Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje_M

Berichten: 9405
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 10:29

Ik herken dit niet, maar mijn pre komt dan ook van een particulier die haar gewoon heel netjes heeft ingereden.

Mooi paard sammyoo

Wij hebben vanmiddag weer les na best wel lange tijd, ben benieuwd. Ze doet het de laatste tijd heel erg goed voor mijn gevoel dus hopelijk kan juf dat bevestigen.
Hopelijk vindt manlief tussendoor wat tijd om wat foto's en filmpjes te maken, dan kan ik ze met jullie delen

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 10:34

Het is jammer dat ik geen filmpjes kan/mag delen, dan kon ik laten zien wat ik bedoel :)
Los zie ik die bewegingen inderdaad helemaal niet terug, dan zijn ze ineens wel los in het lijf.

CalipsoLover

Berichten: 5585
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 11:11

Lees ook vaak op advertentie's dat er staat "Geen typische PRE gangen", dan bedoelt men die korte pasjes zeker?

Maartje_M

Berichten: 9405
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 11:13

Ik denk eerder het maaien? Dat doet Elevada dan weer wel

Lukasje
Berichten: 11340
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 11:17

Zelf vind ik een iberisch paard “andere” gangen hebben dan een belgisch of nederlands warmbloed, net zoals ik dat van een fries ook vind. Vaak zijn PRE’s wel wat korter ja. Anderzijds hebben zij dan weer aanleg voor het verzamelde werk. Elk ras (stamboek) heeft zo zijn sterke en minder sterke kanten. Maar warmbloed, fries of PRE, de kunst blijft wel ze over de rug te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 11:18

Mo kan bij spanning ook zo typisch gaan lopen en dat vinden mensen best spectaculair maar ik heb liever dat ze lekker ontspannen is en haar passen gewoon af maakt. Dan maar minder spectaculair :+
Maaien doet mo ook, nog wat erger wanneer ze boos is dat ze niet harder mag :+

CalipsoLover

Berichten: 5585
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 11:19

Het lijkt idd een beetje op trippelen. Zie liever een paard maaien dan zo korte pasjes lopen...

TessJazz
Berichten: 2043
Geregistreerd: 28-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 15:05

Laatst bijgewerkt door TessJazz op 14-09-23 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje_M

Berichten: 9405
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 15:13

Gaaf dier is het toch Tess!

Les ging hier goed, op haar beginnende hengstigheid na. Mevrouw viel zo af en toe vanuit draf stil en had dan echt lak aan alles. Altijd leuk, van die karaktermerries :')
Ze is wel echt enorm vooruit gegaan en juf vond dat gelukkig ook! Ze moet alleen nog meer aankomen, maar daar werken we hard aan

TessJazz
Berichten: 2043
Geregistreerd: 28-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 16:15

Maartje_M schreef:
Gaaf dier is het toch Tess!

Les ging hier goed, op haar beginnende hengstigheid na. Mevrouw viel zo af en toe vanuit draf stil en had dan echt lak aan alles. Altijd leuk, van die karaktermerries :')
Ze is wel echt enorm vooruit gegaan en juf vond dat gelukkig ook! Ze moet alleen nog meer aankomen, maar daar werken we hard aan



Dankjewel!
Fijn dat jullie vooruit gaan :)

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 22:28

CalipsoLover schreef:
Het lijkt idd een beetje op trippelen. Zie liever een paard maaien dan zo korte pasjes lopen...


Er is bv nu op een fb-pagina een filmpje waar ik al een paar keer in getagd ben :P en het is een supermooi paardje, maar ik zie heel veel spanning in het lijf en een ruiter die behoorlijk met de spoor en teugel eraan zit, terwijl het een net ingereden paard is. Hij is netjes voorgereden hoor verder, maar hij lijkt meteen al voor het plaatje te moeten gaan, terwijl ik het juist belangrijk vindt dat een paard zelf balans zoekt, zijn passen kan afmaken, zijn rug gebruikt en de teugel zelf zoekt.

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 08:42

Dat "trippelen" wat jullie beschrijven doet die van mij alleen als ze heel heet is en zichzelf helemaal opgefokt heeft, of als ik haar teveel inhoud van voren.

Het is wel iets wat bij de pre hoort maar niet continue. Omdat het sensibele paarden zijn, vergt het correct rijden vaak meer moeite. Handelsstallen hebben daar geen tijd voor, die willen gewoon geld zien :P

Elisa2

Berichten: 37561
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 09:06

Mee eens, als je ze goed vw/ nw over de rug gaat rijden dan worden de bewegingen veel "ruimer en ronder". Het plaatje ziet er al snel "goed" uit maar vele lopen zonder correcte aanleuning.

Maaien e.d is ook veel minder aanwezig als ze hun rug goed gebruiken, feit is wel dat ze eenmaal hun voorbenen wat meer naar buiten zwaaien dan een warmbloed.

Jenara

Berichten: 1580
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 20:27

Mijn lesgeefster heeft me daar ook voor gewaarschuwd, dat een PRE inderdaad lastiger ontspannen en over de rug te rijden is, dus ik kom momenteel helemaal nog niet aan mijn teugels aan tijdens het rijden, laat haar maar zelf lopen en zichzelf dragen en die hand komen zoeken.

Ik blijf trouwens echt een raar iets tegenkomen met Jenara. Ik dacht met mijn lesgeefster te ontdekken dat ze dingen op haar rechterkant niet vertrouwd, dus nu doe ik al mijn grondwerk vanuit haar rechterkant, ze was in het begin wel wat onzeker als ik haar langs rechts probeerde te leiden, maar verder geen enkel probleem.
Maar iedere keer als ik haar probeer stil te zetten met haar kont naar de uitgang van de piste, drama drama, dan wil ze door me heen lopen, omdraaien, maakt ze zich boos enzo. En dan de ene keer lukt het plots wel, beloon ik haar en de volgende keer is het terug drama drama ... Ik kan er ieder geval niet aan uit, iemand van jullie een idee? of gelijkaardige situatie?

Maartje_M

Berichten: 9405
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 21:25

Toen Elevada nog op pension in de manege stond was stilstaan (om op te stappen met name) in de bak uberhaupt een drama. De eerste keer thuis kon ik er zo zonder moeite op. Ik heb nooit kunnen ontdekken waarom ze dit deed, maar het was iedere keer hetzelfde gezeik: draaien, drammen, bijten, alles er op en er aan.

Wij zijn aan het oefenen aan de dubbele longe. Ze vindt het echt vreselijk, wordt er stik chagrijnig en boos van, maar het gaat steeds beter. Ze was vandaag zichtbaar trots op zichzelf dat ze een fatsoenlijke volte kon galopperen :')

KellyR

Berichten: 1519
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 22:05

@Jenara, we staan eigenlijk altijd links van een paard en leren alles van links.
We desensibiliseren een paard dus veel meer op links.
Zeker als groene paarden zijn in het beginsel links wel ok, maar rechts nog sensibel.
Op die kant zijn ze vaak veel onzekerder, kunnen meer schrikken maar vertrouwen jou op dat moment ook minder omdat de kant waar je staat nog te sensibel is.

Veel oefenen op rechts op dit ook te desensibiliseren. In het beginsel zal het net zo zijn als het hele begin om rechts. Maar als ze het eenmaal door hebben zullen ze makkelijker op rechts aanpassingen in de omgeving accepteren.

Jenara

Berichten: 1580
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 09:49

KellyR schreef:
@Jenara, we staan eigenlijk altijd links van een paard en leren alles van links.
We desensibiliseren een paard dus veel meer op links.
Zeker als groene paarden zijn in het beginsel links wel ok, maar rechts nog sensibel.
Op die kant zijn ze vaak veel onzekerder, kunnen meer schrikken maar vertrouwen jou op dat moment ook minder omdat de kant waar je staat nog te sensibel is.

Veel oefenen op rechts op dit ook te desensibiliseren. In het beginsel zal het net zo zijn als het hele begin om rechts. Maar als ze het eenmaal door hebben zullen ze makkelijker op rechts aanpassingen in de omgeving accepteren.


Thanks voor het advies, maar dat is net het gekke, ik dacht ook dat het daaraan zou liggen, maar nu blijkt ze eigenlijk niet echt een probleem te hebben met oefeningen op rechts.
Het stilzetten gebeurt nl. op beide kanten, zowel als ik haar rechts leid, maar ook als ik haar links leid.. ze wil gewoonweg niet stilstaan met haar achterkant naar de uitgang van de piste, aan welke kant ik ook sta.

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 12:29

Even ego post maar met vlag en wimpel door de keuring dus nu onderweg naar Brabant :D

Jenara

Berichten: 1580
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 12:49

Robijntjah, hoera :D superblij voor je! Zo snel mogelijk foto's posten!

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 13:00

Kunnen jullie je dit topic nog herinneren?

Afbeelding

Maartje_M

Berichten: 9405
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 13:20

Gefeliciteerd Robijn!
Kan me het topic niet herinneren maar neem aan dat je nieuwe aanwinst daar nog in de buik zit?

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 13:26

Ja :D

Als we veilig aangekomen zijn en ze bij mo geïnstalleerd is krijgen jullie zeker foto’s :)

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 14:31

Spannend Robijntjah!
Spam maar gauw foto’s.

Ik vind dat trouwens dat de Campaneo (maaien) er wel flink uit gefokt wordt. Geen enkele van mijn Pre’s heeft had het.. die waren wel ook wat jonger doorgaans.

Ik zit flink met Marq in mijn maag. Weinig tijd en een jong dominant dier gaan niet samen. Hij doet het eigenlijk hardstikke goed en pakt dingen goed op. Maar zelf kan ik er nog niet op, ook met kleine kinderen is hij niet handig. Apart is dat hij van de duvel niet bang is. Echt nergens schrik voor. Tractors kunnen niet groot genoeg zijn, hij kijkt er niet eens na. Maar met grondwerk is het wel weer een aap.
Zit toch ernstig te twijfelen om hem nog wat door te laten rijden en dan een kundig baasje te zoeken voor hem. Wat zou ik een moord doen voor een slome Pre waar ik gewoon bosritjes mee kan maken. Maar dat zit er bij ons echt voorlopig niet in.
Echt balen als alles zo maanden tegen zit. Ik ben te druk en hij heeft juist extra aandacht nodig.
Gelukkig is ie wel knap om naar te kijken :D


Afbeelding

keeyzie

Berichten: 5721
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 15:57

Gefeliciteerd Robijn. Je spamt ons straks toch wel met foto's he?

Het maaien verschilt erg per paard vind ik. Hungaro doet het enorm wanneer hij spanning heeft, dan is hij ook absoluut niet over zijn rug te rijden.

Je krijgt dan vaak reacties als: Wat loopt hij gaaf! Dan denk ik ... nou doe maar iets minder spectaculair en wat meer ontspanning dat zit een stuk fijner haha

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 21:35

Afbeelding

En nu slapen :+ gok dat ik van de week belachelijk veel foto’s ga maken haha!