Barokke rassen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Snollygoster

Barokke rassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 23:20

Dag Bokkers!
Ik heb een tijdje geleden mijn oog laten vallen op Barokke rassen, vooral de zuiderse types. Heb er eigenlijk nooit wat speciaals aan gevonden, maar sinds een tijd ben ik er helemaal gek van! Als volgend paard zou ik heel graag een Barok ras willen, maar een volgend paard komt er nog lang niet aangezien ik volgend jaar ga studeren en eerst ga zien hoe ik dat ga combineren met mijn huidige paard.
Vandaag vroeg ik mijn leraar als ie ervaring had met "Spaanse" rassen, en hij zei dat deze paarden heel erg heet kunnen zijn, maar op een goede manier, en dat ze ook goed geschikt zijn voor de dressuursport. Dit zou ideaal voor mij zijn aangezien ik graag verder wil in de dressuursport en af en toe eens een buitenritje wil maken..

Maar voordat mijn gedachten helemaal op hol zouden zijn geslaan ben ik dus naar Bokt gekomen! Wie, oh, wie kan mij hier zo goed mogelijk informeren over zulke rassen met eigen ervaringen? Ik wil vermijden dat ik me blindstaar op een bepaald ras, daarom dat ik eens meningen van anderen wil horen :)
Alvast bedankt!

LOLLYYwood

Re: Barokke rassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 23:22

Of ze goed zijn voor de dressuursport, weet ik niet, ik weet wel dat veel 'Spanjaarden' gaan maaien met hun benen en dat wordt niet geapprecieerd in de sport volgens mij

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 01:34

Bij mij staan er twee op stal en die zijn beide heet maar kan ook gewoon toeval zijn!

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:07

RPA --> BKR

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:09

Ik rij zelf een PRE, een merrie die ook uit Spanje komt. Die maait alleen met de voorbenen als ze spanning heeft, anders niet. Meestal is het mijn fout als dat gebeurt. Ze is erg werkwillig en ondanks haar temperament erg braaf. Ik zou nooit meer een ander ras willen!

rebecc1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:11

Ik heb er zelf 1 en voor de rest geen ervaringen met andere, maar die van mij kan inderdaad heet zijn, maar dit is meer heeel veel enthousiasme en werklust. Hij is goed terug te rijden. Hij leert snel en is heel wendbaar en maait niet overdreven, dus ja hij zou best de dressuursport in kunnen.

Maar wat me vooral opvalt is, dat als je eenmaal hun vertrouwen hebt, ze echt alles voor je doen. Hij heeft echt een will-to-please, maar wil dit graag zo goed doen, dat hij heet en ongeduldig kan worden.

Nogmaals, ik weet niet of alle paarden zo zijn, maar zo is mijne...

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 15:46

Dat heb ik inderdaad gehoord dat zulke paarden, eens je hun vertrouwen hebt, echt door het vuur zouden gaan voor hun baas. Dat bedoelde mijn leraar inderdaad met heet worden, dat ze dan nog altijd erg braaf blijven.
Zijn hier mensen die dressuur rijden met hun paard?

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:52

rebecc1994 schreef:
Ik heb er zelf 1 en voor de rest geen ervaringen met andere, maar die van mij kan inderdaad heet zijn, maar dit is meer heeel veel enthousiasme en werklust. Hij is goed terug te rijden. Hij leert snel en is heel wendbaar en maait niet overdreven, dus ja hij zou best de dressuursport in kunnen.

Maar wat me vooral opvalt is, dat als je eenmaal hun vertrouwen hebt, ze echt alles voor je doen. Hij heeft echt een will-to-please, maar wil dit graag zo goed doen, dat hij heet en ongeduldig kan worden.

Nogmaals, ik weet niet of alle paarden zo zijn, maar zo is mijne...

De mijne maait niet. (Lusitano)
Qua karakter en temperament erg vergelijkbaar.
Als hij voor je wil gaan, doet hij dus ook echt álles, tot in het extreme voor je.
Heel heet, maar ook heel eerlijk.
Op buitenrit richting stal heb ik soms wat pittigere discussies met hem over het tempo. Maar ook dan blijft hij beslist aanspreekbaar.

In het werk, voor de kar of onder het zadel gaat hij echt tot het uiterste om maar mee te werken.
Het gevaar daarvan is dat hij de neiging heeft om zichzelf voorbij te lopen.
Aangeven dat hij moe is, doet hij eigenlijk haast niet.
Dus ik moet altijd alert zijn dat ik niet té veel vraag.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 16:39

Ik heb PRE's en bij mij maait er niet een, het is een hardnekkig vooroordeel dat PRE's maaien. Campaneo zo heet maaien op zijn Spaans was ooit in de mode en werd er op geselecteerd omdat het er spectaculair uitziet. Nu word er al jaren geselecteerd op rechte gangen hoewel er nog altijd mensen zijn die het wel mooi vinden. Het is ook geen afwijking waardoor blessures/slijtage ontstaat omdat het in een foklijn kan zitten. Kortom sommigen doen het meer als de ander steeds meer helemaal niet .
Voor dressuur zijn ze zeker geschikt door hun aangeboren vermogen en bouw om te verzamelen, stap is een verbeterpunt waar een fokker veel aan kan verbeteren.
Ik hoop dat je met een open vizier en goed rondkijken je droompaard kunt vinden, heel veel succes.

Marjolein158

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 16:43

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 16:44

Dankjewel voor de reacties allemaal! Het lijkt me wel duidelijk dat het pittige paardjes zijn! Dit vind ik heel interessant aangezien ik zelf een Quarter/Paint/BWP heb die zo koel is dat er een bom naast hem mag ontploffen, hij is ook liever lui dan moe. Wie weet zal een wat heter paard mij goed doen, maar zoals ik al zei, ik ben momenteel nog niet op zoek naar een nieuw paard, ik ben mij nu gewoon aan het informeren ;)

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 16:48

Oh, maar heet betekent niet dat ze niet koel in de kop zijn.

Klinkt gek, maar dat gaat prima samen. Als ik aangeef dat iets niet eng is, dan vindt mijn paard het dus ook niet eng.
Inclusief vuur, zeer groot landbouwmateriaal. Brandweer en ambulances met gillende sirenes. Bang is hij niet.

Je moet het eigenlijk zien als zéér werklustig, zonder hyper angstgedoe.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 16:54

Nee nee, zo bedoel ik het niet. Ik bedoel niet een angstig of kijkerig paard, maar zoals je zegt, een paard met meer pit en werklust :j

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 16:55

Ook dat ze heel heet zijn is een vooroordeel, ze zijn sensibel en je kunt ze goed heet maken maar een PRE komt eigenlijk heel snel tot bedaren mits de ruiter zelf de rust heeft . De PRE is eigenlijk van origine een heel koel paard en de quarter stamt zelfs af van de PRE.
Een zenuwachtig iemand is minder geschikt voor een PRE dat klopt wel net als mensen die ongeduldig of lomp zijn ze zijn nl wel gevoelig voor stem en beloning/straf
Maar je ervaring met een quarter/paint is wel een voordeel ,zul je merken dat ze net zo relaxed kunnen zijn en net zo graag voor je willen werken .Ook westernrijden is een voordeel omdat je veel op stem en zit rijd.
Mijn hengst is trouwens net een koele quarter hihihi die is ook ze relaxed dat ik hem nu wat haver bijvoer om wat meer spetters te krijgen.Als jij een paard zoekt waar iets meer pit meer beweging en wat groter van formaat dan zit je bij de PRE in de goeie richting.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 16:57

Koel in de kop maar heet in het werk. Dat is een ander soort heet dan veel sportwarmbloeden van tegenwoordig nu zijn. Het is een werkwilligheid met veel looplust maar wel heel hanteerbaar.
Ik herken het van de Gelderse Paarden, die hebben dat ook.

Mijn Gelderse ruin deelt de wei met een PREruin. Heel stoer dier die heel vurig en brutaal over komt maar eigenlijk juist heel makkelijk en vriendelijk is. Hij maait inderdaad in beweging.
De bewegingsvorm is helemaal wat anders tov hetgeen wij gewent zijn.
Aan jou of je dat mooi vind of niet.
Maar er zijn PRE's succesvol op de Olympische spelen geweest dus je hoeft je niet te laten tegenhouden.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 17:00

NatasjavE schreef:
Koel in de kop maar heet in het werk. Dat is een ander soort heet dan veel sportwarmbloeden van tegenwoordig nu zijn. Het is een werkwilligheid met veel looplust maar wel heel hanteerbaar.
Ik herken het van de Gelderse Paarden, die hebben dat ook.

Mijn Gelderse ruin deelt de wei met een PREruin. Heel stoer dier die heel vurig en brutaal over komt maar eigenlijk juist heel makkelijk en vriendelijk is. Hij maait inderdaad in beweging.
De bewegingsvorm is helemaal wat anders tov hetgeen wij gewent zijn.
Aan jou of je dat mooi vind of niet.
Maar er zijn PRE's succesvol op de Olympische spelen geweest dus je hoeft je niet te laten tegenhouden.

Daar ben ik naar op zoek! Ik heb een jaar lang op een BWP merrie gereden en het jaar erna een jaar op een KWPN ruin, met beiden was mijn ervaring heel erg negatief en daarom dat ik nu absoluut geen sportwarmbloeden meer zou willen. Ik vind de gangen van een PRE net heel mooi en laat me daar absoluut niet door tegenhouden :)

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:38

Ik heb zelf een aantal PRE's en ze zijn inderdaad temperamentvol in het werk, maar cool in het hoofd wat betreft "gekke" dingen (uitzonderingen daargelaten) , wat ikzelf heel fijn vind om mee te werken.

Door hun grote werklust zijn ze erg fijn voor dressuur en door hun compacte bouw heb je een voordeel in het verzamelde werk. Wil je ook echt wedstrijden rijden, kies er dan wel voor 1 die ook goed kan verruimen, (want dat kunnen ze niet allemaal) en een rustig bewegingspatroon heeft.

Heeft hij/ zij dat, heb je echt een heerlijk wedstrijdpaard .

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 23:47

Snollygoster schreef:
Dankjewel voor de reacties allemaal! Het lijkt me wel duidelijk dat het pittige paardjes zijn! Dit vind ik heel interessant aangezien ik zelf een Quarter/Paint/BWP heb die zo koel is dat er een bom naast hem mag ontploffen, hij is ook liever lui dan moe. Wie weet zal een wat heter paard mij goed doen, maar zoals ik al zei, ik ben momenteel nog niet op zoek naar een nieuw paard, ik ben mij nu gewoon aan het informeren ;)

gezien je liefde voor de Quarter misschien is een Azteca horse wat voor je

75 % spaans en 25% quarter = de azteca een ras uit Mexico

dit is de mijne:
Afbeelding

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 23:52

Wauw, wat een kanjer! Dat is zeker een interessant ras, wist helemaal niet dat er zoiets bestond!
Hoe zijn ze qua karakter en om te rijden?

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 00:28

http://www.aztecastamboek.nl

ze zijn echt zo gaaaaaf heel vrolijk en gek op mensen, heel slim en gek op spelen en spelletjes
eigenlijk een grote hond ahah kan ze van alles leren neo vind vrijheids dressuur erg leuk om te doen
ze zijn slim dus vinden ze het leuk om uitgedaagd te worden, dat ze mee mogen denken.
verder rij in dressuur met hem en is hij dekhengst
zal wat filmpjes sturen
Laatst bijgewerkt door castano op 15-01-14 00:34, in het totaal 1 keer bewerkt

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 00:31

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 00:32

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 00:41

Ik vind het echt hele leuke paardjes! Zijn ze geschikt voor dressuur? Want dat is hetgene waar ik echt op wil verder bouwen. En komen ze ook in schimmel? Ik heb een zwak voor schimmels :')

Ik vind echt dat je een hele leuke hengst hebt, helaas heb ik een ruin haha :')

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 00:52

heel geschikt voor dressuur :) kijk maar naar de filmpjes

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 00:53

en ja er zn schimmels alle kleuren zn toegestaan behalve bont