Fries veulenboek merrie -> stamboek vraagje

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Davlin

Berichten: 68
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: Belgiƫ

Fries veulenboek merrie -> stamboek vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 09:46

Tijdens het rondkijken viel mijn oog op een Friese merrie van 2008.

Volgens het papier dat er bij zit is het een veulenboekmerrie die in 2008 een 3e premie ontving. Als ik het goed begrijp blijft een merrie een veulenboekmerrie als ze bij een keuring na 3 jaar niet voldoet om opgenomen te worden in het stamboek. Of omdat ze nooit naar de keuring geweest is.

Nu vraag ik me af of het mogelijk is om te achterhalen welke van de twee het is. Is ze nooit op latere leeftijd naar de keuring geweest en is ze daarom nog steeds een veulenboekmerrie of was ze gewoon niet goed genoeg om opgenomen te worden ?

Getup

Berichten: 8408
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Fries veulenboek merrie -> stamboek vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 09:49

Kun je dat niet bij het KFPS navragen?
Al gegoogeld op haar naam en keuring?

Typhoon

Berichten: 2253
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: makkum

Re: Fries veulenboek merrie -> stamboek vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 09:52

Als er op het papier staat dat ze alleen in 2008 (geboorte jaar dus) naar de veulen keuring is geweest waar ze een 3e premie kreeg. Was ze daarna nog op een keuring geweest had dat ook op het papier gestaan

Getup

Berichten: 8408
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Fries veulenboek merrie -> stamboek vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:31

Hoe werkt dat ook alweer? Geef je die papieren op de keuring af, of moet je ze erna zelf opsturen voor toevoeging ( aanwezigheid keuring / resultaat oid)?

FriesWytske
Berichten: 9915
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:34

Je geeft de papieren af bij de keuring.

Staat er geen foto van het papier in de advertentie, ts. Misschien is het daarop te zien.
Ook zou je de keuringen in de buurt van waar de merrie vandaan komt, na kunnen zien. Of ze daar is geweest. De meeste fokkers gaan toch bij hun in de buurt met de merrie naar de keuring. Deze uitslagen staan op de site van het KFPS

Davlin

Berichten: 68
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 12:35

Als ik Typhoon goed begrijp wil dit zeggen dat ze gewoon nog niet naar een keuring tot stamboekmerrie geweest is. Wat beter nieuws is dan dat ze geweest is maar niet opgenomen werd.

Nu, ik hoef nog niet meteen te juigen natuurlijk, want het kan ook betekenen dat de fokker zag dat het geen zin had om naar de keuring te gaan omdat ze toch niet voldeed. Op de foto's lijkt ze wat overbouwd of een hoog kruis te hebben bijv.

Ik zal er gewoon gericht naar vragen als ik ze ga bekijken. Nu weet ik dankzij jullie tenminste wat die info op dat papier wil zeggen!

FahyaFemke

Berichten: 3555
Geregistreerd: 09-12-05
Woonplaats: Goeree-Overflakkee, ZH

Re: Fries veulenboek merrie -> stamboek vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 01:14

Ik heb ook zo'n fries uit 2008 hoor.

Als veulen 3e premie ontvangen, daarna nooit meer naar de keuring geweest.
Zou het nog steeds wel es willen, maar komt er niet van.