Wat de doen met manen en modder...

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kevertje

Berichten: 51
Geregistreerd: 19-08-05

Wat de doen met manen en modder...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 21:48

Vraagje; wat doen jullie met de manen van jullie paarden in de winter/ modder. Heb mijn PRE sinds mei en nog weinig modder met hem meegemaakt. Had in de zomer zijn manen gewoon los, ging prima. Nu met dit natte weer is zijn land erg modderig en zaten de kluiten zo'n beetje in zijn manen. Ben nu gaan vlechten, maar heb het idee dat ie dan veel meer manen verliest...Heb ook gedacht aan een deken met hals, maar dat lijkt me ook schuren op de manen...
Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Iejoorr

Berichten: 6256
Geregistreerd: 20-05-10
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Re: Wat de doen met manen en modder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 21:50

Ik vlecht de manen, maar gebruik geen rubber elastiekjes, deze trekken vaak de manen eruit. Ik gebruik gewoon hele simpele stoffen elastiekjes, daarmee worden hier veel manen (met of zonder modder) bespaard.

Sjolvir

Berichten: 25321
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 21:51

Hals deken komt er hier niet op, dan gaan de manen van mijn zwarte kapot.
Breken dan gewoon af.

Blubber is lastig, maar vlecht ik vrolijk mee en als ik wedstrijd heb dan breek ik de opgedroogde blubber stuk.
Nou staat die van mij in de winter niet in de blub, maar op stal, op beton of op zand, maar tot voor 2 wkn stond hij wel in de blub.

Lang haar is gewoon bewerkelijker.
Vlechten doe ik niet meer sinds hij op mysterieuze wijze een hele vlecht kwijt was, dat gaat harder dan paar haren.

Killed

Berichten: 1576
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 21:52

toch niet erg dat er modder in hangt? borstel erover voor je gaat rijden en is weer proper :) ( nouja hellemaal zo proper als onder deken zul je hem niet krijgen dan maar wil je heb onder deken voor gewoon een beetje modder?)

Aja ik heb een langharige tinker 24/24 buiten met favo hobby modderrollen dus heb er helaas wel ervaring mee

kevertje

Berichten: 51
Geregistreerd: 19-08-05

Re: Wat de doen met manen en modder...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 22:04

Modder opzicht is geen probleem, maar ben gewoon opzoek naar de manier waarop ik zijn manen het meest behoud zeg maar. Thanx voor jullie reacties!

L_Ruiterhuis

Berichten: 2184
Geregistreerd: 22-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Wat de doen met manen en modder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 22:12

Ik heb mijn pre zijn manen in vlechten. Je haalt dan inderdaad meer haren eruit met borstelen maar dat zijn vooral haren die anders gewoon uitgevallen waren en waar je niks van had gemerkt.

Ik heb wel sinds een paar weken een hals opliggen tegen de modder. En zijn manen blijven nu veel beter dan als hij meerdere keren pd met zijn manen in de modder ligt te rollen. Dan schuren ze veel meer en zijn ze meer beschadigd dan door zijn hals. Nu heb ik wel een ruime hals opliggen die glad gevoerd is aan de binnenkant.

Cchanny

Berichten: 8894
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Re: Wat de doen met manen en modder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 22:21

Ik zou hem dan niet te strak vlechten en met je vingers zijn manen uit borstelen.

max66
Berichten: 3581
Geregistreerd: 24-03-11
Woonplaats: op stal

Re: Wat de doen met manen en modder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 22:27

ik heb bij die van mij de manen korter gemaakt. Als de (kluiten) modder is opgedroogd borstel je het er zo weer uit. Het is maar nat zand/natte grond....

L_Ruiterhuis

Berichten: 2184
Geregistreerd: 22-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Wat de doen met manen en modder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 22:36

Bij korte manen borstel je het inderdaad zo eruit. Maar bij een paard met lange dikke manen is dat helaas niet zo. Dan is het zelfs zonder modder moeilijk om er door heen te komen.

max66
Berichten: 3581
Geregistreerd: 24-03-11
Woonplaats: op stal

Re: Wat de doen met manen en modder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 22:40

ik gebruik een gewone mensen-haarborstel en borstel plukje voor plukje uit, gaat best (nu heeft ze ook geen hele bos dikke manen hoor).
Mijn paard loopt er in deze modderperiode sowieso niet spik en span bij (schimmel) dat is dan maar zo...

Hilli

Berichten: 22955
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Wat de doen met manen en modder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 22:44

Ik heb geen PRE, maar wel een Arab met als hobby modderrollen. Ik vlecht haar manen in 5-6 vlechten, aan de bovenkant niet zo strak en onderin wel strak. Ik gebruik brede rubberen elastiekjes en zorg dat de manen schoon zijn als ze gevlochten worden. Zodra het kan gaan de vlechten eruit en doe ik verder ook niet zoveel aan d'r manen. Zo blijven ze toch het mooiste.

mnkortleve

Berichten: 2773
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Strellev Denemarken

Re: Wat de doen met manen en modder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 22:50

Hier ook modder worstelende paarden, bagger zit letterlijk overal, de manen heb ik ingevlochten en daar blijf ik verder vanaf met borstelen.
1 keer in de zoveel tijd haal ik de vlechten er uit en spuit er wat antiklit in en borstel ze uit.
Vervolgens doe ik de vlechten er weer in.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Wat de doen met manen en modder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:53

mijn paarden hebben lange manen (fries) en ik vlecht de manen eigen nooit in. zij lopen zo veel mogelijk buiten in de groep.