jullie ervaringen met fries en tinker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mell2000

jullie ervaringen met fries en tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 16:53

heeeyy bokkers

ik had ff een vraagje , ik deel nu me paard met me zus maar waarschijnlijk krijg ik een eigen paard ik zit te twijfelen tussen een fries en tinker we hebben nu zelf een fries nu maar ik vind een tinker toch ook wel heel gaaf maar ze zeggen dat je daar nauwelijks dressuur mee kan doen

wat raad me aan / wat zijn jullie ervaringen

ben benieuwd !!
alvast bedankt
xx
Laatst bijgewerkt door mell2000 op 22-11-14 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Martine

Re: jullie ervaringen met fries en tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 16:54

ED -> BKR

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 16:59

Natuur is een Fries paard prachtig.
En toch heb ik meer met een tinker waarom zouden ze geen dresuur kunnen tegenwoordig zie ik heel veel tinkers in de dresuur.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 17:00

Ik vind het zelf belangrijker om niet naar een specifiek ras te kijken, maar te kijken wat er bij jezelf past.
Dit doe je door rond te kijken en zo nodig uit te proberen.

Toen ik na het overlijden van mijn vorige paard een nieuw paard zocht, ben ik heel open-minded advertenties gaan lezen.
Advertenties die mij aanspraken zette ik bij mijn favorieten en als ze mij later nog steeds aanspraken, ging ik mailen met de eigenaren.
Uiteindelijk ben ik zelf op een tinker kruising uitgekomen, maar dat had ik van te voren nooit bedacht.
Ik ging voor een braaf paard en die heb ik ook gekregen.

mell2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 17:04

Sabbientje schreef:
Ik vind het zelf belangrijker om niet naar een specifiek ras te kijken, maar te kijken wat er bij jezelf past.
Dit doe je door rond te kijken en zo nodig uit te proberen.

Toen ik na het overlijden van mijn vorige paard een nieuw paard zocht, ben ik heel open-minded advertenties gaan lezen.
Advertenties die mij aanspraken zette ik bij mijn favorieten en als ze mij later nog steeds aanspraken, ging ik mailen met de eigenaren.
Uiteindelijk ben ik zelf op een tinker kruising uitgekomen, maar dat had ik van te voren nooit bedacht.
Ik ging voor een braaf paard en die heb ik ook gekregen.

daar heb je gelijk in !!

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 18:10

ik verzorg sinds januari 2 tinkers en geweldige paarden echt waar zitten heerlijk en als je maar hard genoeg werkt krijg je er echt wel dressuur uit ,,, t is alleen wat harder werken
en sinds vandaag ben ik een fries erbij gaan rijden 1 keer in de week van die gangen moet je echt houden dressuur is misschien makkelijker en sneller met friezen maar als ik die keuze zou hebben zou ik voor een tinker gaan ,,, alleen is het echt waar jij die klik mee voel

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 18:12

Ik heb zelf een Fries, heel lieve dieren in de omgang maar je moet wel goed oppassen dat ze niet onder je kont weg lopen, en heel veel rijervaring krijgen. Ik denk dat een tinker beter zou zijn als je het met z'n 2en doet.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 18:16

Ik heb zelf een Fries en rij een Tinker bij.
Voor de sport gaat mijn voorkeur uit naar mijn eigen paard. Die heeft gewoon veel meer souplesse en werkwilligheid dan de Tinker.

Maar de Tink is gewoon echt een goedzak die ook wel haar best doet, maar gewoon in kwaliteit minder in zich heeft.

Maar zoals al gezegd wordt, je moet kijken welk paard bij je past, of dat nu een Fries of Tinker is :)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 18:21

Liksteen, heb jij de openingspost wel goed gelezen?

TS, tinkers zijn er in alle soorten, maten en kleuren. De een zal meer geschikt zijn voor de sport dan de ander.
Heel leuk dat jullie nu een tweede paard erbij mogen. Kijk rond wat er te koop is, wat je aan spreekt en ga proefrijden.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 18:30

Lastig als je twijfelt tussen twee rassen!
Ik heb zelf een fries dus tja dan weet je welwat voor ras ik je zal aanbevelen haha!

Fries in de dressuur ook geen probleem, Ik start met mijn fries in het Z1 met succes ;)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 18:43

Ga bij beide rassen op zoek, en kies voor het paard dat bij jullie past, of het een tinker of een fries wordt, dat merk je vanzelf :)

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 18:48

Ik kon ook niet kiezen tussen een Tinker of een Fries, maar ik kwam toen een Fries x Tinker tegen, ja die ging met mij mee naar huis (foto's zie profiel).

Ga gewoon kijken wat het beste bij je past :j
Ik merk aan mijn kruising, die echt het beste van beide werelden heeft, dat hij goudeerlijk is en graag voor mij werkt. Hij heeft de gangen van een Fries gekregen en is daarmee ook goed geschikt voor de dressuur, maar mijn ambities liggen daar niet echt.
Ook kan hij erg goed springen :j

Ga gewoon zoveel mogelijk paarden bekijken, niet alleen het kunnen is belangrijk, maar de klik ook.
Gewoon uitproberen wat het beste bij je past :j

Heel veel succes en natuurlijk alvast heel veel plezier met je eigen paardje! :D

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 19:21

Idem als Nietsje :) heb ik ook het geluk met mijn kruising tinker x fries gevonden :) ik denk echter dat als ik hem niet had gekocht ik voor een tinker was gegaan vanwege hun veelzijdigheid. verder helemaal eens met haar advies: gewoon gaan uitproberen!

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 19:24

Ga eerst kijken wat je er in de toekomst mee wilt TS. Als je neigt naar dressuurwedstrijden en je wilt daar verder in komen, dan zou ik meer naar Fries neigen, of toch wel goed opletten op de bouw en aanleg in een tinker.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 23:17

Of neem gewoon een kruising :D

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 12:49

Het is niet te zeggen dat een tinker braver is dan een fries, je moet wat dat betreft naar het betreffende paard kijken. Zelf heb ik meerdere friese paarden en voor mij persoonlijk geen ander ras meer. Het nadeel ten opzicht van de tinker vind ik dat eigenlijk een tinker niet mee kon komen in het tempo van de groep, veel vaker bij moeten draven / galopperen om als groep bijeen te blijven rijden. (Dit heb ik met meerdere tinkers meegemaakt met wie ik in het verleden op buitenrit geweest ben)

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 13:09

mell2000 schreef:
heeeyy bokkers

ik had ff een vraagje , ik deel nu me paard met me zus maar waarschijnlijk krijg ik een eigen paard ik zit te twijfelen tussen een fries en tinker we hebben nu zelf een fries nu maar ik vind een tinker toch ook wel heel gaaf maar ze zeggen dat je daar nauwelijks dressuur mee kan doen

wat raad me aan / wat zijn jullie ervaringen

ben benieuwd !!
alvast bedankt
xx

Het is heel kort door de bocht om te zeggen dat je met tinkers nauwelijks kunt Dressuren. Tinkers zijn hele veelzijdige paardjes en je kunt alle kanten met ze op. Zoals al iemand voor mij werd gezegd heb je tinkers in alle soorten en maten. Het is aan TS om uit te maken wat ze wil. Wil ze af en toe een wedstrijdje? Of ieder Weekend op concours? een rustig paard of een drukker paardje?

Het is vooroordeel dat tinkers sloom zijn en niet goed zijn in de Sport, kijk Maar eens bij de sportuitslagen op het Tinkerforum :j Er lopen toch flink wat tinkers in de Sport!

Ik kan je alleen een inkijk geven bij onze drie tinkers. (1.58., 1.61 en 1.61,5 en alle drie Vanners!)

Onze drie tinkers zijn alle drie totaal anders en niet met elkaar te vergelijken. De een is werkwillig en is een lastig karaktertje om mee om te gaan. Daar kunnen Maar weinig mensen mee aan de slag, Maar voor mij werkt hij graag en hoe moeilijker de (dressuur) oefening hoe leuker hij het vind. Een buitenrit is niet aan hem besteed, dan blijft hij klieren totdat ik de teugels opneem en tijdens de buitenrit aan het werk zet -O- . Hij springt ook heel graag Maar ik ben geen Held met springen........Los springen springt hij makkelijk 1.20m (heeeeeeeel makkelijk), hoger hebben we ook niet geprobeerd, saampjes is ons record 80/90 cm en dat was 3de keer onder het zadel springen. *we zijn net begonnen met onderlinge wedstrijdjes te rijden, als hij wat Meer wedstrijdproof is dan gaan we officieel *\o/* *

De andere tinker is liever lui dan moe, ideaal beginnerspaard voor mijn vader <3 Super lieve goedzak waar je iedereen op kunt zetten en onwijs lief koetsepaard. Ik rij hem zelf ook 2x in de week en start officiele dressuurwedstrijden en de teller Staat al op L1+6 [vanaf maart uit de running geweest ivm blessure] en we gaan in januari weer verder. Deze man moet ik goed motiveren om voor me aan de slag te gaan en hij kan het ook wel, Maar door zijn zware bouw gaat het hem wat moeilijker af dan mijn eigen tink.

Onze derde tink is een [drachtige] merrie die eigenlijk een beetje in het midden zit. Als een echte merrie ligt het gewoon eraan wat voor een zin ze heeft := De ene dag loopt ze de sterren van de hemel en de andere dag is een chagerijnige muts en doet ze het gewoon niet......... Haha, ook deze Dame is bomproof en je kunt alles met haar zelfs een klein sprongetje.