Bloedlijnen Friezen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Davlin

Bloedlijnen Friezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 10:12

Een aantal keer las ik op dit forum dat bepaalde bloedlijnen zorgen voor een Fries met een meer nerveus, schrikkerig karakter. Welke ouders/lijnen zijn daarvoor gekend ?

Ik ben namelijk wat aan het rondkijken voor een betrouwbaar familiepaard met toch een sportgerichte bouw en opleiding. Dan weet ik alvast bij welke paarden ik extra aandachtig moet zijn. (Ik ga er vanuit dat niet elke afstammeling van een bepaald paard immers nerveuze eigenschappen erft. Wij zijn immers ook niet rechtstreekse duplicaten van onze ouders :-) )

_Nynke

Re: Bloedlijnen Friezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 06:45

Ik heb een Ait 410 x Atse 342. Een ontzettend braaf dier met een werkwillig karakter :)
Ik weet dat de merriestam 31 is, maar over het algemeen zijn Ait 410 paarden goede paarden. Hij is alleen per 2009 afgekeurd dus jonger dan 5 jaar zijn ze er niet meer..

Verder heb ik ook nog een jonge Sjouke 354 (?) x Ait 410 verzorgd, heel braaf maar zat ontzettend veel pit in! Zeker geschikt als sportpaardje maar een ontzettende knuffel.
Zij is nu verkocht naar Zweden. Ik zal vanmiddag wel een foto plaatsen :)

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 06:46

In die laatste zit trouwens wel Doaitsen 420 bloed, dat zijn goede sportpaarden maar staan er om bekend een beetje nerveus te zijn. Maar met een duidelijke en consequente hand kunnen het hele fijne paarden zijn.
Laatst bijgewerkt door _Nynke op 18-09-14 06:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 06:49

Ik heb een Fêde 350 x Oltman!
Heerlijk braaf, leergierig en betrouwbaar paard! Heeft alleen (met buitenrijden) wat bevestiging nodig maar als je dat geeft kan je overal komen!
Als de rest van de kudde op het weiland op hol slaat, draaft die van mij er rustig achteraan.

caspertjeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 07:09

Ik heb een piter 312 en dat is echt mijn rots in de branding. Nergens bang voor, gaat graag op buitenrit, mennen zal mij nooit in de Steek laten. Ik ken meerdere piter kinders die heel koel in de kop zijn Maar dit is een oude lijn, klein en barok.
Heb ook een merrie van onne en deze is wel wat sensibeler en is wat rennerig en heeft soms wat conflicten in d'r koppie. Ik wil graag aan t werk met de baas maar ik vind dat wel heul eng en uiteindelijk overwint haar werkwillige kant wel.

Mijn advies: zoek een fries uit de oude lijnen

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 07:20

er zijn meerdere hengsten die een nerveus karakter doorfokken, o.a. tsjerk, doaitsen, hearke..
De rustige karakters zijn o.a. time.
ik heb zelf een fabe x oltman en die is ook redelijk braaf en toch wel werklustig. De time x brandus van mijn zus is soms flegmatiek (time) en soms is ze net een tank (brandus).
Ik heb een reitse x feitse gereden, die was wat flegmatiek. de Rypke x hearke was een tijdbommetje. Een andries ruin was ook best wel heet en stout zo nu en dan ;) . een tsjerkmerrie was supergevoelig en heet, van de anderen weet ik zo de afstamming ff niet... maar het is me wel opgevallen dat je vaak aan de vader en moeder al kon voorspellen hoe het karakter ongeveer was, dus dat bevestigd jouw vraag.
Vergeet niet dat de merrie veel van haar karakter vererft aan haar veulen, dus altijd ff checken wat de volledige afstamming is (dus ook grootouders).

Davlin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 11:55

Bedankt voor de antwoorden!

Ik was gaan kijken naar een onne sport en die leek OK, maar was maar net zadelmak dus niet echt wat ik zocht.

Wat met adel 357?

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 12:25

[quote="Davlin"]Bedankt voor de antwoorden!

Ik was gaan kijken naar een onne sport en die leek OK, maar was maar net zadelmak dus niet echt wat ik zocht.

Wat met adel 357?[/quote

Adel heb ik geen ervaring mee, maar je kunt ook altijd ff zoeken hier op bokt, of t Friese paarden forum.

Onne is mijn persoonlijke favoriet, samen met tsjerk en lukas. Wat gevoelige hete paarden (leffert x hearke), maar wel eerlijk.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 19:54

Hier een door en door eerlijke Hearke merrie gehad. Hebben we jarenlang voor Sinterklaas gebruikt. En is zelfs in een filmstudio geweest. Helemaal geen nerveus dier. Mensen vergeten vaak dat het karakter van 2 kanten komt. Niet alleen van vaders, maar ook van moeders kant.

viervoeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 22:11

Ik heb een Haitse x Heinze pittige tante mag ik wel zeggen. Werkt graag, maar wil altijd hard. Haitse is Jasper. Bij mij op stal staat nog een Jasper en die is precies zo.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 22:14

Japer 366 geeft ook aardig hete paarden door,. ik heb zelf een Sake 449 x Tsjerk x Douatsen staan maar die is behoorlijk tam. pas 2 jaar dus nog niet onder het zadel dus ik weet niet wat ze daarbij gaat doen

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 22:15

ik heb een gradusxoltman

Braaf aan de hand bij de juiste persoon.
Buiten een grote angsthaas en onder het zadel angstig.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 22:19

Ik heb een Tjerk x Reitse gereden.
Beetje heet en spokerig.

Tjerk x Oepke, heet maar wel eerlijk.

Ritse x Tjimme, hele brave.

hendrika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 10:55

wij hebben 2 veulens van bente 412 gehad, allebei super lief mooi paard. maar er zit wel pit in.
maar nooit gemeen.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 22:24

Tjerk als vader moet je niet hebben. Ik heb er acht gereden vreselijke heethoofden allemaal. En de echte Duitse bloedlijnen ben ik voor gewaarschuwd, volgens vele fokkers zijn dat nog wel eens paarden dat als je er af valt ze je nog een paar trappen nageven. Echter heb ik dit nog niet zo gezien. Als opa kan Tjerk geen kwaad.
Ik heb nu een Brandus, kijkt wel maar blijft altijd bij je.

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 09:08

En al een fries gevonden?

Ik heb een felle 422 x Oeds ze is pittige merrie maar werkt wel voor mij, ze is braaf mits je kan rijden kan bijna iedereen erop.
Ze gaat alleen wat hard als het aan haar ligt

Davlin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 18:57

Heb er ondertussen 3 gezien en gereden, eentje heeft mijn voorkeur, een Tsjitse X Teunis. :-) Maar ik doe het rustig aan, niets overhaasten.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 20:14

Hier een Feitse x Brandus. Hij is best flegmatiek, soms wat springerig maar blijft altijd bij je.

Simone1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 17:33

Weet iemand hoe de nakomelingen van Thomas 327 zijn qua karakter?

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:23

Tsjerken zijn heethoofden maar goud eerlijk. Ze zijn kijkerig, heet, werkwillig en heel eerlijk. Met de juiste training een paard van goud. Maar voor onzekere en onervaren mensen niet de eerst beste aanrader.

mistral830

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 23:57

Ik heb een fede x tsjerk merrie. Mevrouw heeft absoluut het karakter van haar opa geërfd. Ze is vreselijk temperamentvol, drammerig, drakig, nuchter, nergens bang voor, giga sterk, pijn doet ze niet aan en met een motto van "alles kan kapot", toch is ze met de jaren (en veel tijd,liefde en geduld) toch ook een lief paard geworden. Één ding is zeker, je weet precies wat je aan haar hebt, ze is niet onvoorspelbaar, maar heeft wel een gebruiksaanwijzing. Desalniettemin vind ik het een geweldig en grappig beest.

Davlin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 16:37

Het is een Dries x Jochem geworden :D

Ik heb ze nog maar een weekje dus we zijn elkaar nog aan het leren kennen, maar het is wel een enorme knuffelkont op stal. Erg zachtaardig karakter.

Nog een beetje alert door de verhuis, maar dat betert wel. Ze schrikt soms even, maar dat is dan zo weer weg. Haar 'stressniveau' lijkt zich niet op te bouwen, maar meteen weer weg te zakken.

Op stal nog een jonge Dries en die is ook zachtaardig en daarbovenop ook nog eens onverstoorbaar braaf terwijl ze nog maar net 4 is. Eigenaar vertelde me dat ze tijdens buitenwandelingen vaak eerst ergens door moet zodat de 'oudere' paarden ook volgen. :)

pronkje_vdp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 16:51

Wat leuk! Ik heb zelf niet zoveel ervaring met Dries maar een kennis van ons heeft twee merries van Dries 4 en 3 jaar en lopen in het tweespan. Zijn heel braaf kijken soms wel maar zetten geen stap verkeerd.

Mijn Fries is een Tsjerk x Leffert en ze is echt extreem nerveus. Als ze schrikt wordt ze af en toe echt 'blind' dan houdt ze geen rekening meer de de ruiter of de persoon die er naast loopt. Ze is bijna 10 en op de protocollen bij dressuur staat nog altijd als grootste commentaar spanning :+

Aleydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 04:01

Ik heb wel goede verhalen gehoord van die 2 hengsten :) Ik hoop dat je veel plezier hebt. Ik heb 4 verzorgfriezen en ben zelf ook erg met de afstammingen bezig. Toch handig voor misschien andere mensen die op zoek zijn naar bijv. een hengst voor hun merrie:

De Doaitsen is inderdaad erg neurotisch. Zadeltje op en hoofdstel in was echt geen probleem, hangen etc. een lange tijd gedaan tot ze niet meer om keek en wat minder spanning had. Maar zodra je denkt 'Het gaat goed en ze voelt vertouwd' en je stapt op is het net of er een knopje om gaat. Ze schiet er "blind" vandoor en geheid dat je er af gaat. Zadelmaker is geweest, geen probleem met het zadel of de rug o.i.d. Ook is ze maar 153cm terwijl ze dit jaar 5 word. Een premie zit er dus misschien niet in. Toch is ze heel slank gebouwd met een flotte draf al zie je wel dat er vreemd bloed in zit (van generaties terug). Ze is voor de rest wel een heel gemoedelijk paardje.

Vervolgens zijn er nog 2 van OlriK ; stevige paarden met ruime gangen, werkwillig maar wat kijkerig. Merrie (2e premie) van 12 en ruin van 5. De laatste is net onder het zadel en is wat lomp en houd er niet echt rekening mee dat hij toch wel een kilotje of 700 weegt. Wel veel behang en de oudere Merrie heeft veel pit maar net als haar halfbroer aanleg om snel dik te worden.

De laatste, de 4 jarige dochter van de merrie van 12 en Norbert: papa loopt mooi en is 4x achter elkaar kampioen geworden op de keuring, maar zelf is ze nog erg jeugdig en erg op andere paarden gericht. Een kennis heeft ook een Norbert en dat is ook geen makkelijke. Kan flink protesteren en laat dit met veel bokken en sprongen zien tot ze moe is, mocht zich wel eens lostrekken en vervolgens met wel een mooie uitgestrekte draf rond te sjouwen. Ongeduldig op stal wanneer ze aandacht wil en mag dan ook graag een aaitje ontvangen. Moeilijk om lange manen bij haar te laten groeien (schuurt niet, de andere paarden ook niet)

Is beart x norbert een goede combinatie trouwens?