Waar op letten bij Friezen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Waar op letten bij Friezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 12:04

Ik ben opzoek naar een nieuw fijn paard voor de dressuur. Ik kijk naar allerlei soorten paarden en laat me verrassen door wat ik tegenkom :D

Nu heb ik vorige week voor het eerst in mn leven op een Fries gereden en moet zeggen dat dat me erg beviel. Was een heel groen beestje net onder het zadel maar super braaf. Niet vluchten of vlug op het been maar heerlijk vertrouwd. Ik kom van een hete sensiebele merrie af dus was dit een hele overgang. Omdat deze zo braaf was wil ik me wat verder verdiepen in de wereld van het Friese paard. Ik denk zelf dat de ruin die ik nu geprobeerd heb iets te weinig go heeft voor het doel wat ik wil (Z dressuur) maar misschien is dit wel wat van de friezen? Dat ze het eerst moeten snappen en je ze dan vlug kan maken?

Wie kan mij vertellen waar ik op moet letten als ik Friezen ga kijken en wat de voordelen van een Fries zijn :D

Ben opzoek naar een jong dier, liefst zadelmak met stuur en rem.

Oh ja ik ben dus echt een leek qua Friezen altijd kwpn'ers gehad en gereden

JMH

Re: Waar op letten bij Friezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 12:22

Ik heb ook een Fries gehad, echt een geweldig dier! Hij was de clown van de stal en had echt een persoonlijkheid, zijn bijnaam/wedstrijdnaam was dan ook Meneer de Fries :D

Helaas heb ik hem moeten laten inslapen vanwege een pijnlijke en niet meer op te lossen blessure in zijn rug/achterhand. Hij had overigens meer kwaaltjes waarvan ik achteraf hoorde dat dit typische Friezenkwaaltjes waren.

Friezen zijn in principe prima geschikt voor dressuur, beetje afhankelijk van de bouw (en de ruiter natuurlijk) moet Z1 of Z2 wel lukken. Daarna wordt het wat lastiger, je ziet bijzonder weinig Friesjes terug in de hogere dressuur, juist vanwege het gebrek aan 'go' en heetheid. Wil natuurlijk niet zeggen dat het nooit gaat lukken! :)

Ik zou sowieso een complete keuring doen, kijk goed naar de rug en de achterbenen. Veel Friesjes staan met hun achterbenen achter de massa waardoor ze stuwen ipv dragen wat het lastiger maakt met dressuur. Daarnaast is het handig als het paard de galop goed beheerst, dit was altijd een wat zwakker punt van het Friese ras.

Succes met je zoektocht!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 12:26

Een fries kan zeker ver komen in de dressuur. Lopen nu ook een aantal in de Z of hoger.
De huidige friezen kunnen heel goed galoperen. Al zit er soms nog wel eens een fries bij die dat minder goed kan. Maar dat heeft in de meeste gevallen met kracht te maken, zoals dat ook het geval is bij andere rassen.
@ Maeike. Ik ken er anders genoeg die meedraaien in de hogere dressuur.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 13:34

@ maeike, wat zijn die kwaaltjes?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 13:37

Kwaaltjes kunnen alle paarden hebben. Friezen zijn wel wat gevoeliger voor mok dan andere paarden. Maar dit is in vele gevallen goed onder controle te houden door de kootholte uit te scheren. Zodat het niet kan broeien.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 13:41

Ben ook niet zo ervaren wat betreft friezen, maar heb er 2 gereden en er is 1 ding waar je ook zeker rekening mee moet houden en wat ook bijna onvermijdelijk is: mijt! Hoe we het ook in de gaten houden, elke zomer keert het weer terug en het is heel vervelend behandelen.

Verder is mij verteld dat je 2 soorten friezen hebt en dat heb ik bij beide ondervonden. De 1 is een heethoofd, moeilijk karakter maar gaat ze eenmaal, dan heb je er een hele goeie aan. De ander is liever 'lui' dan moe en moet je heel erg motiveren om aan het werk te gaan. Nou rijd ik op dit moment het 2e karakter en dit gaat mijzelf beter af dan zo'n heethoofd. Hij is werkelijk een lompe clown en als het niet hoeft doet hij het ook niet. Motiveer je hem, dan heb je er een heel leuk paard aan, maar zwak je af dan doet hij dat ook. Wel is hij goed opgeleid vind ik, lekker voorwaarts, licht in de mond en loopt niet (meer) in zijn eigen opgekropte houding. Vind dit veruit het fijnste paard wat ik tot nu toe gereden heb!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 13:44

Dan hebben jullie pech gehad, Leffroi. Hier altijd friezen gehad, maar nog nooit mijt. Je hebt wel meerdere karakters dan een heethoofd en een 'lui' paard. Hier altijd paarden gehad die voor ons wilden werken.
De heethoofden kun je meestal aan de afstamming wel herkennen.
Laatst bijgewerkt door FriesWytske op 15-07-14 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 13:45

Ik zeg ook dat ik niet bijzonder veel ervaring heb gehad met friezen ;) Dit is echter mijn ervaring.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 13:47

Daarom zeg ik ook dat jullie pech hebben gehad met de mijt.

@ TS Zou als je bij een fries gaat kijken iemand meenemen die wel een beetje ervaring met Friezen heeft. En die weet welk karakter het beste bij jouw zou passen.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 13:54

Heb zelf een fries en niet zo'n makkelijke ook , ze werkt kei hard iets te hard , kan zo rechtsomkeert maken en aan de andere kant van de bak staan, een pittige dame dus te pittig voor mij..

Maarrrr ...heb al jaren last met haar dat ze niet van de wormen af komt, het lijkt er op dat het nu beter gaat maar moet haar in de gaten houden, ook haar rug moet je in de gaten houden, ze heeft een knikje in haar achter knie verder is ze daar niet kreupel op, en tja te zwaar mocht ik ooit iemand tegen komen die wat in haar ziet mag ze weg , maar ze heeft een een pittig karakter wat niet iedereen leuk vind.

last van mok en mijt heeft ze nooit gehad trouwens.

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 21:12

@FriesWytske, goed te horen dat er meer Friezen meedraaien in het hogere dressuur. Ik ken er maar 2 die wat hoger lopen, de rest is KWPN maar goed, let er ook niet echt op! :-)

@MarjanB, mijn Fries had erge last van zowel mok én als mijt, sokken afgeschoren maar toch bleef hij erg gevoelig voor mok. Ook had hij iets een hanetred/last van de kniebanden en volgens de dierenarts waren dit wel kwaaltjes die hij vaak bij Friezen zag.

Ondanks deze kwaaltjes echt een topdier aan gehad hoor, ben absoluut fan van het Friese ras!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 21:18

FriesWytske schreef:
Een fries kan zeker ver komen in de dressuur. Lopen nu ook een aantal in de Z of hoger.
De huidige friezen kunnen heel goed galoperen. Al zit er soms nog wel eens een fries bij die dat minder goed kan. Maar dat heeft in de meeste gevallen met kracht te maken, zoals dat ook het geval is bij andere rassen.
@ Maeike. Ik ken er anders genoeg die meedraaien in de hogere dressuur.

Nu maak je het wel rooskleuriger dan het is. De galop is zeker wel een aandachtspunt. En dat geldt ook voor de stap.

Karakter valt tegenwoordig ook niet altijd mee. Er zijn hengsten die rille nazaten geven en de meeste liefhebbers vh Fries ras zijn dat niet gewend of willen dat niet hebben.

Ik zou sowieso voor een Fries gaan die vlug is. Anders loop je daar altijd tegenaan.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 21:49

@ Pletje. Ik geef alleen mijn ervaring door. En die is zeker niet rooskleurig. Want zie het niet alleen bij onze paarden. En zoals er ook staat heeft het in de meeste gevallen met kracht te maken. Dus daaruit blijkt ook dat ik het niet rooskleurig maak. De huidige fries kan ook een goede galop hebben.

Nataschax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 21:53

hier Friezen houder.
nu zelf een fries x KWPN
Heerlijk paard! en nog maar net 4 jaartjes jong
heb je vragen dan staat mijn postvak altijd open!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 08:06

Dank jullie voor jullie info! Ik ga gewoon rustig om me heen kijken en vanavond nog even bij de Fries kijken waar ik van het weekend ook ben geweest.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 08:51

FriesWytske schreef:
@ Pletje. Ik geef alleen mijn ervaring door. En die is zeker niet rooskleurig. Want zie het niet alleen bij onze paarden. En zoals er ook staat heeft het in de meeste gevallen met kracht te maken. Dus daaruit blijkt ook dat ik het niet rooskleurig maak. De huidige fries kan ook een goede galop hebben.

Je draait het in je eerste bericht om. Daar zeg je dat de huidige Fries een goede galop heeft en een enkeling een minder goede.

Nu zeg je dat de Fries ook een goede galop kán hebben.

Met dat laatste ben ik het eens. Ze kunnen een goede galop hebben. Echter, dan wordt de vraagprijs vaak ook wat hoger ;)

ilsevg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 09:00

Zelf een aantal Friezen gereden (ook daarin heb je veel type- en karakterverschil!) en ik kon wel beter uit de voeten met de dieren die wel een beetje 'go' hadden van zichzelf. Mijn ervaring is ook dat die dieren wat fijner en makkelijker galopperen. Maar goed, da's mijn ervaring ;-) En wat ik nog wel eens zie is dat het flegmatieke er ook wel een beetje ingereden wordt, Friezen krullen vaak wat makkelijker op en komen dan vaak wat terug in tempo. Levert soms wel een mooi 'plaatje' op waardoor ze te weinig voorwaarts worden gereden (ook weer mijn mening/ervaring ;-) ) Maar met een jong dier heb je dat zelf in de hand natuurlijk!

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 09:11

Ik heb in de jaren heeel veel verschillende friezen gereden.
Degene in mijn profiel is een Feitse.
Wmb de meest fijne van allemaal.
We hebben haar dochter hier nog op stal en net zo fijn als haar moeder alleen wat minder snel haha.
Ik heb niet zo goede ervaring met Tjerk-afstammelingen = ontploffingsgevaar :)
Ritse was ik ook geen fan van = zeer rillerig.
Maar natuurlijk kan dit per paard verschillen maar dit was mijn ervaring met deze 2 nakomelingen.
Ik vind Mintse nakomelingen ook fijn.
Nu heb ik dus heel veel verschillende gereden en ik pik nu degene eruit die zijn blijven hangen (de fijnste en de minst fijne)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 09:15

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-02-26 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 12:37

Maar buiten dat alles (bovenstaande) vind ik wel dat ze een grandioos karakter hebben. De ruin die ik nu rijdt is lomp (zacht uitgedrukt), maar O zo lief, houdt van knuffelen, af en toe een mietje en bokt wél 10 cm hoog (held).

Heb altijd gezegd dat ik later een fries wilde. Friese merrie gereden en gezworen nooit weer op een fries te stappen. Toen kreeg ik de kans op deze ruin te rijden en stiekem wil ik niks anders meer. Heerlijk!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 12:39

Je leest maar wat je wilt lezen, Pletje. Maar ik heb het er niet andersom neergezet. In beide gevallen zeg ik hetzelfde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 12:42

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-02-26 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 23:28

De voordelen zijn de uitstraling en de power die ze uitstralen mits je een goede hebt.
Galop hoeft geen probleem meer te zijn de een gaat wel makkelijker dan de andere maar valt flink aan te sleutelen heb ik ondervonden.
De go komt er over het algemeen in na mate je meer met het paard bezig gaat.

Ze zijn vaak lekker koel in het koppie en willen graag voor je werken.

De Tjerk nakomelingen hebben vaak pit en zijn niet allemaal even fijn.
Als je voor de koelere gaat is Brandus een goede lijn koel maar zeer werkwillend en super gangen. Ben bevooroordeeld is papa van mijn merrie.

Ik zelf heb ook altijd gezegd ik wil geen slome Fries en kijk waar mee ik nu de sport in ga :o

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 08:16

Dank jullie! Ik twijfel echt enorm, in mijn omgeving wordt afgeraden een Fries te kopen. Friezen zijn volgens meerdere mensen niet geschikt voor de dressuursport en ze zien mij dan ook liever op een gave KWPN er. Hier wordt ik erg onzeker van en weet nu niet of ik mijn eigen gevoel moet volgen van het goede paard voor mij heeft geen ras of kleur of dat ik de mening van anderen moet volgen die als het goed is het beste met mij voor hebben. De intentie is om naar het Z en misschien wel hoger te rijden met mijn nieuwe paard.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 08:35

Dan moet je idd goed naar de afstamming kijken en een 'vlugge' kiezen.
Mijn ervaring met friezen is dat ze idd wat moeite hebben met galop (heb wel enkel jonge friezen gereden).
In het algemeen wel braaf maar er kan een kop op zitten.
Wat ik zelf bloedirritant vond was dat opkroppen als ze zich druk maakten. Nek erop en als je niet uitkeek waren ze vertrokken in een debiele niet uit te zitten draf.
En dat waren de kalme friezen.
Heb 1 'vlugge' gereden en dat was al helemaal niets voor mij. Was echt vliegensvlug en rillerig, bijna verongelukt met dat beest.
Maar die kon wel goed galoperen en had meer aanleg voor dressuur. Een ruiter die z'n energie kon kanaliseren kon er heel fijn mee rijden.