Premies Friezen

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
boyar
Berichten: 146
Geregistreerd: 02-05-08

Premies Friezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 16:14

Wie kan mij duidelijk vertellen hoe het zit met de premies die een fries kan halen?


Ik wil een merrie kopen en zij is nu opgenomen in het stamboek, wat als zij volgend jaar een 1ste premie haalt hoe dan verder??

Isabelle_H
Berichten: 77
Geregistreerd: 31-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 12:45

Als een jonge fries (veulen, jaarling of tweejarige) op een keuring komt. dan wordt het paard beoordeelt op "Ras" "Bouw" "Ontwikkeling" "Stap" en "Draf" Hier wordt een cijfer van 0 t/m 10 voor gegeven en als je deze punten optelt dan is 36 of meer punten een 1e premie (wel minimaal een 7 voor stap en draf) tussen de 33 en 35,5 punten is een 2e premie (wel minimaal een 6,5 op stap en draf en geen onvoldoende op een onderdeel) en tussen de 29 en 32,5 punten is een 3e premie (wel minimaal een 5,5 op stap en draf en geen enkele 4 of 2 x een 5 op een onderdeel) Zit het paard onder de 29 punten of heeft 2 x een 5 of 1 x een 4 dan krijgt hij geen premie.

Alle paarden vanaf drie jaar die op een keuring komen worden lineair gescoord (een uitgebreide lijst waarbij er zowel naar exterieur als naar beweging wordt gekeken deze lijst heet 25 punten) En ook aan de hand van deze punten word er een premie toegekend (weet hier zo niet het aantal punten bij welke premie hoort) De verschillen in premie zal ik hieronder opschrijven
*Geen premie en Geen opname. Het paard voldoen niet aan de ras standaard en wordt niet ingeschreven/opgenomen in het stamboek (Op het stamboekpapier is dit zichtbaar als een veulenboekmerrie) LET OP een paard wat nog niet naar de keuring is geweest in zijn volwassen leven is OOK een veulenboekmerrie.
* Geen premie en wel opname. Het paard voldoen net aan de ras standaard en word niet beloont met een premie maar wel ingeschreven in het stamboek. (Op het stamboekpapier is dit zichtbaar als een stamboekmerrie
* 3e premie. Het paard voldoen aan de ras standaard word opgenomen in het stamboek en beloont met een 3e premie
* 2e premie. Het paard is erg goed wordt opgenomen in wordt opgenomen in het stamboek als STER merrie
* 1e premie. Het paard is bijzonder goed wordt opgenomen in het stamboek als STER merrie en kan tevens worden uitgenodigd voor de centrale keuring. Hiervoor krijg je dan een uitnodiging.
* Op de centrale keuring kan een 1e premie stermerrie het voorlopig kroonpredicaat verdienen. Dit zal worden omgezet naar een definitief kroonpredicaat als het paard het sportpredicaat behaald (minimaal z dressuur) of als het paard een IBOB of ABFP test loopt van minimaal 77 punten met gemiddeld minimaal een 7 op stap en draf.
* op de centrale keuring kan een 1e premie stermerrie, een voorlopig kroonmerrie en een kroonmerrie ook het voorlopig MODEL predicaat verdienen. De merrie moet dan minimaal 7 jaar oud zijn, een veulen hebben gehad en minimaal 160 zijn. Ook dit zal worden omgezet naar een definitief MODEL predicaat bij het behalen van het sportpredicaat of een IBOB of ABFP test van minimaal 77 punten met gemiddeld minimaal een 7 op stap en draf.
Het KROON is maar voor weinig merries weggelegd en het MODEL predicaat is nog veel zeldzamer. Dit is echt alleen maar voorbehouden aan de top paarden van het ras.

Op de site van het KFPS is er veel informatief te lezen over de verschillende predicaten en is er tevens een afgesloten gedeelte voor leden waarin je (keurings) informatie kan lezen van alle friese paarden. Dus als je graag meer wilt weten over de merrie die je op het oog hebt en je hebt de officiƫle stamboeknaam of het levensnummer dan wil ik best voor je kijken wat er over haar te vinden is (linear score, IBOB, ABFP, keuringsresultaten, nakomelingen enz.) Mag je uiteraard ook per pb sturen.

Getup

Berichten: 8407
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 13:08

Worden alle 2e premie merries ster?

Isabelle_H
Berichten: 77
Geregistreerd: 31-08-12

Re: Premies Friezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 13:11

Ja. Alle VOLWASSEN paarden dus 3 jaar en oudere merrie's worden met een 2e premie automatisch ster. Dit staat dus wel volkomen los van de veulenkeuring.

inge176Jarig

Berichten: 532
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:38

Ook nog een vraagje.
Op basis van welke punten krijgt een merrie een 1e, 2e of 3e premie?
Kijken ze dan naar de gemiddelde score op het formulier of zijn er bepaalde punten waar ze een minimale score op moeten halen?

hielkebro

Berichten: 2042
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: zuid

Re: Premies Friezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:39

@inge176, ik geloof het gemiddelde als ik het niet verkeerd heb..

het friese veulen van mn neef, als die een 6 op de stap zou hebben ipv 5 dan had die een 2e premie gekregen ipv 3e premie als ik het niet verkeerd heb !

boyar
Berichten: 146
Geregistreerd: 02-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 20:30

Bedankt voor het duidelijke antwoord!!!

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 14:51

Kan je een merrie een jaar later nogmaals aanbieden? Of is dat eenmalig bij de stamboekopname?
Ik vraag me dus af of je van bijv een 3e premie als 3-jarige je paard kan opwaarderen naar een 2e of 1e premie?

FriesWytske
Berichten: 9914
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 16:53

Nee, hoor. Je kunt hem zo vaak aanbieden als je maar wilt. Om de premie op te proberen waarderen.

Bamii

Berichten: 1394
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 18:16

Geldt dan de laatst behaalde premie of de hoogste? Bijvoorbeeld dat je een 2e premie opnieuw aanbied maar deze dan een 3e premie krijgt, krijgt het paard dan een nieuw stamboek papiertje met 3e premie of blijft de 2e staan?

FriesWytske
Berichten: 9914
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Premies Friezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 20:55

De hoogste blijft gelden. Die tweede blijft staan. En de stermerries krijgen sowieso geen derde premie meer, want dan zouden ze degraderen naar stamboekmerrie.

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 17:04

Ik heb eerst even gekeken of er een recenter bericht over gepost is maar ik heb naar aanleiding van het bovenste nog een paar vraagjes.

Ik ben sinds 1 1/2 week in Bezit van een stermerrie van 12 jaar. Via bokt ben ik erachter gekomen dat ze in 2009 een veulen heeft gehad. Ben nog niet lid van het stamboek want moet de papieren nog opsturen.
Maar wat gebeurd er nu als ik een keer met haar naar de keuring zou gaan? Kan ze haar sterpredikaat dan verliezen? Of is dit voor altijd.
Ze heeft in 2006 een eerste premie gehad.
Als ik het goed lees hierboven kan ze ouder is dan 7 en een veulen heeft gehad ook een ander predikaat halen? ( ze is 1.64)
Hoe zit de ibob of abop in elkaar? Ik bedoel wat zijn de eisen? Of waar kan ik deze vinden?

Ik heb zoals hierboven te zien is er nog niet veel kaas van gegeten, ik hoop dat iemand me kan helpen