Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TessJazz
Berichten: 2043
Geregistreerd: 28-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 10:20

Dankjulliewel! Ben er echt blij mee

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 10:30

Robijn, jemig, ik zie nu pas dat Astoria haar "tante" is! Heb toen ik Astoria ophaalde Carmen ook even een aai gegeven en bij gekeken, wat een toeval he! Zie het aan je topic

Maartje, dankjewel!

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 10:36

Hey wat grappig!

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 08:40

Ja, toevallig he?
Heel veel plezier met haar!

Suzanne37

Berichten: 547
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Arendonk (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 14:29

Hoi allemaal,

Na een ruim een half jaar meelezen toch maar een keer reageren en mezelf voorstellen: Ik ben Suzanne en heb sinds juli vorig jaar ook een PRE. Toen ik hem kocht was hij 6 en hengst en basis gereden (achteraf niet veel meer dan zadelmak met zeer weinig balans en kracht). Als hengst was hij al heel makkelijk in de omgang maar toch niet praktisch dus ik heb hem laten ruinen. Ik heb nog nooit zo'n lief, aanhankelijk en mensgericht paard gehad. Ook is hij heel relaxed en nergens bang voor maar wel sensibel met rijden en heel anders dan een kwpn-er. Dit samen met zijn groenigheid/onbalans was voor mij wel lastig dus ik heb snel hulp ingeschakeld. Nu gaan we de goede kant op maar jeetje, wat een werkwilligheid: geweldig! Dit is 'm, mijn topper Javi:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maartje_M

Berichten: 9405
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 14:42

Gaaf dier Suzanne! Welkom

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 15:42

Welkom, naamgenoot!
Wat een knappert!

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 15:55

Welkom Suzanne, leuk paard is Javi zeg!

TessJazz
Berichten: 2043
Geregistreerd: 28-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 16:14

Welkom leuk paard!!
Mochten jullie trouwens nog iemand weten die een braaf lief paard zoekt, ik heb er voor een klant eentje te koop, eind maart wel al 13 geworden, geklasseerd op wedstrijd, buitenritten top braaf +- 160 cm met carta :) schimmeltje

CalipsoLover

Berichten: 5585
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 17:32

Even een vraagje uit interesse, zijn de meeste PRE's braaf? En dan braaf in de zin van wegrennen/bokken/stijgeren/verschieten. Weet wel dat ze veel pit en energie hebben, maar heb niet zo zeer de indruk dat ze ook heel stout kunnen zijn, of bekijk ik dat verkeerd?

Lukasje
Berichten: 11341
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 17:57

Dat is een lastige vraag. Ik ken 6 PRE’s. De 3 van mijn beste vriendin ken ik het best en die zijn erg braaf. Haar ruin kan op wedstrijd erg nerveus doen, dan gaat hij trippelen en soort van piafferen, maar meer dan dat doet hij niet. Je kan de teugels gerust los laten dan.
De andere 3 die ik ken, van 2 verschillende eigenaars, zijn ook braaf maar 1 ervan vind ik vreselijk sloom, maar dus wel braaf.

CalipsoLover

Berichten: 5585
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 17:59

Nee bedoel dus echt hevig wegrennen en bokken :+

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 18:02

CalipsoLover schreef:
Even een vraagje uit interesse, zijn de meeste PRE's braaf? En dan braaf in de zin van wegrennen/bokken/stijgeren/verschieten. Weet wel dat ze veel pit en energie hebben, maar heb niet zo zeer de indruk dat ze ook heel stout kunnen zijn, of bekijk ik dat verkeerd?


Mijn ervaring is dat ze gevoelig zijn en dus snel reageren. Maar ondanks dat heb ik nog nooit een gemene/bokkende/steigerende Pre gehad.
Die ik nu heb is lastig maar schrikt nooit echt. Hoogstens een pas opzij.
Ze zijn nooit echt gemeen vind ik. Ook niet lomp oid.

Maartje_M

Berichten: 9405
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 19:07

Die van mij heeft nog nooit echt war geks gedaan en als ze het doet is het een teken dat haar zadel niet meer helemaal lekker ligt. Daar is ze dan weer wel hypergevoelig op

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 20:44

Suzanne37 schreef:
Hoi allemaal,

Na een ruim een half jaar meelezen toch maar een keer reageren en mezelf voorstellen: Ik ben Suzanne en heb sinds juli vorig jaar ook een PRE. [...] Dit is 'm, mijn topper Javi:

Wauw, wat een mooie man is dat! Kan me voorstellen dat je veel geniet met hem. Hij heeft inderdaad een heel fijne zachte uitstraling. Puur uit nieuwsgierigheid, wat was je "praktische" reden om hem toch te ruinen? Een vraag niet vanuit een oordeel, want weet uit ervaring dat er zeker wat praktische drempels zijn die je met een hengst tegenkomt. :j

@CalipsoLover: Ik denk dat het echt wel heel verschillend kan zijn per paard want het heeft ook veel te maken met andere factoren dan ras en/of afstamming. Desalniettemin staat de P.R.E. er wel bekend om een heel sensitief en mensgericht paard te zijn, maar juist door deze eigenschappen met een goede ruiter ook echt een goed team te vormen. In mijn ervaring toont de spanning zich dan inderdaad in het gedrag, het dribbelen bijvoorbeeld zoals al eerder genoemd, maar niet in de uitschieters. Tot dusver is mijn ervaring met de spanjaarden dat ze ook heel goed opletten op jou en dus op waar jij bent. Een ongelukje als op de voeten staan e.d. heb ik veel minder met spanjaarden ervaren dan met KWPN-ers. Het zijn wel paarden die begrepen willen worden in mijn ervaring, en als ze op lange termijn in hun signalen genegeerd worden kunnen ze net als ieder ander paard overigens op een gegeven moment zich wel echt flink duidelijk willen proberen te maken. En daarnaast, de door mij beschreven ervaring is natuurlijk ook beperkt en niet representatief te noemen. ;)

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 20:53

Prachtig dier :j

Die van mij is erg expressief maar niet gemeen en er vandoor gaan is nog nooit in haar op gekomen. Haar moeder even zo.
Vind het heerlijk al mag ze soms wat chillen en andere keren juist wel wat peper in haar reet _O-

Suzanne37

Berichten: 547
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Arendonk (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 20:55

Dank jullie wel allemaal voor de leuke reacties!

Ik heb alleen mijn ervaring met mijn paard (ken verder geen andere mensen met een PRE) maar Javi zal er (zoals ik nu kan inschatten) niet vandoor gaan of steigeren maar bokken heeft hij wel wat gedaan en een enkele keer nog maar dat was omdat ik te twijfelachtig hulp gaf met aangalopperen en niet voorwaarts genoeg doorgaloppeerde. Voor hem dus een uiting dat hij dat moeilijk vond. Nu rij ik actiever naar voren en is er niets meer aan de hand.
Laatst bijgewerkt door Suzanne37 op 05-04-19 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne37

Berichten: 547
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Arendonk (B)

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 20:59

Serenity350: mag je gerust vragen hoor. Het practische was/is dat ik vaak weekenden met vriendinnen en hun paarden wegga en dan staan de paarden altijd samen op de wei. Daar zitten dus ook merries tussen en dat is niet zo handig met een hengst :D

Jenara

Berichten: 1580
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 21:43

CalipsoLover, is idd per paard heel erg verschillend. Mijn Jenara is flink aan het uittesten de laatste paar weken en die doet het allemaal, boos wegrennen, bokken, steigeren, aan de hand toch als iets haar niet zint of als ze een oefening niet begrijpt.
Onder het zadel doe ik nog niet veel met haar, maar 1x heeft ze me wel een bokje en steiger uit protest gegeven. Heb ik blijkbaar gewoon pech xD

KellyR

Berichten: 1519
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 23:37

Toen ik de mijne net had heeft hij wel een paar x flink gesteigerd. Nadat hij wat relaxter was bij mij is het eigenlijk nooit meer gebeurt.
Bokken doet hij wel met los gooien uiteraard.
Paar weken geleden wel een bokken parade in volle galop gehad buiten. Maar puur van blijdschap. Hij mocht voor het eerst in een galop :')
Verder eigenlijk nooit wat gehad.

Wegrennen heeft hij nog nooit gedaan (op een schrikdraad ontmoeting na).

Hij keert wel vliegensvlug om als er iets is wat op dat moment raar is.
Staat daarna gelukkig wel meteen stil.
Als hij van uit stap schrikt gaat hij in de bambi modes, benen wijd.

Ik vind hem vrij bomproof voor een 5 jarige haha

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 09:32

Goya (andalusier, geen papier) kon onder het zadel wel bokken. En ook wel gericht naar mij toe. Hij was behoorlijk dominant en eigenlijk voor een eerste paard niet geschikt. Maar heb onwijs veel van hem geleerd.

Villa was vroeger een draak. Stond meer op 2 benen dan op 4 benen. Grote mond, klein hartje. Maar hij wist donders goed waar je stond en zou je nooit bewust raken. In het werk moet hij soms zijn ei kwijt en zal dat aangeven tijdens het rijden. Dan doe ik hem de volgende dag aan de dubbel longe en moet er wat spanning uit dmv bokken en rennen. Zal hij onder het zadel nooit doen.

Astoria, heb ik nog niks geks bij mee gemaakt. als ze schrikt doet ze even 2 pasjes versneld om vervolgens stil te gaan staan

Elisa2

Berichten: 37571
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 09:33

Mijn ervaring is ook dat ze braaf zijn/ blijven ondanks heet worden..dat ze minder snel bokken en steigeren en inderdaad ook redelijk bomproof zijn. Maar er zijn uitzonderingen, wij hebben er dus eentje gehad die absoluut niet braaf was in het begin (ook vreselijk ingereden)maar die steigerde uit dominantie, bouwde heel snel spanning op en ontplofte dan wat wel gepaard ging met bokken, vliegensvlug omdraaien etc. Is gelukkig uiteindelijk wel goed gekomen met consequente training maar die verschilde qua karakter wel heel erg met andere pre's die ik tot dan toe kende.

Welkom Suzanne, knap dier! is hij in Spanje gefokt?

Serenity, leuk zo'n "warlander" ik ben benieuwd hoe hij ohz gaat worden.

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 09:35

Mo heeft 1 keer gesteigerd uit angst en 2 x gebokt van pure vreugde :+

Ervandoor gaan kent ze wel heel goed maar dat was vanuit haar trauma’s. Heb daarmee wel wat angstige km’s gemaakt :+ pony kan kneiterhard...

CalipsoLover

Berichten: 5585
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 09:39

Ja, ik heb zelf vroeger wel een aantal jaren met een PRE merrie gereden. De kleine ervaring die ik heb is dat ze eerder gaan trippelen en heel energiek zijn ipv 'stout'. Ze zijn veel gevoeliger maar lijken ook wel wat voorzichtiger te zijn, en ik wou dus weten of mijn beeld klopte. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, elk paard is ook anders. Maar heb de indruk dat PRE's toch vaker 'braver' zijn, ik bedoel dan ook niet perse kalmer.

Elisa2

Berichten: 37571
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 09:59

Ja zeker in vergelijkingen met kwpn'ers vind ik dat minder snel "domme" dingen doen. En ze zijn veel makkelijker te hanteren, licht in de omgang en ohz en niet sterk of lomp.