Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
keeyzie

Berichten: 5721
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 14:15

Misschien ook wat spanningen die loskomen en daardoor ook afvalstoffen?
Heb je de oude deken nog? Anders zou ik die nog even opdoen.

Ze zijn zo gevoelig, zo'n verhuizing kan best wat stress geven.
Staat hij nu meer op het gras of juist minder?

nuevo_mien

Berichten: 146
Geregistreerd: 29-01-22

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 14:19

Zijn het kleine harde bultjes?
De mijne heeft het nu ook maar niet zo veel als bij jou.
In de lente/zomer kwamen de eerste bultjes en ik had het toen gelinkt aan gras.
Maar van de week weer meer bultjes, hij staat nu op de paddock.
Hij krijgt wel meer brok nu. Dus ik link het toch aan het voer.

nuevo_mien

Berichten: 146
Geregistreerd: 29-01-22

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 14:20

Iemand opperde bij mij op stal dat het eiwitbultjes konden zijn. Maar dat weet ik dus niet of dat zo is.

Elisa2

Berichten: 37551
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 14:22

Ik heb net gereageerd op je andere topic, maar ik herken dit van een paard en die had het als reactie op stro. Dus dat zou mijn eerste ingeving zijn, maar omdat er zoveel veranderd is kan het van alles zijn helaas en maakt het het uitsluiten een stuk lastiger.

StellaPRE

Berichten: 121
Geregistreerd: 19-02-21

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 14:43

eiwit bultjes zou ook logisch kunnen zijn hij staat wel op iets langer/niet super lang gras.
het is erg lastig, en idd misschien doe ik wel even de oude deken weer op.. in het kader van uitsluiten. Lastig!! hij jeukt gelukkig niet heel erg aan zn manen maar wel aan zn schouder.
Thanks voor het meedenken!

Maartje_M

Berichten: 9405
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 15:08

Wat is er precies anders in het voer? Krijgt hij ook andere brok, met luzerne nu misschien wat hij eerder niet kreeg?

StellaPRE

Berichten: 121
Geregistreerd: 19-02-21

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 15:11

nee gewoon een andere basisbrok (2 x halve schep) echt biks zeg maar.
Ik vul dat zelf aan met pianissimo en slobber maar dat had ie eerder ook al.
Denk dat ik de allergie pillen uit de kast ga halen, als kortste klap.

Seni

Berichten: 2731
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 23:15

Tarzan: wat heeerlijk en fijn dat Fuego zo is opgeknapt! Ik was eerlijk gezegd er best bang voor dat je op kort termijn een berichtje ging plaatsen met dat hij ingeslapen zou worden, maar als ik jullie zo zie gaan is dat wel echt genieten!

Ik moet zeggen dat ik echt enorm verbaasd en blij verrast was hoe de bak hier onderhouden wordt. Met de bevroren grond van laatst was de bak echt nog heel goed te rijden. Met de regen over het algemeen ook. Stalbaas is dan ook wel dagelijks met de bak in de weer om hem zo te houden maar toch!

Hier Siarah toch ook maar een deken op gedaan. Ze maakte nagenoeg geen wintervacht aan maar kreeg het wel koud. Dus die staat nu onder een 50gr deken met 100gr liner. Voordeel is dat ze lekker schoon blijft nu hahah niet meer elke dag poepvlekken poetsen!

Hahahaha die quote Robijntjah!
Ineke: fijn dat het longeren uiteindelijk fijn ging :D

Hmm StellaPRE: wat raar die bultjes zo! Trekt het weg als hij niet meer op het gras staat?

keeyzie

Berichten: 5721
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 23:16

Ik zou proberen zoveel mogelijk (wat kan) naar de oude situatie te brengen en dan steeds stapje voor stapje het nieuwe introduceren zodat je kunt uitzoeken waar de reactie op komt.
Dan weet je ook direct of het een reactie is op een verzameling van alle veranderingen bij elkaar.

Je geeft aan lang gras? Is dit ouders gras? Want dan zit er nu niet heel veel meer in qua voedinsgsstoffen/eiwitten.

Hier eindelijk weer een keer of 3 gereden met Hugo :D
Hij is alleen echt zo kaal geworden qua bespiering.
Vanaf januari mogen we ook weer in de bak aan de slag.

_Tarzan

Berichten: 11215
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 19:13

Seni schreef:
Tarzan: wat heeerlijk en fijn dat Fuego zo is opgeknapt! Ik was eerlijk gezegd er best bang voor dat je op kort termijn een berichtje ging plaatsen met dat hij ingeslapen zou worden, maar als ik jullie zo zie gaan is dat wel echt genieten!

Eerlijk gezegd was ik daar zelf ook heel bang voor. De DA was ook niet erg positief toen hij kwam maar blij dat hij nog niet opgeeft en zo goed opgeknapt is! Ik had ook nooit verwacht dat ik er ooit nog op kon rijden en al helemaal niet op zo’n korte termijn! Maar superblij dat hij weer zo goed gaat <3

Wat fijn dat je bak zo goed te rijden is, een goeie bak of sowieso een bak mis ik eigenlijk wel.

Keeyzie, wat fijn dat jij ook weer aan het rijden bent!

_Tarzan

Berichten: 11215
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 12:16

Fuego voelt zich duidelijk weer helemaal goed <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hij rent weer, doet weer gek en het belangrijkste, na het rennen hoest hij gelukkig ook niet meer z'n longen uit z'n lijf!
(Hij valt de pony niet aan, die pony daagt hem juist uit!) :')

Edit: M'n vriend wilde vorige week Rambo even longeren voor het rijden, blijkt hij nog nooit gelongeerd te zijn 8)7 Dus heeft m'n vriend nu een mooi project, Rambo leren longeren zodat ik er straks weer veilig op kan :Y) (Hij is vele malen handiger met longeren dan ik dus ik heb hem succes gewenst en bemoei mij er ook even niet mee :') )

Autumnn

Berichten: 8073
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 17:20

Dat soort dingen is altijd fijn haha! Ik wens je vriend veel succes _O- mooi voornemen voor hem }:)

Fuego kijkt weer super de wereld in <3 heerlijke blije foto's

Wij hadden vandaag ons laatste ritje, een maand niet in de bak gereden, alleen maar naar het bos geweest haha. Maar hij liep de sterren van de hemel. Vond hij zelf ook gelukkig :') , hij was aan het strekken in draf we lachen op de grond van het lachen _O-

StellaPRE

Berichten: 121
Geregistreerd: 19-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 18:00

Gister dierenarts gehad voor vaccinatie ze vond de allergie wel meevallen. Dan kijken we het even aan.

Van de week 2x bij Yvida geweest die is aan haar groeispurt begonnen en begint minder veulen en meer jaarling te lijken met nu 7 maand. Op schoft is ze ong 1.32. :D


Afbeelding

Afbeelding

_Tarzan

Berichten: 11215
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 14:22

Gelukkig nieuwjaar allemaal!
Alle paardjes het goed doorstaan?

Klinkt goed Autumnn, heerlijk! <3
Wij hebben ons eerste ritje weer gemaakt en Rambo en Fuego voor het eerst samen gezet op de wei, ging helemaal prima! <3


Afbeelding

Afbeelding

Dorien66

Berichten: 1658
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 15:19

Beste wensen allemaal!
Oud en nieuw was voor Taruga de hel. Ze ging aan het begin van de avond al over de rooie. Drijfnat, opgetrokken buik, over de boxwand willen klimmen, rondjes lopen, schrapen, en tig keer mesten en plassen. Een grote puinhoop. We hebben van 20-21.30 met zijn vijven in het gangpad koffie zitten drinken, dat hielp wel. Van 23.30 tot 00.45 waren we met zijn drieën in het gangpad. Eigenlijk deed ze het toen beter dan eerder op de avond. Minder druk en ze kwam steeds knuffels halen. Ze nam toen ook lekkers aan, deed ze eerder niet. Vond ik wel een goed teken.
Vanmorgen was ze weer 99% haar coole zelf. Ik heb haar gepoetst, haar van de opgedroogd-zweet-kriebelvacht verlost, ze stond lekker te genieten. Gelukkig.
Arm dier. Hoop en denk wel dat ze een belangrijke les heeft geleerd; ik ben een betrouwbare, veilige partner.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Dorien66 op 01-01-23 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje_M

Berichten: 9405
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 15:21

Beste wensen allemaal!

Tarzan wat fijn dat ze nu samen kunnen staan!

Dorien wat vervelend dat ze het zo zwaar had mee de jaarwisseling :(:)

Hier een hele fijne jaarwisseling gehad. Ik heb ze nog nooit zo rustig gehad, scheelt echt veel dat mijn ruin er niet meer is, dat was echt een paniek-kip.
Hier hebben ze nog een paar dagen vrij. Mijn bak is nog te nat na de enorme regen voor oudejaarsdag helaas -O-

StellaPRE

Berichten: 121
Geregistreerd: 19-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 19:57

Happy new year! Sportief paardenjaar gewenst


Afbeelding

keeyzie

Berichten: 5721
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 13:30

Iedereen de beste wensen voor 2023!
Hier alles rustig verlopen, de paarden staan 24/7 buiten. De dagen met de knallen zet ik ze achter in de wei, ze hebben dan ruimte om wat te rennen.

Hugo had gisteren wat dunne mest dus toch wat stress gehad tijdens de jaarwisseling zelf maar geeft verder weinig om de knallen tussendoor.

Autumnn

Berichten: 8073
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 15:14

Gelukkig nieuwjaar allen *\o/*
Ik zie weer leuke dingen voorbij komen <3

Seni

Berichten: 2731
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 16:12

Gelukkig nieuwjaar allemaal! *\o/* Dat 2023 maar een mooi jaar mag worden!

Fuego ziet er goed uit! Wat fijn zeg, echt heel fijn dat hij zo opgeknapt is!
StellaPRE: wat wordt het uiteindelijk? Een schimmel of dat niet?
Dorien: wat vervelend dat oud en nieuw zo is verlopen :( hopelijk gaat het volgend jaar beter. Hoe was hij de dagen ervoor of waren er toen nog geen knallen?

Voor mij was het de eerste oud en nieuw met Siarah maar die heeft ze met vlag en wimpel doorstaan! Stalbaas heeft gefilmd hoe ze om 12 uur was en ze stond lekker te eten. *\o/*

Dorien66

Berichten: 1658
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 18:32

Seni; de dagen ervoor vielen erg mee. Het regende vaak, dat scheelt sowieso }> Het ging pas mis bij het binnenhalen om 16.15u. Gelukkig is het beperkt gebleven tot ong. een uurtje na de jaarwisseling. Gisteren was ze weer voor 99% de oude. Nog iets strak, maar het mocht geen naam meer hebben.

StellaPRE

Berichten: 121
Geregistreerd: 19-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 18:32

Seni schreef:
StellaPRE: wat wordt het uiteindelijk? Een schimmel of dat niet?


Ik vrees dat ze flink gaat schimmelen ;(

Moeder is bruin, vader is vliegen schimmel vader van vader is zwart, vader van moeder bruin. Ik had de still hoop dat ze bruinzwart bleef maar witte haren komen er echt wel door. Maar zolang ze gezond is en goed beweegt.. :D

Autumnn

Berichten: 8073
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 12:43

Is er trouwens hier iemand bekend met de lessen van Noor Tanger? Ik zie dat zij “ervaring” heeft met Spanjaarden.

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 12:46

Zij zit bij mijn in de buurt. Ik ken haar persoonlijk niet, ik weet dat er wisselende ervaringen met haar (en Patrick) te horen zijn in PRE land. Mensen die met ze weglopen, mensen die dat zeer zeker niet doen.

Autumnn

Berichten: 8073
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 12:49

Hé lastig. Ik zet te denken om een weekend bij haar te boeken maar vind dat lastig bij iemand die ik niet ken