WE vraagjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

WE vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 21:59

Mod, sorry als het niet goed staat, maar leek mij dat bij de barokke en klassieke rassen toch wel de meeste WE ruiters zitten (en ja, ik weet het je mag ook meedoen met je koudbloed of KWPNer).

Vraagje van echte beginner.
In juli is er in Kootwijkerbroek een WE wedstrijd.
Helaas de WE 1 op vrijdag, dat is nou jammer, dan werk ik, net zoals groot deel van Nederland :+ .
Dus als ik dan al me wil doen en tja.. kijken is leuk, maar deelnemen lijkt me veel leuker!
Dan zou het dus WE 2 moeten worden.
Heb op de site van http://www.workingequitationholland.nl/ al zitten lezen wat we dan zouden moeten kunnen.

Mijn problemen,
KW om voorhand hmm, die zit er nog niet op. (Is vast wel te regelen in die paar weken)
Parallel verschuiving, paard daarbij recht houden? Of als in appyement of wijken?
Mag allemaal zag ik in het filmpje, maar wat heeft de voorkeur (hij kan ze alle 3)?
Versnelde draf, mag je daar ook verruimen? Aangezien ik me het schompes heb gewerkt aan zijn midden/uitgestrekte draf en het beetje zonde vind om er nu een "versnelde" draf van te gaan maken. (En dan nog mislukt dat wel eens hopeloos)
Eenvoudige galopwissel, daar staat bij aanspringen mag via draf, terug uit galop moet hij neem ik aan wel direct in taktmatige stap? (juist aan die kant heb ik nog een ietwat lange overgang :D )

Stijltrail.. tja, vliegende wissel heb ik er nog niet op zitten.
Slalom, parallel slalom, vaten, ehh, hier lees ik toch iets over een wissel, maar hoe moet je die hindernis in de WE2 nemen? vliegende wissel of eenvoudige wissel?
Om de hoek AW is denk ik een probleempje :o :D
Zijwaarts over balk snapt ie al helemaal niet :D

Speedtrail, optioneel en moet je minstens 60 % op voorgaande hebben.
En runderwerk optioneel. (ga ik morgen voor het eerst doen, geen idee wat ie daarvan vind)

Logeer vraagje, stel je wilt in de WE2 meedoen.
Kan je dan eventueel overnachten en je paard in een prik paddockje parkeren en zelf in de trailer slapen op het wedstrijd terrein? (endurance verleden, toen het nog onder de kastanjen was kon dat namelijk wel.)

Wie oh wie kan me vnl vertellen wat nou bij de trail de bedoeling is, changement? eenvoudige wissel?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 11:01

Bij de parallel verschuiving is de stelling niet belangrijk, als het paard maar kruislings zijwaarts gaat.
Versnelde draf is echt een versnelling, dus niet zozeer een verruiming. Als hij sneller en ruimer gaat is dat oke. Je hoeft dus niet, zoals in de wedstrijd dressuur, alleen een ruimere gang te laten zien.
Eenvoudige wissel mag dus via de draf, je hoeft niet te gaan stappen, mag wel.

In de WE2 stijltrail moet je ook dmv. een eenvoudige wissel doen. Er wordt duidelijk eenvoudige wissel gevraag en je moet tonen wat er gevraagd wordt, een vliegende wissel wordt niet gevraagd...Je mag in de trail ook door de draf wisselen.
Achterwaarts om een hoekje is een kwestie van oefenen en goed met benen en gewichtshulpen de richting aangeven. Stapje voor stapje en na verloop van tijd snapt je paard de bedoeling en zal hij zelf gaan opletten en de hoek omgaan :o .

Zijwaarst over de balk eerst zonder balk oefenen, de 1e keren eerst over de balk stappen en boven de balk halthouden. Dat doe je een aantal keer en dan ga je voorzichting 1 stapje zijwaarts vragen, weer halthouden en weer 1 stapje etc. etc. Dan snappen ze het vanzelf.

Voor overnachtingen kan je contact opnemen met de accommodatie, maar prikweidjes mogen ( waren er 24/25 mei ook) en je mag daar kamperen. Dus in de trailer slapen zal geen probleem zijn.

Waar woon je? Wij geven in de regio Achterhoek les in WE. ik heb zelf WE3 gestart en mijn man rijdt WE4, we zijn zelf ca. 5 jaar geleden begonnen met WE naast klassieke dressuur en klassiek western.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 21:45

Ehhhh, Rotterdam.. Net niet helemaal de achterhoek.
Vandaag koeien clinic gehad, leuk! Helemaal geslaagd.

Hoorde vandaag dat WE3 starten ook niet het einde van de wereld zou zijn.
Ga dat eens doorlezen.
(dan mag ik zeker de speedtrail :D :+ (die 60% schijnt in de WE2 nog wel eens een probleem te zijn?) en hoeft ie niet nog een KW om de voorhand te leren, om de achterhand kan hij wel en appyement in galop ook wel acceptabel (nog niet helemaal oke) wissels ehhh,
ken niemand die er correcte dressuur wissels op kan zetten voor die tijd vrees ik)

Koeien werk wil ik dat weekeind dan ook wel doen.

Ik ga het overdenken en oefenen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 22:59

Rotterdam is niet echt in de buurt.........
Voor de WE3 moet je eigenlijk wel de vliegende wissels beheersen, zowel in de dressuur proef als in de stijltrail, die zijn dan ook echt onderdeel van je punten en in de trail zijn dat toch gauw een stuk of 20 wissels.......... Daarbij wordt de WE3 ongeveer 2 a 3 x zo streng beoordeeld als de WE1 en WE2...... In de trail zijn de afstanden tussen de pionnen en tonnen veel kleiner ( 6 en 3 meter) dus dat is ook een ander verhaal dan WE2 ( 9 en 6 meter) en ook in de trail wordt er strenger gejureerd.
Dus dat wordt stevig oefenen :D

Sjolvir

Re: WE vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 23:18

Hi hi.. Heb tot de 20e om te beslissen.. Helaas niemand die er "even" wissels op kan zetten en ik wil ze erdan wel goed! op hebben, rij ook KNHS dressuur, dus heb niets aan pruts of spring wissels.

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:25

Oh super handig deze uitleg ElCid! Ik ga van het weekend een snuffelclinic doen dus dan weet ik waar ik aan moet werken hahah.
Wellicht dan ook een keer een wedstrijdje proberen :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 18:11

XshaartjX, het is echt leuk!
Heb vorig jaar op HE mini clinicje mee mogen rijden, was leuk.
Heb toen ook gekeken bij de demo die gegeven werd.

Vind de combi van de onderdelen het leuke element eraan.

Snap alleen echt niet waarom je in de WE2 een KW om de voorhand zou willen hebben, de rest is allemaal om de achterhand. Enigste wat ik erbij kan verzinnen is gehoorzaamheid, overschenkelen doe je dan ook al niet, dus dat zit er ook niet achter.

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:06

We krijgen eerst ook inderdaad een demo te zien. Daarna gaan we zelf een poging wagen. weten we vast waar we op moeten letten. Ik ben nu telkens een beetje bezig met de losse onderdelen te oefenen. Dan staat ze straks in ieder geval niet raar te kijken als we daar aankomen.

Ik vind het vooral ook erg leuk dat bijvoorbeeld de dressuurproef echt gericht is op gehoorzaamheid en lichte hulpen. Het doel is immers alles met 1 hand te kunnen rijden. De galopwissels kijk ik tegen op. We zijn nu net een jaar met de galop bezig en ze vind dit nog erg zwaar. Vooral het aanspringen.
De KW om de voorhand begrijp ik ook niet helemaal, misschien dachten ze van goh laten we eens wat anders doen :)

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:44

Wij gaan zondag ook naar die clinic! Ben jij in de ochtend of middag?

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 22:30

Ah zie op de startlijst in de mail dat wij na elkaar zijn. Tenminste manlief doet mee met Cado :)

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:12

Jellie, wat leuk dan kan ik nog even kijken bij je manlief :)

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:15

Zeker leuk! We hebben er enorm zin in. Voor ons is t voor t eerst dat we aan een clinic buitenaf mee doen met Cado. Sinds april is hij van ons dus ook benieuwd hoe hij t verder op ander terrein doet. Al zijn we 2x eerder fijn op pad geweest met hem.
Wij kunnen zo ook mooi een stukje van jou clinic mee pikken :)

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 23:02

Sjolvir schreef:
XshaartjX, het is echt leuk!
Heb vorig jaar op HE mini clinicje mee mogen rijden, was leuk.
Heb toen ook gekeken bij de demo die gegeven werd.

Vind de combi van de onderdelen het leuke element eraan.

Snap alleen echt niet waarom je in de WE2 een KW om de voorhand zou willen hebben, de rest is allemaal om de achterhand. Enigste wat ik erbij kan verzinnen is gehoorzaamheid, overschenkelen doe je dan ook al niet, dus dat zit er ook niet achter.

De KW heb je nodig voor bv het hek. Die wordt in de stijl gejureerd op recht aankomen, de zijgang, KW, achterwaarts en zijgang.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 23:05

Aha, zo had ik het nog niet bekeken.
Had het gewoon dressuur matig bedacht en kon dan niet verzinnen wat ik er mee moest.
Moet zeggen deze week heeft Toobs lummel week.
Aangezien hij volgende week hard aan het werk moet en vorige week ook goed zijn best heeft gedaan.
Zal morgen eens kijken wat hij van een KW om de voorhand vind.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 20:25

Ik weer, vraagje..

De muziek moet die helemaal passend geknipt zijn voor je dressuur proef? (WE 2)
Of mag je gewoon een nummer op een CD aanwijzen.
(digibeet die echt niet binnen 2 wkn iets passends heeft kunnen knippen en plakken, naast het feit dat ik maar 4 CD's of zo heb)

En die muziek moet dat muziek zijn zonder zang, of mag het ook met zang?

En wat is het idee, passend bij het land, of mag ik bv ook een hardrock nummer nemen?

Kim_RC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 20:27

Volgens mij moet ie wel gewoon bij je proef passen.

Ik zal zonder zang doen!
Passend

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 20:47

Dat passend gaat hem echt niet worden.
Toobs nu net terug van week menkamp, hard gewerkt en dit weekeind wat minder gewerkt en nu toe aan 2 dagen vrij. Dus krijgt maandag en dinsdag vrij.
Woensdag menles.
Donderdag dressuur groepsles.
vrijdag dressuur (hoop priveles)
Zaterdag wedstrijd onder het zadel
Zondag wedstrijd voor de wagen
Zou alleen op zat en zon kunnen filmen, als ik al iemand zo gek kan krijgen en dan ben ik nog te digibetisch. zucht.... gaat weer lekker....

Met zang mag dus wel??? (aangezien ik dus ook maar paar CD's heb, waarvan ik niet eens weet waar ze zijn, sinds mijn verhuizing 2 jaar geleden, arrgghhhhhh)

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 21:19

Je mag gewoon een ummer aangeven op je CD. Je hoeft dus niet te " knippen" Je krijgt ook geen punten voor je muziekje. Is meer als achtergrond. Het is geen Kur op muziek

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 22:04

Sjolvir schreef:
Ik weer, vraagje..

De muziek moet die helemaal passend geknipt zijn voor je dressuur proef? (WE 2)
Of mag je gewoon een nummer op een CD aanwijzen.
(digibeet die echt niet binnen 2 wkn iets passends heeft kunnen knippen en plakken, naast het feit dat ik maar 4 CD's of zo heb)

En die muziek moet dat muziek zijn zonder zang, of mag het ook met zang?

En wat is het idee, passend bij het land, of mag ik bv ook een hardrock nummer nemen?

Je mag de muziek nemen die je zelf mooi vind, liefst wel aangepast aan het tempo; voor de stijltrail bijv. een rustiger deuntje dan voor de speed. Zorg wel dat het lang genoeg is voor de proef, maar verder maakt het niks uit wat je kiest; met of zonder zang, klassiek of techno, snel of langzaam; jouw proeven, jouw muziek. Wij kiezen voor de dressuur en stijltrail altijd iets melodieus, voor de speed weer een stevige house dreun.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 22:28

Aha! top dat wou ik horen.
Zit nu te twijfelen aan aantal nummers, zijn niet lang genoeg, zou ik bij iemand moeten lenen (heb ze zelf niet) en dan 2 x achter elkaar moeten branden (voor zover deze digibeet dat kan).

Heb nu ook redelijk rustige muziek, heb toch al de neiging altijd te gaan jagen, dan loopt ie echt niet beter, dus dan maar wat langzamer.
Ben er nog niet uit wat het wordt, net voor de fun even hay pipilangstrumpf er maar eens onder gegooid van youtube :+ kon het niet laten.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:20

Voor WE2 heb je zo'n 6.30 min. nodig. Ik heb mijn WE1 op fraction too much friction van Tim Finn gedaan en een keer op sonnentanz van Klankkaroussel. Doe wat je leuk vind :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 22:33

Heb muziek op het oog, ben er al achter dat Toobs een jazzy paard is...
Qua ritme beweging, wel grappig, want volgens mij is ie ook jazzy van geest :+

Heb nu aantal nummers gevonden, waaruit ik nog moet kiezen, ze zijn zeg maar niet doorsnee klassiek of zo. :Y)

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 22:45

Klassiek hoeft ook ZEKER niet! Ik had de laatste keer bv Stef bos met Samen staan we sterk en voor de trail On top of the world.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 23:02

Aha, dat is ook niet meteen wat je verwacht.

Pipi langstrumpf ging me nog net wat te ver, maar als het qua ritme had gepast, was het hem geworden :D

Heb ondertussen zelfs de kaugomballenboom en over de blauwe heuvels in onder de groene zon (nou ja, die met het circus van Jeroen Bos) en nog wat van dat soort kul de revu laten passeren. :D