Achternaam Mérens?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elephants

Achternaam Mérens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-14 21:50

Hoihoi!

Weet iemand hoe het zit met de achternaam van Mérens? Mijn merrie heet Jennifer du Pouw en ik wil graag met haar gaan fokken. Als voornamen heb ik voor merrie Fauve (Foovv), Celesse, Genevie of Solenne, en voor hengst Dareau of Sauvage (Soovvaazje). Daar zoek ik dus een achternaam voor (als ik vrije keus heb). Haar 1e veulen heet Axelle de la Vechte.
Mijn achternaam is van Schaik, dus als ik dat zou kunnen gebruiken wordt het du Schaik ofzo. Ook kan ik mijn naam uit elkaar halen (Scha = bos) dus dan kan het de la Fôret worden, al vind ik dat een beetje vergezocht maar wel mooi. Fauve de la Fôret :)

Lemme know what ya think! Ik hoor het graag :)

Cindequil

Re: Achternaam Mérens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 21:54

Bedoel je met achternaam niet gewoon de naam die het paard mee krijgt van de fokkerij?

Ik verzorg een merens die heet Gerve de Campelou.
Dat laatste staat volgens mij gewoon voor de fokkersnaam, of zit dat anders met merens?

elephants

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 06:25

Cindeeh schreef:
Bedoel je met achternaam niet gewoon de naam die het paard mee krijgt van de fokkerij?

Ik verzorg een merens die heet Gerve de Campelou.
Dat laatste staat volgens mij gewoon voor de fokkersnaam, of zit dat anders met merens?

Naja dat weet ik dus niet. Veel paarden krijgen hun fokkersnaam mee ja en dat staat als een soort achternaam, vandaar dat ik het zo noem. Haar veulen, Axelle de la Vechte, heeft ''gewoon'' een naam gekregen? De fokker was particulier, dus net zoals ik gewoon merrie laten dekken en zelf krijgen. Hun achternaam is van de Zande, dus daardoor ging ik twijfelen ;)

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 10:57

Dat zou ik verder niet weten, dat zou ik aan de echte merens kenners over moeten laten. :-)

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 11:17

als merensfokker gebruik je een stalnaam, dat is de naam die veulens die bij jou geboren worden krijgen. Deze naam kun je zelf kiezen maar houd er rekening mee dat deze naam dan bij 'jou hoort', soms is de naam die wilt al in gebruik maar dat hoor je dan van het stamboekkantoor. Vaak geven zij dan ook wel een andere suggestie en de naam mag in totaal maximaal ik geloof 21 letters hebben, incl spatie.

Fok je bijvoorbeeld met meerdere merries krijgen alle veulens dezelfde stalnaam. Zo heten de veulens die bij mij geboren worden .... de twenterand.
Ik had zelf de naam van onze boerderij (dalvoorderslag) willen gebruiken maar dan kon ik de paarden maar namen van 3 letters geven, meer bleef er dan niet over, vandaar dat ik toen voor de plaatsnaam heb gekozen.

de naam van jenny's (pardon jennifer) dochter is gerelateerd aan de streek waar ze geboren is (de la vechte = bij de vecht, daar woont de fokker)

De voornaam is ook gebonden aan een jaarletter, voor 2014 was dit de E, 2015 de F enzovoort

elephants

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 11:46

inkepink schreef:
als merensfokker gebruik je een stalnaam, dat is de naam die veulens die bij jou geboren worden krijgen. Deze naam kun je zelf kiezen maar houd er rekening mee dat deze naam dan bij 'jou hoort', soms is de naam die wilt al in gebruik maar dat hoor je dan van het stamboekkantoor. Vaak geven zij dan ook wel een andere suggestie en de naam mag in totaal maximaal ik geloof 21 letters hebben, incl spatie.

Fok je bijvoorbeeld met meerdere merries krijgen alle veulens dezelfde stalnaam. Zo heten de veulens die bij mij geboren worden .... de twenterand.
Ik had zelf de naam van onze boerderij (dalvoorderslag) willen gebruiken maar dan kon ik de paarden maar namen van 3 letters geven, meer bleef er dan niet over, vandaar dat ik toen voor de plaatsnaam heb gekozen.

de naam van jenny's (pardon jennifer) dochter is gerelateerd aan de streek waar ze geboren is (de la vechte = bij de vecht, daar woont de fokker)

De voornaam is ook gebonden aan een jaarletter, voor 2014 was dit de E, 2015 de F enzovoort

Moet ik snel dekken, als ik hem/haar Fauve wil noemen ;)

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 23:22

Laten we deze vraag even doorkoppen naar BKR :)

F-AM -> BKR