Welke Friese hengst...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Monchou

Welke Friese hengst...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 20:06

..verbeterd op:
- karakter
- werklust
- balans/schakelen tussen gangen?

Alvast bedankt, ik hoop dat jullie wat goede suggesties hebben. :)

Groetjes, [***]

_R_G_

Re: Welke Friese hengst...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 20:07

Wat is de afstaming van je merrie?
Je kunt niet iedere hengst op iedere merrie zetten natuurlijk :)

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 20:09

Nee maar dat reken ik dan wel uit :D

Ze is een Ait, moedersvader weet ik zo gauw niet..

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 14:35

Niemand?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 14:36

Voor een goed advies is er meer informatie nodig.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 14:41

Waarom? Ik vraag toch een hele specifieke
vraag? Ik vraag gewoon om wat namen zodat ik ZELF wat meer research kan doen over of dat een goede combi zou zijn. Ik vraag niet om een heel fokadvies, slechts om wat namen die vebeteren op bovenstaande punten. Dat is toch geen gekke vraag?

Maaikietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 14:46

balans/schakelen tussen gangen

Volgens mij is dit niet te fokken, maar te trainen :+

Er zijn zoveel verschillende lieve/werklustige hengsten, maar ik denk dat je je lijst nog aan moet vullen met wat lichamelijke verbeteringen die een specifieke hengst kan verbeteren bij je merrie.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 14:50

Maaikietje schreef:
balans/schakelen tussen gangen

Volgens mij is dit niet te fokken, maar te trainen :+

Er zijn zoveel verschillende lieve/werklustige hengsten, maar ik denk dat je je lijst nog aan moet vullen met wat lichamelijke verbeteringen die een specifieke hengst kan verbeteren bij je merrie.

Inderdaad balans en schakelen is iets wat je moet trainen. Kun je er niet in fokken.

@ TS Jij wilt weten welke hengst bij jouw merrie past. En met deze info kan ik echt geen advies geven. Want karakter en werklust komt van 2 kanten van de vader van het veulen, maar ook van moeders kant.

xxpetraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 14:51

*reinder 452

Reinder is een royaal ontwikkelde langgelijnde hengst met een mooie voorhand en lang voorbeen.

Hij heeft een lange hals en een prachtig silhouet.

Hij valt op door zijn prima gangen met veel ruimte, kracht en tact. Reinder is een fijn paard om meet te werken en heeft een eerlijk en werkwillig karakter. Dit alles maakt hem als sportpaard zeer talentvol.

Reinder is een grootramige rastypische sporthengst met goede gangen en een interessante bloedvoering.

*Abe 346
In Abe's moederlijn zitten 3 generaties preferente merrie achter elkaar.

Abe's grootmoeder Veronica was een sterk paard en een keiharde werker op de boerderij, maar bovendien een goede fokmerrie, gezien haar preferentschap.En ook Abe's moeder Wina-Vrouck was ondanks een ernstige draadwond aan haar achterbeen, een vitale fokmerrie die het predikaat preferent wist te behalen.

Deze combinatie van eigenschappen ligt ook in Abe vast, gezien zijn eigen fokresultaten en zijn werklustige karakter.
Maar ook zijn nakomelingen zijn net als hun vader zeer temperamentvol en werklustig.

Hij fokt een ruime krachtige stap en goede draf en een droog beenwerk.

Bovendien bleken zijn goede fokresultaten wel op onze veulenkeuring in 2005; hier waren 80 veulens aanwezig, waarvan er tien een eerste premie kregen, vijf daarvan waren van Abe.

*Jerke 434
Het is een paard dat opvalt door zijn indrukwekkende houding en zeer goed voorbeengebruik. Hij heeft een hele gemakkelijke galop waarin hij zich absoluut van het merendeel van de friese paarden onderscheidt. Hij heeft veel balans, takt en is bijzonder gemak - kelijk in zijn bewegingen”. Harry Draayer voegt nog toe: “Jerke is een hengst met een moderne statuur en één van de weinige friese paarden die opwaarts is gebouwd. Er zijn maar weinig friese paarden die zoveel talent voor de sport hebben als Jerke”.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 18:10

Balans en schakelen kun je trainen, maar zit er ook voor een deel in hoor.. Ik weet niet of jullie wel eens op een jong paard gereden hebben met van nature een heel goede balans.. maar er zijn dus paarden die dat van nature hebben. Dit staat ook gewoon in het beoordelingsrapport van veel hengsten, dus als het er niet toe deed zou het er niet in staan.

Ja, het karakter komt zowel bij vader als moeder vandaan en moeders heeft in dit geval geen fantastisch karakter. Vandaar dat daarin verbetering gezocht wordt.

Bij de merrie hoeft er niet geweldig veel verbetert te worden want het is een prachtige en hoog geprimeerde merrie. Vandaar dat ik me ook in eerste instantie focus op bovenstaande punten.

Kijk daar kan ik wat mee Petra, dankje! :) Ik ga deze hengsten even nader onder de loep nemen.