Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vickiva

Berichten: 92
Geregistreerd: 05-08-15
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 08:54

kusvoorjou schreef:
Utixo schreef:
Ik vind het juist heerlijk tussendoor te stappen. Kom ik ff op adem :D



Haha echt wel hier ook!


Hier nog een _O-

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 10:02

Ik heb het hijgen van de fries hier, speciaal voor jullie gefilmd. Dit is na een intensieve training en een rondje of twee stappen.

Ik stap zelf altijd nog aan de hand uit met het zadel eraf en als ze dan na tien minuten nog niet op adem is, dan spoel ik hals en borst een paar keer af en ga weer stappen.

Getty_Maan

Berichten: 2598
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 16:21

Vind dat toch wel zorgwekkend.. hier ook een Fries die eerder vermoeid is met de warmte, Maar met aangepast trainen in de hitte niets aan de hand.. Zelf kan ik ook niet tegen de hitte met hardlopen. Dus pas het trainen aan en de tijden dat we trainen en bij te warm weer blijft ze lekker op het land.

Maar zoals op het filmpje heb ik nog niet eerder gezien. Zou voor de zekerheid even laten nakijken, ook omdat ze het na het stappen nogsteeds heeft.

Laura1982

Berichten: 4084
Geregistreerd: 23-01-04

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 17:59

Jeetje wat pompt ze heftig terwijl je al 10 min gestapt hebt. Ben het Gett eens zou het niet afdoen als normaal.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 19:55

Uhm niet bepaald tien minuten stappen, eerder twee minuten. Twee kleine rondjes door de bak namelijk. Die dag was ze na het uitstappen wel gewoon op adem.
Ik denk dat ze nu 1x heeft gehad dat ze niet op adem kwam en toen heb ik gewoon echt te veel gedaan tijdens de les met heet weer. Met dit weer is ze wel altijd buiten adem en ook vrij snel. De ene keer is het na die twee kleine rondjes (ik stap niet achterin ivbm dazen) wel op adem en op hete dagen niet. Ik stap altijd nog even aan de hand en dat is mijn echte uitstappen. Meestal ademt ze dan weer zoals het hoort.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 20:47

Ik vind het trouwens wel heel fijn dat jullie zo reageren. Daardoor ga ik er straks wel meer op letten.
Ik ken echter wel meer paarden die zo ademen na zware arbeid, maar ik neem jullie bezorgde berichten zeker mee.

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 12:06

Annetje schreef:
Ik heb het hijgen van de fries hier, speciaal voor jullie gefilmd. Dit is na een intensieve training en een rondje of twee stappen.
[ Video ]
Ik stap zelf altijd nog aan de hand uit met het zadel eraf en als ze dan na tien minuten nog niet op adem is, dan spoel ik hals en borst een paar keer af en ga weer stappen.


Zo ademt die van mij ook na een zware training! Blij te zien dat het dus niet zo extreem en zeldzaam is als ik dacht! Ik spoel ook altijd af en dan gaat het wel weer.

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 13:19

Science90 schreef:
Annetje schreef:
Ik heb het hijgen van de fries hier, speciaal voor jullie gefilmd. Dit is na een intensieve training en een rondje of twee stappen.
[ Video ]
Ik stap zelf altijd nog aan de hand uit met het zadel eraf en als ze dan na tien minuten nog niet op adem is, dan spoel ik hals en borst een paar keer af en ga weer stappen.


Zo ademt die van mij ook na een zware training! Blij te zien dat het dus niet zo extreem en zeldzaam is als ik dacht! Ik spoel ook altijd af en dan gaat het wel weer.


Toevoeging; laatst op een concours bij 30 graden wel even paniek. Zeer buiten adem na de proeven in de volle zon en alleen een meegenomen grote bak water om af te sponzen ter beschikking, geen afspuitplaats. Gaan jullie dan wel op concours 's zomers (blijkbaar wel, vandaar dit topic... :+ )?

Getty_Maan

Berichten: 2598
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 13:52

Als het echt zo bloedheet is, zeg ik de wedstrijd af. Het moet ook leuk blijven.. Dan komt er wel weer een andere wedstrijd, ga dat m'n paard niet aandoen.

hannelover

Berichten: 1137
Geregistreerd: 14-03-15
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 14:14

Gewoon lekker gaan starten utixo en kijken wat het wordt :)

Bedankt Laura☺️

Ik herken het ademhalingsproblemen ook niet Hanne staat met echt warm weer 30C wel te pompen na het rijden maar zweet dan ook gewoon. Na een tijdje uitstappen en even afspoelen is ze dan ook weer op adem. En natuurlijk stappen tussendoor.

Hanne heeft een goed uithoudingsvermogen dus wij gaan dan alleen op concours als het belangrijk is, selectie wedstrijd oid, als Hanne fit is houd ze het nl in rond de 30 graden (32 max)gewoon uit

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 15:57

Science deze gaat nog niet mee op wedstrijd, maar meestal zou ik dan of niet gaan, of heel rustig aan doen. Water neem ik nooit mee op wedstrijd dus dan zou het meteen na de proef afzadelen zijn en dan aan de hand uitstappen en stappen en stappen.

Laura1982

Berichten: 4084
Geregistreerd: 23-01-04

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 16:21

Ik heb ieder jaar sinds ik start (2014) wedstrijd stop in juli en augustus en i de winter in dec en januari. Douwe laatst gestart toen het warm was en hij liep 2 goede proeven en bleef goed doorlopen ondanks de warmte maar het is echt hobby en ik spaar hem liever met die extreme temperaturen.

Utixo

Berichten: 6605
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 17:55

Jury is veranderd :+. Word een vroegertje, maar ik heb daarna een date. Met de bank.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 21:42

gett schreef:
Als het echt zo bloedheet is, zeg ik de wedstrijd af. Het moet ook leuk blijven.. Dan komt er wel weer een andere wedstrijd, ga dat m'n paard niet aandoen.

En mezelf ook niet... :D

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 19:29

KarinvdM schreef:
gett schreef:
Als het echt zo bloedheet is, zeg ik de wedstrijd af. Het moet ook leuk blijven.. Dan komt er wel weer een andere wedstrijd, ga dat m'n paard niet aandoen.

En mezelf ook niet... :D


Vooral :+

hannelover

Berichten: 1137
Geregistreerd: 14-03-15
Woonplaats: Barendrecht

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 13:48


Utixo

Berichten: 6605
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 14:49

Lief dat je dat vraagt! Nou, uhm. Werdt eerst al te laat wakker, met een verkouden kop. Toen was Char ook nog eens druk en tijdens de proef zakte ze in. Behalve halthouden en achterwaarts, ze wist echt niet meer hoe dat moest hoor! Doordat ik niet topfit was kon ik er niet aan rijden en hebben we niet echt gescoord. 172 en 176. Mooie oefenrondjes.

hannelover

Berichten: 1137
Geregistreerd: 14-03-15
Woonplaats: Barendrecht

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 15:16

Ah balen! Idd mooie oefenrondjes en volgende keer beter!

Utixo

Berichten: 6605
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 08:51

Afbeelding

Stil hier! Niemand gestart van het weekend? Ik kreeg nog 2 leuke plaatjes onder ogen van vorige week, ga ze toch even delen. Char is echt in een paar maanden tijd zoveel groffer geworden!

De andere foto geef ik op. Dat plaatjes toevoegen op mobiel lukt me gewoon niet.

janneke584

Berichten: 1913
Geregistreerd: 29-10-10
Woonplaats: Ingen

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 10:11

Mooie punten behaald door iedereen :)
Ik ben 2 weken geleden voor het eerst sinds lange tijd weer met Anke op wedstrijd geweest. Ze liep echt super fijn en op een slechte keertwending na geen fouten in de proef. Helaas vond de jury het niets (hoorde later van verschillende mensen dat ze Friezen helemaal niets vind en raar jureert). 172 punten :( Afgelopen zaterdag weer op wedstrijd geweest. Liep minder lekker dan 2 weken geleden. Toch 2x 1e met 202,5 (20 punten meer dan de nummer 2) en 196 punten. Vond het wel erg hoog gejureerd bij de M2

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 10:54

Leuk om al jullie verslagen te lezen! Binnenkort hoop ik ook een wedstrijdverslag te kunnen posten; de fries gaat ineens zo goed, dat ik zojuist mijn startkaart heb aangevraagd. Er valt nog erg vel te sleutelen, maar ze wordt nu elke dag een beetje fijner.

Dit was vorige week tijdens de clubles. We zijn toen voor het eerst met de trailer geweest (normaal rijd ik er heen) en dat vond ze iets te spannend, maar toen ik er op zat, was ze gewoon weer braaf. Hopelijk is ze op vreemd terrein ook zo braaf.

Getty_Maan

Berichten: 2598
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 23:42

Gave foto Utixo, char ziet er super uit!!

Gefeliciteerd Janneke, zo blijven punten je af en toe weer verbazen. Maar jullie hebben dan toch wel goed gereden!

Annetje ziet er goed uit. Lekker starten, krijgt ze ervaring door en wordt het steeds beter!

Iemand tips om het uithoudingsvermogen te verbeteren. Op wedstrijd loop ik er toch wat tegenaan dat ze (vooral met warm weer) snel leeg is. Na mijn idee waren we wel lekker aan het trainen en word de conditie steeds beter.

Maar misschien hebben jullie nog goede tips? :)

Ga me morgen ook inschrijven voor een speciale Friezenwedstrijd. Heel benieuwd, alleen maar zwartjes :D

hannelover

Berichten: 1137
Geregistreerd: 14-03-15
Woonplaats: Barendrecht

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 21:59

Mooie foto utixo <3

Ja blijft een jurysport he Janneke

Sorry, geen tips Gett maar heel veel plezier met de friezenwedstrijd, is echt heel leuk kan ik je vertellen! Hele leuke sfeer! :D

kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 22:33

gett schreef:
Gave foto Utixo, char ziet er super uit!!

Gefeliciteerd Janneke, zo blijven punten je af en toe weer verbazen. Maar jullie hebben dan toch wel goed gereden!

Annetje ziet er goed uit. Lekker starten, krijgt ze ervaring door en wordt het steeds beter!

Iemand tips om het uithoudingsvermogen te verbeteren. Op wedstrijd loop ik er toch wat tegenaan dat ze (vooral met warm weer) snel leeg is. Na mijn idee waren we wel lekker aan het trainen en word de conditie steeds beter.

Maar misschien hebben jullie nog goede tips? :)

Ga me morgen ook inschrijven voor een speciale Friezenwedstrijd. Heel benieuwd, alleen maar zwartjes :D


Had het al eens eerder gepost in dit topic dacht ik... maar ik gebruik de energie booster paskatonic.... werkt erg fijn! Mooi gecontroleerd 'heter' en haar uithoudingsvermogen word mooi verdeeld is niet binnen half uur leeg zeg maar

Laura1982

Berichten: 4084
Geregistreerd: 23-01-04

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 20:02

Gett ik zeg gewoon wat meer km's maken als het wat warmer is. En sommige blijven het ook gewoon houden die kunnen slecht tegen de warmte