Aankoop Trekpaard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Snickar

Aankoop Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 21:21

Allen,

Ik heb van een vriend van mij de aanbieding gekregen om een jonge hengst van 1 jaar over te kopen.
Er zit nog bloed bij van de palmlijn.
Nu wil ik hier natuurlijk wel eerst goed over nadenken vooral over de kosten dan.
Het is de ideale leeftijd om er mee te beginnen werken en er een band mee te scheppen.
Nadeel is dat ik nu aan het verbouwen ben dus dat elke euro wel eens moet omgedraaid worden voor zotte kosten te doen.
Ooit ga er zeker eentje kopen en dit is wel een buitenkansje denk ik.

heb nu zelf nog geen foto van hem maar hij lijkt zeer hard op deze:
Afbeelding

Kan iemand mij eens de voor- en nadelen van een hengst opsommen
En een gemiddelde kostprijs (kan 1 ha grond huren voor het paard ook)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 21:38

ED --> BKR

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 17:09

ervaring bij mij met hengsten is dat je vooral helder moet blijven in je taal naar hun toe. Denk dat het belangrijk is dat je paarden kan lezen. (een hengst vaak onterecht straffen kan hem boos maken, waarbij zijn dominantie getriggerd kan worden) een hengst is gewoon een paard maar zijn reactie slaat sneller door. wanneer je bij kleine aanwijzingen al ingrijpt voorkom je vaak de meeste opwinding al.
en ik vind het belangrijk om altijd heel helder te blijven, nee is nee ja is ja. iets anders is er niet en iets wat vandaag niet mag mag morgen ook niet, dit met respect voor elkaar (wat dus niet altijd slaan betekend) en dat lijkt heel makkelijk voor dingen die voor de hand liggen, zoals trekken, brullen, druk doen enz. maar het geld ook voor: niet met je neus in de voerbak als ik bezig ben er eten in te doen, niet ongevraagd in mijn ruimte komen, benen steeds optillen wanneer je beenbeschermers om doet, weglopen met opstijgen, zijn nog 100 dingen te bedenken die een paard eigenlijk niet zou moeten doen maar die wel eens toegelaten worden. sommige mensen beginnen goed maar naarmate ze een paard kennen willen ze daar nog wel eens in verslateren en dan kun je respect verliezen van een hengst. de meeste hengsten die ik ken wachten ook niet zo heel lang om eens te kijken wat ze daarna zouden kunnen. neem bijvoorbeeld de voerbak, de volgende keer gaat hij gewoon al met zijn neus in de emmer terwijl jij het eigenlijk nog in jouw bezit hebt, of erger hij eist het gewoon. Het is dus niet altijd gemeen gevaarlijk enz. maar het laat wel zien dat ze je dan al minder serieus nemen. als er dan echt wat gebeurd loop je gewoon een streepje achter, en dan moet je veel meer doorkomen dan anders nodig zou zijn.
ik denk dat dat ook een beetje in hun natuur zit, ze zijn gewoon paard maar wanneer het op hun hormonen aan komt moeten ze: of luisteren naar de merrie (met respect) of onderling uitmaken wie de sterkste is (met geweld)
Hengsten die dus ook vooral met strijd bezig waren, (mooi voorbeeld van een hengst die met rijden altijd klooide, gaf je been ging hij langzamer) lieten we helpen, daar viel niet zo fijn mee samen te werken.
en de ene hengst is de ander niet..