DNA onderzoek fries

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amaranth7

DNA onderzoek fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 15:22

Ik wil binnenkort een DNA onderzoek laten doen bij mijn merrie. We hebben ze destijds gekocht als veulen aan de voet van een friese merrie. Vreemd verhaal dat er geen papieren bij het veulen zaten, maar ze wel wisten wie de hengst was, dekbon was er niet. Hengst stond ook echt op het dekstation daar en is een goedgekeurde hengst. Wij als echte paardenleken destijds, hebben er ook niet veel vragen over gesteld en ze mee naar huis genomen :D.

De moeder heeft papieren en is nog altijd in ons bezit. Nu lijkt het me leuk om eens te kijken of de hengst die ze toen noemde ook echt de vader is van de merrie.

Is het mogelijk om na dna onderzoek nog altijd papieren aan te vragen bij de merrie? (merrie in kwestie is inmiddels 9) of is dit niet meer mogelijk? :)

Isabelle_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 15:50

Hoe dit precies zit/werkt, weet ik niet. Maar het KFPS (stamboekkantoor) kan je hier zeker meer over vertellen. Je kunt ze zowel bellen als mailen.

In de tarieven lijst staat dat DNA onderzoek voor afstammingscontrole voor leden € 46,00 kost en de administratiekosten zijn € 32,80. Of je lid van het KFPS moet worden om dit te kunnen laten doen en om stamboekpapier aan te vragen enz. dat weet ik niet.

Weet je wel zeker dat er geen papier is aangevraagd of is dit kwijt geraakt bij de vorige eigenaar? Anders kun je een duplicaat stamboekpapier aanvragen. Als je de naam of registratienummer van je merrie doorgeeft (mag ook per pb), wil ik wel voor je kijken of het veulen geregistreerd is. (dit kun je zien bij de uitgebreide paardgegevens op de kfps site, maar dit gedeelte is alleen toegankelijk voor leden)