Voerbeleid barokke paarden

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Badeendje

Berichten: 3942
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Voerbeleid barokke paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 20:16

Hallo allemaal,
Ik verzorg een Andalusier en zit samen met de eigenaresse te kijken naar hoe, wat & hoeveel we hem moeten voeren. Hij is qua vet al best wat afgevallen, maar als ik hem een weekje niet longeer of rijd dan komt het er ook gelijk weer aan. Ook schuurt hij behoorlijk bij z'n manen en staart. Hij krijgt nu een hand voer van marstall geloof ik, hier zit wel energie in, dus niet alleen maar een vitaminebrok. 's ochtends, en 's avonds krijgt hij hooi ('s avonds 2x) en overdag staat hij op de wei. Zijn hooi krijgt hij uit een slowfeeder (mazen van 5x5).
Hebben jullie misschien tips, hadden jullie ook een schurende PRE, wat hebben jullie eraan gedaan? En hoe houden jullie je paarden mooi op gewicht?

Ohja, sidenote, hij heeft een keer een maagzweer gehad dus eigenaresse is wel bang dat hij dit weer krijgt, daarom zorgt ze wel dat er niet al te lange momenten zijn waarop er niks te eten is.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Voerbeleid barokke paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 06:54

JE geeft aan dat hij schuurt, dan zou ik zeker de suikers in de gaten houden. Verder hem behandelen zoals een paard met staart en manen exceem

Ik voer op het oog, hoofdzakelijk ruwvoer, buiten gras ook goede kwaliteit hooi en redelijk onbeperkt. Mijn paarden staan nog volledig buiten. Een enkele heeft bix nodig en die krijgen dat op het moment dat zij aan het werk geweest zijn.

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Re: Voerbeleid barokke paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 09:19

Droog hooi van goede kwaliteit , wat niet bemest is met varkens of kippen mest (is bewezen dat paarden hiervan gaan schuren) In zijn geval mag /moet hij juist veel ruwvoer, vanwege de maagzweer gevoeligheid. Dit komt veelal door te weinig kwalitatief goed ruwvoer. Als je met een paard werkt of rijd, hebben ze veelal wat extras nodig. Ik voer de mijne altijd brok bij, zodat ik zeker weet dat ze voldoende bouwstoffen hebben om te werken. Verder regelmaat (dus meerdere keren per week werken) is beter dan weken niets doen en dan weer eens rijden.
Vergelijk dat met een keer hardlopen als mens.....en dat 1 keer per week. Dat geeft verzuring in je spieren. Bij een paard net zo.
Dus of, 4 a 5 x per week 45 minuten rijden en je voer aanpassen? of niets doen en minder voer.
Een paard krijgt net als een mens spierpijn.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 09:22

Paard moet hee dag kunnen kouwen op ruwvoer,jullie pre word snel dik bied hem dan stro aan bij zijn hooi.met een schurend paard zou ik inderdaad uitkijken met suikers melasse.dus ik zou bv kijken naar de vito van marstall met de force dit is een vitamine mineralen korrel.of alleen de force

Carantona

Berichten: 1264
Geregistreerd: 24-04-07
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 09:26

Zoveel mogelijk ruwvoer dus hooi en als aanvulling geweekte bietenpulp, dat is erg goed zeker bij ecxeempaarden. De PRE is een sober ras maar eet over het algemeen veel en hoort een beetje spekjes te hebben
Veel sucses

Carantona

Berichten: 1264
Geregistreerd: 24-04-07
Woonplaats: Zeeland

Re: Voerbeleid barokke paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 09:28

Als het paard waar je het over hebt in je profiel staat dan kan ik je zeggen dat hij niet veel te dik is, hij ziet er uit zoals een PRE behoort...

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 10:52

paintedblack schreef:
Als het paard waar je het over hebt in je profiel staat dan kan ik je zeggen dat hij niet veel te dik is, hij ziet er uit zoals een PRE behoort...

Nou zijn we het dan niet mee eens,als het dat paard is in haar profiel zeg ik ook dat hij te dik is. Ik zou hem stro aan bieden mooi ruw zit niks in en ze kunnen toch knabbelen.verder niet of maar weinig krachtvoer,daarom zei ik al de vito is voor paarden die ook IR hebben.anders de force.hoeveel arbeit verricht hij.

Badeendje

Berichten: 3942
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: Voerbeleid barokke paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 16:31

Bedankt alle mensen voor de snelle antwoorden al! Het is inderdaad het paard uit mijn profiel, hij is niet extreem te dik oid, maar liever dat hij wat minder vol wordt, alleen maar gezonder. De maagzweer heeft hij gekregen bij zijn vorige eigenaren, hij heeft een aantal trauma's opgelopen en is verwilderd geweest, naast de maagzweer ook nog spierbevangen geweest. Ik probeer daarom in te spelen op het moment en hoe hij zich lijkt te voelen. Ik rijd hem zo'n 3x per week en daarnaast longeer ik hem vaak nog een keer. we rijden niet heel intensief, ik ben bang dat ik hem overvraag ivm spierbevangenheid, maar hij toont al zoveel beter dan het begin van het jaar dat het nu ook wel tijd wordt voor wat meer en wat langere arbeid.
Hij staat overigens niet zomaar ineens een week stil hoor, dit was toen ik een aantal dagen op vakantie ben geweest, verder mag die absoluut wel aan het werk. Hij lijkt inderdaad echt dik te worden van lucht. Toevallig hebben we gisteren de marstall vito bestelt, dus dat gaan we nu voeren, hopen dat we er nog wat spekjes afkrijgen en dat hij stopt/mindert met schuren. Bedant voor jullie nuttige tips.

Pandora2
Berichten: 19904
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 16:43

Gras is de grote boosdoener voor de sobere rassen... :j Als de PRE hier wat teveel gras kan vreten, gaat ie ook schuren...beperken we ruimschoots zijn grasrantsoen, is het schuren op een dag of 3 ook weer voorbij. Hij wordt er trouwens ook erg snel vet van... zo'n ras is eigenlijk niet gemaakt om op onze veels te rijke graasweides te staan. Droog hooi gecombineerd met stro en een beetje gras werkt hier nog altijd het beste :P

Carantona

Berichten: 1264
Geregistreerd: 24-04-07
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 09:07

keona schreef:
paintedblack schreef:
Als het paard waar je het over hebt in je profiel staat dan kan ik je zeggen dat hij niet veel te dik is, hij ziet er uit zoals een PRE behoort...

Nou zijn we het dan niet mee eens,als het dat paard is in haar profiel zeg ik ook dat hij te dik is. Ik zou hem stro aan bieden mooi ruw zit niks in en ze kunnen toch knabbelen.verder niet of maar weinig krachtvoer,daarom zei ik al de vito is voor paarden die ook IR hebben.anders de force.hoeveel arbeit verricht hij.



Nou in je profiel staat niet 1 PRE dus volgens mij weet je niet helemaal waar je het over hebt, TS vraagt om advies en dat krijgt ze van mij....

Jessix

Berichten: 16525
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Voerbeleid barokke paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 09:17

TS, sommige paarden reageren juist niet goed op vitaminebrokjes, helemaal als ze veel verschillende kruiden bevatten. Dan kan er net iets in zitten waar ze niet of minder goed tegen kunnen. Ik heb zo'n paard. Hij doet het uitstekend op goed hooi, gras en een kleine hoeveelheid Coolmix muesli van Havens. Daarnaast heeft hij zo'n rode minerale liksteen.

Hij heeft energie zat en glimt als een spiegel, dus waarschijnlijk krijgt hij genoeg vitamine binnen. Van vit. brokken wordt hij hyper, krijgt bultjes of gaat schuren. Maar het zal altijd een kwestie van uitproberen zijn wat voor jou paard werkt.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 12:30

Painted black moet die dan in mijn profiel staan.blijkbaar wel voor jou.

Nouvel

Berichten: 28586
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 14:12

Het meeste is al gezegd denk, vooral veel goed ruwvoer geven, zeker als hij moeilijk op gewicht te houden is.
Lucerne doen ook veel paarden het goed op als extra ruwvoer.

Met krachtvoer of vitaminebrok moet je inderdaad gewoon proberen wat werkt, elk paard is weer anders.
Ik zou bij een paard dat snel schuurt zo min mogelijk suikers en andere 'troep' proberen te geven, dus zo basis en zuiver mogelijk het voer.

Ik voer nu zelf Pure feed balance aan beide paarden en dat bevalt tot nu toe erg goed.
Verder krijgen ze hier veel hooi en zo nodig wat extra's als lucerne, omegamix etc...

Badeendje

Berichten: 3942
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: Voerbeleid barokke paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 15:54

Nou, de stro die we tussen het hooi hadden verstopt in zijn slowfeeder vond hij niet zo'n succes, het hooi was netjes opgegeten en het stro lag keurig naast de bak :+. Het nieuwe voer is binnengekomen dus daar gaan we nu aan beginnen. Luzerne is ook een goede tip, daar gaan we eens naar kijken!
Verder ben ik hem nu wat langer en vaker gaan rijden, ik merk gelijk dat hij beter in vorm komt, hij is er dus echt wel aan toe. Ook hebben we een buitenrit gemaakt van een uur, op het begin nog even spannend maar daarna hartstikke leuk!
Bedankt voor alle goed tips <3.

MissesDon
Berichten: 100
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: geleen

Re: Voerbeleid barokke paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 11:20

ik zie verschillende adviezen over stro bijvoeren ,maar teveel is niet goed,paarden kunnen verstoppingen krijgen hierdoor