Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elledani68
Berichten: 428
Geregistreerd: 12-01-05
Woonplaats: almere

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 10:16

Meteen mee eens, wat heb je aan een paard met prachtige papieren waar je , je dromen niet mee kunt nastreven.
Nee ben blij zoals ik het nu gedaan heb, of je nu in spanje koopt of in nederland, ik kijk naar de mensen hoe de paarden op hun reageren, en verder zal de toekomst het leren :D ;)

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 10:23

Precies! Nog een week tot de keuring!

CalipsoLover

Berichten: 5575
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 11:05

Robijntjah schreef:
Ligt er denk ik ook aan hoeveel waarde je hecht aan vol papier, is voor mij totaal niet belangrijk, ga vooral voor het karakter en verder gewoon fijn in het lijf. Papier zal me worst wezen.

Ben dan ook wel een stuk goedkoper uit geloof ik :+

Mee eens, heb nu een paard met fantastische veel belovende bloedlijn en moet op 15 jaar met pensioen. Papieren zeggen niets. En denk dat bijvoorbeeld Super Guus daar een voorbeeld van is :)

Jenara

Berichten: 1568
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 12:15

Wat spannend Robijntjah! Zo lastig é, dat wachten.

Mag ik nog eens even binnenvallen met een nieuw probleem waar ik op stuit met Jenara?
Ik heb zelf 0,0 ervaring met steigerende paarden, dus ik weet niet goed hoe ermee omgaan,
maar ze steigert dus af en toe. 1e keer was al spelend op de paddock.
2e keer was tijdens een wandelingetje wanneer ze bang/gespannen werd op een veld (ik ernaast)
en nu 3e keer was wanneer ze bang/gespannen was bij een hoek van de piste (ik erop)

Blijkbaar deed ze het ook al eens als iemand anders hooi op haar weide kwam leggen.

Zou dit gewoon testgedrag zijn? En mits consequent reageren (=achteruit zetten, vooruit rijden, ...)
ik het er wel weer uit krijg, of mss toch iets anders?

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 15:19

Ga eens kijken op onze websites van het stamboek voor fokkers. We hebben zoveel grote en kleine betrouwbare fokkers in België die met hart en ziel een goede PRE proberen te fokken. Reken maar uit wat de winst is die jij aan tussenpersonen geeft om jouw paard van een handelsstal te kopen, min winst, min transport en dan heb je in feite een heel duur paard gekocht. We hebben echt fijne fokkers met toffe jonge paarden die in orde zijn met papieren en die hun paard kennen. Als koper is dat zo veel waard, ook al is een paard dan nog niet zadelmak. De prijsklasse die jullie in gedachten hebben lijkt me realistisch voor een gezond basispaard. Ik heb mijn paard bij Woeste Hoeve gekocht, om die reden. Fijne paarden, bewezen ouderdieren en je kan het karakter van het dier ook in de ouders terugzien. Ik heb bij hen getwijfeld tussen 2 paarden waarbij het karakter van het vaderdier uiteindelijk de doorslag heeft gegeven. Ik hoop oprecht dat jullie de fokkers in België of Nederland ook een kans geven en daar eens gaan kijken. Je gaat de betrokkenheid meteen merken!

Ivm Jenara; lijkt me dat ze niet zeker is van de situatie en ook wat aan het kijken is of jij voldoende leiding kan nemen. Zijn grondwerklessen geen hulpmiddel hierbij?

Robijntjah: proficiat! Is ze al goedgekeurd nu? Of ben ik mis?

Jenara

Berichten: 1568
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 16:56

neile schreef:
Ivm Jenara; lijkt me dat ze niet zeker is van de situatie en ook wat aan het kijken is of jij voldoende leiding kan nemen. Zijn grondwerklessen geen hulpmiddel hierbij?


Ik doe zowieso enorm veel grondwerk met haar, achteruit doet ze altijd superflink, ik moet zelf maar
naar haar toe stappen of naast haar achteruit stappen en ze is direct mee. Haar uit mijn ruimte zetten
is ook geen enkel probleem en haar voeten bewegen ook niet. Het enige waar ik nu nog op werk is dat
ze naast of achter mij blijft als ik buiten ga wandelen, dan durft ze wel wat vooruit drammen, maar ik kan
haar telkens wel perfect stil zetten en achteruit.
Ik heb heel veel grondwerklessen gehad en ook al vrij veel paarden getraind, ook vanuit grondwerk,
maar heb er gewoon nog geen enkel gehad dat steigerde, vandaar dat ik niet 100% zeker ben hoe ik daarop moet reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 09:37

Nee volgende week dinsdag wordt ze gekeurd!

Steigeren, oooh daar heb ik echt een hekel aan. Ik zou het standaard voorwaarts op proberen te lossen!

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 09:40

Spannend Robijn!

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 10:05

De zenuwen beginnen nu echt toe te slaan haha!

Jenara

Berichten: 1568
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 11:48

Haha, kan ik me wel voorstellen! Nog eventjes :D

Jenara begint trouwens nerveuzer en banger te zijn dan in het begin, ook de vorige eigenaresse heeft ze zo niet gekend.
Er is een hoek in de piste en ze gaat er zonder problemen in, ernaartoe, allemaal geen probleem, maar van zodra die achter haar ligt, wordt ze heel nerveus en trippelig. Ik had gisteren geoefend met haar stil te zetten met haar achterste naar die hoek en dan bouwde ze zo veel spanning op, 1x sprong ze zelfs gewoon naar voren. Het vreemde is dus dat ze er totaal niets van maakt zolang ze met haar neus in die richting gaat. K heb haar dan ook gelongeerd in die hoek, beide richtingen en dan zie je ook dat ze versnelt eens ze er voorbij is. Met grondwerk stopt altijd superflink naast mij als ik stop, behalve als we wegwandelen van die hoek, dan draait ze eerst om voor ze stopt. Ik sta voor een raadsel :p

KellyR

Berichten: 1516
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 12:35

Ik heb het ook een tijdje gehad met Casta.

Adem in en uit. Niet te veel op letten en tot op zekere hoogte uiteraard.

Gewoon rijden en vragen of ze daar normaal wil doen. Zodra ze normaal doet, belonen. Ook al is dit een stuk verder. Net zo lang door blijven gaan tot ze jou irritanter vind als de hoek en besluit om "braaf" te zijn.

Gaat het echt niet. Probeer de hoek te omzeilen.
Je kan het hoofd sturen, maar de gedachten en het lichaam niet ;)
Zogenaamd vechten met je paard, heeft geen zin en wekt bij jullie beide meer frustratie op.

Heb je toevallig les van iemand met een klassieke achtergrond? Kan vaak veel helpen. Ik weet niet uit welke regio je komt, maar in noord Holland ken ik nog wel een hele goede. Wijkt soms ook verder uit op de les routes.

Jenara

Berichten: 1568
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 13:14

KellyR schreef:
Ik heb het ook een tijdje gehad met Casta.

Adem in en uit. Niet te veel op letten en tot op zekere hoogte uiteraard.

Gewoon rijden en vragen of ze daar normaal wil doen. Zodra ze normaal doet, belonen. Ook al is dit een stuk verder. Net zo lang door blijven gaan tot ze jou irritanter vind als de hoek en besluit om "braaf" te zijn.

Gaat het echt niet. Probeer de hoek te omzeilen.
Je kan het hoofd sturen, maar de gedachten en het lichaam niet ;)
Zogenaamd vechten met je paard, heeft geen zin en wekt bij jullie beide meer frustratie op.

Heb je toevallig les van iemand met een klassieke achtergrond? Kan vaak veel helpen. Ik weet niet uit welke regio je komt, maar in noord Holland ken ik nog wel een hele goede. Wijkt soms ook verder uit op de les routes.


Thanks voor de tips! Ik ga morgen weer kijken hoe ze doet, mijn idee was nu om te beginnen aan de andere kant van de piste en dan stelselmatig uit te breiden richting de enge hoek.

Mijn lesgeefster is inderdaad klassiek geschoold en heb haar ook een berichtje gestuurd om eens langs te komen binnenkort. Ik woon in Gent, België, dus ik vrees dat dat een beetje ver is voor lesgevers vanuit Noord-Holland ;)

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 13:15

Ik vraag niks meer of minder van Mo in de enge hoek, gewoon stoïcijns zelf zo doorrijden als alle andere plekken en dat werkt eigenlijk het beste. Indien mij dat niet lukt doordat ik zelf spanning opbouw kies ik ervoor om een deel af te snijden want anders bevestig ik haar gedrag alleen maar.

Jenara

Berichten: 1568
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 13:29

Robijntjah schreef:
Ik vraag niks meer of minder van Mo in de enge hoek, gewoon stoïcijns zelf zo doorrijden als alle andere plekken en dat werkt eigenlijk het beste. Indien mij dat niet lukt doordat ik zelf spanning opbouw kies ik ervoor om een deel af te snijden want anders bevestig ik haar gedrag alleen maar.


Dat is normaal ook mijn tactiek, zelfs een paar keer extra die hoek in rijden om te laten zien dat er echt niets aan is. En in stap ging dat wel, versnelde ze dus alleen telkens als we er voorbij waren.
Maar als ik het dan dus in draf probeerde kreeg ik die bok en steiger ...
argh, paarden soms é :p ze moesten zo eens kunnen vertellen wat er is!

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 13:40

Hahaha ja echt he, al kan ik die stilte ook wel echt op prijs stellen _O-

CalipsoLover

Berichten: 5575
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 10:34

Heeft er iemand van jullie al ervaring met Stal buitengewoon?

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 13:35

Ja goede en slechte verhalen. Goed keuren Vooral rontgen... met eigen dierenarts. En meermaals proefrijden is ook niet onverstandig. Vaak is het ook handig om de rug en hals mee te nemen op de foto..

Maartje_M

Berichten: 9392
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 13:46

Ik heb er nog weinig goeds over gehoord. Inderdaad goed na laten kijken

TessJazz
Berichten: 2043
Geregistreerd: 28-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 19:22

Hier slechte ervaring

CalipsoLover

Berichten: 5575
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 19:29

TessJazz schreef:
Hier slechte ervaring

Waar heb jij je PRE's vandaan? Vind ze zo mooi!

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 20:03

Ben de laatste tijd bijna niet meer op Bokt en heb hier ook bijna niet meer gereageerd O:)

Woensdag heb ik een paar foto's van Pepita gemaakt, vond het wel leuk om ze hier te plaatsen

AfbeeldingCOO_4562 by mr. Jones, on Flickr

AfbeeldingCOO_4605 by mr. Jones, on Flickr

Na veel vakantie deze natte winter is ze sinds een paar weken weer aan het werk.

TessJazz
Berichten: 2043
Geregistreerd: 28-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 09:32

X
Laatst bijgewerkt door TessJazz op 14-09-23 22:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 10:21

Mooi diertje, Samyoo!

Ik ben de laatste tijd een beetje aan het oriënteren op PRE's, om gewoon even te kijken wat er 'op de markt' is. Wat me sterk opvalt is dat de PRE-s er op plaatjes heel aardig uitzien, maar zodra er een filmpje om de hoek komt kijken zie ik veel paarden ontzettend kort gereden worden, zonder achterbeengebruik en met korte passen die niet afgemaakt worden. Toen ik in Spanje was zag ik dit helemaal niet terug bij de PRE-s daar. Het lijkt alsof het hier vaak een beetje 'voor het plaatje' gereden wordt. Is deze beweging iets dat bij de 'Nederlandse' PRE-s hoort, of wordt dit inderdaad gewoon erg vaak gedaan? Het maakt me een beetje huiverig om een ingereden PRE te kopen, omdat ik liever niet heb dat mijn paard op die manier onder het zadel heeft leren lopen en zijn spieren heeft leren gebruiken. Herkennen jullie dit?

CalipsoLover

Berichten: 5575
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 10:26

Sheran schreef:
Mooi diertje, Samyoo!

Ik ben de laatste tijd een beetje aan het oriënteren op PRE's, om gewoon even te kijken wat er 'op de markt' is. Wat me sterk opvalt is dat de PRE-s er op plaatjes heel aardig uitzien, maar zodra er een filmpje om de hoek komt kijken zie ik veel paarden ontzettend kort gereden worden, zonder achterbeengebruik en met korte passen die niet afgemaakt worden. Toen ik in Spanje was zag ik dit helemaal niet terug bij de PRE-s daar. Het lijkt alsof het hier vaak een beetje 'voor het plaatje' gereden wordt. Is deze beweging iets dat bij de 'Nederlandse' PRE-s hoort, of wordt dit inderdaad gewoon erg vaak gedaan? Het maakt me een beetje huiverig om een ingereden PRE te kopen, omdat ik liever niet heb dat mijn paard op die manier onder het zadel heeft leren lopen en zijn spieren heeft leren gebruiken. Herkennen jullie dit?

Denk dat het ook wel een beetje eigen aan PRE-s is om zo korte pasjes te nemen, viel bij mij op stal ook op (meerdere PRE-s) ben daar zelf ook geen fan van... Weet alleen niet of het er in zit of aangeleerd is...

TessJazz
Berichten: 2043
Geregistreerd: 28-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 10:28

Sheran schreef:
Mooi diertje, Samyoo!

Ik ben de laatste tijd een beetje aan het oriënteren op PRE's, om gewoon even te kijken wat er 'op de markt' is. Wat me sterk opvalt is dat de PRE-s er op plaatjes heel aardig uitzien, maar zodra er een filmpje om de hoek komt kijken zie ik veel paarden ontzettend kort gereden worden, zonder achterbeengebruik en met korte passen die niet afgemaakt worden. Toen ik in Spanje was zag ik dit helemaal niet terug bij de PRE-s daar. Het lijkt alsof het hier vaak een beetje 'voor het plaatje' gereden wordt. Is deze beweging iets dat bij de 'Nederlandse' PRE-s hoort, of wordt dit inderdaad gewoon erg vaak gedaan? Het maakt me een beetje huiverig om een ingereden PRE te kopen, omdat ik liever niet heb dat mijn paard op die manier onder het zadel heeft leren lopen en zijn spieren heeft leren gebruiken. Herkennen jullie dit?



Ik zie het idd ook veel, ik heb gisteren een PRE van een klant binne gekregen om te trainen en te verkopen, onder het zadel niks gezien nog, los wel mega draven en vlug achter dus hopelijk....... haha