Jullie ervaringen met inrijden van paarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

renee131

Jullie ervaringen met inrijden van paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 11:21

Hallo lieve mensen hier,

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen naar het inrijden van paarden en dan vooral van friese paarden. Ik heb zelf 2 jaar geleden een 10 jarige friese ster merrie ingereden en nog 1 en een half jaar gereden. Ik rij nu voor een andere eigenaar en begin nu rustig aan met het longeren van een 3 jarige Tsjalke merrie. Dit is een erg pittig paardje en ik ben erg benieuwd wat jullie tips zijn.

De merrie die ik al heb beleerd was een Tjerk merrie en heeft de trekjes erg van haar vader overgenomen. Ik heb al erg veel friezen gereden eigenlijk van alles wel wat van een Nanning tot een Jasper die ik momenteel rij. Wat voor Friesjes hebben jullie hier allemaal en ik hoop op goede tips!

Groetjes en allemaal veel succes met de paardjes ! *\o/*

Nino_2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:42

Hoi renee131,

Ik ben dit jaar begonnen met een zoon van Maurus door te rijden. Toen Paco bij ons kwam, was hij wel gewend aan een zadel op zijn rug, maar meer dan dat niet. Nu ben ik rustig aan het leren sturen en reageren op het been, pikt hij erg goed op. Ik rijd maximaal 3x in de week ongeveer 30 min. hij wordt bijna 4 jaar en we willen lekker rustig aan doen :D het is tenslotte nog een puppy!
Verder is het grondwerk erg belangrijk! Wat Paco ook heel leuk vindt is met de dubbele longe, wij longeren dan niet maar lopen achter hem :+ Natuurlijk handig om alvast te oefenen voor het aangespannen rijden in de toekomst!
Onze veearts heeft ook geadviseerd om heel veel te wandelen, is goed voor de spierontwikkeling en natuurlijk voor de band tussen paard en ruiter ;)

Veel plezier met de pittige tante en succes!!

M_arjolein

Re: Jullie ervaringen met inrijden van paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 22:02

Ik ben met mijn eigen paard begonnen zadelmak te maken, bijna 2 jaar terug. Dat is een Fetse en werd toen 4 jaar oud. Was ontzettend nerveus, en na er een keer af gevallen te zijn voelde ik me daar niet meer prettig bij. (Ben zelf ook niet echt een held) Inmiddels is ze door iemand anders zadelmak gemaakt en ben ik haar na een paar maanden weer gaan rijden. Ontzettend fijn dier onder het zadel. Prachtige bewegingen en beweegt ook heel soepel.

Afgelopen september een 5 jarige Wander zadelmak gemaakt. (Kwam zo uit het land, kon eigenlijk nog niks) Dit paard was ook wel jong en schrikkerig, maar zodra je er op zat eigenlijk heel kalm en relaxed. Heeft onder het zadel nooit wat uitgehaald, terwijl die aan de longe wel van een geintje hield. Heel fijn paard om mee te werken.

renee131

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 10:40

Super leuk om jullie reacties te lezen! Ik ga na mijn examen er op en ik heb gelukkig goede hulp van mijn instructiese Harmina Holwerda. Hebben jullie ook nog tips om een jong paard goed te longeren daar heb ik zelf namenlijk nog wel wat moeite mee.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 13:11

Leuk dat komt vast wel goed met haar hulp er bij! Hoe bedoel je om ze te leren aan de longe te laten lopen of met hulpteugels etc?

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 13:39

Heb geen fries maar een Anglo arabier (geloof ik precies het tegenovergestelde, haha) maar denk dat de basis hetzelfde is.

Longeren heb ik altijd in een ronde longeerbak. Heb haar nooit aan de lijn gedaan. Doormiddel van mijn stem en aanwijzingen van de zweep heb ik haar veel overgangen leren maken en vooral het achterbeen laten activeren (kan je denk ik niet vroeg genoeg mee beginnen, zeker niet bij een fries!) Ze hoeft nog niet bergopwaarts te lopen maar haar achterbenen moeten van mij altijd duidelijk actief zijn.

Daarna ben ik langzaam begonnen met longeren met dubbele lijnen. Hiermee kan je betere stelling vragen en daardoor je paard beter laten ondertreden en de juiste spieren helpt ontwikkelen. Dit deed ik 2 keer per week voordat ik begon met rijden. Let er wel op dat je niet teveel vraagt: een paard moet behoorlijk werken om in de juiste buiging zijn achterbenen te gebruiken. (ik vraag wel stelling maar vraag haar absoluut NIET in de krul/ aan de teugel, komt vanzelf vind ik.)

daarna af en toe laten wennen aan het zadel. Omdat ze gewend was het rondje te lopen heb ik haar voor het eerst opgezadeld in de longeerbak met een halster om. Rustig aansingelen en daarna "gewoon" longeren. Ze deed eigenlijk niks geks tot de eerst galop, daar ging ze gigantisch uit haar dak, maar omdat ze het rondje kende ging dat vanzelf naar datgene wat bekend was: het rondje lopen.

Daarna ben ik gaan hangen. Ze kon al stilstaan als ik om haar heen liep. De eerste keer gaf iemand me een knietje terwijl ik ging hangen (ja ze hield mijn paard natuurlijk ook vast). Dit vond ze gek en had ze niet verwacht. Hierop volgde dan ook een hele hoge bok zoals een arabier dat goed kan en ik vloog zo'n 7 meter. ze was wel meteen gekalmeerd en snapte nu wat we gingen doen.

Het hangen een aantal keer herhaald en op een gegeven moment zelf via de beugel gaan hangen. Daarna voorzichtig gaan zitten. Ging allemaal prima zonder gekke dingen. Daarna stappen en langzamerhand wat afstand nemen. Ging ook zonder problemen al moet je er rekening mee houden dat je totaal geen stuur hebt. Zelfs haar eerste draf deed ze niks.

Daarna de overstap gemaakt naar de normale bak. Er heeft 1x iemand naast gelopen omdat ze het toch wel een beetje spannend vond. Daarna ben ik zelf gaan rijden en inmiddels zit het stuur er redelijk op.

Dit zijn mijn ervaringen met mijn jonge paard. Elk paard is natuurlijk anders en elke manier is natuurlijk anders. Ik ben heel erg gefocust op het goed ondertreden zodat ze een goed evenwicht krijgt, terwijl anderen veel meer gefocust zijn op het stuur en het hoofd. Ik heb gekozen om het rustig aan te doen maar zo snel als het kan terwijl anderen het zo snel mogelijk doen en zo rustig als het moet. Iedereen zijn ding en voor iedereen en elk paard werkt een andere methode weer beter.

renee131

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 12:27

Gewoon aan de longeerlijn lopen in hou er niet zo van om met bijzetteugels te werken.

En wat een super leuk verhaal van het beleren van je arabier! Ik heb zelf ook best nog wel wat tijd ik wil na mijn examen zover zijn om er op te kunnen en dat zijn nog 15 week. Ik begin deze week rustig met longeren. En dan zien we wel wat er gebeurt ik denk dat hier nog wel foto's van volgen !