wat is dat met die pre's?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

calippe

wat is dat met die pre's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 23:39

Ik heb altijd kwpn-ers gehad, de gangbare sportpaarden, dressuur maar toch voornamelijk springpaarden. En daarin heb je verschillen qua intelligentie en qua temperament.

Maar ik las ooit op een ander forum dat die andalusiers toch intelligenter zijn, toegankelijker etc. Dus ik dacht "wat een gegeneraliseer'" en ik vond dat ze de gewone warmbloedpaarden daarmee te kort deden. Totdat ik een jaarling pre merrie kocht om samen met mijn kwpn veulen op te fokken. Alleen opfokken en dan als volwassen paard verkopen.

Maar daar kwam ik van terug! En ook vriend merkte wat een fijn en vriendelijk paard ze was, en hoe gemakkelijk in de omgang. Einde resultaat: die hou ik dus zelf. Ze is inmiddels ruim 4, wordt dit jaar 5 en ze is eind vorig jaar zadelmak gemaakt.
Verder kom ik nog niet in die paasei blubberbak.

Maar merken andere mensen met pre's ook dat verschil in karakter?

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 23:47

Wij hebben op de manege heel wat Andalusiers staan, waarvan er ook een paar meelopen in de manegelessen. In de omgang zijn het zeker ontzettend lieve, rustige en betrouwbare dieren. Onder het zadel niet voor iedereen geschrikt, maar hebben nog nooit gebokt of andere rare dingen. Hmm ja, ik denk dat ik het wel een verschil kan noemen. Al de Andalusiers zijn erg aanhankelijk en houden erg van knuffelen. De andere paarden vinden het ook wel prima, maar lijken er wat minder om te geven en leggen bijvoorbeeld niet zo snel hun snuit in je nek tijdens het poetsen :))

Angela

Re: wat is dat met die pre's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 05:48

Sinds ik "de pre" ken, ben ik verkocht. Inderdaad aanhankelijk, betrouwbaar, pittig maar eerlijk. Heerlijke paarden!

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 06:48

Goh grappig, ik ben ook van de gangbare sportpaarden om het zo te noemen. Heb als eens zitten denken aan een pre. Miss dan toch ook maar eens doen!

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 06:54

Wat een toeval....ik heb het hier gister nog thuis over gehad dat dit ras mij toch ook wel erg aanspreekt.

Ik las alleen ergens dat ze best pittig met rijden zijn maar die gangen wauw !

Nu heb ik paarden genoeg maar anders had ik het toch echt geweten .

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 11:06

Ik fok springpaarden maar voor mezelf zal ik alleen nog een pre kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:12

Bernoe schreef:
Goh grappig, ik ben ook van de gangbare sportpaarden om het zo te noemen. Heb als eens zitten denken aan een pre. Miss dan toch ook maar eens doen!

Staat een super gave op markt hier!

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:16

Mij spreken de PRE's ook heel erg aan, helaas heb ik er nog nooit een mogen ontmoeten in RL. Ik ben een angstige ruiter, daarom durf ik ook niet zo goed omdat je vaak hoort dat ze heelt temperamentvol zijn. Ik ben wel heel gevoelig, in de omgang en met rijden. Misschien dat ze mij daarom zo aanspreken?

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 11:19

donnar schreef:
Mij spreken de PRE's ook heel erg aan, helaas heb ik er nog nooit een mogen ontmoeten in RL. Ik ben een angstige ruiter, daarom durf ik ook niet zo goed omdat je vaak hoort dat ze heelt temperamentvol zijn. Ik ben wel heel gevoelig, in de omgang en met rijden. Misschien dat ze mij daarom zo aanspreken?

Ze zijn temperamentvol in de zin van rillerig. Niet van die luie trapzakken. Maar wel nuchter, niet zo snel schrikkend maar eerst omgeving opnemen en dat goed kunnen verwerken. Echt ideaal.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:23

Ja ik vind ze ontzettend gaaf, qua uiterlijk maar ook qua karakter. Dat was dus het enige wat mij een beetje weerhield dat ze temperamentvol zijn. Zo te lezen hoef ik daar ook niet heel bang voor te zijn, ik vind het ook fijn dat ze heel gevoelig zijn. Mijn tinker is dat ook, ik denk wel minder dan een PRE maar toch meer dan een gemiddeld paard.

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:35

PRE's zijn hele fijne paarden, ze zijn gevoeliger voor signalen en hulpen en mensgerichter. Ze kunnen inderdaad heet en temperamentvol zijn, maar dat is ook per bloedlijn verschillend. Er zijn lijnen die speciaal gefokt worden voor bv. de dressuur (Escalera) maar ook voor het stierenvechten (dus zeer snel en wendbaar). Wat vooral ook uitgangspunt is dat ze in Spanje nog echte gebruikspaarden zijn die ook worden gebruikt voor het hoeden van het vee, ritten mee naar het dorp, meedoen aan Feria's etc. Dus ze MOETEN wel braaf en nuchter zijn anders kunnen ze er daar niets mee.
Met paarden die niet braaf en meewerkend zijn wordt dus niet snel gefokt, want wat moet je daar mee? Zelf heb ik 3 PRE's, 2 merries en 1 ruin en deze zijn alle 3 anders van karakter, maar alle 3 braaf in de zin van niet bokken, steigeren en bewerkbaar. Ik vind de PRE's ook mensgerichter dan de KWPNers, ze gaan echt door het vuur voor hun baas. Mijn ruin en jongste merrie zijn allebei wel pittig en de merrie is ook echt heter. Mijn oudste merrie is een uitzondering, ik heb nog nooit zo'n braaf, lief en gemoedelijk paard gekend! Ze vindt alles leuk en alles goed, echt een lief knuffelpaard. Ondanks dat ze beperkt is ingereden durf ik op haar zonder twijfelen zo een klein kind te zetten!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:35

donnar schreef:

klopt :)
als je ze rijd, zal je eerst alles wat je teveel doet moeten afleren ;)
dan op kleine signalen moeten leren rijden.
heerlijk....nooit meer moe van een paard af stappen *D
Ik rijd er thuis 4 per dag....nooit moe, altijd blij van de paarden af...mooi samenwerken op subtiele signalen. (zowel ernaast als erop)
de harley onder de paarden :+
wat ze je leren als ruiter? duidelijkheid, subtiele signalen, angst en onzekerheid. Het zijn eerste klas spiegels 8-)

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:42

nombrado schreef:
donnar schreef:

klopt :)
als je ze rijd, zal je eerst alles wat je teveel doet moeten afleren ;)
dan op kleine signalen moeten leren rijden.
heerlijk....nooit meer moe van een paard af stappen *D
Ik rijd er thuis 4 per dag....nooit moe, altijd blij van de paarden af...mooi samenwerken op subtiele signalen. (zowel ernaast als erop)
de harley onder de paarden :+
wat ze je leren als ruiter? duidelijkheid, subtiele signalen, angst en onzekerheid. Het zijn eerste klas spiegels 8-)

Mooi gezegd! Heel erg waar. Mijn moeder heeft een PRE merrie, maar ik heb wel met haar moeten leren omgaan wat rijden betreft :=
Ze is zeker wat rijden betreft best eenkennig. Als ik er af en toe op ga rijden, dan levert dat aardig wat frustratie op bij beide partijen :Y) , maar nu ik haar 3 weken elke dag doe gaat het echt heel erg goed!

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:43

Ach ja, eens een PRE altijd een PRE! Of 10...:)

Ts; als jij bent wie ik denk dat je bent.. : Ik zei het toch :+

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 20:53

Cyrina schreef:
Ts; als jij bent wie ik denk dat je bent.. : Ik zei het toch :+

Jij moet niet te veel denken! <<)

Maar stil zijn he! ;)

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:02

Ik zeg niks. Alleen dat ik het leuk vind :)

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 21:11

Cyrina schreef:
Ik zeg niks. Alleen dat ik het leuk vind :)

:D

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:17

Ik ken er eentje, dat was wel een felle. Was laat gecastreerd.
Wel lief en rustig. Zou zelf ook best interesse hebben in een PRE in principe. Mooie dieren ook. Maar voor nu blijft het voor mij toch bij de tinkers :)

Beauuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:39

Ik heb er zelf een, en wat een geweldig beest is het! Ben helemaal verliefd op het ras!
En alle PRE's die ik ken hebben echt geweldige karakter :)

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:44

Ik ken het ras niet echt, allé ik weet welke paarden zijn, maar niet wat hun kwaliteiten zijn, maar ik vroeg mij af, springen die pre's ook een beetje of zijn het eerder dressuurpaarden?

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 21:46

Voornamelijk dressuur. Maar ik heb al verschillende afbeeldingen gezien waar ze een hele leuke sprong maken. Je zult ze misschien niet zien in de topsport, maar een gewone ruiter zou er een fijn springpaard aan kunnen hebben.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:54

Jep, klopt TS!
Mijn vriend en ik hebben een jaarlingmerrietje gekocht, een veulen van een Rocky Mountain en PRE hengst Taco Taco II. Vriendlief is gewoon heel toevallig op de uitstraling van het paardje gevallen, en aangezien het zijn eerste paard zou worden, kwam het goed uit dat het de rustige, doodbrave goedzak-genen van de Rocky Mountain had geërfd... Nou, mispoes :+

Leyenda, inmiddels al bijna drie jaar oud, voldoet echt in alle omschrijvingen van een Spaans paard. Temperamentvol, duidelijke eigen mening, ontzettend mensgericht, vriendelijk en zelfs knuffelig, heel eenkennig, heet maar toch altijd nuchter en vooral onvoorstelbaar intelligent. Als je eerlijk met haar bent, word je gewoon een echt team. Met al wat je aan komt zetten, Leyenda heeft altijd zin om te werken, denkt zelf actief mee (en is mij soms zelfs te slim af :)) ). En die uitstraling <3
Wat een heerlijke paarden zijn het toch! Ik kijk nu al uit naar het moment dat ze mooi uitgegroeid is over een paar jaar, en we haar kunnen inrijden!

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:59

Ik heb ook een PRE, vind het echt een geweldig ras.
Heb hiervoor een kwpner gehad, maar vind het wel echt een wereld van verschil
Inderdaad wat hierboven geschreven wordt, sensibel, temperamentvol, eerlijk, meewerkend en bomproof.
Deze eigenschappen herken ik iig allemaal wel terug in mijn paard, echt heel fijn!

Voor mij niets anders meer! :D

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 22:03

Heb jij Leyenda, wat leuk!! Ik was de eigenaresse van Taco-taco II, hij is inmiddels overleden op 20 jarige leeftijd.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 22:14

Ja, het is echt zoooo'n schitterend paardje!
Geen wonder dat het zo'n beauty is, met zo'n knappe hengst als vader. Echt een prachtpaard, Taco-taco II!

Leyenda is soms wel slimmer dan mij, lijkt het :')
Ze weet dondersgoed de dingen die ze wel mag, zo te verdraaien op een manier dat ik haar eigenlijk niet kan berispen terwijl ze iets ondeugends doet, want kijk eens hoe ze alles uitvoert wat ik vraag O:) En ze heeft echt een immens geheugen! We zien ook hoe ze de alfamerrie probeert in te palmen, en daar altijd mee wegkomt. Nee, Leyenda houdt niet van te strikte regels hoor!
En arrogant dat ze is, zowel naar andere paarden toe, als naar zaken waar ze bang van is (tijdens bijvoorbeeld schriktraining). Ze brengt altijd leven in de kudde.

Het is zo'n ontzettend lief en sensibel paardje <3 Ze is ook heel erg speels, en beweegt heel mooi! We zijn er gewoon verliefd op, en dromen nu al van ooit een veulentje van haar. Een voor mij 'beter' paard kan ik me echt niet inbeelden.

(Een beetje offtopic: In de zomer heeft ze last van zomereczeem en dan voelt ze zich niet in haar nopjes :(:) Had Taco-taco II dit ook?)