

naranja1
Berichten: 692
Geregistreerd: 10-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 14:33

Vandaag met een vriendin naar de paardjes geweest en wat foto's gemaakt. Heb haar nu anderhalf jaar ongeveer in dit zijn onze eerst mooie foto's samen :') paardlief even gelongeerd en ging in galop over de drafbalkjes, maar loopt inmiddels braaf mee uit de wei.


Afbeelding

Afbeelding

keeyzie

Berichten: 5721
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 17:42

Jenara schreef:
Ik ben ook wel benieuwd, niet dat ik er al veel verstand van heb en je zou kunnen helpen :p

Even update over Jenara als jullie geïnteresseerd zijn!
Vorige week bijna alle dagen kunnen gaan nu ik vakantie heb, yay :D
Vrijdag nog een beetje "ruzie" gemaakt over de hoek, maar haar toch rustig duidelijk gemaakt
dat we daar nu eenmaal voorbij moeten en dat er helemaal niets in haar poep gaat komen bijten.
Zaterdag terug gaan rijden, mijn mama kwam voor het allereerst eens mee kijken,
ze had Jenara nog nooit live gezien (terwijl we wel 15j lang samen hebben paardgereden vroeger)
Jenara gedroeg zich absoluut voorbeeldig!! Enge hoek? die is er toch helemaal niet?
Kon er bij het uitstappen zonder problemen zelfs met een lang teugeltje langs :D
En wat begint ze echt fijn mijn hand te volgen, loopt ze mooi lang over haar rug en hals
(nog niet 100% consistent, maar dat verwacht ik ook nog niet) en krijgt ze best een mooie stelling
op beide kanten, we gaan serieus de goeie kant op! Deze week hopelijk nog eens wat beeldmateriaal :D

Hoe gaat het met alle andere jonkies hier?


Wat goed om te lezen dat het probleem in de hoek opgelost lijkt te zijn :)
Wanneer de ontspanning er is zul je merken dat ze ook veel makkelijker naar je hand toe komen.
Heb het stilletjes meegelezen ik denk dat je het keurig hebt opgelost.
Hugo heeft het in de binnenbaan wanneer hij spanning opbouwt, één hoek is dan ineens heel eng terwijl als hij ontspannen is daar niets te zien is...

keeyzie

Berichten: 5721
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 17:43

SwPck schreef:
@keeyzie gefeliciteerd, mooie prestatie :j

@Jenara fijn als er belangrijke mensen mee gaan! En dan ook nog is dat ze zich zo goed heeft gedragen. Je zou je vast wel trots voelen *\o/*

Met mijn eigen jonge heer gaat het wel oké, met mij idem dito. Hij heeft laatst waarschijnlijk iets geks gedaan/gestoten waardoor de voorkant van zijn voorbeen nu lichtelijk gezwollen is.. is niet echt een grote bult en hij loopt ook normaal dus misschien is het wel een steek van een vlieg oid. Ik ben iniedergeval voornamelijk aan het stappen en grondwerk aan het doen met m. Niet dat dat heel soepel gaat, want hij heeft laatst op mijn teen gestaan en ik had geen schoenen aan die stevig genoeg waren :') Dus hetgeen wat erop moet zitten, is er als het ware volledig uit getrokken |( weer een leer voor de volgende keer
Wel was hij ontzettend braaf bij de hoefsmid, daar was ik super blij mee!


Oeps... dat zijn een paar pechmomenten bij elkaar -O-
Hopelijk is zijn been weer snel genezen en kun je weer lekker aan de slag.

unbelievable
Berichten: 305
Geregistreerd: 30-06-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 23:36

Mijn jongedame gaat waarschijnlijk volgende week naar een stal waar ze beleerd gaat worden!
Heel veel zin in en ik ben benieuwd hoe ze het gaat doen!
Ze is wel heel leergierig en slim.
Spannend dus

naranja1
Berichten: 692
Geregistreerd: 10-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 11:20

unbelievable schreef:
Mijn jongedame gaat waarschijnlijk volgende week naar een stal waar ze beleerd gaat worden!
Heel veel zin in en ik ben benieuwd hoe ze het gaat doen!
Ze is wel heel leergierig en slim.
Spannend dus


Spannend waar ga je gaar beleren?

Jenara

Berichten: 1580
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 23:30

SwPck, ahh wat een pech :( hopelijk gaat het snel allemaal beter!!

Naranja1, wat een mooi paard! leuk dat vliegenschimmel :) lief snoetje heeft ze!

Robijntjah, leuke foto's allemaal! En wat leuk dat ze nu gewoon bij je thuis staan, lijkt me heerlijk <3

Keeyzie, ja vandaag weer gereden en weer geen problemen met de hoek :D De ontspanning komt er ook echt mooi in vind ik :D En wat is ze heerlijk licht in alles!

unbelievable, ohh, inderdaad spannend! Kan je het zelf regelmatig opvolgen?

En dan vandaag eindelijk beeldmateriaal! Er is nog veel werk aan, maar wat begint ze met momenten echt heerlijk te lopen, ook al zoveel vlotter en actiever :)



En BONUS!
ze liep zo top vandaag dat ik het niet kon laten iets nieuws te proberen :D Dus, onze eerste stukje galop! (Niet op mij letten, ik ben alleen maar bezig met "vooruit in galop")


keeyzie

Berichten: 5721
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 15:28

Wat leuk om bewegend beeld te zien Jenara, ziet er goed uit!
Goed ook om te zien dat je het zo voorwaards oplost *\o/*

naranja1
Berichten: 692
Geregistreerd: 10-05-18

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 15:29

Ah wat leuk om te zien hoe enhousiast je met haar traint

My_Chimanga

Berichten: 1026
Geregistreerd: 06-08-11

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 20:14

Stille volger meldt zich!

Ik ben ook al lange tijd fan van de PRE, maar heb zelf een Mangalarga Marchador... zij is helaas definitief kreupel, waardoor ik rustig zoek naar een nieuw rij-maatje en dit keer ga ik echt voor de PRE.
Hebben jullie tips?? Waar kijken, in NL of importeren? Waar vooral op letten?
(Ik zoek niet al te oud, maar wel zadelmak. Doorrijden kan ik zelf, we zullen veel naar buiten gaan)

Alvast dank voor tips!

naranja1
Berichten: 692
Geregistreerd: 10-05-18

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 20:13

Trouwens hoe doen jullie dat met de manen laten groeien? Vlechten of niet?

Escada

Berichten: 3861
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 22:25

@Jenara Ziet eruit alsof jullie ook echt plezier hebben samen. Leuk om te zien!


Hier nog een kleine update over Ferro(staat ook in mijn topic). Ze zeggen nu dat ze geen DNA test meer willen doen bij hem omdat zijn moeder getest zou zijn en zei alleen maar het creme gen heeft waardoor Ferro dus valk moet blijven. Volgens verschillende bokkers kan dit niet. Heb ze een berichtje terug gestuurd dat ik wel gewoon een DNA onderzoek wil omdat ik ook wil dat zijn officiele kleur goed in zijn paspoort staat. Helaas geen reactie meer gehad -O-

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 06:06

Oei balen escada! Maar bij wel valk waarvan 1 schimmel ouder bijv, ook al is het schimmel met crème gen zul je Indd moet testen. Jorina Aerents doet dat bijv wel bij alle veulen die kleur zouden moeten blijven. Die heeft trouwens ook mooie valk veulens mocht je verder gaan zoeken.
Echt heel erg jammer!

@Naranja1: Marq heeft altijd vlechten eigenlijk ivm de lengte, anders staat hij erop met grazen.

Mi_Chimanga, als je me een PB stuurt met meer info over wat je precies zoekt kan ik je wat stallen/fokkers doorsturen.

MightyJoe

Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 11:13

Jenara, fijn dat het goed gaat met Nara! Filmpjes zien er goed uit. :D

unbelievable, super spannend! Laat je hier ook updates zien? :D


Escada, ik vind het een raar verhaal.. Kan je ze niet bellen? Wat vind je er nu zelf van?

naranja1, ik had ze los hangen, maar Cortado mist nu een hele stuk manen. Ik denk aangeknaagd. Ik twijfel of ik alles eraf scheer. Wat denken jullie? Hij staat nu thuis maar gaat deze winter nog weer een jaar weg naar de opfok. Daar zijn lange manen ook niet echt praktisch..
Zo ziet het er nu uit: Wat zouden jullie doen?

Afbeelding


--
Mijn jonkie gaat goed! Sinds vorige week een eigen zadel, dus dat is fijn :)
Heb er nu ongeveer 10 x op gereden. Ik denk dat hij heel fijn gaat worden!

Afbeelding

Afbeelding

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 17:02

Hoi allemaal! Ik ben sinds enkele weken ook in het bezit van een spanjaard dus kom me hier ook graag melden.

Afbeelding
Dit is Bolero! Het is een 8 jarige cremello ruin, maar nog vrij groen in het werk. Mist nog bespiering, kracht en balans. Helaas is zijn afstamming onbekend dus geen echte PRE maar dat maakt hem niet minder knap natuurlijk! Het gaat super goed tussen ons, we hebben al een aantal buitenritten gemaakt en dan is hij super betrouwbaar en dat vindt hij duidelijk ook echt leuk. In de bak is er nog wel wat werk aan maar begint hij echt heel leuk te lopen. Enige echte struikelpuntje is de linkergalop, want die doet het zeg maar niet. :+ Aan de longeerlijn en soms buiten perongeluk wel maar in de bak schiet hij volledig in de stress zodra je er maar aan denkt. Ben er voor nu dus maar even mee gestopt want kon daardoor ook in de andere gangen echt niet meer lekker rijden. Dus nu is het plan om het maar te blijven oefenen aan de longeerlijn en hem eerst in de andere gangen ohz sterker te maken. Dus als iemand nog goede tips heeft, graag!!

Ohja en nog iets, Bolero vond/vindt het opzadelen heeeel spannend, dit terwijl hij zeker een aantal jaar onder het zadel is (wel weinig). Zijn er meer mensen die dit hebben gemerkt met paarden die uit spanje zijn geimporteerd? Het gaat gelukkig al een heel stuk beter, hij blijft tegenwoordig bijna altijd stil staan, maar is duidelijk nog wel gespannen.

melrovers

Berichten: 898
Geregistreerd: 20-08-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 06:40

@MightyJoe, ik zou alles gewoon afscheren, dat groeit wel weer aan. De mijne had een stuk eruit geschuurd, ik heb hem toen ook maar een “merriecoupe” gegeven, het staat hem eigenlijk super. En net wat je zegt, in de opfok is het net zo handig. Afbeelding

melrovers

Berichten: 898
Geregistreerd: 20-08-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 06:42

Wat een leukerd Rainer! De mijne vond opzadelen ook heel spannend, hij beet zelfs in de muur bij opzadelen. Nu kan ik hem gewoon zadelen als hij helemaal los staat, hij kijkt dan gewoon lekker een beetje om zich heen, niks meer aan de hand. Dat heeft veel geduld en tijd nodig.

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 08:39

rainer, welkom! Waar komt je knapperd vandaan als ik vragen mag?
MightyJoe, super, ziet er keurig uit!
Escada, he, wat vervelend. Kan het niet via de DA?
MyChimanga, wat vervelend te lezen dat je paard definitief kreupel is. Sterkte en succes met je zoektocht!
Ik heb op de PRE/Andalusier verkoop pagina op facebook destijds een oproep geplaatst met wat ik zocht en wat mijn (en Villa's) wensen waren. Ik kreeg toen een PB van iemand die haar paard eigenlijk niet officieel in de verkoop had, maar op zoek was naar een verhaal zoals Villa en ik hadden. Het is een match made in heaven.

Zo, jullie gaan wel hard verder!

Ik heb vorige week met Villa mee gedaan aan een TWE wedstrijd in Vledder. Was super leuk, Villa vond het ook gezellig. Dressuur ging super goed, waren 3e van de 10 (niet verwacht). Trail 8e en speed trail ook 8e. Overall 6e. Zijn spanning liep op een gegeven moment wat hoog op.
De brug, genomen tijdens de speed. Dat ging super!
Afbeelding

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 09:42

@melrovers jaa ik denk ook zeker wel dat het goed zal komen met de tijd. Vond het vooral heel opmerkelijk, het is duidelijk anders dan bij de onbeleerde paarden waar ik mee heb gewerkt die het gewoon nog niet kende.

@buitenzinnig hij komt nu bij een particulier vandaan die al opdezelfde stal stond, zij hadden te weinig tijd voor hem. Hij is een aantal jaar geleden, ik geloof in 2016, door ypenburghoeve spanje gehaald.

Wat leuk dat je dat bitloos doet! Doe je de dressuur ook bitloos? Hele stoere foto!