fries wel of geen brok?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bianca23

fries wel of geen brok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 21:06

hoi iedereen,
ik heb sinds zondag me eerste fries!! een merrie van 13 jaar en het oude type niet heel groot maar erg breeed.
nu heb ik zelf 2 tinkers al langer en die krijgen 3x per dag hooi, en na het rijden wat muesli.likstenen hanger er ook.
maar is dit voor een fries ook genoeg?
of hebben ze toch een wat andere darmflora?

alvast bedankt

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 09:04

Het hangt er vanaf als ze aanleg heeft om dik te worden. Onze fries wordt heel erg snel dik en krijgt dus ook maar een beetje muelsi na het rijden.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 10:33

Net wat ze voor arbeid moet doen. En dan nog heeft de één net wat meer nodig dan de ander. Heb er zelf eentje die kan haar werk op een klein handje basisbrok doen. En daar reed ik vroeger mee in de M2. Rijd er nu eentje die moet minstens een kilo basisbrok hebben.
Dus gewoon naar het paard kijken.

KozieZ

Re: fries wel of geen brok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 10:49

Wat kreeg je paard elke dag bij zijn vorige eigenaar?

Verder is het echt afhankelijk van je paard. Hoe makkelijk komt hij aan of valt hij af. Heeft het werken invloed hoeveel gras staat er op de wei etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 10:50

Ligt inderdaad deels aan de arbeid. Wel zou ik aanraden om vitaminebrok te geven, omdat ze dit wel gewoon binnen moeten krijgen. Per paard inderdaad bekijken, maar altijd ervoor zorgen dat ze voldoende vitamines krijgen (maar niet te veel natuurlijk!)

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 10:52

hoihoi
Ik geef mijn fries equifirst ''cubes'' hier zitten geen energieen in maar alleen de mineralen en vitamines die ze nodig hebben.

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 10:53

Btw, ik zou de liksteen er uit halen ;-)

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 10:56

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Beetje afhankelijk van je eigen paard en het werk dat hij gaat doen. Maar friezen zijn idd ook sober. Hier geef ik een kwart kilo (Cavalor Strucomix Sensitive) per dag bij weinig/normaal dressuurmatige arbeid. De mijne doet het daar prima op in combinatie met onbeperkt hooi. Niet voeren als een kwpn sportpaard zou ik zeggen, maar sober en kijken hoe je paardje het gaat doen. De een heeft natuurlijk meer nodig dan een ander.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:52

gefeliciteerd. Wat ik mij afvraag is heb je aan de vorige eigenaar niet gevraagd naar het voedingsschema van het paard?
zo niet dan zou ik dat doen. en aan de hand van veranderingen of wensen langzaamaan veranderingen hierin aanbrengen.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:54

kijk gewoon wat het beste is de meeste friezen komen snel aan maar het ligt er ook aan hoeveel je met ze doet... en idd even bij de vorige eigenaar vragen

bianca23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 19:39

L_vie waarom de liksteen eruit?

Natuurlijk heb ik dat aan de vorige eigenaar gevraagd maar daar deed ze weinig tot geen arbeid, en kreeg ze alleen hooi! ze ziet er uit of ze nooit iets tekort is gekomen.... beetje buikje!
nu gaat ze aan de lichte arbeid en dat ga ik uitbreiden!

was nieuwsgierig hoe jullie je friezen voeren, maar merk al dat ze wel iets meer krijgen als een tinker! daar is het merendeel alleen puur hooi en geen brok.

alvast bedankt iedereen

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 20:12

Ik zou beginnen met vitaminebrok en verder aan de hand van hoeveelheid werk en haar conditie kijken of ze meer nodig heeft.
Alleen hooi vind ik te weinig.

essteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 20:17

Ik heb de ervaring dat het sobere ras neit zo goed smangaat met veel brok enz. Hier krijgen ze zoveel mogenlijk kuil en maar 1 handje biks.

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 20:24

bianca23 schreef:
L_vie waarom de liksteen eruit?

Natuurlijk heb ik dat aan de vorige eigenaar gevraagd maar daar deed ze weinig tot geen arbeid, en kreeg ze alleen hooi! ze ziet er uit of ze nooit iets tekort is gekomen.... beetje buikje!
nu gaat ze aan de lichte arbeid en dat ga ik uitbreiden!

was nieuwsgierig hoe jullie je friezen voeren, maar merk al dat ze wel iets meer krijgen als een tinker! daar is het merendeel alleen puur hooi en geen brok.

alvast bedankt iedereen

Ik had deze bij mijn Fries er in, ze kreeg hele opgezette klieren en ze ging vocht vasthouden. Maarja.. dat is mijn fries;-)

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 20:31

Bij de Friese handelsstal waar ik heb stagegelopen kregen de paarden die warden getraind (niet alleen de top-sportpaarden maar ook de paarden die 4 of 5 keer per week gewoon gereden werden) naast hooi eigenlijk standard zo'n 1 tot 2 kilo brok + 1 tot 1,5 kilo graan.

Ook de Fries die ik toen mee had en die toen te dik was, was ontzettend goed in conditie na 3 kilo brok/graan op een dag. En ik reed hem 5/6 dagen per week zo'n half uurtje.

Van brok hoeven ze niet per se dik te worden. Je moet alleen kijken wat erin zit.
Daar kregen ze Havens brok, volgens mij sportbrok en Kentucky Lite E, ook van Havens.