Merens geschikt voor kinderen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mamajolijn

Merens geschikt voor kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 10:34

Met 2 dochters die rijden en een derde dochter die niet kan wachten tot ze oud genoeg is om te mogen rijden, zit ik langzamerhand toch te denken aan een eigen paardje voor ons gezin. Het moet dus een paard/pony zijn waar we allemaal (incl. ikzelf) op kunnen rijden. We wonen aan de kust en zullen regelmatig een strandrit maken. Wedstrijden rijden doen we niet, alleen af en toe een F-proefje voor de leuk.
Ik ben gek van koudbloedpaarden (Fjord, Tinker, Merens, Haflinger) en hiervan spreekt de Merens me het meeste aan. Maar is een Merens ook geschikt voor mijn dochters (nu 13 en 10 jaar en jongste dochter is bijna 5)?

En welke stokmaat is handig om naar te kijken? Ik ben zelf 1.75m lang, mijn oudste dochter is 1.67m en de tweede dochter is 1.42m.

Wie helpt me om alvast wat te oriënteren.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:36

Wij hadden vroeger merensen op de manege, maar die zijn later wel allemaal weggegaan. Weet niet precies waarom, enige wat ik me kan herrinneren is dat er verschil in zat tussen brave merensen en totaal geen brave metensen.

demk dat je gewoon moet gaan kijken als je wat ziet en daarop moet beslissen

_Zoe

Re: Merens geschikt voor kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:44

Ik heb vanaf mijn negende een merens gehad die enkel zadelmak was en ik verder helemaal zelf heb doorgereden (uiteraard wel met veel les etc). Uiteindelijk ben ik er M dressuur mee geworden en kon ik echt lezen en schrijven met hem. Het zijn niet de makkelijkste maar ze gaan wel echt voor je door het vuur. Ik heb ondertussen erg veel andere paarden gereden maar op geen een voelt het zo vertrouwd en veilig als op hem.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:44

Merens zijn over t algemeen niet zo heel groot, de stokmaat ligt normaal tussen de 1.45 en 1.49, dat is niet heel groot en ik kan me voorstellen dat het voor iemand van 1.75m nog net gaat als het dier breed genoeg is.

Wat betreft het karakter, tja het is een koudbloed, dat heeft zijn voor- en zijn nadelen. Ze zijn meestal wat rustiger en koelbloediger waardoor ze wat sneller verkeersmak zijn en wat rustiger blijven. Het kunnen echter ook enorme stijfkoppen zijn, die graag hun eigen plan trekken. Wanneer je dan zelf niet beschikt over veel overredingskracht kan het zijn dat ze een loopje met je nemen, maar dat is echt het ene dier voor het andere. Om je vraag te beantwoorden: ja een Merens KAN geschikt zijn voor kinderen.

In jou situatie zou ik gaan kijken naar een wat meer ervaren paard, met een stokmaat van rond de 1.50/1.55. Natuurlijk is een bepaald ras heel erg leuk, maar uiteindelijk gaat het toch erom dat zowel jij als je dochters er plezier aan (kunnen) hebben.

buddyJay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:50

merens zijn leuke paarden, maar soms ook heel moeilijk. Ik zou kiezen voor een leuke fjord of een haflinger.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:51

Per ras kan het karakter nog verschillend zijn:) Merens is wel lekker veelzijdig en kan geschikt zijn voor iedereen maar ook maar voor 1:)Geldt ook voor Fjorden, haflingers. Ik zou me niet zo vast pinnen aan rassen. Gewoon goed kijken naar jullie doelen gezamelijk. Wat willen jullie en welk dier past daar het beste bij. En op welke manier regel je de huisvesting dan kan je keuze ook nog anders worden wat voor paard er komt;) Dit kan desnoods een leuke kruising zijn want die zijn soms ook heel nuchter en lekker veelzijdig. Maar ook bij KWPNer een kleinere daarvan kunnen hele brave zitten. Kleur en ras zou nog op de laatste plaats staan. Kijk naar je gebruikersdoel en ga daar op zoeken. Test goed uit en laat vooral goed keuren:) Bespaar daar niet op de kosten.

Ik zou anders eens hulp vragen van een ervaren persoon die veel weet van paarden of de manege waar je nu rijdt eens vragen te helpen:) Zij weten wat jullie nodig hebben en kunnen inzichten geven of weten wel leuke dieren te staan misschien?

Zelf heb ik op de gok een leuke kruising gekocht. Een Appaloosa gekruist met welsh cob..ze heeft karakter maar is wel trouw aan 1 als je methaar werkt. Een ander test ze direct uit. Maar ze blijf heel eerlijk en leuk:) Terwijl ik een KWPNer heb waar bijna iedereen op weg kan rijden en die is heel lief en makkelijk en verkeersmak en allround..dus ras zegt niet alles..maar in jou ras keuze zitten ook hele leuke en makkelijke dieren tussen. GOed testen voor je koopt:)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 11:14

Bij mij op stal hebben ze een tinker van 12 en een 5 jarige haflinger. Moeder rijdt op de haflinger en papa op de tinker. De kids de jongste 5 en de oudste 12 rijden er ook op. Altijd onder toezicht. De oudste draaft en gallopeerd ook zelfstandig op de tinker.
Ik zelf heb een kleine kwpner van 1.60 daar kunnen ze ook zo mee weg rijden. Ze is heel licht aan de hulpen en heel voorzichtig met de kleintjes.
Ik zou dus gewoon kijken naar een braaf dier die bij jullie wensen aan sluit en niet vast pinnen op een ras/type.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 11:15

Ik zou me niet vast gaan pinnen op een bepaald ras. In alle rassen zijn er wel paarden die niet geschikt zijn voor jonge kinderen.

mamajolijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 14:59

Bedankt voor jullie antwoorden, ik ga eens navragen op de manege.
Ik was sowieso van plan om voor een ervaren en doorgereden paardje te gaan. Ik bezit niet de kennis en kunde en paard door te rijden. :)

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 17:36

Ik zou me inderdaad niet vastpinnen op een bepaald ras. Maar een Merens is vaak wel een goede familiepony wij hebben er altijd wel 2 of 3 op de manege en iedereen rijd er mee weg.

Natuurlijk ligt het wel aan de pony zelf, karakter is het belangrijkst. Ik heb een Fries van 5 jaar nu ze is 1.75 hoog en onder mij is het een pittig paard maar zet ik er een kind van 5 op wordt ze de meest zen merrie die je in de omtrek kan vinden.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 17:41

Vastpinnen op een bepaald ras is vermoedelijk niet de beste keuze, maar je moet érgens beginnen natuurlijk :)
Zo lang je een duidelijk en realistisch lijstje opstelt met zaken die moeten, en zaken die leuk zijn, kan je best eerst eens kijken of je een merens vindt die daaraan voldoet, die bestaan volgens mij zeker! Al is het afwachten of er op het moment dat jij begint te zoeken eentje op de markt is die bij jullie past. Indien niet kan je altijd verder kijken naar andere paarden/pony's, zo lang je kritisch en eerlijk blijft tov jezelf lukt het vast wel.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 17:56

de merens die ik kende had een zeer rechtlijnige ruiter nodig anders voog die de vloer met je aan, en dat ging niet zachtjes (eigelijk was het n kl.....pony) :D

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 18:04

De Merensen die ik ken waren geweldige dieren qua cool zijn en stabiel. Alleen enorme draken als ze zelf een beter plan konden verzinnen, dan werden ze sterk en deden hun hoofd naar beneden om gewoon hun eigen weg te gaan. Nou stonden deze de hele winter op de wei en werden alleen in de zomer gereden. Net als andere koudbloed rassen kunnen ze erg sterk zijn voor kinderen als ze eigenwijs zijn.

Niet op zoek gaan naar een ras, binnen een ras is er zo veel verschil...

mamajolijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 19:45

Ik begrijp heel goed dat ik me niet moet vastpinnen op 1 ras, natuurlijk zit er veel verschil in karakter. Maar ik moet mijn zoektocht ergens beginnen.
Ik weet dat Merensen "koppig" kunnen zijn, maar ook dat ze voor je door het vuur gaan als je er een band mee hebt. Verder spreekt het sobere karakter van het houden van een Merens mij aan.

Inmiddels wel al nagedacht. Komende jaar mss eerst maar eens op zoek naar een verzorg/leasepony om te kijken of het houden van een paard te combineren valt met mijn werk en de zorg voor de kinderen :D

Bedankt voor jullie input!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 19:53

Merens, Haf en Fjord kunnen loeisterk zijn en daardoor net even teveel voor een kind.
Zou mijn eerste keuze niet zijn. Ik zou eerder kijken naar New Forest, of eventueel Connemara

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 20:07

TS heb zelf twee merens en ken het ras erg goed. Belangrijk bij het succes vol laten verlopen van het hebben van een merens is de manier waarop je ze gaat houden. Een merens is namelijk een echt buiten paard. Daarnaast vinden ze het leuk om met zijn tweeën te staan. TEvens is het zo bij een merens dat ze zoals je schrijft erg sober zijn. Dus veel buiten, paddock, strook begrazing, of onbespoten gras en dat alles met mate daar doen ze het goed op. DAN heb je ook veelal een braaf paard.
Ik moet erg lachen om de opmerking dat je beter een fjord of Haflinger kunt kopen. VInd dat echt flauwekul want dat is van het zelfde laken een pak vaak. Of anders gezegd ik ken zoveel drammerige haflingers, pfffff die zich zo sterk maken en niet te rijden zijn buiten. Dat ken ik eigenlijk niet zo van de merens, MITS ze buiten gehouden worden. Want dat is wel belangrijk.
Met onze oudste merens hebben ook mijn kinderen indertijd van 13 en 11 gereden. Die van 11 was er een beetje bang van die van 13 mocht (en mag natuurlijk) er M2 mee starten. Paardje deed van alles wat (dressur, springen en buitenrit) en in de vakantie ging hij mee en voor de men wagen.
Inderdaad ik heb ook wel eens in het begin met mijn merens in het bos gestaan dat hij niet de brug of wat overging. Heb hem nooit zijn zin gegeven. Inderdaad heb je net als bij alle rassen verschillende merens, maar de meeste die ik ken zijn met een consekwente opvoeding gewoon braaf. Het is fijn om met ze buiten te rijden want dat doen ze graag. Fijne tochten maken. Ze zijn verslavend want nu heb ik er twee. De jongste vind ik niet geschikt voor andere. Want zij is een sensibele merens en daar moet je mee om kunnen gaan. Dus niet geschikt voor beginners of voor kinderen. Op de oudste rijden ook onze klein kinderen nu nog aan de longe. Mijn vriendin heeft er onlangs op leren paardrijden en zij is gisteren voor het eerst in galop op hem gegaan tijdens onze buitenrit. Zo gaaf. Van een afstand (achterste voren op mijn eigen merens zat ik die dus ook super braaf was) hem de commando's gegeven.
Inderdaad je hebt een band voor het leven. Kost meestal een jaar en dan is het gepiept. Het zijn paarden waar je veel mee moet doen. Ze zijn dapper, erg nieuwsgierig, mensen paarden die behoefte hebben aan een band te hebben.
Misschien vind je het leuk om hier eens je vraag te stellen [HK] Wie heeft er een merens?! . Dit is een HK topic van merens eigenaren. Daar kun je jouw vraag ook stellen.
Officieel heet het dan merens geen kinderponies zijn. Dat klopt als je over echte jonge kinderen spreekt. Wat betreft de stokmaat moet ik ook wel lachen als ik 1.50 - 1.55 lees. De meeste merens zijn 1.50 of kleiner. Die van ons is 1.47 en mijn man (80 KG) en 1.75 rijdt er graag en veel op. Ziet er gaaf uit. Zelf ben ik ook zo lang. Maar mijn vriendin, klein 1.60 staat er ook goed mee.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 11-07-14 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 20:09

Cassidy schreef:
Merens, Haf en Fjord kunnen loeisterk zijn en daardoor net even teveel voor een kind.
Zou mijn eerste keuze niet zijn. Ik zou eerder kijken naar New Forest, of eventueel Connemara

Daar sluit ik me bij aan. Als je een brave, gemakkelijke gezinspony zoekt, zal je die van elk ras kunnen vinden. Maar de kans dat je slaagt is (naar mijn ervaring) groter bij een New Forest of Connemara dan bij een Merens, Fjord of Haflinger.

Ik denk dat het wel heel lastig gaat worden om een pony te vinden waar jij op kunt rijden, maar je 10 en 5 jarige dochter ook.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 20:42

TS heb even voor je gekeken op de verkooplijst van het merens stamboek http://www.merensstamboek.nl/index.php/verkooplijst . De fokker waar ik indertijd onze HErcule heb gekocht (is nu 19 jaar en was toen 3 jaar) heeft drie paardjes op de verkooplijst staan. Je zou daar eens kunnen gaan kijken.
Een merens is vanwege schaarste niet het goedkoopste paardje. Dan kun je beter een haf of fjord kopen. Maar zelf heb ik nooit een seconde spijt gehad van de koop van Hercule. N.K heeft mooie paarden die goed zijn opgevoed en je krijgt er begeleiding bij als je dat wenst. Omdat ik indertijd net als jij met kinderen zat en zelf weinig ervaren was, heb ik dankbaar gebruik gemaakt van die begeleiding. Ik hoefde maar te bellen en kreeg antwoord en zo nodig stond ze er.
Alleen al ter oriëntatie zou je eens kunnen gaan kijken. Is boeiend, leerzaam en leuk om die kudde merens te zien. <3

mamajolijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 06:37

Dank je voor je uitgebreide uitleg. Ik heb je hele verhaal van de verhuizing naar Frankrijk gelezen (ik lees al 3 jaar mee op Merensforum). Ik heb 2,5 jaar gelezen een verzorgmerens gehad voor een week: Ocho. Nu bleek de "eigenaresse" een grote oplichtster, hier ook bekend en ook bij het stamboek waar ik contact mee heb gehad om de rechtmatige eigenaar te achterhalen. Lang verhaal, wat helaas voor mij een onbekende afloop heeft, aangezien de oplichtster met spoed Ocho heeft verhuisd naar een onbekende plek voor mij.

Maar goed, Ocho heeft mijn interesse in de Merens gewekt en hoe meer ik lees, hoe meer ik een Merens bij mij vind passen, juist dat sobere. Zo ben ik ook :) Kom ik alleen bij mijn kinderen. Vind het zo sneu (en egoistisch) om een pony te kopen waar zij niet op kunnen. Zij rijden ook zo graag en ik vind het heerlijk om die passie met hen te delen.
En dat een Merens niet goedkoop is, maakt me niet uit. Dat is een eenmalige aanschaf.
Maar voorlopig koop ik nog niks. Eerst maar eens een verzorg/leasepony vinden, om te kijken of we ook echt de tijd en ruimte hebben in onze gezinsplanning voor een eigen pony. Maar de wens blijft.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 06:51

Volgens mij heeft pien al een aardige omschrijving gegeven van de meren.
Wilde alleen even invallen. Dat volgens mij ocho terecht is gekomen bij een bokker uit het eerder genoemde, wie heeft er een meren-topic.

Dacht die naam.toch een aantal.keer daar tegen te zijn gekomen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 07:14

mamajolijn succes met het vinden van een leuke verzorgpony.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 07:19

Er zijn meer sobere rassen naast Merens, Haf of Fjord die heel goed in je plaatje zouden passen. Ook een Connemara kun je sober houden, of een Highland Pony of Fell pony als je in de grotere maten gaat zoeken.

mamajolijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 07:47

Mellamoshan, dank je wel!!!!!! Wat geweldig om te lezen!! Helaas kon ik door baan en kinderen niet doen voor Ocho wat de huidige eigenaresse wel heeft gedaan. Ik heb wel alle gegevens van Vincenza en verblijfplaats van Ocho doorgegeven aan politie, curator en stamboek. De stal waar hij toen stond heeft ook een DA laten komen op chipnr te controleren. Dat kon hij niet vinden. Ik was daar helaas niet bij en weet niet hoe dat verlopen is. Dit alles wel laten weten aan Annelies.

Maar ik ben zooooo blij dat het nu goed met hem is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 08:09

mamajolijn schreef:
. Kom ik alleen bij mijn kinderen. Vind het zo sneu (en egoistisch) om een pony te kopen waar zij niet op kunnen. Zij rijden ook zo graag en ik vind het heerlijk om die passie met hen te delen.

Terwijl ik kak aan het ruimen was en paarden op de wei gezet had was ik aan het door denken over deze opmerking.
Regelmatig heb ik aan de rand van de wedstrijdbak gestaan met een schuldig gevoel als ik zag hoe mijn dochter haar puntjes bij elkaar moest sprokkelen en kinderen die vele male minder reden met fantastisch pony materiaal met gemak hun winstpuntjes bij elkaar reden. Had ook te maken dat de merens toen nog vrij onbekend was en men soms dacht naar een mislukte fries te kijken.
Hercule hebben we nu 15 jaar en dochter lief is al 9 jaar op kamers. Ze heeft nooit meer paardgereden sindsdien terwijl ze in de tijd van rijden van Hercule heel vaak andermans paarden fanatiek bij reed (merens en niet merens).
De jongste hadden we een leuke pony geleast waar hij helemaal gek op was. Toen hij uit die pony gegroeid was heeft hij ook nooit meer gereden. Hij was verliefd op CLoë en dat was het.
Als ik dan in Zeeland met al die kinderen in de grote menwagen rond reed was dat gevoel helemaal weg uiteraard.
Nu heb ik moeder, kinderen zijn allang het huis uit en doen zich zelf, al negen jaar extra mijn merens. Al langer als die zes jaar dat de kinderen er op hadden gereden. Begrijp je wat ik bedoel. Ik moet er niet aan denken dat hier een of andere mooie ranke pony had gestaan, waar ik niet "het" gevoel mee heb. Dus mijn advies is neem ook dat in gedachte met je mee, Hercule wordt wellicht 30 jaar <3 , hetgeen ik hoop ook al kan hij op een gegeven ogenblik niet meer rijden. Dan heb ik hem 26 jaar gehad. Lease desnoods voor de kinderen wat bij en ga voor je zelf. Ik was 40 jaar toen ik het me kon veroorloven om een eigen paard te kopen, de tijd van de kinderen komt heus ook wel.
Wat fijn dat je goede berichten over Ocho hebt gekregen van mellamoshan!

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 09:00