Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vickiva

Berichten: 92
Geregistreerd: 05-08-15
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 20:35

@Hannelover: Gefeliciteerd! Wat een prachtige fries heb je en wat doen jullie het goed!
@Kayleigh: Wauwie wat een foto! Mag je trots op zijn!
@Eclare: Wat een mooie cijfers!

De eerste foto op deze baby fries is een feit! Ze is 3 jaar en nu ongeveer anderhalve maand onder het zadel. Ze is ontzettend leergierig en we merken nu al zó veel progressie! Verder hebben we absoluut geen haast en doen we alles rustig aan. Ze pakt het allemaal zó makkelijk op! Heb er ontzettend veel zin in! Hieronder een foto (waar ze net ongegeneerd op haar bit staat te knabbelen _O- ) en twee filmpjes (draf en galop). En ja mijn beugels zijn super kort.. Vind ik toch altijd net wat fijner op jonge paardjes! Ik ben super dankbaar dat ik haar mag rijden. Ben benieuwd wat de toekomst gaat bieden.

https://youtu.be/sSBeGN-VFq0
https://youtu.be/kUHf56ze-Y8

Afbeelding

Eclare

Berichten: 749
Geregistreerd: 11-06-08
Woonplaats: Hoeksche waard

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 13:56

Leuk vickiva! Knap friesje hoor! Fijn dat ze ook zo braaf is.

hannelover

Berichten: 1137
Geregistreerd: 14-03-15
Woonplaats: Barendrecht

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 21:01

Bedankt eclare en vickiva :o

Sowhee mooie punten eclare!

Mooie gangen heeft ze vickiva en een mooi paard, moet helemaal goed komen!

kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 21:32

Leuk paard vickiva... word alleen van met name het draf filmpje niet zo heek blij.. ze is nog maar 3 zeg je... dan zie ik liever een wat langer halsje dan dit... maar verder zit er wel leuke beweging op! :) komt vast wel goed!!

vickiva

Berichten: 92
Geregistreerd: 05-08-15
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 22:38

@kusvoorjou Ik vind het fijn dat je het zegt :) Dat is echt iets wat we allebei nog zó moeilijk vinden.. van de drie keer dat ik haar nu rijd per week, rijd ik twee keer met mijn instructrice. Ze accepteert mijn hand en het bit echt totaal niet. Wat ze doet is óf haar neus zó hoog in de lucht dat ik de controle helemaal kwijt ben, of ze krult volledig op en gaat een beetje achter mn hand hangen. En als ik ook maar enigszins contact zoek of probeer te spelen met de teugels loopt ze weer met haar kin op haar borst. Op het filmpje zat ik er voor de 4e keer op en ik moet zeggen dat het wel langzaamaan ietsje verbeterd.. Wat we nu proberen is de teugels gewoon als het ware 'loslaten' en wachten tot ze mijn hand gaat zoeken.. van mij mag ze best met haar neus in de lucht lopen als ze mijn hand daarbij maar volgt. Vanavond geprobeerd haar hals wat te strekken maar dat is echt zó lastig nog..

We zijn er in ieder geval volop mee bezig! En hopelijk gaat het snel zijn vruchten afwerpen. Mn instructrice zegt dat het in twee weken ontzettend veranderd kan zijn, maar ook pas in twee maanden.. Afwachten dus :) Ze is tenslotte pas 3! Alles op zn tijd.

Alle tips zijn iig welkom! Zal over een aantal weekjes nog een keer een filmpje laten zien. Kijken of het al verbeterd.

Utixo

Berichten: 6605
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 22:44

Mooie cijfers Eclare!

Vickiva, wat is ze al "af" voor zo'n jonkie. Zo heel erg paard om te zien. Of valt het zonder zadel wel mee? Dat wil nog wel wel eens vertekenen. Ga zo het filmpje kijken.

Pfff, net een gevecht met Charlie gehad. Die Friese stijfkoppigheid kwam opzetten en er was geen land me te bezeilen. Nu was er vandaag met mij ook geen land te bezeilen, dus ze kon het gevecht krijgen ook . Hierna deed ze het weer super en heeft ze een bak slobber op.
We zouden eigenlijk afgelopen zondag gestart zijn, maar die heb ik gecanceld. Vrijdagnacht was eindelijk het veulen van een pensionklant geboren (na 365 dagen dracht %) ) en daar zijn we zaterdag nog mee bezig geweest. Was zo verrot dat ik er niet aan moest denken. As zondag wedstrijd, maar nu ik zie wie de jury is verwacht ik daar 2 oefenrondjes te rijden. Ben normaal niet zo van de vooroordelen over jury's, maar bij deze is het gewoon een feit.
Verder heb ik de Nootdorpse Dressuurdagen in de planning staan, even kijken hoe alles loopt en anders hoop ik daar tussentijds te kunnen promoveren. Misschien dat ik ervoor nog een wedstrijdje pak, we zien wel. Eerst zaterdag de welshkeuring in Heteren.

vickiva

Berichten: 92
Geregistreerd: 05-08-15
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 10:29

@utixo: Zondag gewoon lekker rijden en maar afwachten waar het op uitloopt :) Wij hebben ook van 'die' jurys in de regio.. Vervelend dat het zo is, maar toch maar proberen je er niks van aan te trekken.. Heel veel succes zaterdag ook op de keuring!

Grappig dat je zegt dat ze 'af' lijkt. Ze wordt nu ook wel meer en meer paard hoor, maar twee maanden geleden was dat wel anders. Ze heeft een maand in training gestaan in Friesland om zadelmak te maken, en ze durfden er eigenlijk niet eens op te gaan zitten omdat ze zo 'iel' was. Na het zadelmak maken is ze dan ook weer ruim een maand op de wei gegaan om aan te sterken. En sinds twee weken staat ze dus bij ons :D

Laura1982

Berichten: 4084
Geregistreerd: 23-01-04

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 16:18

Eclare gefeliciteerd met je punten wauw!
Vickiva misschien de voorkant maar even laten voor wat het is en zorgen dat de motor van achter goed werkt dan komt de rest vanzelf.
Hannelover goed bezig!
Utixo je zegt ik zat niet lekker in mijn vel. Het kant dat je paard jou spiegelt en daarom niet mee wou werken. Ik doe op zn dag meestal niet teveel vragen of ruzie maken anders heb ik daar de dagen daarna nog last van.

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 19:07

Leuk om te zien dat er zoveel Friezen starten in de dressuur!

Ik heb nog een vraagje voor alle ruiters van Friese paarden. Mijn Friese merrie van 11 heeft in de zomer altijd een veel snellere en oppervlakkige ademhaling. In rust al, maar na het rijden is het altijd zeer extreem (zal zo even een filmpje zoeken). Ik maak me er zorgen om, omdat mijn paard het enige paard is wat ik ken dat zo extreem snel ademt 's zomers, maar misschien is het normaal voor Friezen die de warmte minder goed kwijt kunnen?

Overigens starten wij in de L2.

Sanet

Berichten: 7988
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 19:47

Heb je al eens een dierenarts naar laten kijken?
Zweet je paard wel? Of nauwelijks?

Utixo

Berichten: 6605
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 20:41

Ik heb hier bij zowel het friesje, als mijn zwarte KWPN last van. Ze zijn ook zo kleddernat en hebben minder uithoudingsvermogen. Maar ik train met de warmte altijd aangepast verder, maak me er niet heel druk om.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 21:17

De fries hier heeft dat ook. Zweten valt mee, maar ze blijft echt heel erg lang pompen.
Mijn eigen paard heeft dat echt absoluut niet.

vickiva

Berichten: 92
Geregistreerd: 05-08-15
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 22:24

Bij ons ook! Heftige ademhaling tijdens het rijden. Bij alle 6 de Friezen eigenlijk.. En dat terwijl we deze dagen wel al om 7 à 8 uur rijden. Als je het echt niet vertrouwd zou ik er iemand naar laten kijken, bij ons is het na goed en lang uitstappen altijd wel over..

Sanet

Berichten: 7988
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 22:54

Ik herken het dus helemaal niet. Mijn merrie zweet wel als een malle. Met het witte schuim op de hals en tussen de billen, maar is binnen no-time weer op adem.

kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 09:21

Vickiva dan komt het vast goed!! Goed dat je er begeleiding bij zoekt! Wel heel herkenbaar... onze 5 jarige wil ook af en toe, met name in galop achter de teugel kruipen. Wat ik dan van mijn instructrice moet doen is hand naar voren, en met je been aansporen.. vaak krijgt ze dan na 1 a 2 rondjes al wel meer lengte in de hals!

Laura1982

Berichten: 4084
Geregistreerd: 23-01-04

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 13:28

Net als Sander herken ik die ademhalingsproblemen niet. Ik zou er toch een arts naar laten kijken.

iEmmaaa

Berichten: 2118
Geregistreerd: 18-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 16:51

Mmh misschien toch eens naar laten kijken. Mijn merrie heeft in vergelijking met de kwpn'er hier op stal wel sneller last van de warmte, dat merk ik tijdens het rijden wel. Ik rijd daarom met zulk warm weer of alleen 's ochtends heel vroeg of gewoon niet. Tijdens het rijden merk je dan wel dat ze sneller ademt dan wanneer het kouder is, maar na een rondje stappen is het ook weer voorbij.

Laura1982

Berichten: 4084
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 17:11

Laura1982 schreef:
Net als Sander herken ik die ademhalingsproblemen niet. Ik zou er toch een arts naar laten kijken.

Ik bedoel sanet :+

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 18:16

Sanet schreef:
Heb je al eens een dierenarts naar laten kijken?
Zweet je paard wel? Of nauwelijks?


Oh ja herhaaldelijk, maar niet meer recent. Kwam nooit wat uit. Ze zweet wel zeer veel, met name op de hals en onder het zadel.

Ik moet echt met koud water afspoelen om haar op adem te krijgen, zeker met een goede training met wat verzamelende oefeningen erbij, met veel overgangen en tempowisselingen is ze echt ver buiten adem. De laatste week/weken train ik daarom wat korter en lichter, maar ik baal er wel van dat we stilstaan in de groei. 's Winters gaat het rijden altijd top, 's zomers is het altijd hetzelfde liedje.

Op zich wel fijn om te horen dat meer Friezen het hebben, dan is het waarschijnlijk toch moeite om de warmte af te voeren o.i.d..

Utixo

Berichten: 6605
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 18:51

Mijn kwpn krijgt zelfs koliek als hij het te warm heeft.

Nu is het trouwens niets te warm gelukkig. Ben op mijn leslocatie en het spookt lekker!

vickiva

Berichten: 92
Geregistreerd: 05-08-15
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 03:02

@kusvoorjou: Bedankt voor de tip! :)

Sanet

Berichten: 7988
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 07:10

Het is heel belangrijk om genoeg te blijven stappen tussendoor en ook je opwarmen te beginnen met genoeg stappen. Stappen is niet altijd leuk om te doen, maar ook daar kun je genoeg oefeningen in doen, wijken, omstellen, andere kant op wijken, alleen buiging vragen en wel rechtdoor gaan, slangenvoltes die niet tot de hoefslag gaan, wisselen in middenstap/uitgestrekte stap en weer terug verzamelen. Dat hoeft echt niet alleen maar lange teugel stappen te zijn.
Het is ook qua trainingsopbouw belangrijk dat je je paard niet elke keer onwijs lat verzuren, daar worden ze alleen maar slechter van ipv beter.
Die van mij wordt juist heel erg druk als ze begint te verzuren, heel sterk en krijg ik lastig dan weer ontspannen en fijn in de hand. Dus dan eerst weer stappen, beter op adem komen en daarna weer verder. Ook al lukte de oefening niet waarmee je bezig was.

Utixo

Berichten: 6605
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 07:53

Ik vind het juist heerlijk tussendoor te stappen. Kom ik ff op adem :D

kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 08:12

Utixo schreef:
Ik vind het juist heerlijk tussendoor te stappen. Kom ik ff op adem :D



Haha echt wel hier ook!

Sanet

Berichten: 7988
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 08:23

Maar je hebt stappen alsof je aan het uitstappen bent, teugels los en klaaaaar. Maar je kunt ook actief bezig blijven in het stappen :)