Goede hengst voor friese merrie.

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Indi_Vito

Berichten: 2746
Geregistreerd: 06-10-09

Goede hengst voor friese merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 17:01

Hallo,

Ik heb een nu 2 jarige merrie lopen.

die wil ik over 2 a 3 jaar laten dekken, maar wat is nou een goede hengsten keuze,
zelf ben ik weg van mewes en andries, maar die kunnen er helaas niet op.

wat info over de merrie.

Nyske J. fan 'e ziedewij
Inteelt 1.56%
merrie stam 002
in 2012 (veulen) een 3e premie behaald, en gaat volgend jaar (3 jarige) weer naar de keuring.

Sake 449 x Tsjibbe 388 x Doaitsen 420

Het is een compact paard met een lang achterbeen, en een wat onderstaand voorbeen.
mooie lange hals die ik graag wil behouden en een prachtig behang.
zou van mij wat groter mogen, en wat langer in de rug.

de stap is voldoende, zie; stapt een hoef over
Draf is ruim en met een mooie zweef.

Is nu overigens helemaal zwart :P
Afbeelding

Afbeelding

Isabelle_H
Berichten: 77
Geregistreerd: 31-08-12

Re: Goede hengst voor friese merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 18:18

Mijn advies is om je paard als 3 (of 4) jarige voor stamboekopname aan te bieden. Hierbij wordt je paard lineair gescoord waarbij de juryleden dus een momentopname maken van je paard haar zwakke(re) en sterke punten. Mede aan de hand van deze scoringslijst zou ik pas gaan kijken welke hengsten bij jouw merrie passen.

Je hebt het zelf over Mewes 438 deze geeft een inteelt binnen 5 generaties van 1,17% en binnen 6 generaties van 2,64%. Andries 415 geeft een inteelt binnen 5 generaties van 1,56% en binnen 6 generaties van 2,64%. Dus wat betreft inteelt zouden deze hengsten gewoon bij jouw merrie passen. Andries staat wel in de USA en ik weet niet of er diepvries beschikbaar is in Nederland, dus dat zou wel een struikelblok kunnen zijn.

Succes met je keuze voor je toekomstig veulentje.

P.s. Je merrie is een Sake 449 x Tsjibbe 388 x Gradus 356 (geen Doaitsen 420) Sake zelf is een jonge Doaitsen

Indi_Vito

Berichten: 2746
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Goede hengst voor friese merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 18:30

Ohh haha :p ze is al opgenomen in het veulenstamboek.

Ik wist ook niet precies hoe ze dat meestal opschrijven die hengsten bij elkaar

Isabelle_H
Berichten: 77
Geregistreerd: 31-08-12

Re: Goede hengst voor friese merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 19:18

Je merrie is nu inderdaad ingeschreven als veulenboek merrie. Dit kan ook niet anders gezien haar leeftijd). Maar dit is niet het "volwassenen" stamboek.

Bij de friezen is het gebruikelijk dat je je paard als 3 of 4 jarige op de keuring aanbied voor stamboek opname. Zij kunnen hier dan veulenboek blijven, stamboek worden, het Ster predicaat of zelfs het Kroon predicaat verdienen. Tijdens deze keuring worden de paarden uitgebreid lineair gescoord waarbij er er naar 25 punten wordt gekeken.

Het feit dat ze ingeschreven is in het veulenboek wil alleen maar zeggen dat ze 100% Fries is en zegt nog niets over haar kwaliteiten en ras eigenschappen. Dit wordt pas op volwassen leeftijd bekeken bij de stamboekopname.

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31341
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Goede hengst voor friese merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 03:22

EHK -> BKR