KFPS vragen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Science90

KFPS vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 12:04

Hoi,

Ik heb een paar vragen over het KFPS. Helaas ben ik zelf geen lid meer, dus ik kan hier niks mee.

- Mijn paard is geboren in Friesland en daarna gekocht door mensen in Overijssel. Net na de verkoop aan ons is het paard terug gezet op naam van de fokker in Friesland. Dit is ook doorgevoerd in het stamboomoverzicht (het gele, plastic blad). Wat is het nut hiervan? Het paard heeft nog een halve maand op de naam van de fokker gestaan voordat ze op mijn naam werd overgezet.

- Hoe werken de 'achternamen' van de friezen? Kiezen de fokkers die zelf?

- Daarnaast zou ik graag contactgegevens van de fokker van mijn paard willen achterhalen, maar ik kan geen website vinden oid. Kan dit via het stamboek wel? Er zijn wel meerdere friezen met dezelfde achternaam als mijn paard.

friesiszwart

Re: KFPS vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 17:10

Na het pb welke ik van je ontvangen heb heb ik je geïnformeerd over de eerste twee vragen. De derde vraag betreffende de contactgegevens van de fokker. Deze gegevens zijn te vinden op het gele stamboekpapier. Er zijn geen friese paarden met dezelfde naam als jouw paard, dit kan wel maar dan is het paard 9 jaar ouder of jonger.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 21:30

Hee dank je! Je pb ga ik zo beantwoorden.

Het adres van de fokker staat idd op het gele papier, maar hij woont daar niet meer. Verder is het een rijtjeshuis in een dorp, dus geen stal buitenaf. Ik kan ook geen website vinden, maar er zijn wel meerdere paarden met dezelfde achternaam, dus hij moet meer paarden gefokt hebben toch?

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 12:42

Ik heb ook een vraag over het kfps... friesiszwart kan ik jou daarover PB'en??

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:51

demo_love schreef:
Hee dank je! Je pb ga ik zo beantwoorden.

Het adres van de fokker staat idd op het gele papier, maar hij woont daar niet meer. Verder is het een rijtjeshuis in een dorp, dus geen stal buitenaf. Ik kan ook geen website vinden, maar er zijn wel meerdere paarden met dezelfde achternaam, dus hij moet meer paarden gefokt hebben toch?

Lang niet alle fokkers hebben de mogelijkheid de paarden aan huis te hebben. En staan dus ook gewoon in pension.
Indien er meerdere paarden zijn met dezelfde toevoeging (de fokkers- of stalnaam) dan heeft die persoon meerdere paarden gefokt.

renee131

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 11:14

De 'achternamen' worden door de fokker zelf gekozen. Mijn eigen fries heet bijv. Teake v.d. K. Maar heb ik ook een zonder achter naam die heet gewoon Karin en nog een die het Nienke R. Het verschild per fokker vaak gebruiken ze de naam van de boerderij en hun eigenachternaam.

En ja over de Fokker opsporen ik zou dit zo doen: Typ gewoon op google in Fokker ....... En dan kijken of er meer van bekend is zo is het vaak het beste om deze dingen uit te zoeken. En misschien is het handig om de maan van de Fokker te noemen hier. Er zullen dan vast mensen zijn die hem kennen. Misschien ik zelf wel aangezien ik uit friesland kom.

Ik hoop dat ik je hier mee heb kunnen helpen!

Groetjess,,

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 13:21

Achternamen worden inderdaad zelf gekozen. Bij de welsh komt het voor de naam. Let er maar eens op.

Onze fries heet kora van D' ald loop. En onze stal eigenaar heeft erachter P van Paulusma. :D

renee131

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 10:31

PrizTwir schreef:
Achternamen worden inderdaad zelf gekozen. Bij de welsh komt het voor de naam. Let er maar eens op.

Onze fries heet kora van D' ald loop. En onze stal eigenaar heeft erachter P van Paulusma. :D

haha komt is dar dan toevallig in Damwaldwaar die weg kom :P

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:29

Anne_mieke88 schreef:
Ik heb ook een vraag over het kfps... friesiszwart kan ik jou daarover PB'en??

ik zie nu dit bericht. Prima stel je vraag/vragen maar.