Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 16:46

Ja dat is het zeker, heb vorig jaar echt met medelijden naar de Rijschool in Jerez gekeken. Jonge talentvolle paarden met kin op de borst de passage in. Niks vriendelijks aan.

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 17:55

MightyJoe schreef:
Ja inderdaad de naam van je pony! Spiekte even tussen je berichten en toen kwam ik een foto tegen. :D

Ben benieuwd hoe die van jou onder het zadel is. Zal wel grappig zijn als we over een tijd hier in de buurt samen met twee Spaanse kunnen starten. :D Ik zie ze niet zoveel hier in de buurt.



Zou tof zijn!

Lukasje
Berichten: 11307
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 00:12

Harvey1 schreef:
Lante schreef:
Wat zijn de argumenten tegen de aankoop van een PRE? Mooi hoofd, hals en kleur in elk geval! Belangrijkste is dat jij je er goed bij voelt. :-)



Takt, gangen.. verruimen. Hectiek. Komt niet verder dan L/M Ik heb idd geluisterd naar wat voor mij goed was. Anders stond er straks een Jazz merrie op stal waar ik niks mee durf. Haha!


Eigenlijk heb ik in april net dezelfde keuze gemaakt, maar dan voor een lusitano. Inderdaad, de draf mocht beter en hij kan gespannen zijn en wordt dan hectisch maar hij is wel superbraaf, doet erg zijn best en hij zit héérlijk. Als rugpatiënt is dat laatste wel erg fijn!
Veel plezier met jouw paardje!

Elisa2

Berichten: 37367
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 08:17

PRE"s kun je net zo goed laten strekken als een kwpn..de meeste mensen vergeten er "lengte" in te rijden over de rug maar als je dat voor elkaar hebt dan zijn ze echt niet minder. Jammer al die vooroordelen terwijl men eigenlijk bedoelt dat ze zelf niet zo kunnen rijden. :-b

Veel plezier met je nieuwe aanwinst Harvey, hij is knap!

Jammer dat je al lang niet gereden hebt Azmay, ze wordt wel steeds knapper.

Mightyjoe, leuk!

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 09:03

Elisa2 schreef:
PRE"s kun je net zo goed laten strekken als een kwpn..de meeste mensen vergeten er "lengte" in te rijden over de rug maar als je dat voor elkaar hebt dan zijn ze echt niet minder. Jammer al die vooroordelen terwijl men eigenlijk bedoelt dat ze zelf niet zo kunnen rijden. :-b


Dit inderdaad. Zelfde geldt voor de takt, ontspanning etc. Dat moet je zelf voor elkaar maken in je training.

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 11:22

Eens! En gelukkig heeft hij knieactie maar is het eigenlijk niet hectisch. Hij heeft best wat ruimte in zijn gangen maar hij moet rust leren vinden. Deze paarden willen echt hele graag werken heb ik gemerkt. Wat is voor jullie het grootste verschil tussen een warmbloed en PRE? In het werk bedoel ik dan vooral.

Ik heb een NRPS ruin die lang niet zo graag werkt, terwijl die hengst binnen paar keer rijden (incl proefrijden) dingen echt heel snel oppakt.

Elisa2

Berichten: 37367
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 12:12

Dat vind ik al een van de verschillen, ze zijn enorm leergierig en sensibel daar in..vaak wat heter. Wat soms ook wel in de weg kan zitten. Maar ze zullen dan weer niet snel exploderen of bokken/ steigeren zoals een kwpner eerder doet. En ik vind ze "licht", ze zijn niet sterk, en/of lomp. Daarom soms wel wat lastiger in de aanleuning wbt achter de teugel kruipen. Maar dat heb ik dan toch liever dan paarden die sterk worden en gaan tanken. Goed voorwaarts/ neerwaarts naar het bit toe rijden is wel echt een must en ik heb gemerkt dat de bewegingen dan ook rustiger, ruimer en ronder worden.

CalipsoLover

Berichten: 5577
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 12:26

Ben ik het ook 100% mee eens. Maar merk dat 9/10 PRE's die ik tegen kom die te koop staan op die manier gereden zijn. Jammer.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 13:27

CalipsoLover schreef:
Ben ik het ook 100% mee eens. Maar merk dat 9/10 PRE's die ik tegen kom die te koop staan op die manier gereden zijn. Jammer.


Ja klopt, dat is ook heel zonde. Ze zijn ook zo kapot gereden terwijl ze eigenlijk juist zo werkwillig en vergevingsgezind zijn. Zelf 1 opleiden en je hebt er de fijnste paarden aan. Die van mij is van bijna al zijn problemen af en hij had er nogal wat. Gewoon geduld training consequent en veel liefde en er kan nu bij wijze van al een kind op. Hij loopt zo graag voor je.
Allerfijnste ras ooit, en ik heb er best wat gehad Haha :')

Jenara

Berichten: 1571
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 18:17

Ik ben op korte tijd toch al wel op meer issues gestoten dan bij warmbloeden (heb vnl ervaring met BWP’s), maar dat ligt aan Jenara karakter en onze prille band denk ik, ze laat zich niet zomaar vertellen wat ze moet doen, maar op zich is ze wel doodbraaf, gewoon koppig :p

Nu wil ze niet draven onder het zadel op mijn commando. Zodra iemand met de longeerzweep aankomt gaat ze netjes vooruit, aan de longe zonder ruiter draaft ze ook prima.. maarja, daar werken we wel weer doorheen ;)
Ze blijft toch een grotere uitdaging dan de jonge warmbloeden die ik zadelmak heb gemaakt of ingereden. Maar voel me in zekere zin wel veilig op haar en als ze wil, reageert ze echt supergevoelig op hulpen al..

Lumkea

Berichten: 124
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Lokeren, België

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 19:10

Die koppigheid heb ik hier ook al duidelijk ervaren! Bij mij resulteerde dit helaas wel in steigeren en bokken, vooral toe te schrijven aan stress.. Gelukkig zijn we nu wat door die periode maar het blijft een dametje met heel wat karakter! :D

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 00:03

Ami is mijn eerste Spanjaard. En wat is hij leuk!!
Zachtaardig, grappig, gevoelig op een enorm fijne manier.
Vandaag hebben we onze eerste draf passen onder het zadel gemaakt.
Ben zo trots. Alles gewoon met zn 2tjes. Niet vastgehouden oid. Gewoon rustig basis leggen en dan voelen per dag wat er kan.
Merk wel dat vrij naar voren nog een dingetje is maar dat komt wel. Zat er nu voor de 3e keer met zadel op en hij doet het geweldig!!

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 12:12

Allez, brokkenpiloot heeft voor de 2e maal op 6 maanden tijd haar hoofd weer opengehaald. Dat paard kan nu eens NOOIT gewoon heel blijven! In de tussentijd haar benen ook al een paar keer opengehaald aan... wat? Ik ben een veiligheidsfreak: hier is quasi NIETS om zich aan pijn te doen omdat ik weet dat ze nog maar naar een spijker moet kijken om een wonde te hebben.
Weer hechten, weer AB, weer ontstekingsremmers, weer haar halve froufrou geschoren (verdorie hij was nét goed bij aan het groeien!) en weer pijntjes. Wil iemand ruilen met een paard dat wél heel kan blijven als het naar een in bubbelplastiek gewikkelde hooibaal kijkt?

Neenee.. ik kan ze niet missen.

xJolien

Berichten: 4552
Geregistreerd: 12-12-06
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 11:22

Harvey, gefeliciteerd!!! Welkom in het topic en WAUW, wat is het een stoer dier!! Heeft hij geen vervelend hengstengedrag?

MightyJoe, wat goed!! Heb je foto's?

Azmay, ach, lekker even van je dure grasmaaier genieten. Komt vanzelf wel weer :) Geen zin om weer wat met haar te doen?

Neile, jeetje, wat balen zeg. Wat een brokkenpiloot. :(:)

Mijn grootste pluspunt bij m'n PRE is dat ik hem echt 100% vertrouw. Zelfs in zijn "gekke" buien vind ik hem alsnog vreselijk voorspelbaar en niet gevaarlijk. Het ontploffen zoals andere rassen dat vaak zat doen, heb ik bij hem nog geen een keer meegemaakt en ik geloof dat dat er ook simpelweg niet in zit. Hij kan echt wel de kolder in z'n kop krijgen, maar HO blijft HO en het doelgericht bokken om de ruiter eraf te krijgen heb ik nog geen enkele PRE hier in Spanje zien doen.

Gister met hem over het strand gegaloppeerd. Oohhh wat ben ik dan trots op hem. Ik had zelf even wat mindere dagen/weken, en vond het niet eerlijk om dan met hem te werken. Maar nu voel ik me weer happy en dat kopieert hij direct. <3 Fotografe heeft me vastgelegd, foto's komen binnenkort. (deze zijn met telefoon gemaakt) Verano staat er niet heel charmant op, hopelijk zijn de echte foto's beter :')
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MightyJoe

Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 11:43

neile, wat een pech zeg!

xJolien, wat heerlijk <3 Ik ben jaloers!
Ik heb een foto!
Dit was de eerste keer erop. Vanavond ga ik weer, en gaat hij direct mee naar huis :D
Hij is nu +- 1,57. Is in januari 3 geworden. Dus hopelijk haalt hij uiteindelijk de 1.60. Hij heeft nu een hoop geleerd, dus mag nu lekker bijkomen en doorgroeien.

Afbeelding

Afbeelding

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 11:56

@JolienX dankjewel! Wat een prachtige foto's op het strand!
@MightyJoe wauw.....

Hij hapt een klein beetje maar het wordt al veel minder door consequent optreden van mijn kant. Hij zal nooit bijten maar is wel veel met zijn lip bezig haha. Voor de rest staat hij lekker tussen de ruinen in de paddock en is hij eigenlijk heel braaf en rustig.

Het moet nog allemaal veel beter maar dit was onze 5e keer samen rijden. Het voelt gek genoeg heel vertrouwd terwijl hij heus ook wel koppig is en zijn eigen ding graag wil doen. Ik moet leren hoe ik omga met hem. Bij mijn andere paard weet ik precies wanneer ik moet doorpakken en streng worden en niet. Dat is bij hem nog even uitvogelen.. Hij is best gevoelig. Hij is zo anders dan mijn andere paard, die is best heel moeilijk in de aanleuning. Hij is daarin echt veel makkelijker! Bij hem is het nu de kunst om de neus er mooi uit te rijden en goed van achter naar voren. Dat komt vanzelf.. Eerst ff aan elkaar wennen!
Afbeelding

MightyJoe

Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:06

Ziet er goed uit zeg! Hoe groot is hij eigenlijk? Fijn dat hij ook gewoon met anderen kan staan.

Ik hoop dat mijn valk PRE hengst ook hengst kan blijven. Ik wil hem eigenlijk niet castreren.

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:14

MightyJoe schreef:
Ziet er goed uit zeg! Hoe groot is hij eigenlijk? Fijn dat hij ook gewoon met anderen kan staan.

Ik hoop dat mijn valk PRE hengst ook hengst kan blijven. Ik wil hem eigenlijk niet castreren.



Een valk PRE is wel echt een droom hoor! <3 Die zijn pas knap! Hij is eigenlijk superklein, lol... 1.57,1 -O- maar goed ik ben 1.63 met mega korte benen. Hij oogt met rijden en als je naast hem staat wel veel groter. Hij is net 7, zal die nog iets groeien? }>

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:24

Juist de gedragenheid van de Spanjaarden zie ik echt als een voordeel in de dressuur. Wanneer ze gespannen zijn kunnen ze inderdaad enorm kort gaan lopen. Juist goed over de rug rijden en lengte in de hals zorgen voor meer lengte in de pas en dus ruimere gangen. Ik heb het idee dat Spanjaarden juist heel fijn kunnen strekken vanwege de schoudervrijheid.

Wat jij beschrijft xJolien is precies wat ik ook ervaar met Hugo. Hij kan echt heet zijn en soms uit zijn plaat gaan maar ik hoef nooit bang te zijn dat hij mij er bewust af wil gooien of ontploft. Het is altijd goed op te lossen door even flink voorwaarts te rijden zodat hij zijn ei kwijt kan. Het sensibele moet je wel een beetje tegen kunnen, dat was voor mij in het begin wel wennen. Ik ben van een Fjord overgestapt naar een PRE dat was dag en nacht verschil. Maar echt, ik zou nooit meer anders willen!

Neile: Wat een pech zeg! Ze halen zich soms aan de gekste dingen open. Misschien iets in de wei/paddock of is het op stal gebeurd?

Havery: Gefeliciteerd wat een beauty, lekker spammen graag! :-)

xJolien: Wat een prachtige foto's ben erg benieuwd naar de rest.Zie nu pas dat jij gewoon in Spanje woont, wat gaaf! Waar ergens? Ik wil eind zomer naar de fokker van Hugo om daar eens mee te kijken.

MightyJoe: Wat een beauty. Ik kan me nog goed de eerste ritje herinneren, dat was zo spannend en leuk tegelijk. Wat een mooi apart kleurtje!

MightyJoe

Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:26

Harvey1 schreef:
MightyJoe schreef:
Ziet er goed uit zeg! Hoe groot is hij eigenlijk? Fijn dat hij ook gewoon met anderen kan staan.

Ik hoop dat mijn valk PRE hengst ook hengst kan blijven. Ik wil hem eigenlijk niet castreren.



Een valk PRE is wel echt een droom hoor! <3 Die zijn pas knap! Hij is eigenlijk superklein, lol... 1.57,1 -O- maar goed ik ben 1.63 met mega korte benen. Hij oogt met rijden en als je naast hem staat wel veel groter. Hij is net 7, zal die nog iets groeien? }>


Ja hij is heeeel knap! Hij wordt dit weekend 2, dus die blijft nog even staan. Maar hij wordt nu al zo gaaf. <3

Die van jou oogt groter hoor. Denk niet dat die nog veel gaat groeien :Y) Ziet er niet uit als een gekke combinatie! Heel knap jullie zo samen. Die witte van mij hierboven is dus ook maar 1.57. Dat ziet er echt heel anders uit.. Die is nog super jong, moet ook nog uitzwaren natuurlijk. Ik ben zelf 1.75 dus dat oogt ook al anders.. Ik twijfel heel erg over zijn hoogte, maar ik kijk het eerst even aan hoe het gaat als combinatie. Ik kan altijd nog een ander plekje zoeken, maar ik denk dat hij nog wel een stukje omhoog en gaat uitzwaren!

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:31

Hij is aan mijn verkocht als een paard van 1.60 dus dit viel wel ff tegen ja hahah! Maar hij was ook nog nooit officieel opgemeten. Ik schrok wel even maar ja, niks aan te doen. Ik snap dat wanneer je zelf 1.75 bent je wel hoopt op een beetje maat! En ik las ergens op Bokt dat PRE's wel tijd nodig hebben om nog uit te groeien/ uit te zwaren. Het blijken laatbloeiers.

Azmay

Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:34

Harvey1 schreef:
Hij is aan mijn verkocht als een paard van 1.60 dus dit viel wel ff tegen ja hahah! Maar hij was ook nog nooit officieel opgemeten. Ik schrok wel even maar ja, niks aan te doen. Ik snap dat wanneer je zelf 1.75 bent je wel hoopt op een beetje maat! En ik las ergens op Bokt dat PRE's wel tijd nodig hebben om nog uit te groeien/ uit te zwaren. Het blijken laatbloeiers.


Diva is nu net 6 en groeit al jaren niet echt meer, is echt op 1.55 blijven hangen volgens mij.
Wel is ze nu echt lekker breed aan het worden. Vind het ideaal maar kan me voorstellen dat anderen ietsje meer maat zouden willen :')

Wil haar wel weer op pakken maar heb inmiddels een paard erbij wat ik zadelmak maak voor iemand anders en samen met de zorg voor de beesten thuis heb ik er gewoon echt de energie niet voor :o

xJolien

Berichten: 4552
Geregistreerd: 12-12-06
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 14:00

Die van mij is in een jaar tijd verschrikkelijk veranderd. (positief gelukkig, haha)
Vorig jaar voelde ik me schuldig als ik op hem zat. Zo ielig en smal gebouwd. Hij is groot voor een PRE, maar ik ben 1.87m . Smalle billen heeft ie nog steeds, maar z'n voorkant en body is echt al stukken beter. Instructrice zei het toen al: wacht nou nog maar een jaar, dan heb je een compleet ander paard. True. :') Hij is nu net 7 geworden overigens.

Keeyzie, wat leuk! Welke regio woont de fokker? Ik zit een km of 40 boven Malaga. :)


edit; en ter voorbeeld. Zo was hij iets meer dan een jaar terug.

Afbeelding

MightyJoe

Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 14:26

xJolien, jeetje hij is wel veranderd! Was hij gewoon nog zo in de groei? Hoe groot is hij eigenlijk? Ik vind hem behoorlijk uitgezwaard. :D

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 14:36

Oh wauw die had ik niet meer herkend xJolien wat een verschil!
Hugo is ook echt nog zoveel meer de breedte ingegaan hij wordt dit jaar 7.
De fokker zit twee uurtjes onder Madrid dus ga daar een paar dagen heen en dan met de trein naar daar.