Zadel korte PRE, wat hebben jullie??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esther_r20

Zadel korte PRE, wat hebben jullie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 21:42

Natuurlijk zijn er meerdere topics over korte zadels te vinden, maar deze zijn of oud of niet helemaal wat ik bedoel.

Mijn net 4 jarige PRE heeft een tijdelijk zadel gehad omdat hij enorm vadsig was. Nu is hij afgevallen en netjes op gewicht. Ondertussen goed doorgereden en kunnen we echt aan het werk. Maar door het afvallen past het zadel niet meer.

Zadel wat ik nu heb is 49 cm lang, maar moet dus voor het mooie wat korter. Dit past echt net aan op zijn rug. Daarnaast heb ik zelf een slechte rug, waardoor ik een zadel met vrij diepe zit nodig heb om pijnloos rond te rijden.... Ook verwacht ik nu mooie spieren te krijgen ipv vet, dus hij zal nog veranderen. En met mijn maatje 38 zal een grote 17 of 17,5 inch wel nodig zijn...

Conclusie... Zo'n zadel is lastig te vinden.
2 zadelmakers langs gehad, alle mogelijke tweedehands zadels zijn te lang of passen net wel/ net niet kwa lengte.
1 zadelmaker (zeer bekende) had zelfs niets tweedehands liggen om te komen passen
Goed advies gehad ivm Zaldi zadels, maar helaas zijn die niet echt tweedehands te vinden en nieuw (voor mij op dit moment) erg prijzig....

Kijk uiteindelijk nieuw is geen probleem, alleen dat behoorlijk prijzig en ik ben bang dat gezien hij nog zoveel gaat veranderen een erg kostbare zaak wordt. Over een jaar misschien weer een ander zadel nodig heeft. Mocht hij straks 6 zijn en beetje uitgegroeid, dan is een nieuw zadel weer een ander verhaal.

Mocht er uiteindelijk echt niets passends uitkomen, dan moet ik wel, maar zolang er nog hoop is probeer ik het eerst met een gebruikte.

Kortom, heeft iemand de gouden tip waar en hoe ik dit kan oplossen?

Olympia96

Re: Zadel korte PRE, wat hebben jullie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 21:45

Een zadel is niet 'voor het mooie' te lang (neem ik aan), maar te lang omdat het niet goed is voor je paard.

Zadelatelier? Of Kent & Masters als je goedkoop wil?

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 21:48

Nee ik bedoel niet mooi als in mooi, maar als in de uitspraak dat het inderdaad gewoon net niet goed genoeg is.

Kent en master is gepast toen ik hem net had en was te lang
zadel atelier zal ik morgen eens gaan bellen.

Estrella2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 21:53

Ik heb op mijn 4-jarige korte PRE een Tekna dressuur 17,5 inch liggen (heeft mijn derrière ook wel nodig namelijk :)) ) al het andere was te lang ofwel verschrikkelijk duur. Een echt duur zadel is voor mij ook pas een optie als ze is uitgegroeid. De Tekna heeft een aanpasbare boom dus kan volgens mijn zadelmaker ook wel ff mee. Het is niet mijn droomzadel maar hij ligt goed en zit eigenlijk prima.
Veel succes!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 21:54

Ik heb op mijn korte lusitano merrie een Ninon schutte zadel liggen(zadelatelier).

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 21:57

Tekna vandaag gepast.... Was ook te lang. Overigens ook een 17.5 inch. Volgens mij zijn daar geen verschillende types in toch??

Ninon schutte vh zadel atelier, staat op mn lijst

edit: website zadelatelier bekeken. Super zadels. Prijs is ook goed, mits ik weet dat hij niet zo erg meer gaat veranderen in bouw en een net vierjarige is dat gewoon nog niet..... Een op maat gemaakt zadel krijgt hij als hij een beetje uitgegroeid is.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 07:16

Wij hebben voor onze PRE ook een zadel van Ninon Schutte. Zij is echt een vakvrouw en kan je heel goed adviseren.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 13:28

ik heb al mijn paarden prima kunnen rijden, en door kunnen rijden met een Zaldi new kent zadel. Het merendeel van de PRE begin ik met een zaldi new kent (en in spanje ook) Daar heb ik zeker 10 jaar plezier van (aanpasbaar in de boom door zadelmaker). Kijk uit met rugproblemen en een te diepe zit. Daar kan je juist teveel druk in je rug van krijgen . Zaldi raad ook aan, om pas de extreem diepe zit te nemen, als je een wat ervaren ruiter bent. Verder kan je veelal zeer fijn uit de voeten met de semi diepe zit zadels. Daar kan je ook geweldig een buitenrit op maken (en eventueel een sprongetje :-))
Dat wordt op een diepe zit zadel wat lastiger.
Kies een zadel, die past en hoort bij een rondgeribte PRE ( de boom)
Tegenwoordig kan je bij de extreem korte paarden ervoor kiezen een anatomische kussen te nemen bij de schouder, zodat je wat ruimte spaart.
Dit is een semi diepe zit
17.5 inch, op een zeer korte , rondgeribte en zeer brede PRE (die je kent :D )
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door nombrado op 01-08-14 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

R_Alexanderr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 13:35

Mijn tante heeft een Otto Schumacher Profi Dynamic op d'r PRE LIGGEN. Die zijn nieuw erg duur maar zullen wss 2e-hands niet al te duur zijn.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 14:56

JC Spahir en JC quantum heb ik, die zijn 45 cm bij 17,5 inch en zweetbladen die mooi terug lopen en dus niet op hun brede schouders duwen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 15:03

wij hebben op onze 3jr lusitano een stubben siegfried springzadel liggen.maar dat is niet wat je zoekt

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 15:09

Hee Esther!
Ik rijd zelf ook een PRE (foto's in m'n profiel) en ik ben met hem naar Country Mill in Nijkerk geweest. Hier heb ik maarliefst 6 zadels kunnen proberen die pasten op hem, ze hebben echt reuze veel staan maar ik wilde graag 2e hands onder de 1000 euro en dit was geen enkel probleem. Uiteindelijk heb ik een Frank Baines gekocht en hij ligt echt als een huis, ik ben er super blij mee en paardlief geloof ik ook :). Ik raad je aan om gewoon naar een zadelmaker te gaan waar ze veel hebben staan zodat je alles kan proberen en uiteindelijk een fijn zadel kan kopen. Succes :).

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 16:39

Bedankt voor alle reacties.
Ik heb weer wat oriënterende mailtjes de deur uit gegooid. Ben benieuwd naar de reeacties van de zadelmakers.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 16:43

Wij hebben zowel voor de Lusitano als voor de PRExLippizaner een 17 inch WoW.

Salvino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 17:16

Ik heb een PRE 7 jr en sinds 4 maandjes bij mij,ik heb een Anatomica 17,5 inch dressuurzadel en die lag eigelijk gelijk goed,zacht zadel met diepe zit,echt een aanrader ;)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 08:51

Mijn mijn PRE merrie (die overigens niet kort is) heb ik een Ninon Schutte zadel liggen met franse kussens.
Het fijne is dat je zadel door Ninon zonder kussens gepast word (is met Wow ook zo)
Zodat je kan zien of de boom wel geschikt is voor je paard
Dit is nl NIET mogelijk met de kussens er nog onder.

Koop geen zadel met keilkussens die geven problemen bij een holle en/of korte rug

Als je budget laag is, is een Tekna of een Kent en masters nog een oplossing
Als zou ik dan zelf liever voor een boomloos zadel kiezen
Kom eigenlijk nooit rugproblemen tegen met boomloze zadels.
Er is zelf een Spaans model van Startrekk
Door sparen voor een echt goed zadel zou mijn voorkeur hebben, je paard heeft maar 1 rug en daar kun je maar beter zuinig op zijn!
Succes!
Laatst bijgewerkt door unamie op 03-08-14 08:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 08:54

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 16:47

Jellie schreef:
Wij hebben voor onze PRE ook een zadel van Ninon Schutte. Zij is echt een vakvrouw en kan je heel goed adviseren.

En zij laat je niet stikken als er iets niet goed is, ook erg belangrijk. En bovendien hoef je niet je hele zadel vooruit te betalen.

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 16:51

Ook ik heb voor mijn korte pre een schutte zadel (zadelatelier)
Hiervoor een Zaldi new kent maar die lag zwaar beroerd.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 17:48

Grappig, die ligt nu op deze brede jongen
Afbeelding
Super fijn les zadel voor Gemelo
Was praktisch nieuw zadel. (en al 2 jaar oud ;) )

oja, en deze jongen heb ik ermee beleerd. Super kort in de rug. Inmiddels heeft de eigenaar zelf een nieuw zadel gekocht.
Afbeelding

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 19:47

Hey leuke foto, dat zadel zat/zit inderdaad erg goed voor mij.
Fijn om alle ervaringen en meningen te lezen.Dan komt er uiteindelijk wel iets passends voor ons voorbij ;-)

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 08:24

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Moossie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 08:37

Ik ben zelf erg te spreken over de KN Symphonie, maat 43. Ik pas er met maat 40 en hele lange benen goed in, paard is mega rond maar ligt goed en we houden behoorlijk stuk rug over. Wel heeft dit zadel een ongedwongen zit.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 08:45

Een Strada, ook lekker kort!

Uiteindelijk heb ik uiteindelijk gekozen (na heel veel zadeltroubles met een hele korte ronde PRE en een grote ruiter :') ) voor een Deuber Espera (brede spaanse kussens voor veel draagvlak) en rijd daar afgewisseld met een Christ bontje mee.
Ik kan nog steeds niet 7 dagen in de week met het zadel rijden zonder dat mijn paard daar last van krijgt.
Ik heb het vinden van een ideaal zadel opgegeven. (daarnaast ben ik gaan mennen :) )

Ik weet niet hoe groot jij bent maar pas op dat je niet met een zadel aan de haal gaat dat te klein is voor je eigen achterwerk. Dan ga je te veel in de lepel zitten en komt het zadel in disbalans.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 10:26

Oke tekna S line is dan zeker nog een optie. Ik vond het een mooi zadel om mee te beginnen helemaal als deze zo kort en aanpasbaar is! (nog nog een zadelpasser in NH vinden die deze heeft liggen)

Ik heb 2 KN's gepast. Weet alleen niet welke types dat waren. Die pasten in ieder geval niet kwa lengte.

Strasa en Deurber ga ik eens googlen.

Ik heb zelf maat 36/38 dus liefste 17,5 inch hoewel sommige groot vallende 17inch zadels ook kunnen. Even aftasten en uitproberen. Bedankt voor je tip