fries kopen. doen of niet??!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xjamilla

fries kopen. doen of niet??!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 10:20

Hallo allemaal!

Zit even in de knoop met een beslissing en hoop beetje advies te krijgen!
Heel onze familie zit al jaren in de paardensport en ben er mee opgegroeid net als mijn pap en mam. dus we zijn geen broekies wat paarden betreft. Alleen hebben wij ons altijd alleen maar bezig gehouden met kwpners en trakheners.

Nu heb ik in feb/maart mijn paard in moeten laten slapen en het kopen van een nieuw echt wedstrijd paard even on hold gezet. Alle veulentjes kwamen er weer aan en mennen met mijn shetje doe ik ook fanatiek en na best veel ongeluk te hebben gehad met mn paarden de laatste tijd vond ik het niet erg om even een break te nemen.

Maar het begon toch weer te kriebelen want van elke dag rijden naar niks is ook weer zo saai -O- En toen kwam ik tot het geweldige idee om maar is een Fries te kopen! Bij ons kon dat echt niet vroeger want die waren alleen maar goed om voor de kar te lopen of net wat maar toch zijn die altijd in mn hoofd blijven spoken :+ en aangezien ik mijn vriend ook heb aangestoken met het paarden virus dacht ik dat een brave Fries wel leuk zou zijn dat hij er ook nog op zou kunnen over een tijd.
Dus wij op zoek.. een brave merrie om ook nog ooit een veulentje bij te fokken. Paar paarden gezien maar had er bij geen een van ja dit is hem!
En toen.. kwam mijn vader aan. Die wist nog wel iets staan. Maar was wss toch niks want was een 3 jarige Friese hengst en alles onbekend. Ik op een avond toch wezen kijken want het was ten slotte toch maar tien minuutjes rijden.
En Jaa hoor daar stond hij! Een prachtige imposante pikzwarte hengst! Super aanhankelijk en was al snel niet meer bij me weg te slaan! En sjezus wat was hij groot! Dus we hebben hem ookal omgedoopt tot beer. Want elke keer ging het wat een beer van een paard :o en wat ik al heel lang niet meer bij een paard hen gehad. Echt die 'klik' nu moet ik vandaag of morgen beslissen wat ik met beer ga doen. De kans is groot dat hij op de paardenmarkt eindigt want hij begint een beetje in de weg te staan en dan ja weet ik al wat er gaat gebeuren met hem..
Al veel commentaar gehad van opa lief en iedereen want een Fries koop je toch niet?! Maar ik ben gewoon helemaal verliefd op hem geworden! Heel penny dit haha.
Ik denk stiekem dat ik de beslissing toch al gemaakt hebt. Maar het is iets heel anders dan een merrie..

Dus ja nu zoek toch even bevestiging van buiten of netbhoebje het wilt noemen. Of wat zou jij doen in deze situatie?

no worries voor de meeste mensen! Met hengsten omgaan isbgeen probleem en inrijden ook niet. Met beide ervaring! En sorry voor het te lange verhaal en als die verkeerd staat.  

Jessix

Re: fries kopen. doen of niet??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:22

Waarom zou je het niet doen? Als alles helemaal leuk is dan is het toch goed? Ga er voor!

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:24

De klik vind ik meestal belangrijker dan hoe hij of zei eruit ziet!
Als jij zegt dat het goed klikt, en je weg van hem bent! Waarom dan niet?
Ik zou het niet laten omdat andere zeggen, ''je koopt toch geen fries?''

Ook met een Fries kun je de dressuursport in!

123diezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:27

ik begrijp dat je liever een merrie zou willen hebben. maar het is toch moeilijk om een paard te vinden waar je echt die 'klik' mee hebt, en je schrijft dat je die bij dit paard wel echt hebt, dus dan zou ik waarschijnlijk voor deze zijn gegaan. maar het blijft jou beslissing!

xjamilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 10:28

Ja het is meer nog een beetje twijfel omdat het heel iets anders is dan een brave merrie kopen. Groene paarden vind ik zelf altijd super leuk! Dus dat trekt me ook zeker aan. En of hij de sport in gaat weet ik niet. Als hij braaf is over een tijd mag mijn vriend er op rond gaan hobbelen. En tijdelijke stal voor dat hij gecastreerd word is ook zowat al geregeld haha

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:29

Als je nu al gek met em bent, denk je niet dat je spijt krijgt als je em laat staan? Je weet denk ik zelf wel dat een klik belangrijk is ;)

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:31

Ik wilde ook nooit een fries. Tot ik er letterlijk eentje onder m'n kont geschoven kreeg. Verliefd ondanks dat het echt niet was wat ik zocht. En 6 jaar later nog steeds verliefd... Het mooie karakter, het goeie en trouwe maar oh zo koppige en ondeugende af en toe. En ondertussen een kneiterharde werker, overal voor in. Dus ik zeg doen!

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:32

Miesjex schreef:
De klik vind ik meestal belangrijker dan hoe hij of zei eruit ziet!
Als jij zegt dat het goed klikt, en je weg van hem bent! Waarom dan niet?
Ik zou het niet laten omdat andere zeggen, ''je koopt toch geen fries?''

Ook met een Fries kun je de dressuursport in!

+1

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:33

xjamilla schreef:
En Jaa hoor daar stond hij! Een prachtige imposante pikzwarte hengst! Super aanhankelijk en was al snel niet meer bij me weg te slaan! En sjezus wat was hij groot! Dus we hebben hem ookal omgedoopt tot beer. Want elke keer ging het wat een beer van een paard :o en wat ik al heel lang niet meer bij een paard hen gehad. Echt die 'klik' nu moet ik vandaag of morgen beslissen wat ik met beer ga doen. [/i] 

Dat lijkt me erg duidelijk :D Ga nou maar gewoon gauw bellen *\o/*

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:33

Hm, drie jarige hengst. Is het nog steeds de bedoeling dat je vriend er ook op gaat rijden? Ik weet niet wat je vriend al kan qua rijden natuurlijk maar de combinatie groen paard en groene ruiter werkt niet.
Je kent de uitspraak, groen met groen geeft paars en blauw?
Voor jou is het natuurlijk wel heel bijzonder dat je gelijk zo'n klik met hem hebt, maar hoe dik de klik ook is, houd wel in de gaten of het paard voldoet aan de wensen die je voor dit dier hebt.
Succes, en mocht je hem kopen,wel foto's plaatsen hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:38

Ik zeg doen!

xjamilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 10:38

Splinterz. Ja stiekem weet ik dat ook! Maar ooit is bevestiging van buitenaf ook wel fijn dan je eigen vertrouwde kliek om het zo maar ff te noemen : p

Matsje. Ja dat hoor ik vaak. Heb me wel al ingelezen voor het geval dat.

Maar denkt dat ik over mijn laatste stukje twijfel heen ben! Haha ooit heb je gewoon iets extra's nodig van buitenaf (a)

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:39

Ik ben nu inderdaad ook wel erg benieuwd naar foto's!!

xjamilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 10:41

Git. Ja ben ik me bewust van! Maar als hij er ooit opgaat is dat toch op lang termijn. Zeker een jaar en dan rustig aan elkaar laten wennen. Tot die tijd moet hij volop lessen bij mij haha. En als hij echt zo leuk is hou ik hem lekker zelf en kunnen we er altijd nog een bijkopen.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:42

Als je het zo bekijkt zou ik ook zeggen..DOEN.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:43

Je koopt dat paard toch niet voor 'opa en iedereen' maar voor jezelf?

Dat er mensen blijven hangen in 50 jaar terug, daar heb jij geen boodschap aan. Jij wilt een leuk en mooi paard waar je de wedstrijdsport mee in kunt, en die heb je gevonden.

Ik zou zeggen: 'proof them wrong!'

FemkeUtah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:47

Ik zeg doen,

Ik wilde vroeger altijd al een fries, maar heb idd hiervoor een nrps en kwpn gehad wilde wedstrijden enz enz.

Nu eindelijk gedaan wat ik altijd al wilde, een fries gekocht.

Ik wil nooit meer anders, je hebt er je handen vol aan maar je krijgt er zoveel voor terug!
Hij is echt mijn maatje <3

Agnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:52

Wat heb je te verliezen? Volg je hart en dan krijg je straks een geweldige vriend. Leuk toch? Gewoon doen!!! Alleen wel even laten keuren natuurlijk, desnoods alleen een gewone keurig, maar dat zou ik wel even doen. En dan gaan met die banaan en genieten van je zwarte reus ;) Veel geluk en plezier samen en natuurlijk foto's plaatsen!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:54

Once you go black you never go back.. :D

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:54

Gewoon doen! De klik is zooooo belangrijk. Ik wilde een ruin, niet te groot en het liefst geen KWPN, want had hiervoor alleen friezen gehad. Nou.....daar stond ZE met 1.75m hoogte, merrie en KWPN. Door meerdere mensen afgeraden haar te kopen, ik als angsthaas en zijn met haar streken. Maar nog iedere dag super blij dat ik haar heb uitgekozen, het was de klik die de doorslag gaf

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:55

Als je al twijfelt zou ik het niet doen. Ook al ben je hier overgehaald. Vooral omdat je aangeeft dat je een merrie wilt hebben, waar je evt. nog een veulentje bij wil fokken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:56

Waarom twijfel je nog? Gewoon doen! Toen ik voor mijn eerste paard ging kijken kwam ik ook met iets heel anders thuis dan waar ik initieel naar op zoek was. Als die klik er is, maakt het niet uit wat je voor je hebt!

Over dat eventueel nog een veulentje willen fokken: een dracht is een risico voor de merrie. Je zou zomaar je paard eraan kwijt kunnen raken. Ja, ook al gaan 98% goed, ik zou het niet riskeren. Niet voor een veulen voor mezelf, niet voor een veulen voor een ander.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 15-07-14 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Belin10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:57

Bij twijfel zou ik niet het niet doen..
Maarr..van wat ik lees heb je de beslissing al genomen :) Ik zou als ik jou was niks van de mensen om je heen aan trekken (tenzij ie niet gezond is oid) als jij een fries wil dan, nou ja, is toch jou keus ??!
De een is weg van ezels, de ander van shetlanders, ieder zn ding ! Als iedereen dezelfde smaak heeft wordt de wereld wel errug saai ;)
Succes ermee !

xjamilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 10:59

Ik zal foto's plaatsen zodra ik thuis ben! :)

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 11:00

Eerst de keuring afwachten, is die goed zeg ik doen.
Friezen hebben in de meeste gevallen een super karakter. En als die eerste klik er is waarom dan niet.
Vroeger waren het karren paarden, maar het is allemaal veel luxer gefokt tegenwoordig.
Opa moet niet zo zeuren :P Hij trekt wel bij als hij het paard van dichtbij heeft meegemaakt!