PRE hengst laten castreren ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

PRE hengst laten castreren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 13:32

Hoi Bokkers!

Ik ben in het bezit van een (bijna) 5 jarige PRE hengst.
Maximo XV
M: Chistosa
V: Halley

Ik heb Max als 10 maanden oud veulen gekocht. Ups en downs gehad mbt tot zijn gezondheid,
maar inmiddels is hij uitgegroeid tot een prachtig paard met een gouden karakter waar ik
werkelijk mee kan lezen en schrijven.
Het doel was eigenlijk om hem te beleren en hem rond zijn 5/6e te verkopen, ik volg een studie
en ga volgend jaar ook 6 maanden naar het buitenland. Ik wil hem die tijd niet aan iemand anders
uit besteden en heb ook niet meer de tijd om hem verder op te leren denk ik.

Nu mijn vraag Max is een heel lief paard, makkelijk te rijden onder het zadel en is sociaal met andere paarden. Hij staat op een pensionstal en staat dagelijks buiten met mijn andere ruin in de paddock. Hij wil wel eens brullen naar merries maar is daar goed op te corrigeren. Ook onder het zadel kan ik gerust bij merries rijden wel moet ik hem natuurlijk altijd in de gaten houden.

Nu het weide seizoen weer begint en alle paarden het land op gaan, vind ik het vaak akelig om hem alleen in de paddock te zien staan, hij kan de andere paarden wel zien maar toch is dat niet hetzelfde naar mijn idee. Ook is het natuurlijk altijd opletten en durf ik eigenlijk geen andere met mijn paard bezig te laten omdat ik bang ben dat zij hem laten ontsnappen of los laten op een onbewaakt moment. De stal eigenaar zet mijn paarden altijd buiten en heeft ook veel ervaring met hengsten en hier heb ik ook niks van te vrezen maar ik durf de bijrijden van mijn andere paard niets met hem te laten doen ook omdat zij toch wat onzeker in haar schoenen staat.

Nu met het oog op de verkoop is het verstandig om een PRE als hengst te verkopen? Of is het beter om hem te ruinen? Hij gaat natuurlijk niet bij de eerste de beste weg en ik ga zeker een strenge selectie uitvoeren bij de verkoop.

Hebben jullie tips?

troi

Re: PRE hengst laten castreren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 18:28

Er is een grotere groep mensen die interesse heeft in een ruin dan die interesse heeft in een hengst. Als je hem dus makkelijker wilt kunnen verkopen dan zou ik hem zeker castreren. Helemaal als je hem niet als dekhengst wilt/kunt verkopen.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 18:33

Castreren kan altijd nog, ongedaan maken niet... Misschien gewoon te koop zetten als hengst met optie tot castreren?

winnie70

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 18:40

Ik weet het niet... Ik ben ook zoekende naar een paardje. En heb mijn oog ook al op een pre laten vallen <3 , wij kunnen geen hengst houden, Maar 19 op de 20 pre's zijn hengst. Ik zou hem wel laten castreren. Kan hij ook met alle andere paardjes de weide op!

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 18:46

Ik ben het eens met Troi, een ruin is beter te verkopen dan een hengst. Zeker met het oog op het welzijn van je paard (waar je nu blijkbaar toch mee in je maag zit met o.a. weidegang) en veiligheid van anderen, denk ik dat je er niet verkeerd aan zult doen als je hem laat castreren.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 18:49

Inderdaad, gewoon in de advertentie aanbieden als hengst met eventueel mogelijkheid om hem te laten castreren voor de verhuis, al dan niet voor een meerprijs. Netjes lijkt me bv om elk te helft (jij en de koper) van de castratie of jij helemaal te betalen. :) heb er zo nog verkocht weten raken. ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 18:50

Als je wilt verkopen zou ik de castratie aan de nieuwe eigenaar overlaten. Het is toch een ingreep met kans op complicaties of zelfs overlijden.

Tobiaspruim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 18:51

als hij toch niet goedgekeurd word/is dan zou ik hem laten castreren.
ik weet nog wel een goedkoop adresje in lemele

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 18:54

Kan je hengst met je ruin de wei op als de rest nog niet buiten staat. ? Dan zou hij bv 2 uur op het gras kunnen en daarna met je ruin in de paddock?

Wat als je voorstelt een stukje wei te krijgen achteraf en zelf de omheining hoger maakt met goed stroom..?

Misschien kun je creatief zijn en hem daarom toch hengst houden...
O jee ik zie dat je hem gaat verkopen, zonde...er zijn toch wel anda ervaren mensen die hem een half jaar kunnen huizen? Of je staat er helemaal achter hem te verkopen..

Ik zou hem als hengst verkopen, je weer nog niet hoe hij zal zijn als hij gecastreerd is, kan best zijn dat hij dan onzeker, bang of zo wordt en dat is met verkoop ook niet makkelijk...castratie is dan aan de opvolger..

Mijn hengst staat aan huis, misschien heb je wel geinteresseerden die hem aan huis zetten.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 12:52

Ik zou het ook aan de nieuwe eigenaar overlaten.
Ik zie hierboven mensen die zeggen; ik wil alleen een ruin. Maar ik wil juist alleen een hengst (of merrie, maar dat gaat in dit geval niet, haha).

Van hengst naar ruin kan altijd nog, ook bij nieuwe eigenaar, maar van ruin naar hengst kan niet.
Maar wil je hem echt kwijt vanwege dat half jaar? Een half jaar is maar kort he..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 12:59

[OPG] PRE hengst laten?

Je hebt hier toch al een keer een topic over gehad?
Zelf zou ik hem castreren gezien zijn verleden.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 13:38

Cyrina; Ik zou gewoon niet weten wat ik met hem aanmoet dat halve jaar, en wie weet wat mijn plannen voor de toekomst zijn.

Nini; Klopt dit was een jaar geleden de zaken zijn inmiddels veranderd.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 13:40

Ik zou hem castreren, is voor zo'n beest ook niks als iedereen op weide mag en hij in de paddock moet staan. Wordt zo'n paard ook niet gelukkig van!

En je weet nooit hoe hij terecht komt als hengst zijnde, ruinen hebben gewoon een veel bredere mogelijheid qua stalling.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 13:43

Ik snap überhaupt niet dat je hem hengst gelaten hebt maar dat terzijde.

Ik zou castreren, de kans dat je dit dier snel kwijtraakt is niet zo groot gezien de markt op zn reet ligt en het paard niet ergens in uitblinkt.

Zo kan hij in iedergeval een sociaal leven leiden zolang hij nog bij jou is, en later bij een ander

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 13:46

Libera schreef:
Castreren kan altijd nog, ongedaan maken niet... Misschien gewoon te koop zetten als hengst met optie tot castreren?

Daar ben ik het niet helemaal mee eens.
Op de stal waar ik stond daar kwam ook een ruin die rond zijn 12de jaar was geruint.
Eindelijk mocht hij in de koppel maar het ging absoluut niet, omdat hij al 12 jaar niet meer in een kudde had gestaan wist hij totaal niet hoe hij zich moest gedragen waardoor hij alleen maar stond te slaan naar andere paarden en daardoor weer de andere paarden naar hem.
Als je bedenkt wat het beste voor je paardje is zou ik heb laten ruinen, en daar niet te lang meer mee wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 16:57

Er zijn nog zat mensen die een hengst kunne plaatsen en ik denk dat zijn karakter super is! Zo zonde...soms worden ze dan juist onzeker en bang, raken ze hun ikje kwijt...

Misschien koopt een bokker hem wel :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 16:58

Ceriadwen schreef:

Ik zou castreren, de kans dat je dit dier snel kwijtraakt is niet zo groot gezien de markt op zn reet ligt en het paard niet ergens in uitblinkt.

Zo kan hij in iedergeval een sociaal leven leiden zolang hij nog bij jou is, en later bij een ander

Voor een Anda is dat heel,normaal, mijn anda hengst is veel makkelijker, allemans vriend dan mijn toenmalige ruin. Het is het ras...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 17:02

russel schreef:
Ceriadwen schreef:

Voor een Anda is dat heel,normaal, mijn anda hengst is veel makkelijker, allemans vriend dan mijn toenmalige ruin. Het is het ras...

in het andere topic wat ik hier boven noem kun je lezen dat dit paard wat (erfelijke) aandoeningen heeft/gehad heeft.
En daarom zou ik dit paard gelijk laten castreren. Je moet niet willen dat dit paard per ongelijk of express (omdat er niet niks meer van te zien zou zijn) gaat dekken.

Daarbij vind ik dat wanneer je een hengst geen leven kunt bieden met soortgenoten je hem niet hengst moet laten.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 17:07

Castreren, zo snel mogelijk. En dan hopen dat hij zich nog fatsoenlijk weet te gaan gedragen in een kudde.
Waarom hengst houden als hij toch niet gaat dekken??

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 17:08

Anoniem schreef:
[OPG] PRE hengst laten?

Je hebt hier toch al een keer een topic over gehad?
Zelf zou ik hem castreren gezien zijn verleden.

In het vorige topic heb ik ook gereageerd. Onze hengst is ruim een jaar geleden geruind. Dit heeft niet geleid tot karakterverandering. Hij is lekker ""PRE"", aanhankelijk, nieuwsgierig, ongedurig, niet angstig en heeft een heerlijk sociaal leven in ons mini-kuddetje van 4 ruinen!

BabFer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 17:47

Als je steeds opnieuw twijfelt, dan zegt dat al veel.
Uiteraard is het aan jou om een beslissing te nemen.

Ik ben blij dat ik de mijne vorig jaar heb laten castreren. Het maakte zijn leven en het mijne een stuk eenvoudiger.
Dit jaar heeft hij terug een moeilijke periode gehad, maar dit is aan het beteren.

En wees gerust, aan bouw heeft hij niet moeten inboeten, aan karakter zeker niet!
Hij is nog steeds even fier en trots. Kan 100 keer beter show geven dan mijn nieuwe die pas gecastreerd is.

Veel succes met de beslissing.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 21:48

Arrabel schreef:
Libera schreef:

Daar ben ik het niet helemaal mee eens.
Op de stal waar ik stond daar kwam ook een ruin die rond zijn 12de jaar was geruint.
Eindelijk mocht hij in de koppel maar het ging absoluut niet, omdat hij al 12 jaar niet meer in een kudde had gestaan wist hij totaal niet hoe hij zich moest gedragen waardoor hij alleen maar stond te slaan naar andere paarden en daardoor weer de andere paarden naar hem.
Als je bedenkt wat het beste voor je paardje is zou ik heb laten ruinen, en daar niet te lang meer mee wachten.

Maar dit paard staat op dit moment nog gewoon met een ander paard samen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 23:41

rebecca hoe oud is jouw PRE?

BabFer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 09:46

Babieca was 8 toen hij gecastreerd was. Die is eigenlijk nog zeer hengst in gedrag, maar met iets minder scherpe kanten dan vorig jaar. Ik denk dat hij nu nog steeds meer hengst is dan sommige echte hengsten. :D

Ferrari is 6 en is 7 weken geleden gecastreerd. Hij is sowieso een totaal ander karakter en type dan mijn eerste.

Beiden via de lies om geen gewicht te verliezen door de castratie.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 12:15

Via de lies? Dus dan blijven de ballen zeg maar wel hangen hehe? En hoe zit het met het uiterlijk van je paarden is dat ook veranderd?