Belgisch trekpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jetsje

Belgisch trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 13:46

Hallo!

Ik vroeg mij af, waar hebben jullie je Belgisch Trekpaard gekocht?

Mijn fjord is vorig jaar overleden en ben zelf nu nog niet toe aan een nieuw paard.
De vrijheid die ik nu heb zonder paard vind ik wel even heerlijk en ik kan nog geen nieuw paard in mijn hart toelaten denk ik.
Maar dat sluit zeker niet uit dat ik over een paar jaar (3/4) een nieuw paard wil kopen!
Ik ben al een beetje aan het rondkijken en ik heb het gevoel dat een Belg hét ras voor mij is!

En kan je hem beter als veulen kopen of als volleerd rijpaard.
Het lijkt mij ook wel leuk om je eigen paard helemaal vanaf het begin op te voeden.
Maar dan zit ik wel weer met dat hij/zij alleen zou moeten staan.
Of zijn er stallen waarbij je een veulen kan "uitzoeken" en hem dan 3 jaar later ophaalt.
Waar je natuurlijk wel altijd langs kan gaan en misschien foto's krijgt toegestuurd!

Zelf heb ik geen ervaring met veulens en ik weet dat er nu mensen berichten gaan plaatsen met dat ik het dan niet moet doen of hulp erbij moet gaan zoeken etc.
Als ik besluit een veulen te kopen zal ik er ook zeker hulp bij gaan zoeken!
Natuurlijk lees je veel over hoe je hem moet opvoeden maar dat zal zeker anders gaan in de praktijk! :j

Toedels! :evaw:

HorseTopShop

Re: Belgisch trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 13:53

Je kan hem eventueel in de opfok zetten. Het paard alleen zetten is in ieder geval geen optie.
Ikzelf zou toch kiezen voor een beleerd paard. Heb zelf een Trekpaard gekocht van 5 maanden oud. Achteraf gezien had ik dat beter niet kunnen doen.

Houd er rekening mee dat Trekpaarden er leuk en lief uit zien, maar over het algemeen moet je erg sterk in je schoenen staan.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:00

Je kan eventueel contact opnemen met de kvth. Misschien weten ze daar nog paarden te koop, of kun je binnenkort bij een keuring kijken of er daar wat tussen loopt. Er zijn ook stallen die buitenritten doen met trekpaarden, misschien leuk om dat eerst te doen. Kun je het ras een beetje uitproberen.

Waar je bij trekpaarden vooral goed op moet letten is dat ze geen cpl hebben. CPL is een erfelijke ziekte waarbij de vochtafvoer in de benen niet goed werkt. Hierdoor krijgen ze dikke benen en daardoor krijgen ze weer mok. Er is wel wat aan te doen, maar iedereen heeft natuurlijk liever een gezond paard. let als je een veulen koopt dus goed op of de moeder mooie strakke benen heeft.

Als je ook wedstrijden wilt starten moet je ook een paard met een lange staart kopen. Anders mag je niet starten.

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 14:07

HorseTopShop schreef:
Houd er rekening mee dat Trekpaarden er leuk en lief uit zien, maar over het algemeen moet je erg sterk in je schoenen staan.

Ze zien er inderdaad heel erg lief uit!
Heb zelf dus wel eerst een fjord gehad die ook in haar jongere jaren niet altijd de liefste was.
Zo ook de 5 jarige tinker waar ik 2 zomers op reed.
Met dat sterk in de schoenen staan zit denk ik wel goed!

Maar ik heb zelf nog niet eerder op een Belgisch Trekpaard gereden.
Het was dan ook niet de bedoeling dat ik er 1 zou kopen voordat ik het ras had uitgeprobeerd.
Ben ook niet van plan om er wedstrijden ermee te gaan rijden maar net zoals met de mijn vorige paard er lekker op uit te gaan in het bos/duin/polder en op het strand!

Maar het zijn zeker goede tips waar ik wat mee kan! :j

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:16

Wij hebben ons trekpaard op een handelsstal gekocht. Daar stonden er toevallig een paar te koop.
Hij was 5 maar nog helemaal groen (op een keer een zadel na voor de fun daar bij die handelsstal)

Inmiddels is hij ingereden en durf ik er iedereen mee weg te sturen, ooks een klein meisje van 10 die af en toe bij ons rijd.
Natuurlijk gaat er wel een stuk opvoeding aan vooraf, maar dat is met elk paard wel.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:20

Ik weet dat de persoon waar ik nu paarden voor train dit jaar een veulentje er bij krijgt en nog een (bijna 3 jarige) merrie en jaarling hengst te koop heeft staan :)

KirstenChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:24

ArinaDiaat schreef:
HorseTopShop schreef:

Ze zien er inderdaad heel erg lief uit!
Heb zelf dus wel eerst een fjord gehad die ook in haar jongere jaren niet altijd de liefste was.
Zo ook de 5 jarige tinker waar ik 2 zomers op reed.
Met dat sterk in de schoenen staan zit denk ik wel goed!

Maar ik heb zelf nog niet eerder op een Belgisch Trekpaard gereden.
Het was dan ook niet de bedoeling dat ik er 1 zou kopen voordat ik het ras had uitgeprobeerd.
Ben ook niet van plan om er wedstrijden ermee te gaan rijden maar net zoals met de mijn vorige paard er lekker op uit te gaan in het bos/duin/polder en op het strand!

Maar het zijn zeker goede tips waar ik wat mee kan! :j

Bij ons staat ook een Belg op stal (pension) . Word altijd lekker mee buiten gereden, de eigenaar gaat met een vriendin van haar met uiteraard ook een Belg meestal naar buiten. Vind het wel iets hebben. Super brave Belg trouwens en ziet er altijd lekker robuust uit die 2 Belgen over straat :)

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 14:30

Is het echt zo moeilijk als mensen zeggen dat beleren enz. ?
Ligt het er niet gewoon aan in hoe je er dan zelf in staat en hoeveel je geduld ermee hebt?

Ik ben nu nog niet opzoek naar een paard.
Vertrek ook zelf over 2 maand naar frankrijk om op een paardenranch te gaan werken.
Ik wil nog veel meer leren over het omgaan met je paard(en) en de verschillende karakters.
Zelf vind ik dat ik best goed kan rijden en ermee omgaan maar meer leren is nooit verkeerd.
Heb ook altijd zelf gereden en nooit echt lessen gehad.
Mijn vorige paard heb ik naar eigen idee best goed heropvoed.
Het was zelfs na een jaar of 2/3 zo dat ze als ik even naar de winkel moest om wat boodschappen te doen
voor mijn opa waar we dan naar opweg waren dat ze los voor de winkel stond te wachten op mij.
Misschien gewoon puur geluk gehad.

Maar ik heb dan weer geen verstand van het opvoeden van een veulen.
Ik moet echt nog heel veel leren!
Daarom vind ik het ook een beetje eng om een veulen te kopen.

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 14:32

KirstenChes schreef:
Bij ons staat ook een Belg op stal (pension) . Word altijd lekker mee buiten gereden, de eigenaar gaat met een vriendin van haar met uiteraard ook een Belg meestal naar buiten. Vind het wel iets hebben. Super brave Belg trouwens en ziet er altijd lekker robuust uit die 2 Belgen over straat :)

Dat vind ik ook echt het mooiste van het ras!
Dat het er zo heerlijk groot en misschien zelfs wat lomp uitziet.
Terwijl het volgens mij heel erg mee valt.. dat lompe!

KirstenChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:35

Ik heb mijn paard vanaf zijn geboorte ik was 15 en had ook geen ervaring met opvoeden. Maar ik moet zeggen dat mijn paard heel goed is opgevoed, ontzettend braaf en met inrijden heeft hij nooit een kick gegeven.

Het beleren, tja, ik rijdt regelmatig paarden in. Het ligt gewoon aan het gedrag van het paard. De 1 is makkelijker dan de ander. De 1 geeft geen kick en de ander is moeilijk. Maar ik denk dat als je je paard als veulen goed opvoed dat dat ook al heel erg scheelt met het beleren. Het heeft dan al vertrouwen in jou, meer dan in een ander willekeurig mens die hem komt inrijden. :)

De Belg bij ons op stal is maar een kleintje k gok rond de 1.45 maar toch lijkt het nog robuust :D Je hebt zeker ook wel luxe en minder luxe Belgen tis maar waarvan je houdt.

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 14:56

Ik zou dan ook geen paard kopen die wel al wat ouder is maar onbeleerd.
Ik denk wel dat je hem dan inderdaad vanaf veulen moet hebben om hem goed op te voeden, je weet nooit wat iemand anders er mee gedaan heeft!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:24

Hmmm. Ik ben nu een belgen merrie aan het inrijden, dat is letterlijk zadel er op en wegrijden, volgende maand beginnen met nummer 2, een kleinere maar wat 'schrikkerige' merrie en in juni komt er nog een ruin om te beleren :)

Mijn ervaring tot nu toe met belgen is dat ze heerlijk koel in het koppie zijn, snel wennen en als je ze gewoon netjes behandeld ze alles al vrij snel prima vinden. :j

Ze zijn alleen wat groot en onhandig soms :')

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 15:33

Ik zie het al.
Het perfecte ras voor mij dus!
Ben zelf ook heel erg onhandig vaak dus dat past dan weer precies haha

loesjevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:39

Trekpaarden zijn erg leuk kan ik je vertellen. Heb er zelf ook 1 waar ik elke dag van kan en mag genieten (is inmiddels al 21 jaar)
maar misschien is het idee om je vragen ook te stellen in het trekpaardentopic hier op bokt.
[HK] [TPT3] Met onze dikbillen denderen wij door naar deel 3!

daar zitten allemaal mensen met trekpaarden, dus ervaringen genoeg.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:31

RPA ---> BKR

HappyTeuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:37

Ik heb zelf nu een trekpaard veulen van 10 maanden het is een schat je moet alleen erg consequent zijn dat merk ik nu al maar dat robuuste en toch zo lief het is geweldig. Ik wil nooit meer iets anders.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:38

Een tip, neem van begin af aan grondwerklessen. Niet van een soft "aai paardje aai paardje" type maar iemand die stevig in zijn of haar schoenen staat.

Het zijn sterke dieren, en als het mis gaat, gaat het gruwelijk mis.

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 21:16

Ik heb anders met dat softe gedoe best een lief paard gehad die nooit een stap verkeerd zette :j
Iedereen heeft natuurlijk een andere manier om met paarden om te gaan, maar ik geloof niet dat iets echt gruwelijk mis gaat als je je paard een beetje kent en zelf goed kan rijden en weet wanneer je wat moet doen! :j
Maar toch bedankt voor de tips!
Daarbij is het hier ook niet mogelijk om grondwerklessen te nemen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:18

Als een gewoon paard een keer lomp is heb je misschien een zere voet of een blauw oog, of misschien zelfs niks en vergeet je het voorval. Een lomp trekpaard vergeet je niet zomaar....

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 00:09

Haha daar heb je zeker gelijk in!
Daar had ik het toevallig nog over gehad met mijn collega's vandaag.
ik zei : toen diaat(fjord) op mn voet ging staan had ik een blauw plekje of een klein beetje een gekneusd teentje. als een belgisch trekpaard op mn voet staat heb ik geluk als ik geen gips om mn voet heen krijg maar gewoon een rek verbandje!

Gelukkig heb ik schoenen met een stalen neus op stal staan!
Maar goed zoals ik al zei duurt het nog wel even voordat ik zo'n paard ga aanschaffen.
9/10 keer trek je gelukkig op tijd je voet weg. maar als je de 10e keer niet snel genoeg bent denk ik wel dat je dat inderdaad niet snel vergeet!

horse1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 07:59

Wat leuk dat je geïnteresseerd bent in trekpaarden en er aan denkt om er 1 aan te schaffen. Het maakt mij persoonlijk niet of ik een heel jong paard of een wat ouder paard zou kopen. Mijn Belgische merrie was 3 en helemaal groen toen ik haar kocht. Ze had altijd in een kudde gestaan in een graas gebied. Ik heb haar zelf ingereden en beleerd maar heb ontzettend veel tijd in grondwerk gestoken. Mijn merrie is erg dominant en het was en is belangrijk om grenzen te blijven stellen. Mijn ervaring met trekpaarden is dat wanneer je ze eerlijk behandeld, er heel veel voor terugkrijgt. Zo heeft ze bij haar vorige eigenaar weg gemoeten omdat ze onhandelbaar was. Nu is ze net 7 jaar en doet het goed met dressuurwedstrijden (bijna L2 *\o/* ). Ze wil hard voor me werken, lekker voorwaarts maar buiten kan ik ook op haar bouwen. Ook lomp vind ik meevallen. Ik zie wel vaker kwpn'ers die er niet voor onder doen. Is ook een kwestie van opvoeden vind ik persoonlijk!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 08:11

Ik heb destijds een berichtje op bokt gezet, dat ik op zoek was naar een bomproof, verkeersmak en super lief en rustig trekpaard voor mijn angstige vader, en zo kwam ik bij Bart uit :D
Echt een reus, maar enorm lief, ik zou er een kind op kunnen zetten.. en vriendlief die niet kan rijden zet ik erop en gaat zo mee het bos in :)
Hij is van mijn vader maar omdat hij er wegens gezondheidsklachen niet meer op kan rijden moet ik er over een tijdje toch een andere baas voor gaan zoeken helaas..

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 13:08

Jammer genoeg heb ik er nu nog geen tijd voor :(
Daarom heb ik ook besloten om er een 4 jaren plan van te gaan maken.
Ik denk zelf dat ik dan wat meer tijd heb voor zo'n beestje.
Wil geen paard kopen om hem in de weide te zetten en elke dag even snel wat eten te geven!
Maar al die verhalen die ik lees over trekpaarden zijn geweldig!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:32

In de wei zetten als grasmaaier is geen goed plan inderdaad. Ik merk dat die van mij toch vrij snel last van zijn benen krijgt als hij veel gras binnen krijgt. Dan zul je elke dag een moeten controleren en eventuele wondjes behandelen. Dat is iets waar je wel rekening mee moet houden. Vrijwel elk trekpaard krijgt vroeg of laat CPL en mijt.

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 13:39

Ja dat heb ik inderdaad al een paar keer voorbij zien komen, wat houd dat eigenlijk precies in?
En moet je daarvoor dan bijv medicatie geven of iets?