Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rianne1807
Berichten: 699
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 20:35

Hahaha en daar ging de bak slobber _O-
Kira vind t ook prachtig om van alles om te gooien behalve als er eten in zit haha, de labrador in paardenvariant.

Lijkt me heerlijk, een binnenbak, zeker met dit weer.

Bij ons zijn ze ook binnen gebleven, staleigenaresse heeft ze wel even de benen laten strekken in de bak, de weilanden waren zwembaden geworden.

Dais_

Berichten: 4033
Geregistreerd: 06-03-05

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 21:29

Die van mij hebben 8 uur buiten gestaan. Ze hadden zelfs nog 5 minuten zon.

Ze waren in ieder geval lekker uitgewaaid en goed schoon gespoeld :=


Ik mis een binnenbak op zulke dagen!

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 21:42

Hier hebben ze wel gewoon buiten gestaan, een deel van de dag. Had ze binnen wat extra hooi gegeven maar buiten was het ook niet op :=

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 21:52

toen ik aan kwam vandaag stonden er 2 van de 3 in de schuilstal .. rarara wie stond er buiten :')

mellamoshan

Berichten: 4256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 22:30

Ik lees wat mee met jullie topic sinds een paar weken aangezien ik een pre merrie van 3,5 heb staan.
Van de zomer heb ik haar wat kennis laten maken met longeren, ruiter en toen weg gezet.
We hebben alleen erg veel problemen met een bit te vinden. Wolfstandjes heb ik eruit laten halen, opnieuw weer op rust gezet ivm druk met wisselen, maar weer opgepakt en het verbeterd niet. Overigens loopt ze 2/3 keer in de week 20 min ongeveer, dat vind ik mans zat voor haar.
Wat voor bitje ik ook in heb (water, bus, d/dubbel gebroken, enkel, rubber en ongebroken), ontzettend onrustig aan de voorkant, trekken, schudden, mond open.
Op hackemore loopt ze wel netjes die het is wel duidelijk wat het probleem is.

Aangezien hier veel pre eigenaren zijn, dacht ik, eens horen wat jullie zoal aan bitjes gebruiken. Nog tips?

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 22:32

Myler!

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 09:27

Ik heb ook een (nep)myler :j

KellyR

Berichten: 1516
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 10:25

Cas bleef onrustig met bit, dus hier rijden we zonder bit. Was in het beginsel niet de bedoeling om zo vlot en zo structureel bitloos te rijden.

Terugkijkend nooit het idee gehad dat ik minder controle zou hebben zonder bit. In het begin voelde dat wel even anders op een groen paard.

One rein stop zit er in, in de afgelopen 5 jaar niet hoeven te gebruiken.

Hij vindt het fijn en ik vind het achteraf eigenlijk echt helemaal prima.
Scheelt met de koude dagen met het bit opwarmen en standaard hoef ik minder schoon te maken. ;)

Escada

Berichten: 3849
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 11:47

Ik kom even binnenvallen met een vraagje. Ik ben de papieren aan het invullen om mijn PRE op naam te zetten, nu staat er bij mijn adresgegevens Piso en Pta. Wat moet daar ingevuld worden? Als ik Piso google staat er als betekenis: Vloer :')

KellyR

Berichten: 1516
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 13:37

Escada schreef:
Ik kom even binnenvallen met een vraagje. Ik ben de papieren aan het invullen om mijn PRE op naam te zetten, nu staat er bij mijn adresgegevens Piso en Pta. Wat moet daar ingevuld worden? Als ik Piso google staat er als betekenis: Vloer :')


Ik heb heel veel aan deze PDF documenten gehad.

https://pre-stamboek.nl/pre-paarden-aan ... rmulieren/

mellamoshan

Berichten: 4256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 13:46

KellyR schreef:
Cas bleef onrustig met bit, dus hier rijden we zonder bit. Was in het beginsel niet de bedoeling om zo vlot en zo structureel bitloos te rijden.

Terugkijkend nooit het idee gehad dat ik minder controle zou hebben zonder bit. In het begin voelde dat wel even anders op een groen paard.

One rein stop zit er in, in de afgelopen 5 jaar niet hoeven te gebruiken.

Hij vindt het fijn en ik vind het achteraf eigenlijk echt helemaal prima.
Scheelt met de koude dagen met het bit opwarmen en standaard hoef ik minder schoon te maken. ;)


Dank voor de reacties!
Nu is het even bitloos, maar in de ring wil ik gewoon met bit kunnen rijden straks. Mijn doel tzt is eigenlijk wel haar in het z te zien lopen minimaal. :o
Nu nog absolute toekomstmuziek overigens hoor, maar een bit is daarom wel een must straks.

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 13:57

Misschien stomme vraag, maar waarom begin je dan niet bitloos en zoek je een oplossing voor het probleem als het nodig is? Misschien is het tegen die tijd helemaal geen probleem meer?

Is Piso niet verdieping?

mellamoshan

Berichten: 4256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 13:58

Nee hoor dat is het idee nu ook, maar ik wil er wel aan werken direct, het probleem dan hè.
Dus ik probeer ook een bitfitter te vinden, tandarts is op orde. En ik dacht misschien is het hier nog een goed idee :Y)

Elisa2

Berichten: 37218
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 16:21

Meestal doen ze het beter op ongebroken bitjes.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 19:58

Als ze op alle bitten lopen te rommelen dan zou ze nog last van Doppen kunnen hebben, 3,5 jarige is nu natuurlijk flink aan het wisselen. Mijn 3 jarige is in November naar de tandarts geweest en verloor afgelopen Januari 3 grote doppen. Die was ook lastig in de mond, ik dacht ook hallo je bent net bij de tandarts geweest… maar ja ze blijven nog ff wisselen.
En wat Elisa2 zegt indd op ongebroken bitjes doen ze het goed.
Vaak zie je bij de Spanjaarden ook wel dat gewoon een nerveus trekje is. Als ze nog wat spanning heeft onder het zadel kan dat ook uiten in gerommel in de mond.

Rianne1807
Berichten: 699
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 23:59

Wat zsa zsa zegt idd.....
Op die leeftijd wisselen ze dus dat kan heel goed mee spelen

Toen ik kira net had heb ik ook diverse bitten geprobeerd, ze liep toen het beste met een myler level 2.
Een dubbel gebroken bit was een ramp, ze schudde zoveel met haar hoofd.

Nu inmiddels 1.5 jaar verder, tussendoor nog een veulen gehad dus een tijd niks gedaan, is ze in training en ging ik merken dat ze soms echt niet fijn reageerde op de myler, ik vermoedde door de druk op de lagen

Dus ik heb mn dubbel gebroken neue schule starter uit de kast gepakt, kreeg dat ding toch niet verkocht en ben er mee opgehouden na 3 pogingen.

En wat doet madam??
Ze loopt er nu super fijn op, aanleuning stukken beter.
Schiet mij maar lek haha.

nuevo_mien

Berichten: 146
Geregistreerd: 29-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 16:48

Met bitten nog geen ervaring maar ik lees mee!

KellyR die bestanden heb ik inderdaad gevonden!

Ik ben een eigenaarsnummer aan het aanvragen daar wordt ook "stalnaam" en "adresgegevens waar het paard verblijft".

Nu heb ik geen stalnaam, ik ben gewoon particulier. Dus deze kan ik leeg laten?

Hij staat wel bij een pension stal maar moet ik deze gegevens persé daar invullen? Want als hij van stalling verhuist moet ik dat dan weer aangeven?

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 16:51

Ik heb toen Elevada nog in pension stond mijn thuisadres opgegeven. Wij stonden toen op het punt te verhuizen dus heb zelfs meteen het nieuwe adres opgegeven :')
Stalnaam moet je volgens mij wel invullen, ik heb toen gewoon mijn naam gekozen als 'stalnaam'

nuevo_mien

Berichten: 146
Geregistreerd: 29-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 17:15

Misschien dat het voor het RVO is?

Ik heb mijn vorige vraag (ruin) gemaild naar het stamboek maar nog geen reactie terug. Dus ik wacht wel ff met een nieuwe vraag *D

Dais_

Berichten: 4033
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 08:36

Bij een eigenaarscode weet ik het niet wat betreft stalnaam, maar bij fokkerscode je eigen naam invullen en later willen wijzigen (omdat je een goede naam hebt bedacht voor je fokkerij) kan niet. Dan moet je een nieuwe fokkerscode aanvragen en je paarden allemaal overschrijven.

Ik was hierin niet juist voorgelicht dus dat was wel jammer, maar ik ga het toch echt niet allemaal opnieuw aanvragen, daarvoor is het allemaal veel te duur.

nuevo_mien

Berichten: 146
Geregistreerd: 29-01-22

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 19:51

Oh dat is inderdaad jammer Dais.

Vandaag de hoeven uitgekrabt, lukt steeds beter! Als dat goed gaat kan ik de hoefsmid vragen.

Ik zag op Facebook dat er een dag van het Iberisch paard event wordt georganiseerd op 15 mei in Bunschoten.
Wie kent dat? Is er iemand al eens geweest?

Queijo

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-09-19

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 20:16

Nog nooit geweest, ben ook wel benieuwd wat die dag precies inhoud. Is voor mij best een stuk rijden vanuit Limburg.

Mijn zadel wordt morgen al verzonden!! Begin januari besteld en toen werd er een levertijd van 12-14 wkn aangehouden. Dus ik ben blij verrast *\%/*

Het wandelen gaat ook steeds beter, meer en meer ontspanning. Nu vrijwel steeds hetzelfde rondje gegaan. Langzaam maar eens uitbreiden, gelukkig ook steeds langer licht.

mellamoshan

Berichten: 4256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 20:21

Wie weet als de merrie plots aan de voorkant het netjes gaat doen, is het een leuke ervaring voor haar.

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 20:35

Zaf wisselt ook als een malle en loopt nu heel fijn bitloos op een bloem (op standje side pull). Hij vond daarvoor een ongebroken appel-bitje het fijnst, dat laatste vooral regelmatig met lange lijnen gebruikt met hem.

Hij doet het zo leuk! Sinds een paar weekjes doen we wat vaker iets onder het zadel, 5 a 10 minuten per keer, en trots dat hij dan is op zichzelf. <3

Afbeelding

Mijn bloesemplaatjes en andere buitenfoto's staan vandaag in uitgelicht trouwens!

[ITP] Spaanse bloesemplaatjes: de lente komt eraan!

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 21:43

Hij wordt echt ineens volwassen Sterre! Hoe oud is hij nu?