Vragen voor de pre kenners.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

12345stal

Vragen voor de pre kenners.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 14:36

Ik heb een pre ruin van 4 jaar uit spanje.
Ik loop tegen een aantal dingen aan met hem waar ik graag advies over zou krijgen.
Hij vecht vanaf het begin tegen alles wat ik hem probeerde te leren met geduld overigens.
Ik heb hem nu na een jaar zo ver dat hij in de omgang zich netjes en respectvol gedraagt.
Tijdens het rijden is hij heet en gespannen, pas na 20 minuten word het wat beter.
Hij zoekt echt naar zogenaamde enge dingen en spuit er dan blind tussen uit.
Mijn instructeur ervaart dit ook zo vanaf de grond.
Zijn benen vliegen alle kanten uit en afgelopen week is hij weer gevallen met mij erop.
We hebben erg gewerkt aan ontspanning en afleiden lekker met het neusje eruit goed bezig houden maar het helpt niet.
Ik heb een tijd lang nerv control gevoerd en daar werd hij veel rustiger van de reden was dat hij op de pensionstalling waar hij toen stond veel spanning kreeg door de omstandigheden daar.
Ik heb nu een eigen perceel gehuurd met stallen en bak zodat hij zijn rust krijgt en ik de voeding en alles zelf kan bepalen.
Inmiddels heb ik de nerv control afgebouwd maar komt alle spanning weer volop terug. Mijn vragen zijn wat kan ik doen om hem te helpen zijn spanning beter kwijt te kunnen. Hoe kan ik hem leren te remmen zonder strijd. Ik zou zo graag met hem in het bos willen rijden maar dat is nu onverantwoord want hij springt zo voor een auto. Ik heb een goede ervaren instructeur maar ze heeft geen ervaring met pre's. Hij heeft een myler bit voor jonge paarden. Het zadel is op maat gekocht. Hij is kern gezond. Ik wil hem graag helpen we hebben een sterke band en hij is verder echt geweldig. Alleen ik schiet tekort en weet zeker dat ik het niet goed doe, weet alleen niet hoe dan wel. Hoe zijn jullie pre's is dit herkenbaar en hoe gaan jullie ermee om?
Alvast ontzettend bedankt

Pinda_Dipje

Re: Vragen voor de pre kenners.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 14:42

Ik denk niet zozeer dat ervaring met pre's noodzakelijk is, maar wel met sensibele dieren.
Wellicht kun je eens een tijdje magnesium bijvoeren, dat heeft op veel sensibele dieren een rustgevende werking.

12345stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 15:03

Ja ik heb hem een tijdje nerv control gevoerd en dat haalde aardig wat spanning weg. Ik hoopte dat het nu niet meer nodig was maar ik overweeg om het weer te gaan geven. Maar heb ook sterk het gevoel dat de pre kenner me bijvoorbeeld op het gebied van leren remmen zonder vecht reactie iets beter kan adviseren maar kan het ook net zo goed fout hebben hoor. Dit is mijn eerste pre en zit midden in het leer proces.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 15:19

Mijn eerste vraagje is wat krijgt hij te eten op een dag ?
En hoe ziet dat Myler bit eruit ? Vind zoveel afbeeldingen van level 1 en 2 enz...maar kan mij geen idee vormen welke er gebruikt wordt voor jonge paarden... :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 15:39

Inderdaad hoe ziet z'n dagschema er uit? Hoeveel eten, ruwvoer en hoeveel werk doe je met hem.

Heb je echt het idee dat ie zoekt naar dingen op het moment dat je op hem zit? Of is ie altijd wat nerveus, ook als je er naast loopt?

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 15:48

Heel toevallig bij ons op stal ook een PRE die zich zo gedraagt en uit spanje komt...
ik weet niet van welke stal, maar het is een schat in de omgang. paardje is als hengst uit spanje gekomen. ze heeft hem daar zelf uitgezocht en kon zelfs tussen de merrie's aan een touwtje staan zonder maar te verblikken of te verblozen. daar hebben ze gezegd dat er nog nooit wat mee gedaan is. perfect dacht ze.. ze wilde graag alles zelf doen. zadeltje en hoofdstel ging eigenlijk te makkelijk. paardje deed helemaal niks en heeft nooit iets tegen het zadel gehad. totdat ze erop ging... paardje ontplofte! ze heeft hem nu ook een jaar / 1,5 jaar en kan nog geen eens normaal in de bak rijden. met les gaat het goed, maar dan rijd ze bij haar instructrice. thuis rijd ze in de paddock en is die uiteindelijk wel braaf en goed te rijden.

mijn idee over dit paard is dat die spanjaarden nooit eerlijk tegen haar geweest zijn. ik denk dat ze toch iets hebben geprobeerd met erop zitten, zadelmak maken of whatever.. en dat het compleet uit de hand gelopen is toen.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 15:51

Ik denk niet dat je hier echt naar de pre's moet kijken, je hebt er ook hele relaxte tussenzitten namelijk.

Staat je paard nu alleen op stal of staan er nog wel andere paarden bij?

Rent die ook weg als je ernaast loopt? Zou het namelijk opbouwen door met een verkeersmak paard ervoor gewoon lekker te gaan wandelen.

12345stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 16:42

Aan Pandora2:Hij krijgt verdeeld in twee portie's per dag een kilo pavo liga (voor sobere rassen). En krijgt onbeperkt hooi hij was dit al gewend en overeet zich niet. Ja sorrie weet zo even niet uit mijn hoofd welke level maar het is degene die functioneert als dubbel gebroken bit. In het midden zit een rolletje waarvan uit twee stangen onafhankelijk van elkaar kunnen buigen. Ik zocht een dunner bit i.v.m weinig ruimte in zijn mond en dit leek mij een vriendelijk bit.
Aan Veulen84: Om 8 uur brokken er ligt altijd hooi. Dan gaat zijn ook zijn deur open ik heb zijn wei aan zijn stal zodat hij altijd naar behoefte binnen of buiten kan staan. Dan einde middag weer een halve kilo pavo liga. Ik rij hem 3 of 4 keer in de week.
Nee aan de hand is hij super braaf nu ook dat heeft heel veel moeite gekost door herhalen en zeer consequent te zijn. Hij is in principe bomproof het enige wat hij echt eng vind is de nederlandse tuintjes vooral met kleurige bloemen. Groot en klein verkeer het doet hem niets aan de hand heb ook al veel aan de hand buiten gelopen met hem zowel alleen als met andere paarden.
En ja mijn instructeur en ik zien hem zoeken ik heb zelf het idee als een soort uitlaat klep voor zijn spanning.
Aan Lisaterburg: Ja de mijne ontploft ook althans zo ervaar ik het ik ben ook niet in staat om zijn spanning te kunnen laten afvloeien dus dan komt het er zo uit.
Aan Earthfocus: Tuurlijk zijn er ook relaxte pre's maar was benieuwd of er pre eigenaren zijn die ook een heet/gespannen paard hebben en hoe zei dat aanpakken. Hij staat nu even alleen kan daar goed tegen maar er staat wel een buurpaard vlak bij. Ook toen er nog iemand met paard bij mij in pension stond was de spanning hetzelfde.
Nee hij is nu super braaf verder in de omgang heel respectvol en luistert zeer goed.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 17:22

Wat rij je met hem? Zwaar/licht, een half uur/uur enz?

Het punt is een beetje dat het er op lijkt dat ie of te veel eten krijgt of een duidelijke tekort/onbalans.
Het eerste is dat PRE's echt enorm sober zijn. Nederlands gras is best eiwitrijk en daarom krijgen ze vaak veel meer binnen dan nodig is. Een kilo pavo liga lijkt dan niet veel maar kan dan wel net te veel zijn.
Een tekort kan je laten meten, gewoon door je dierenarts met een simpele bloedtest. Soms is het alleen zo dat paarden door werk uit mineralen balans raken. Je rijd ze 1 dag, ze zweten veel. De volgende dag hebben ze spierpijn en reageren ze daardoor springerig en rennerig. Lijkt in strijd met elkaar, maar is wel zo. Ze willen de spanning van jou uit niet en reageren wat meer door jou uit te willen schakelen.

Ik heb zelf zo'n hete pre en ik heb er 1 die totaal koel in de kop is. Mijn hittepetit was vroeger echt een onhoudbaar ding. Opvoeden of rijden tot ze er bij neerviel, werkte niet. Voer veranderen wel en haar uitvogelen ook. Ze krijgt nu onbeperkt hooi en wei. Ik rij d'r (normaal) 5x in de week een uur echte dressuur, 1x in de week aan de longe en 1x per week naar buiten of springen. Nooit minder dan 45 minuten en vaker richting het uur.
Ze doet dat op 2 handjes muesli, een kwartje speedybeet en een goed mineralenfutter. Meer hoeft ze niet. Je kan er een kind mee wegsturen nu. Het maakt niet uit of je d'r een week mee moet stappen of dat ze 24/7 op stal moet. Ze is totaal braaf. Maar rij is haar in spierpijn dan is de volgende 3 dagen een hel. Ze springt weg voor elke paal van de bakrand, galoppeert en dramt. Daarom bouw ik elke training heel specifiek op en zorg ik heel goed na.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 17:35

Ik ga mee met Veulen84 :j Het voer wat ie binnenkrijgt is veels te veel....vooral het gras is te rijk op onze gronden ( teveel eiwit en teveel suiker, waar ze dus nog meer hyper van worden als dat ze al zijn ). Met hooi en een mineralenbrokje en/of liksteen heeft ie nog meer dan voldoende.
Hier geen hete PRE, klein beetje tamme goedzak eigenlijk :D , maar buiten op wandeling echt werkelijk waar van alles bang en er ook met enen vandoor gaan als een echte hazenwind ( wist niet dat een paard zo hard kon :') ) Beestje ging compleet over de rooie als ie het even in z'n kopje kreeg....
Sinds ik hier niks meer van granen geef, enkel strookbegrazing en beperkt droog hooi + een mineralenbrokje, is ook de rust in het kopje gekomen...hij kijkt nog altijd naar alles, maar het is gewoon helemaal controleerbaar nu :) Op dit dieet werkt ie 5x per week intensief, zonder ook maar enig probleem.

Wat betreft het bit, ik heb hier goede ervaring met de Sprenger dynamic, dubbel gebroken dun bit. Die bitten waarvan de 2 helften afzonderlijk van elkaar bewegen, geeft nog wel problemen bij sommige paarden...misschien dus het proberen waard voor jou, zo'n Sprenger !

12345stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 18:10

Aan Pandora2: o echt waar maar hij is net 4 jaar heeft hij die brokken niet nodig om te kunnen groeien. Wat voor een mineralen brok geef je dan? Tja ik denk zelf niet dat het erg veel uitmaakt welk bit het is het is vechten tegen de rem. Hij wil hard hij wil zijn spanning kwijt hij remt niet als ik dat vraag. Ik rem eerst met zit zeg er ook rustig hooo bij geen reactie ( wel als ik hem longeer en aan de hand) dan helaas de teugels erbij en rustig beginnen en de druk opvoeren tot dat hij echt remt en daar is dan veel voor nodig hij ramt er dwars doorheen. Ik heb kleine voltes geprobeerd buiten dat hij nog niet remt glijd hij ook weg door de snelheid.
Aan Veulen84: Ik rij 3 of meestal 4 keer in de week ongeveer een half uur hij is nog jong. Hij zweet wel maar kliedernat eigenlijk nooit. Ik rij dan ook echt door alleen al om zijn aandacht bij mij te houden. Wat raden jullie mij aan met voer. Hij staat in de wei van 8 in de ochtend tot ongeveer 4 uur middag. Hij wil ook niet langer is dan heel moe en gaat dan liggen slapen. In de opbouw kan ik nu niet veel meer dan proberen hem rustig te krijgen maar in de afbouw zou ik eens kunnen kijken waar ik kan verbeteren.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 18:30

Hoe vol is je wei? En hoe groen en grof is je hooi?

Pandora gaf je al een paar goede tips. Ik denk dat je op dit moment genoeg hebt aan een mineralenbrok. Maar wil je wel wat voeren, dan zou ik wegblijven van melasse(suiker), veel eiwitten en granen.

Overigens is er een verschil tussen een beetje vitamines geven en een echte mineralenbrok. Mineralenbrokken zijn ontwikkelt om te voeren zonder aanvullingen. Ze bevatten de totale noodzaak aan voedingsbehoefte, maar bevatten geen energie. In nederland worden ze vaak verward met slappe aftreksels die bv pavo maakt.
Merken die ik ken die echte mineralen brok maken atcom, landmuhle, masterhorse, noesenberger en lexa. Er zijn er vast meer.
Mijn paard krijgt noesenberger, maar die kan ik krijgen via internet (plus mijn paard lust geen lijnzaad)

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 18:32

Ik zou idd ook het krachtvoer weglaten en vervangen voor een vitamine/mineralenbrokje. Daar zit alles in wat ze nodig hebben. Astrid van Horsefood for thought kan je hierover ook veel info geven. https://www.facebook.com/HorsefoodForTh ... ts&fref=ts dit is haar facebookadres.

Je kan natuurlijk ook zelf googlen, op internet is ook veel te vinden en volgens mij is er hier op Bokt ook een topic over Metazoa, daar hoor ik ook goede dingen van en heeft als voordeel dat het niet enorm duur is maar als nadeel dat er ijzer aan is toegevoegd en dat hebben de paarden in NL juist niet nodig.

12345stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 19:13

Mijn wei is tja niet te kort en niet te lang. Ik onderhoud het goed op tijd wateren en mesten zodat het gras niet gestrest raakt. En heb het verdeeld zodat het niet te kort word afgegeten. Ik wilde een grof arm stengelig hooi. Maar mijn leverancier rade mij aan om niet te arm te doen. Dus een grof hooi bruin/ groenig van kleur. Ik ga zeker over op een mineralen brok.
Ontzettend bedankt voor de tips.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 19:16

Neuh...om te groeien heeft hij die brokken niet nodig....in Spanje groeien ze op veel minder voedzaam eten even goed :D Het zit hen ook in de genen dat ze met vrij sober eten heel goed uit de voeten kunnen.
Voor de mineralenbrok gaf Veulen84 al goeie tips ! Lexa en masterhorse ken ik, zijn zeker aanraders !
'' Je paard fit en gezond '' maakt ook brokjes als aanvulling op hooi. Maar als hij 8u per dag op een grasrijke wei staat en ook nog hooi bijkrijgt, denk ik dat je voor nu wel met een deftige liksteen erbij voldoende hebt :j

Met dat bit heb je mij niet overtuigd ;) ... als hij aan de longe en aan de hand wel reageert op je stemhulp en onder zadel niet, zit daar ergens de trigger volgens mij...en ik denk dat die trigger voor een deel het bit is, maar goed, van achter de computer is het natuurlijk lastig beoordelen... filmpje zou al een ietsje gemakkelijker zijn :o
Wel een tip die ik je kan geven....als ie hard gaat, geen kleine voltes gaan rijden... Risico is inderdaad dus dat ze wegglijden en vooral...dan worden die Pre's meestal heel erg bang en onzeker, dat heb ik hier toen mijne jong was wel ervaren...

bruja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 19:25

Mijn paard (geen pre) kon ook om ogenschijnlijk niets compleet uit haar plaat gaan. Bij haar heb ik het op alternatieve wijze op weten te lossen met o.a. bachbloesemremedies en een cranio sacraal therapeut. Ze had 'gewoon' wat trauma's te verwerken. Mocht je dat bij jouw paardje ook vermoeden, dan pb eventueel maar voor meer info of adresjes:)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 19:40

Ik heb je eerste post nog even herlezen en vroeg mij gelijk af of hij in Spanje zadelmak gemaakt is of hier ? Ik heb namelijk al ontdekt dat sommige Pre's gewoon even een ietsje anders moeten aangereden worden dan de doorsnee warmbloed...om maar een klein voorbeeldje te geven, met mijn andere paarden begon ik de training altijd met voorwaarts-neerwaarts los en ontspannen te rijden, maar voor mijn spaanse mannetje was ( en is ) dit geen optie....het voorwaarts-neerwaarts is bij hem een doel, geen middel om los te rijden...wegens zijn bouw en morfologie was dit gewoon een te moeilijke oefening...nu hij wat ouder en sterker is, is ook dat geen probleempunt meer. En zo rijden ze de jonge paarden in Spanje ook vaak...gewoon teugels op maat en gaan en ik heb al gemerkt dat dit die paarden ook wel een vorm van zekerheid en comfort geeft. Staat natuurlijk wel een beetje haaks op wat hier de gangbare norm is van een jong paard inrijden, maar als het beter lukt zo, waarom niet ?

Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 19:57

Ik zit ook een beetje (samen met eigenaresse) met de handen in t haar. De pre die ik rij is altijd super braaf geweest (lees: jaren), zette nooit een stap verkeerd. Altijd mee op buitenrit. Helaas begon hij steeds meer te ontploffen naarmate ik fanatieker ging rijden. Op een gegeven moment was buitenrijden niet meer veilig. Kon zo voor een auto springen etc. Ook in de bak "schrikt" hij vanuit het niets en geeft een rodeo weg. het zadel is meerdere malen nagekeken (maar ook aan de longeerlijn ontploft hij zonder zadel, dus dat kan sowieso niet het probleem zijn). Dierenarts heeft meerdere malen bloed afgenomen waar niets uit kwam. Ook is er veel geprobeert met voeding, supplementen, etc. Osteopaat is er vandaag als het goed is bijgeweest, weet nog niet wat daaruit is gekomen.. Maar al met al, hoe kan een paard zo veranderen, van een superbrave goedzak naar een paard waar niet normaal mee te rijden is. (en ook aan de hand de straat op kan niet meer, zoveel spanning) in de omgang is hij verder wel superlief.. lees graag even mee.. (ohja, hij komt amper op gras, misschien 2/3 uurtjes per dag als het land droog is)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 19:58

@ pandora2 je zet het precies zo neer als ik het in mijn hoofd had. Gewoon opstappen, teugels op maat en rijden.

@ nathalie als ze zo duidelijk veranderen zit er toch iets niet goed. Dat het niet aangetoond kan worden wil niet zeggen dat het er niet is.

Alida67

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 20:03

Ik kan cranio sacraal aanraden. Het heeft mijn angstige andalusier heel goed geholpen. Hij kan angstige momenten veel beter aan, en laat de angst wegstromen. Kijk bij cranio voor paarden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 20:09

Wat rijden betreft sluit ik me er wel bij aan. Dit soort gevoelige paarden doen het vaak het beste als je ze weinig geeft om zich druk om te maken. Ik ben geen Spanje kenner, maar in Portugal zie ik hetzelfde met de hengsten. Ja ze zijn daar heel braaf, maar dat komt ook wel omdat ze weinig kans krijgen om dat niet te zijn. ;) Teugels op maat en gaan!

De Iberische paarden doen het soms beter op een ongebroken trens. Eigenlijk hetzelfde verhaal als met het rijden, het duidelijke en stabiele geeft meer rust.

Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 20:44

@Jennyj01 Ja er is natuurlijk zeker wat, maar wát? Hoopte ook hier nog wat tips te krijgen waar het misschien aan kan liggen..

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 22:28

Kwam die al uit Spanje als ruin ?

12345stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 07:07

Ja hij kwam als ruin uit spanje op mijn vraag waarom heb ik geen antwoord gekregen. Hij is ook daar zadelmak gemaakt. Teugels op maat en rijden heb ik een tijd gedaan dat was met nerv control en dat beviel wat beter. Maar de instructeurs die ik gehad heb dit is de tweede dachten dat ik daarmee juist spanning opriep. Mijn instructeur heeft nu gezien dat het iets beter gaat op die manier maar die spanning blijft en het ontploffen ook. Deze week toen ik les had ging hij direct na het opstappen ervan door en ging blind op haar af. Ik kreeg hem stil en hij knetterd direct weer door op het hek af ik kon hem net stoppen ervoor en knetterd zo voor de derde keer weg en viel weer bijna. Er was geen aanleiding te vinden ze zag hem ook al loeren toen ik opstapte en schrok erg omdat hij niets meer ziet en dacht dat hij echt door het hek zou vliegen. Zijn benen vlogen alle kanten uit. Ik heb hem direct opgepakt en ben verder gegaan met rijden maar hij bleef gespannen pas als hij moe word dan krijg ik meer ontspanning en is niets meer eng. Dus ik ga direct zijn brokken vervangen voor vitamine mineralen brokjes. Kijken of dat beter gaat. Ik ben ook geneigd om een ander bit te proberen maar heb zelf het idee dat ik dan beter een ongebroken bit kan proberen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 07:36

Ik ben jaren geleden eens met een vriendin bij een pre wezen kijken die dit tijdens de proefrit ook deed. Vervolgens stapte de eigenares erop, ging gelijk aan de slag en weg probleem.
Daarna heb ik er een tijdje een voor iemand gereden die dit ook wel eens deed. Van mijn instructeur kreeg ik het advies: negeren en stug doorrijden. Is niet altijd gemakkelijk als ze je er tussen uit naaien :+ maar werkte bij ons wel. Ik reed hem op een Spaans zadel en een correctie stangetje.
Het gevoel van ontspanning waar jij naar toe wil werken is bij een pre wel anders dan bij een warmbloed vind ik. Ze zijn temperamentvol en ijverig maar ik zie dat niet als gespannen. Ik zou proberen om gewoon lekker te rijden en als hij zich wat druk maakt onder je: laat lekker gaan. Zolang het hanteerbaar is hè. De rest komt vanzelf. Hij is nog super jong heeft al veel te verwerken gehad en is misschien gewoon een lekkere drukte maker. En als je hem niet helemaal vertrouwd dan vraag je of iemand hem in het begin even aan de longe wil houden.